Permalänk
Medlem

Vad har ni för skrivbordshöjd?

Tänkte vore kul och se hur andra har sitt skrivbord inställt.

Jag har alltid haft 74cm ca, problemet är att när jag suttit i stolen har jag inte direkt haft en bra vinkel på benen när jag satt fötterna i marken.

Jag är 174cm och provar nu 70cm (det är lite bökigt att ändra då det är manuellt och jag måste ta väck allt etc och justera manuellt vilket är rätt jobbigt på detta skrivbordet )

Det känns lite konstigt, stolen är långt nere och keyboardet osv känns konstigt.
Men kollar jag ur en ergonomisk synpunkt så ser jag att mina axlar är mer avslappnade och inte upptryckta, och om jag sitter rätt med fötterna i marken osv ser det mer korrekt ut.

Om man kollar ex http://www.kinnarps.com/b2bweb/Attachments/Personlig-Ergonomi...
Känns dock fortfarande fel, att ett par cm kan göra så stor skillnad Får utvärdera och se hur det känns efter någon vecka.

Så vad har ni för höjd på era.
Nämn gärna er skrivbordshöjd och längd så man kan jämföra lite

TLDR;
Vad har ni för skrivbordshöjd + hur långa är ni.

70cm, 174cm lång för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

69,5cm tydligen nu när jag mätte. Har aldrig riktigt funderat på hur högt jag sitter. Är lika lång som du.

Permalänk
Medlem

Ett tips, montera alltid bort armstöd på stolar!
Du kommer alltid att hänga eller luta över ett och över tid belasta ryggen fel. Utan armstöd kan armbågarna hänga naturligt.
.... Lite off topic, men ändå inte ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inte mätt, men skulle tro runt 65 cm.. Armarna vilar iaf på skrivbordet!

Permalänk
Medlem

81cm och 195cm, ni får gissa vad som är vad

Har alltid gillat att ha skrivbordet tämligen högt, några få cm ovanför armbågen. Tror ursprungligen det var för att få upp skärmen för en mer naturlig sittställning, och sedan har jag bara blivit van vid det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Jag har motorstyrt bord, men det är ca 74cm när jag sitter, då hamnar det perfekt med armstöden på datorstolen. Jag är 172cm tror jag

Visa signatur

- Fractal Design Define S - Intel i5-4670K - 16GB DDR3 - 250GB 850 EVO - Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G - Sound Blaster Z - Sennheiser G4ME ZERO - Steelseries Keyboard, Mouse & Mousepad -

Permalänk
Medlem

Längd 190cm
Höjd 74cm

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Jag är 184cm och har bordshöjd 71cm

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Mitt ikea bord är 74cm och jag är 187cm lång

Permalänk
Medlem

Jag är 177 cm och bordet är 79 cm högt just nu och trivs rätt bra med det. Men då jag sitter med ett elektriskt sitt-stå bord så kan jag ju alltid enkelt ändra efter vad jag tycker, har haft både högre och lägre under perioder.
Enligt Kinnarps guide länkad i första posten så sitter jag då perfekt med den höjden jag har nu.
Dock så ändrar jag ställning väldigt ofta och stolen höjs och sänks flera gånger dagligen beroende vad jag gör vid datorn för stunden, så jag borde nog egentligen även ändra höjden på bordet mer än jag gör.

Dock är ergonomi väldigt diffust. Är ju egentligen bättre att sitta på flera dåliga sätt än sitta perfekt på ett sätt hela tiden, då stillasittande gör mer skada än att man rör på sig.

Permalänk
Medlem

183 lång, ytan på skrivbordet ligger på lite drygt 91CM.
Det är för att jag ska kunna vila underarmarna på skrivbordet. Då slipper jag sitta med böjda handleder när jag använder mus eller tangentbord. Iofs med förutsättning att jag sitter rak i ryggen. Stolen är inställd på maxhöjd.

EDIT: felskrivning.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Många har det rätt högt segt jag, sen är ju dock många längre också

Höj,sänkbart kommer nog vara nästa skrivbordsköp, sjukt smidigt att enkelt kunna ändra lite.
Att ändra typ 1-2 cm nu är ett jäkla projekt

Sänkt min stol nu så börjar kännas lite bättre, satt rätt högt innan där jag knappt hade fötterna i marken.

