analogue pre-out + subwoofer?

Permalänk
Medlem

analogue pre-out + subwoofer?

Hej!

Jag sitter på en Monitor Audio A100-förstärkare som har en analogue pre-out (line out då, tror jag?). Tanken är att nu koppla in den till en subwoofer, men är lite osäker på hur det funkar. Jag har sett vissa skriva att förstärkaren bör ha en sub pre-out istället osv. Vad gäller? Är det någon skillnad? Subwoofern jag kollar på är en Klipsch Reference R-112SW

Permalänk
Medlem

Vanliga integrerade förstärkare har i regel inte sub utgång.
Sub utgång är som regel filtrerad och kan justeras individuellt av förstärkaren.
Så koppla via pre-out, och din sub sköter filtreringen själv.

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar om hur filtret fungerar och var det är monterat, en subutgång brukar vara mono och åtminstone på hembioreceivrar så är det ett filter i receivern, har basmodulen ett eget filter så kan den åtminstone dela bort mellan/diskant från sig självt men den kan ju inte ta bort basen från fronthögtalarna för att avlasta dem om det är nån liten modell som skulle tjäna på det.

En pre out kan vara kopplad parallellt med den signal som går till slutsteget i förstärkaren och är den det i stället för att gå via ett buffertsteg så ska man tänka på hur man monokopplar det så man inte kopplar så att det även blir mono i topparna.
Kopplar man den däremot till ett separat filter som är stereo på ingångssidan så riskerar man inte att få mono i toppen bara för att basen ska vara i mono. Jag vet inte hur de apparaterna uppför sig men det värsta som kan hända borde vara att du får monoljud, många basar har en stereoingång som monokopplar "snyggt" via en buffert i stället för att bara lägga ihop h & v direkt men det kan förekomma.
Det går oftast också att bara koppla in ena kanalen till basen, eftersom den mesta pop/rock inte är stereoinspelad i basen så förlorar man för det mesta inget/väldigt lite på att koppla så utifall monokopplingen inte sker efter ett buffertsteg av nån typ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.