Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2016

OK att tvätta musmatta...?

Jag har en Logitech G240 musmatta som jag använt ganska länge, så den har blivit lite smutsig.

Jag har läst runt att det är fullt acceptabelt att tvätta musmattan i duschen med lite diskmedel.

Men frågan är om det finns några nackdelar med att göra det? Jag tänker på själva prestandan/friktionen som musmattan har när man köpte den. Blir den EXAKT likadan även efter jag tvättat mattan med varmt vatten och lite medel? Friktionen är väl kvar precis som den dagen man köpte mattan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Är det en tygmatta eller hård?

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Duschen med diskmedel är absolut inget farligt. Det är något jag till och med rekommenderar att man gör någon gång varannan månad för att undvika alltför mycket bakterier och skinnrester i musmattan.
Med de sagt så brukar jag tvätta mina musmattor i tvättmaskinen i 60 grader tillsammans med badlakan och handdukar. Har gjort det minst tre gånger, och musmattan är som ny fortfarande.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av philipborg:

Är det en tygmatta eller hård?

Tyg

Skrivet av morxy49:

Duschen med diskmedel är absolut inget farligt. Det är något jag till och med rekommenderar att man gör någon gång varannan månad för att undvika alltför mycket bakterier och skinnrester i musmattan.
Med de sagt så brukar jag tvätta mina musmattor i tvättmaskinen i 60 grader tillsammans med badlakan och handdukar. Har gjort det minst tre gånger, och musmattan är som ny fortfarande.

Men brukar inte mattan tappa friktionen, dvs att den är samma dag som när man köpte den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av onezerotwo:

Tyg

Men brukar inte mattan tappa friktionen, dvs att den är samma dag som när man köpte den?

menar du friktionen under eller ovansidan av musmattan? gummit undertill tycker jag får bättre grepp när det är nytvättat, så det är bara bra. friktionen på ovansidan tycker jag inte har ändrats något alls.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av morxy49:

menar du friktionen under eller ovansidan av musmattan? gummit undertill tycker jag får bättre grepp när det är nytvättat, så det är bara bra. friktionen på ovansidan tycker jag inte har ändrats något alls.

Alltså jag tänker på själva sidan där musen brukar ligga på? Glider det lika bra även fast man har tvättat mattan? Glidet påverkas inte alls av att tvätta mattan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2007

alla tygmattor jag har haft har jag tvättat i maskin, allt ifrån billiga 5:- mattor till 400 steelseries musmattor, inga problem med dem alls, är du orolig att den ska bli sliten, förlora friktion på baksidan etc, handtvätta den försiktigt bara.

Men är inte musmattan i dåligt skick sen tidigare, med fransig i kanten, sprickande baksida etc så ska det inte vara några problem.

|Dator: |NZXT Source 340 | Intel i5 6600K @4.6Ghz : Asus Z170 Pro Gaming Aura : HyperX Fury DDR4 2x4Gb @ 2133Mhz : Asus 1060 Strix OC : OCZ TL100 240GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010

@onezerotwo: en musmatta är väl samma material som torrdräkter.. ? tyget ovanpå är bomull. varför skulle den inte tåla vatten ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Alla musmattor jag tvättat har blivit oanvändbara efter pga ökad friktion. Inte tvättat så många, 3-4 eller så.

Försökte på olika sätt varmt vatten, kallt vatten, grov borste, mjuka sidan av en disksvamp, grova sidan - allt gav samma resultat i form av en ordentligt seg musmatta. Dock inte provat tvättmaskin

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av morxy49:

Hur får man skinnrester och andra bakterier i musmattan?!

Dräller ni mat och dylikt!? Sitter ni med sandpapper och filar handflatan!?

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av SJUKUNGEN:

Alla musmattor jag tvättat har blivit oanvändbara efter pga ökad friktion. Inte tvättat så många, 3-4 eller så.

Brukar bara ta en vanlig (ny) trasa lätt fuktad och inget mer... häller inte ut mat eller annan skit på mattan så, bara damm liksom. Känns som ny varje gång, självklart torkar man också fötterna på musen.

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Jag tvättar mina i diskmaskin, blir jättebra varje gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mystantens By
Registrerad
Jan 2014

Yes diskmedel en diskborste, spola upp hett vatten i diskhon ner med musmattan låt ligga dra ca 10min, skrubba på en stund med borste och skölj av, häng på element över natten, vips så har du nu en "ny" matta. Yick vad äckligt diskvattnet blev, gulbrunaktigt, jag vill inte veta vad som var i mina matta

Har funkat super på min 4 år gamla Qpadmatta från Inet, den börjar att bli fransig i kanterna men funkar än till min Logitech M705

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Xtrfys musmattor är ju gjorda för att tvättas i maskin vet jag. Det bör väl de inte vara ensamma om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Jag har tvättat min gamla Razer Mantis Speed 3 eller 4 ggr i tvättmaskin i 40C och med lite lägre varvtal på centrifugen (ungefär 800) och den blir som ny varje gång. Mattan börjar väl vara en 8-9(?) år gammal nu.

Jag är väldigt perfektionist med friktion och så och MÄRKVÄL, tillförst upplevs friktionen som nååågot mera men det beror på bara att den inte fått torka riktigt 100%, alltså det tar förvånansvärt länge att få en musmatta riktigt snustorrt (iallafall Razer Mantis Speed med sin konstiga mjuka fiberstruktur), pratar om att låta den stå och torka upp till en vecka eller så (dock har jag den liggandes horizontalt för att undvika att det blir några veck i den) förrän friktionen börjar kännas någorlunda lika som förut sen efter en dag eller två i användning blir det perfekt känsla igen.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Lothbrok:

Jag hoppas innerligt att du skämtar.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Jag har hört att man ska tvätta i tvättmaskin utan tvättmedel, och det är vad jag har gjort med min Corepad XXL. Det har fungerat hur bra som helst, mattan blir som ny och det har inte påverkat glidet något hittills.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Tvättar min i tvättmaskinen med kläderna under 40C.

R5-1600X, GA-AB-350M-G3, 16GB DDR4 @ 2666, RX580 8GB, Corsair CX650M Rev2

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Dreijer:

Jag hoppas innerligt att du skämtar.

Smörj in händerna och sluta dräll ?!

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Lothbrok:

Jag tror inte riktigt du förstår hur vår hud fungerar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm Norrort
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Lothbrok:

http://illvet.se/naturen/vad-bestar-damm-egentligen-av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svalöv
Registrerad
Dec 2008

Min xtrify är körd i tvättmaskin minst 3 ggr o blir som ny varje gång.
kör på 30 grader snabbtvätt.
Förr körde jag tangentbord i diskmaskinen men med led osv i de senaste så vågar jag inte det mer, haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Lothbrok:

Genom helt vanlig/normal användning.

Använder man någon slags skyddshandskar så minimerar man ju så klart hudavlagringar att ansamlas på musmatta/mus.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av huttala:

Jag tror inte riktigt du förstår hur vår hud fungerar...

Vet att vi flagar i stort sett konstant, men hudflagor i ingnidna i musmattan?
Aldrig sett mer än några små strån som ser ut som dammet som ligger på valfri nytvättad tshirt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

Har skrubbat rent ett antal musmattor I duschen med tvål och borste. Känns nästan som nya när dom har torkat klart.

Jag är värdelös på att stava.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Lothbrok:

Vet att vi flagar i stort sett konstant, men hudflagor i ingnidna i musmattan?
Aldrig sett mer än några små strån som ser ut som dammet som ligger på valfri nytvättad tshirt.

Inspektera musmattan med hjälp av ett mikroskop. Fascinerande bakteriehärd.

Inte lika illa som mycket annat i vår vardag dock, så musmattan är det minsta man ska oroa sig över.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västergötland
Registrerad
Maj 2015

Tar med mattan i duschen någon gång per år och skrubbar den med tvål. Fascinerande hur ny den känns när den torkat! Tycker nästan att friktionen blir bättre när man fått tvättat bort allt damm och bös på undersidan.

Citera när du pratar med mig, annars kan jag missa det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Apr 2016

Brukar tvätta mattan 1 gång om året men om jag spillt nå på den med så får den diskas lite lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Börjar få dåligt samvete.. :-/ Brukar köpa nya musmattor när mina börjar bli för skitiga...

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av DaBone:

Börjar få dåligt samvete.. :-/ Brukar köpa nya musmattor när mina börjar bli för skitiga...

hha jag har gjort samma som dig fast det är nog mest pga okunskap istället.

MB: ASUS Z170-a CPU: Intel® Core™ i7-6700K 4,0Ghz Kylare: Evo 212 GPU: eVGA GTX 980TI RAM: 32 GB Corsair Vengeance SSD: Kingston 120 GB, 256 GB Intel 520, 2x Corsair LE Force 480 GB PSU: Fractal Design Integra 750W Chassi: Mission SG GGX 2.5