Sova på säng utan bäddmadrass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jag betvivlar att sängtillverkare gör sängar gjorda för att sova på utan bäddmadrasser. Låter mer som du valt en för mjuk bäddmadrass och fått ont i ryggen pga. det.

...

Medelklass? Det priset är snarare medel-premium. Ska du ned i medelklass så gäller sängar kring 6-10k. Ditt problem verkar snarare vara att du valt fel bäddmadrass.

...

Om folk tycker att det är medelprisklass eller "medel-premium" bryr jag mig inte så mycket om, men det där du skrev om att du tror att bäddmadrassen är för mjuk snarare än att sängens madrass är för mjuk, har du något ställe jag kan läsa mer om det området, eller är det ditt personliga antagande? Jag tänkte nämligen samma sak, men när jag frågade i butik så trodde han inte alls det, utan han var inne på att det är madrassen i sängen jag i så fall ska byta ut vid behov. Det ingår dessutom i garantin, så de tjänar ju inga pengar på det jämfört med om jag köper en ny bäddmadrass där.

Nu verkar jag inte behöva byta alls, så jag hoppas på det förstås.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Du kanske behöver komplettera med nya kuddar nu när du har en ny säng? För egen del är kuddarna avgörande för att axlar och nacke ska må bra.

Kan inte sova utan min tempurkudde längre. Tog en vecka att vänja sig, men den är riktigt skön

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

är det i ryggslutet så har du nog för mjuk fjädring i sängen du ska ju ligga i sängen så rumpan och skuldran sjunken ner utan att du har belastningen på ländryggen om du ligger på rygg. Ligger du på mage ska du ha något hårdare fjädring än om du ligger på rygg. Beroende på hur tjock bäddmadrass du har tror jag inte det spelar nån jätteroll om du inte har 10-12 cm tjock så bör det inte gör nån betydande skillnad. Sen beroende på om du hade en kass säng innan och låg fel så tar det givetvis ett tag innan kroppen vänjer sig vid att ligga rätt också. Som sagt beror det på hur du ligger och var du känner obehag. Men sen vet vi ju ingenting heller om vad du köpt för säng alla bara sitter i forumet och gissar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaptenperre:

Om folk tycker att det är medelprisklass eller "medel-premium" bryr jag mig inte så mycket om, men det där du skrev om att du tror att bäddmadrassen är för mjuk snarare än att sängens madrass är för mjuk, har du något ställe jag kan läsa mer om det området, eller är det ditt personliga antagande? Jag tänkte nämligen samma sak, men när jag frågade i butik så trodde han inte alls det, utan han var inne på att det är madrassen i sängen jag i så fall ska byta ut vid behov. Det ingår dessutom i garantin, så de tjänar ju inga pengar på det jämfört med om jag köper en ny bäddmadrass där.

Nu verkar jag inte behöva byta alls, så jag hoppas på det förstås.

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/hem-och-hush%C3%A...

Finns en drös med artiklar som detta. I just ditt fall är ju självfallet spekulation.

Hade det berott på resårmadrassen så hade du nog inte sovit bra i den utan bäddmadrass.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

När tjejen och jag skulle flytta så köpte vi en ny säng, Vi var inne på olika sängbutiker i stan och fick rådet att inte köpa en kongenitalsäng utan köra 2st separata sängar och sedan antingen separata madrasserar eller en stor som täcker båda. Det sluta med att vi köpte 2st Ikea Sultan Skaun och en stor Tussöy bäddmadrass som täcker båda sängarna. Landande på 14000 med sängstome och lådor under sängen. Jag som kan sova på golvet utan problem sover gött i detta

Största problemet när man handlar Sängar och soffor är att man handlar det när man redan är trött, Då är allting skönt att sitta/ligga i.
OCh så testar man inte saker och till ordentligt innan man köper

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

25K? Ja själv ligger man på en 1.6x2.0 luftmadrass för sisådär 600 spänn och är bland de skönaste jag någonsin legat på, har dock avverkat ca 1/år de senare 5 åren...

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: jo, man ser ju i din signatur vart pengarna går nånstans

Om jag vore du hade jag köpt en ordentlig säng istället. Du kommer troligtvis märka att det är bekvämare men framförallt kommer du spara pengar om du nu förbrukar ca 600kr per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

@Dalton Sleeper: jo, man ser ju i din signatur vart pengarna går nånstans

Om jag vore du hade jag köpt en ordentlig säng istället. Du kommer troligtvis märka att det är bekvämare men framförallt kommer du spara pengar om du nu förbrukar ca 600kr per år.

Jag har funderat på det ett par gånger men luftmadrassen är otroligt skön, sommar som vinter Känner mig fortfarande "nyinflyttad" även fast 5 år nu passerat, kanske skulle ta att införskaffa den där diskmaskinen först. Om 35 år (då jag nått 25000 i luftmadrassutgifter) får jag köpa mig en riktig pensionspresent!

(en fin bil, dator eller annan elektronik bränner jag gärna kosing på, dock kan jag tycka att ett paket med kallingar är riktigt dyrt...)