Sen har jag ovanan att ha ena benet under det andra när jag sitter vid datorn vilket är allt ifrån ergonomiskt då jag sitter i luften osv

Permalänk
Rekordmedlem

Man börjar med att justera in stolshöjden och armstöden (och allt annat på stolen) så man sitter ordentligt, sedan justerar man in bordet. jag är 179 cm och har just nu mitt höjdjusterbara skrivbord på 69.5 cm (skivans höjd över golvet) men tangentbordet är i princip i samma plan eftersom det finns ett separat justerbart hål i mitt skrivbord där man lägger ner tangentbord, tangenterna s tryckyta ligger alltså mellan 70 och 70,5 cm över golvet som det är justerat just nu och musens undersida är alltså väldigt nära samma nivå som knapparnas tryckyta.

Hursomhelst så är det viktiga att man anpassar sånt här efter hur ens egen kropp ser ut så att härma nån annan går aldrig eftersom proportionerna på kroppen skiljer.
Kan man inte nå golvet med fötterna bör man skaffa ett fotstöd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man börjar med att justera in stolshöjden och armstöden (och allt annat på stolen) så man sitter ordentligt, sedan justerar man in bordet. jag är 179 cm och har just nu mitt höjdjusterbara skrivbord på 69.5 cm (skivans höjd över golvet) men tangentbordet är i princip i samma plan eftersom det finns ett separat justerbart hål i mitt skrivbord där man lägger ner tangentbord, tangenterna s tryckyta ligger alltså mellan 70 och 70,5 cm över golvet som det är justerat just nu och musens undersida är alltså väldigt nära samma nivå som knapparnas tryckyta.

Hursomhelst så är det viktiga att man anpassar sånt här efter hur ens egen kropp ser ut så att härma nån annan går aldrig eftersom proportionerna på kroppen skiljer.
Kan man inte nå golvet med fötterna bör man skaffa ett fotstöd.

Wow, spännande bord, du hade inte kunnat ta en bild och visa?

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GizZm0:

Wow, spännande bord, du hade inte kunnat ta en bild och visa?

Det här är väl inte tråden om stökigaste skrivbord?
Hålet i Bordsskivan, har även ett fotstöd jag drar fram eller sparkar undan beroende på humör.
Kablar, damm och barr bjuder jag på

Ställbara fästen på undersidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Höj,sänkbart kommer nog vara nästa skrivbordsköp, sjukt smidigt att enkelt kunna ändra lite.

Om du jobbar eller känner någon som jobbar på något företag med massa kontor så kan det vara värt att få reda på om de tänker byta ut sitt möblemang någon gång.
Köpte mitt Kinnarps sitt-stå skrivbord för 100:- , skivan är ju lite sisådär men har man bara underredet så kan man ju alltid skruva på en annan skiva. Gången innan hade de bara skänkt iväg rubbet.
Tyvärr är ju dock dessa utlämningar oftast bara för anställda, men om man nu känner någon som är det går det ju bra.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe Åh fasen, smart lösning. Tack för bilderna

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

183,5 cm och just nu är bordet ställt på 67,5 cm men kunde tänka mig 1-2 cm högre ungefär vore bättre men inte orkat ändra om med tanke på alla saker som är på bordet. Ganska nytt bord då jag ville ha ställbar höjd men varit lat att optimera höjden till det rätta men jag vet att jag har bordet på den låga sidan ja men jag själv gillar ha både stolen och bordet relativt lågt, speciellt då jag sällan sitter som "snälla flickan i skolbänken" utan har mestadels mina ben utsträckta. Stolen är ställt så långt ner det bara går, skulle säga benen när jag sitter vanligt är ganska nära 90 grader och armstödena är rätt så lågt ner ställda också. Tror mitt förra skrivbord var typ 70-71 cm och kände att det "gick" helt ok men hade föredragit typ ett par cm lägre så tror efter bara att gå på känsla så för mig, känns 68-69 cm ungefär rätt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional