Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Vad har ni för skrivbordshöjd?

Tänkte vore kul och se hur andra har sitt skrivbord inställt.

Jag har alltid haft 74cm ca, problemet är att när jag suttit i stolen har jag inte direkt haft en bra vinkel på benen när jag satt fötterna i marken.

Jag är 174cm och provar nu 70cm (det är lite bökigt att ändra då det är manuellt och jag måste ta väck allt etc och justera manuellt vilket är rätt jobbigt på detta skrivbordet )

Det känns lite konstigt, stolen är långt nere och keyboardet osv känns konstigt.
Men kollar jag ur en ergonomisk synpunkt så ser jag att mina axlar är mer avslappnade och inte upptryckta, och om jag sitter rätt med fötterna i marken osv ser det mer korrekt ut.

Om man kollar ex http://www.kinnarps.com/b2bweb/Attachments/Personlig-Ergonomi...
Känns dock fortfarande fel, att ett par cm kan göra så stor skillnad Får utvärdera och se hur det känns efter någon vecka.

Så vad har ni för höjd på era.
Nämn gärna er skrivbordshöjd och längd så man kan jämföra lite

TLDR;
Vad har ni för skrivbordshöjd + hur långa är ni.

70cm, 174cm lång för mig.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

69,5cm tydligen nu när jag mätte. Har aldrig riktigt funderat på hur högt jag sitter. Är lika lång som du.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

Ett tips, montera alltid bort armstöd på stolar!
Du kommer alltid att hänga eller luta över ett och över tid belasta ryggen fel. Utan armstöd kan armbågarna hänga naturligt.
.... Lite off topic, men ändå inte ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Har faktiskt inte mätt, men skulle tro runt 65 cm.. Armarna vilar iaf på skrivbordet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

81cm och 195cm, ni får gissa vad som är vad

Har alltid gillat att ha skrivbordet tämligen högt, några få cm ovanför armbågen. Tror ursprungligen det var för att få upp skärmen för en mer naturlig sittställning, och sedan har jag bara blivit van vid det.

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X ~10% överklock, 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silent 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Jag har motorstyrt bord, men det är ca 74cm när jag sitter, då hamnar det perfekt med armstöden på datorstolen. Jag är 172cm tror jag

- Fractal Design Define S - Intel i5-4670K - 16GB DDR3 - 250GB 850 EVO - Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G - Sound Blaster Z - Sennheiser G4ME ZERO - Steelseries Keyboard, Mouse & Mousepad -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2003

Längd 190cm
Höjd 74cm

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2016)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Okt 2011

Jag är 184cm och har bordshöjd 71cm

Intel Core i7 4770K @ 4GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Noctua NH-U9B SE2 | MSI GTX 980 Gaming 4G | 16GB Crucial Ballistix Tactical DDR3 PC12800/1600MHz CL8 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | 2 x Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST1000DM003 64MB 1TB | Seagate Barracuda ST2000DM006 64MB 2TB | Western Digital Elements 1TB (Extern) | Fractal Design Define R4 (Vit) | BenQ XL2411Z | BenQ G2412HD | Steelseries Rival 500 | Func KB-460 | Beyerdynamic DT 770 PRO 250 Ohm | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Mitt ikea bord är 74cm och jag är 187cm lång

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Jag är 177 cm och bordet är 79 cm högt just nu och trivs rätt bra med det. Men då jag sitter med ett elektriskt sitt-stå bord så kan jag ju alltid enkelt ändra efter vad jag tycker, har haft både högre och lägre under perioder.
Enligt Kinnarps guide länkad i första posten så sitter jag då perfekt med den höjden jag har nu.
Dock så ändrar jag ställning väldigt ofta och stolen höjs och sänks flera gånger dagligen beroende vad jag gör vid datorn för stunden, så jag borde nog egentligen även ändra höjden på bordet mer än jag gör.

Dock är ergonomi väldigt diffust. Är ju egentligen bättre att sitta på flera dåliga sätt än sitta perfekt på ett sätt hela tiden, då stillasittande gör mer skada än att man rör på sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

183 lång, ytan på skrivbordet ligger på lite drygt 91CM.
Det är för att jag ska kunna vila underarmarna på skrivbordet. Då slipper jag sitta med böjda handleder när jag använder mus eller tangentbord. Iofs med förutsättning att jag sitter rak i ryggen. Stolen är inställd på maxhöjd.

EDIT: felskrivning.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Många har det rätt högt segt jag, sen är ju dock många längre också

Höj,sänkbart kommer nog vara nästa skrivbordsköp, sjukt smidigt att enkelt kunna ändra lite.
Att ändra typ 1-2 cm nu är ett jäkla projekt

Sänkt min stol nu så börjar kännas lite bättre, satt rätt högt innan där jag knappt hade fötterna i marken.

Sen har jag ovanan att ha ena benet under det andra när jag sitter vid datorn vilket är allt ifrån ergonomiskt då jag sitter i luften osv

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Man börjar med att justera in stolshöjden och armstöden (och allt annat på stolen) så man sitter ordentligt, sedan justerar man in bordet. jag är 179 cm och har just nu mitt höjdjusterbara skrivbord på 69.5 cm (skivans höjd över golvet) men tangentbordet är i princip i samma plan eftersom det finns ett separat justerbart hål i mitt skrivbord där man lägger ner tangentbord, tangenterna s tryckyta ligger alltså mellan 70 och 70,5 cm över golvet som det är justerat just nu och musens undersida är alltså väldigt nära samma nivå som knapparnas tryckyta.

Hursomhelst så är det viktiga att man anpassar sånt här efter hur ens egen kropp ser ut så att härma nån annan går aldrig eftersom proportionerna på kroppen skiljer.
Kan man inte nå golvet med fötterna bör man skaffa ett fotstöd.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av mrqaffe:

Man börjar med att justera in stolshöjden och armstöden (och allt annat på stolen) så man sitter ordentligt, sedan justerar man in bordet. jag är 179 cm och har just nu mitt höjdjusterbara skrivbord på 69.5 cm (skivans höjd över golvet) men tangentbordet är i princip i samma plan eftersom det finns ett separat justerbart hål i mitt skrivbord där man lägger ner tangentbord, tangenterna s tryckyta ligger alltså mellan 70 och 70,5 cm över golvet som det är justerat just nu och musens undersida är alltså väldigt nära samma nivå som knapparnas tryckyta.

Hursomhelst så är det viktiga att man anpassar sånt här efter hur ens egen kropp ser ut så att härma nån annan går aldrig eftersom proportionerna på kroppen skiljer.
Kan man inte nå golvet med fötterna bör man skaffa ett fotstöd.

Wow, spännande bord, du hade inte kunnat ta en bild och visa?

CPU: Intel i5-7600K MB: MSI Z270 GAMING PRO RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR4@2800MHz GPU: MSI GTX 1070 ARMOR 8GB OC SSD: OCZ Agility-3 128GB HDD: WD 500GB Case: FD Define R4 PSU: FD Integra M 550W 80+ Bronze Screen: Benq Zowie XL2411 144hz Keyboard: Tesoro Colada Evil G3NL *BROWN* Mouse: Steelseries Rival 310

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av GizZm0:

Wow, spännande bord, du hade inte kunnat ta en bild och visa?

Det här är väl inte tråden om stökigaste skrivbord?
Hålet i Bordsskivan, har även ett fotstöd jag drar fram eller sparkar undan beroende på humör.
Kablar, damm och barr bjuder jag på

Ställbara fästen på undersidan.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av JimmieSan:

Höj,sänkbart kommer nog vara nästa skrivbordsköp, sjukt smidigt att enkelt kunna ändra lite.

Om du jobbar eller känner någon som jobbar på något företag med massa kontor så kan det vara värt att få reda på om de tänker byta ut sitt möblemang någon gång.
Köpte mitt Kinnarps sitt-stå skrivbord för 100:- , skivan är ju lite sisådär men har man bara underredet så kan man ju alltid skruva på en annan skiva. Gången innan hade de bara skänkt iväg rubbet.
Tyvärr är ju dock dessa utlämningar oftast bara för anställda, men om man nu känner någon som är det går det ju bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008

@mrqaffe Åh fasen, smart lösning. Tack för bilderna

CPU: Intel i5-7600K MB: MSI Z270 GAMING PRO RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR4@2800MHz GPU: MSI GTX 1070 ARMOR 8GB OC SSD: OCZ Agility-3 128GB HDD: WD 500GB Case: FD Define R4 PSU: FD Integra M 550W 80+ Bronze Screen: Benq Zowie XL2411 144hz Keyboard: Tesoro Colada Evil G3NL *BROWN* Mouse: Steelseries Rival 310

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

183,5 cm och just nu är bordet ställt på 67,5 cm men kunde tänka mig 1-2 cm högre ungefär vore bättre men inte orkat ändra om med tanke på alla saker som är på bordet. Ganska nytt bord då jag ville ha ställbar höjd men varit lat att optimera höjden till det rätta men jag vet att jag har bordet på den låga sidan ja men jag själv gillar ha både stolen och bordet relativt lågt, speciellt då jag sällan sitter som "snälla flickan i skolbänken" utan har mestadels mina ben utsträckta. Stolen är ställt så långt ner det bara går, skulle säga benen när jag sitter vanligt är ganska nära 90 grader och armstödena är rätt så lågt ner ställda också. Tror mitt förra skrivbord var typ 70-71 cm och kände att det "gick" helt ok men hade föredragit typ ett par cm lägre så tror efter bara att gå på känsla så för mig, känns 68-69 cm ungefär rätt.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional