Permalänk
Medlem

Frågor om lätt mc.

Tjena! Fyller 16 alldeles strax, och är jävligt sugen på att skaffa lätt mc! Jag har redan AM sedan innan så jag kan "basic" sakerna såsom regler osv. Har en morbror jag kan övningsköra osv. Men min största fråga är, vilken ska man köpa? Pengar är inga problem, så länge priset inte går över 50-60k ungefär. Har kollat på en Honda CB125F och den verkar vara bra vad jag vet, ni andra kanske tom med någon bättre? Har för tillfället 1 mil till skolan men när gymnasiet börjar kommer jag att ha 4 mil. Tänker mest använda den till skolan ToR men även till utflykter till var som. Om ni hittar någon annan lätt mc så ska de gärna vara i övre Norrland då jag bor i Boden.

Permalänk
Vila i frid

Som första hoj kommer den att repas, tappas och köras omkull med. Det hör till lärandet. En bättre beggad med off-road stuk vore perfekt som förstahoj, t.ex. https://www.blocket.se/gavleborg/Lifan_125cc_72597211.htm

Jag började med en Monark 125'a.

Fortsatte med en massa engelska legender, Kawa 750, Kawa 900, Kawa 1000 till nuvarande muskler @ https://www.sporthoj.com/garaget/id/74

Permalänk

CBR eller yzf-125 skulle jag ha valt, tex den här https://www.blocket.se/vasternorrland/Honda_CBR_125_72652123....

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpaintballer:

Jag hade en sån, fyrtakten med såpass liten motor gör den väldigt trött... Står du ut med extra mek och ljudet borde du köpa en tvåtaktare

Fyrtakts-125a orkar nätt och jämnt 120km/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNDL:

Jag hade en sån, fyrtakten med såpass liten motor gör den väldigt trött... Står du ut med extra mek och ljudet borde du köpa en tvåtaktare

Håller med. Kolla Aprilia RS 125 som är betydligt roligare. Har inte KTM kommit med en Duke och Yamaha med något motsvarande? Körde själv en Varadero 125a vilken var förbannat trött. Dock gjorde storleken att den kändes som en motorcykel och ingen förvuxen moped...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Skrivet av LNDL:

Problemet är bara att tvåtaktare drar så mycket mer och är inte lika driftsäkra, men det beror helt på hur kunnig ts är, men generellt så har man väl roligare på en tvåtaktare.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Jag själv hade en cbr 125 från 2005/2006 (två stycken, den första tog försäkringsbolaget...) Som så många andra här skriver så är nog en 4-taktare ganska klen i lättviktsklass. Högsta växeln (6) var en klar överväxel som knappt någonsin användes. Ville man sitta normalt (ej ihopkurad som i MotoGP) gick den knappt 120. En motvindspust sänkte enkelt hastigheten till 100-110.

Fördelarna var ju en otroligt låg bensinkonsumption och pålitlighet. Jag tror att jag kunde köra ca 300 km på en tank, jämfört med kompisars 2-taktare som klarade ca 200 km max på en tank (ungefär lika stora tankar, ~10 l). Jag körde dessutom sammanlagt närmare 50 000 km under mina två år och aldrig att motorcykeln skulle ha haft problem. Startade alltid utan problem etc. Köregenskaperna var i övrigt också riktigt bra.

Så hur skulle jag ha gjort nu med den erfarenhet jag har? Jag måste säga att en 2-taktare nog kanske är att rekommendera om du är ute efter lite mer fart. Hittar du en gammal japansk i bra skick (typ Yamaha DT eller Honda NSR osv) och som inte är trimmad så lär du nog kunna lita på den.

I princip beror det på hurudan du är och vad du ska göra med hojen. Ska du bara ha den som ett nyttofordon för att ta dig från A till B (och om du kan undvika motorvägar) så ta en fyrtaktare. Om du är som jag och faktist njuter av själva körandet etc. så vill du nog ha en tvåtaktare. Om du dessutom har tänkt göra några som helst tricks etc. så ska du antagligen ha en tvåtaktare (visst går det med vad som helst men... enklare med lite mera effekt).

Jag tror för övrigt att det finns bättre forum än SC för det här ändamålet ^^ Så prova googla runt lite så hittar du antagligen ganska enkelt tester/åsikter/erfarenheter av andra.

Permalänk
Medlem

TS skriver ju att han komer åka ToR till gymnasiet @ 4mil, så jag råder att skaffa en hoj med komfort och bra förbrukning.
Sen när ts fyller 18 skaffar han sej en riktig sporthoj som får köras på A med begränsning, sen efter några år när han får köra en riktig hoj utan begränsningar köper han en värsting sporthoj och har hur kul som helst.

Men det är klart, han bor ju norröver, så varför ska han bara ha en hoj?
såklart ska han ha en offroad också

\\Rhames

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rhames:

TS skriver ju att han komer åka ToR till gymnasiet @ 4mil, så jag råder att skaffa en hoj med komfort och bra förbrukning.
Sen när ts fyller 18 skaffar han sej en riktig sporthoj som får köras på A med begränsning, sen efter några år när han får köra en riktig hoj utan begränsningar köper han en värsting sporthoj och har hur kul som helst.

Men det är klart, han bor ju norröver, så varför ska han bara ha en hoj?
såklart ska han ha en offroad också

\\Rhames

A med begränsning finns inte idag, det som finns är A2 och ser lite annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Jobbarkompisen har en Yamaha YBR125 som pendlarhoj och han är jättenöjd med den, bekväm för sin storlek, driftsäker och bränslesnål.
Han har monterat en toppbox på den också, vilket är guld värt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

@Shimonu:
Ja just det ja, glömde bort att reglerna ändrats IGEN

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

A med begränsning finns inte idag, det som finns är A2 och ser lite annorlunda ut.

Det stämmer men i detta fall är A2 "bättre" än A-begränsad.

A-Begränsad var upp till 25kW med 0.16kw/kg
A2 är upp till 35kW med 0.2kW/kg och man får strypa fordon till den gränsen om möjligt (max 70kW orginal)

Det är även 18 år för A2.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Som första hoj kommer den att repas, tappas och köras omkull med. Det hör till lärandet. En bättre beggad med off-road stuk vore perfekt som förstahoj, t.ex. https://www.blocket.se/gavleborg/Lifan_125cc_72597211.htm

Jag började med en Monark 125'a. http://www.vintagemonark.com/images/brochure2.jpg
Fortsatte med en massa engelska legender, Kawa 750, Kawa 900, Kawa 1000 till nuvarande muskler @ https://www.sporthoj.com/garaget/id/74

Kan inte annat en hålla med här.

Tog kort när jag var 16 och kört nu i 10år. Den första hojen blir mest förstörd, tappad, repad, omkull åkt för man latchar runt med den som fan. Sedan tillhörde jag en av de sista generationerna som fick åka tung MC i ung ålder och de har nästan blivit min död vid flera tillfällen. Så köp inte de dyraste, värsta när du väl blir i ålder, för de kan få ett snabbt liv avslut på livet.

Sedan skulle jag inte heller lägge pengar på lätt MC när man kan köpa billigare alternativ och sedan safta på med något roligare när du fyller 18.

Permalänk
Medlem

Har haft A1 sedan förra maj. Jag kör en Yamaha MT-125 2016 och är hur nöjd som helst, varför man ska köpa en billig off-road för att man kommer att skrapa den och grejer förstår jag inte riktigt, sådant lyckas man bara med om man inte kan köra eller om man är oaktsam.
2-takt är betydligt roligare att köra men det blir generellt mycket mer mek.

Är det utseendet som spelar roll så tycker jag det är värt att fara och kolla på en KTM Duke 125, finns på Lindroths i Luleå tror jag, kolla blocket. Duken är speciell från de andra för att den har lite bredare däck och hela hojen är likadan som den större Duke 390, i alla fall förra årets modell.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

@Ürkel:
Jag håller med, Duke 125 är snygg

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Jag hade en Honda NSR 125:a på min tid. Var en rolig motorcykel med mer kraft än vad kompisarnas nyare CBR:er hade. Vet inte om det berodde på tur eller för att NSR:en byggdes innan man sänkte restriktionerna för vilket kraft motorcykeln fick ha. Rent fysiskt var den mycket större också och såg ut som en fullvuxen motorcykel när man körde den.

Hade jag fått välja om idag hade jag nog hellre tagit något mer åt cross hållet. Man leker gärna lite med sin första motorcykel (på tomma parkeringar såklart, att göra det på vägar är dumt) och har inte full räckvidd/kraft för att kunna manövrera en stor motorcykel. Den åkte i backen några gånger när man skulle leda den. Offroad 125:or är överlag lättare att hitta på blocket dessutom.

Edit: stavfel.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem

Det fina med Honda CB125F är väl i så fall att man kan köpa en helt ny för liknande summor som en ny moped kostar.
Samtidigt som det fortfarande är en Honda och inte vilket noname som helst.

Honda MSX125 verkar roligare eftersom den är mindre och lättare. Blir lite busigare. Kostar ungefär samma som CB125F.
Men har du 4 mil enkelresa till skolan så är det troligtvis bättre med någon mer fullvuxen modell.