Permalänk
Medlem

ja skulle aldrig kunna köpa en säng för 25-40k i pris.. det är så man hamnar i debt slavery systemet, jag har inga skulder. köper en säng på ikea för 3-4k, funkar hur bra som helst. så länge din rygg mår bra så är det rätt säng du ligger i!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/hem-och-hush%C3%A...

Finns en drös med artiklar som detta. I just ditt fall är ju självfallet spekulation.

Hade det berott på resårmadrassen så hade du nog inte sovit bra i den utan bäddmadrass.

Från din källa: "Bäddmadrassen har mer en hygienisk än en ergonomisk funktion."
I butiken säger de att det är resårmadrassen jag bör byta när jag förklarade läget där. Det låter på sidan du länkade till som att bäddmadrassen inte spelar så stor roll, utan att det är just övriga sängen (resårmadrassen) som påverkar mest enligt dem med? Att köra utan bäddmadrass testade jag bara en natt där i början, men det kändes rätt okej fast inte lika mjukt och så. Det spelar inte så stor roll nu ändå eftersom min kropp verkar vänja sig och jag nu sover bättre än i min gamla säng. Svårt detta område tycker jag. Det är så mycket lättare med datordelar där man kan se prestandatester och där det inte är lika subjektivt.

Skrivet av Gtoxed:

ja skulle aldrig kunna köpa en säng för 25-40k i pris.. det är så man hamnar i debt slavery systemet, jag har inga skulder. köper en säng på ikea för 3-4k, funkar hur bra som helst. så länge din rygg mår bra så är det rätt säng du ligger i!

Ja måste man låna pengar för att köpa en säng för 25k bör man i normala fall inte köpa en så dyr säng, det håller nog alla här med om. Diskussionen om lån och liknande får vi ta i en annan tråd

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Det är individuellt men för mig funkar rätt hård madrass med någon tempurkopia ovanpå.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Nu tänker jag vara lite dryg, men du har en ganska tråkig inställning, eller så är det bara jag som lägger för mycket vikt i dina ord. Troligtvis och förhoppningsvis det senare.

Till att börja med så känns det lite dumt att du säger att man hamnar i "debt slavery systemet" för att man köper en säng för 25.000 kr. Får jag fråga hur mycket pengar du lägger på datordelar under 15-20 år? Skulle tro att det är mer än 25.000 kr... Sängen för samma summa håller *minst* 15-20 år och du spenderar troligtvis mer tid i den än framför datorn.

Jag förstår att det hela är en fråga om prioriteringar (även min dator är dyrare än sängen), men så som du skriver känns det som lite väl mycket hyckleri.

Sen angående ditt andra påstående, "så länge din rygg mår bra så är det rätt säng du ligger i!". Min rygg mår bra även om jag ligger på en tunn bäddmadrass på min matta, men inte fan har jag det som min ordinarie säng.
Och för att dra samma analog som tidigare kan jag fråga vad du föredrar av att spela ett spel i 20fps eller i 60fps? Det är fullt möjligt att spela i 20fps men ändå väljer nästintill alla att betala lite (eller väldigt mycket) extra för att få högre fps.

Edit: Sen är det förstås vansinne att ta lån till en säng (eller dator för den delen) men det är en diskussion som inte riktigt hör hemma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kan inte sova utan min tempurkudde längre. Tog en vecka att vänja sig, men den är riktigt skön

Jag skaffade en sån för några år sen då de såg jäkligt sköna ut. Jag provade den i ett par tre dagar men den passade inte alls min sovstil så jag gick tillbaka till två vanliga kuddar istället.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag skaffade en sån för några år sen då de såg jäkligt sköna ut. Jag provade den i ett par tre dagar men den passade inte alls min sovstil så jag gick tillbaka till två vanliga kuddar istället.

Fungerar bara riktigt bra om man sover på rygg. Mage går inte att sova på

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Man tillbringar halva livet i sängen så du är värd mer än 4k

Hoppeligen gör man inte det. Mera normalt är c:a en tredjedel. Men visst finns det de, som tyvärr får tillbringa sina sista år i sängen. I värsta fall får man ligga i blöta blöjor.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Efter att ha ägt och provat "alla" typer av sängar, från Hästens 40.000:- till vanliga på Sova och allt vad de nu heter hittade jag till slut en IKEA-säng jag sover bäst i. Kostade väl 3 å sex. Mjuk dessutom, trodde jag aldrig jag skulle sova bra i. Eller medelfast tror jag det heter, struntsamma. Lämnade tillbaka 6 sängar under loppet av ett knappt år. Haft i snart ett år och sover som en dröm.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Säljer du sängar?

Det enda som är viktigt är ju hur bra man sover. Korrelation till priset är någonstans mellan obefintlig och väldigt svag. Vissa sover förfasen bäst på en tunn matta direkt på golvet!

köpte en queen size på jysk för typ 6k för 5 år sen. Sover som en stock i den med, otroligt skön. Prislapp har ingen som helst betydelse, tycker synd om folk som tror det.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