Ser man det i första hand som nyttofordon som ska vara relativt billigt och pålitligt så tror jag att CB125F kan vara ett bra köp.
Sen är andra modeller som Duke 125, RC125, YZF125, CBR125 tuffare och kanske roligare.
Eller tvåtaktare om man inte bryr sig om att den egentligen inte är laglig att köra på A1, inte ostrypt iaf. Samt att man får räkna med något kolvbyte.

Är budgeten 50-60kkr så kan du köpa vilken 125:a du vill. Men köper du något billigare så kan du kanske lägga mer pengar på B eller A2 kort och bil eller A2 motorcykel när du är 18 istället.
(Har du A1 och kör en del så borde det vara relativt lätt och billigt att uppgradera till A2).

Lycka till med A1 kortet och ditt hojköp!

Permalänk
Avstängd

Honda NSR, Cagiva Mito, Aprilia Futura och Yamaha Tzr var ju de sista 125:orna med lite drag i.
Har haft alla utom Aprilian.
Hondan är ju i en klass för sig i kvaliteten.
Dock ser den säkert hopplöst gammal ut för en ungdom idag.

Behövde aldrig skruva med min NSR innan den trimmades.
Ta en koll på Cagivan, den hade sju växlar, helt otroligt onödigt på en 125:a. Men var underbar och stabil att köra.

Jag hade köpt en 2-taktare, vattenkyld, ostrypt från typ år 2000. Man kan välja och vraka för småpengar.
Dessutom behöver man inte vara livrädd för repor och omkullåkningar...

Permalänk
Medlem

Jag tackar för all tips.. Men jag är fortfarande osäker på vad som är bäst på mitt ändamål, offroad eller sport?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReNmiL:

Jag tackar för all tips.. Men jag är fortfarande osäker på vad som är bäst på mitt ändamål, offroad eller sport?

Jag tog A1-kortet i somras och jag bestämde mig för att köpa en Yamaha YZF-R125. Sjukt rolig hoj även om den helt klart inte är något kraftmonster. Drar i snitt 0.25L/mil vilket gör att jag kommer över 30 mil på en tank som knappt kostar en hundring att fylla.

I ditt fall hade jag utan tvekan tittat på en 4-takt p.g.a. framförallt enkelheten, bränsleförbrukningen och att man slipper (nästan)allt vad meka heter. Jag hade tittat på framförallt Yamaha MT-125 och KTM Duke 125 då detta är två väldigt snygga hojar som också är driftsäkra och det går att ha väldigt kul med dem. Men om du har tänkt exempelvis offroadkörningar eller annat allmänt bus utanför vägen så skulle jag också tittat på en Yamaha WR125X, det är en motard så den tar sig fram överallt och är väldigt rolig att leka runt med. Den är även 4-takt vilket gör att man får samma enkla hantering då man slipper alla konstanta oljebyten etc och man har fortfarande kvar den låga bränsleförbrukningen.

Annars i 2-taktsträsket så finns ju hojar som t.ex. KTM 125 EXC som är en rolig hoj om man kör den ostrypt (Vilket innebär långt över A1 gränsen och därmed olagligt) men då också till kostnaden av en bränsleförbrukning uppemot 1L/mil och oljebyten var 10:e timme, kolvbyte vid 50h etc... i mina ögon verkligen inte optimalt om man ska använda hojen till att pendla till skolan(om man inte har ett extremt mekintresse och en tjock plånbok)

Just my 2 cents

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Jag tog kört för några år sedan och kan bara hålla med föregående talare. Lägg inte 50kkr på din första hoj. Köp en bättre begagnad och var beredd på att den kommer läggas ned. Om du aldrig kör omkull -- great, då kan du sannolikt sälja hojen vidare utan förlust och du är nu en bättre förare!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Finns det några bra sidor för nya/begagnade motorcyklar? Har endast använt blocket och antar att det inte är det bästa..

Permalänk
Medlem

Varför skulle man lägga 50k på en lätt mc? Du använder den i 2 år max, sedan är det bil eller A2 som gäller, sedan 2 ynka år till så är det A. Varför tog du ens AM (& jag antar att du har moppe) för att endast köra i ett år? Slösa inte dina föräldrars pengar bara för att du kan.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReNmiL:

Finns det några bra sidor för nya/begagnade motorcyklar? Har endast använt blocket och antar att det inte är det bästa..

Blocket är inte så illa imo. Vi har även köpt en del från mobile, men då blir det ju lite åka för att hämta ett ev. köp.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReNmiL:

Finns flera FB-grupper. I gruppen "125-åkare" brukar det finnas lite smått och gott.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Varför skulle man lägga 50k på en lätt mc? Du använder den i 2 år max, sedan är det bil eller A2 som gäller, sedan 2 ynka år till så är det A. Varför tog du ens AM (& jag antar att du har moppe) för att endast köra i ett år? Slösa inte dina föräldrars pengar bara för att du kan.

Vem är du att döma om han borde göra någonting? 2 år kan man ha bra mycket kul på och man lever trots allt bara en gång, så att hela tiden vänta för att "sen" kan man göra något annat blir ett korkat argument. Dessutom så vet väl inte du att det är föräldrarna som betalar allting så tycker det är ett respektlöst uttalande om man inte har konkret fakta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

AM+moppe blev 15k och det jobbade jag fram helt själv och sparat sen 2 år tillbaks. Sa aldrig att jag tänkte köpa en mc för 50k, sa att det är Max. Satsar runt 30-35 för hela rubbet (mc,kläder,kort osv) och då betalar jag runt 20k eftersom jag kommer jobba maj-augusti, lägger undan hälften också. Resten betalar pappa som barnbidrag eftersom han inte betalade det under några år... Så hoppa fan inte på mig och säg att jag är en lat jävel som lever på mina föräldrar, för att jag jobbar fram mina pengar.

Permalänk
Medlem

Angående Cb135f så är den billig av en anledning, jag hade en ett tag men gjorde mig av med den så fort jag kollat på lite mera 125or, kvalitetskänslan var lägre än min vägreggade 125cc fiddy. Det resulterade iaf i att jag köpte en yzf-r125 som var helt klart ett br köp.

Angående snacket om 2 vs 4-takt så är de flesta 2-takarna olagliga eftersom att ingen stryper dom. Max-effekten för A1 är 11kw och ingen rolig 2-taktare håller sig ju inom det, cagiva mito har väll det dubbla orginal. Med det sagt så går de lagliga/strypta 2-takterna risigare än 4-takterna (iaf NSR och TZR då jag testat båda i strypt utförande). Ska du köra lagligt så köp 4-takt och får bekvämligheten därtill, vill du köra med mer än 11kw så köp helt klart en 2-taktare eftersom att dom faktiskt är roligare att köra (och kör ifrån 4-taktarna lätt).

Att köra hoj är ju ett av de bästa känslorna på sommaren, men kör försiktigt och se upp för bilister. Bilisterna kommer va din största fiende på vägarna sen... ...sagt med erfarenhet och en del titan i kroppen.

Permalänk
Medlem

Kul att du vill skaffa hoj! Jag har kört i runt 10 år och mitt generella tips är ju mer upprätt du sitter, desto roligare är det! Har haft lite allt möjligt från gamla Hondor till 150 hp sporthoj men har nu en gammal offroad-hoj och har aldrig haft så kul när jag är ute o åker! Några kalla alkofria öl i ryggan och ut o smiska grusväg med en polare!
Den används ju dock bara som fritidsnöje, inte direkt bekväm att pendla med så till jobbet kör jag trimmad moppe istället...

Jag skulle säga testa några olika och sök efter den du sitter bekvämast på, försök undvika sporthojsliknande där man sitter helt ihopviken med tröttsam knävinkel och liknande. Maxhastighet och liknande är skit samma, vi snackar en 125 cc vilket som så känns helt ärligt lite töntigt att ha det som argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Kul att du vill skaffa hoj! Jag har kört i runt 10 år och mitt generella tips är ju mer upprätt du sitter, desto roligare är det! Har haft lite allt möjligt från gamla Hondor till 150 hp sporthoj men har nu en gammal offroad-hoj och har aldrig haft så kul när jag är ute o åker! Några kalla alkofria öl i ryggan och ut o smiska grusväg med en polare!
Den används ju dock bara som fritidsnöje, inte direkt bekväm att pendla med så till jobbet kör jag trimmad moppe istället...

Jag skulle säga testa några olika och sök efter den du sitter bekvämast på, försök undvika sporthojsliknande där man sitter helt ihopviken med tröttsam knävinkel och liknande. Maxhastighet och liknande är skit samma, vi snackar en 125 cc vilket som så känns helt ärligt lite töntigt att ha det som argument.

Kan faktiskt hålla med där, roligaste hojen jag ägt är en aprilia SXV550 med en annan mappning gjord för bana. Det var roligt att bara åka till affären och köpa mjölk med den.
Men som jag minns det av det som fick mig att gå på YZF-R125 var att det var så mycket coolare att sitta på en sporthoj än nått annat. 2009 när jag körde lätt så var även YZFen rätt ovanlig och alla ändra körde DT eller CBR. YZFen såg så mycket större och fetare ut än CBRen.