Får ingen fram någon bild

Permalänk
Medlem

Får ingen fram någon bild

HJÄLP MIG!😢
Jag har en: Mac 27"
in macOS Sierra, version 10.12.4
iMac (Retina 5K, 27 tum, sent 2015)
Processor: 3,3 GHz Intel Core i5
Minne:8 GB 1867 MHz DDR3
Grafik:AMD Radeon R9 M395 2048 MB

Så som jag fattar det så ska jag kolla på: (Minne:8 GB 1867 MHz DDR3)

Så jag köpte: HyperX:
hx321ls11ib2k2/16

(För att få större minne)

Och fick hem dom idag och stoppade i dom i mac en. Har en mus som lyser i olika färger när datan är på slagen. Så när jag startade upp datorn så blinkade musen tre gånger och inget händer. Men då slog det mig att jag kanske har satt i dom åt fel håll så då bytte jag sida och startade upp datorn igen. Och då lyser musen men inget start ljud eller något annat som tyder på att datorn är på. Får inte upp någon bild alls eller hör start ljudet. Vad kan jag ha gjort för fel här?

Tack Sam för er hjälp.

Permalänk
Skrivet av RAJ:

HJÄLP MIG!😢
Jag har en: Mac 27"
in macOS Sierra, version 10.12.4
iMac (Retina 5K, 27 tum, sent 2015)
Processor: 3,3 GHz Intel Core i5
Minne:8 GB 1867 MHz DDR3
Grafik:AMD Radeon R9 M395 2048 MB

Så som jag fattar det så ska jag kolla på: (Minne:8 GB 1867 MHz DDR3)

Så jag köpte: HyperX:
hx321ls11ib2k2/16

(För att få större minne)

Och fick hem dom idag och stoppade i dom i mac en. Har en mus som lyser i olika färger när datan är på slagen. Så när jag startade upp datorn så blinkade musen tre gånger och inget händer. Men då slog det mig att jag kanske har satt i dom åt fel håll så då bytte jag sida och startade upp datorn igen. Och då lyser musen men inget start ljud eller något annat som tyder på att datorn är på. Får inte upp någon bild alls eller hör start ljudet. Vad kan jag ha gjort för fel här?

Tack Sam för er hjälp.

testat bytt tillbaka till original minnena kollat att datorn startar..

hur lyckas du sätta in minnena åt fel håll det sitter ju en fördjupning som inte är i mitten.. ska du då ha pressat dom in åt fel håll så är ju troligen moderkortet skadat ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Jo, nu när jag tog ut dom nya så startades datorn...Men hur kommer det sig att datan inte vill startas när dom nya var tillsammans med dom "gammal" ????

Nä jag tänkte fel där

Permalänk
Skrivet av RAJ:

@Grönahunden: Jo, nu när jag tog ut dom nya så startades datorn...Men hur kommer det sig att datan inte vill startas när dom nya var tillsammans med dom "gammal" ????

Nä jag tänkte fel där

för att dom nya inte är kompatibla med din dator?
har du testat dom gamla i alla minnesplatserna,

hur gick dom ens in åt fel håll pressade du in dom eller ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Ja, jag har nyss bytt plats på dom så datan funkar. Men kan det var så att jag har köpt minnen som inte passa till min dator, och hur kollar man så att dom passar?

Permalänk
Skrivet av RAJ:

@Grönahunden: Ja, jag har nyss bytt plats på dom så datan funkar. Men kan det var så att jag har köpt minnen som inte passa till min dator, och hur kollar man så att dom passar?

börja med att skriva ner vilken modellnr det är på din 27" Mac.
dom minnen som satt i datorn är DDR3
dom minnen som du köpt är DDR3L

det extra L som finns där står för Low voltages..
den datorn som du har kan kanske inte använda dom minnen som du köpt..?

var noggrann med att kolla att det du köper funkar innan du bryter förpackningen, och köper du nånting i butik, ja ta med dom gamla minnena till butiken och hoppas att den som står där vet sin sak.

edit: verkar finnas ddr3l minnen som funkar, kanske så att 1866Mhz är maxhastighet
http://eu.crucial.com/eur/en/imac-(retina-5k,-27-inch,-late-2...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Okej, efter som ingen bild visas samt att inget start ljud kommer när jag har i dom två, så antar jag att dom tyvärr inte passa till min dator. Men det som du länkade borde funka eller ?

Permalänk
Skrivet av RAJ:

@Grönahunden: Okej, efter som ingen bild visas samt att inget start ljud kommer när jag har i dom två, så antar jag att dom tyvärr inte passa till min dator. Men det som du länkade borde funka eller ?

beror väl på om du har samma årsmodell på din dator..
inget som jag kan garantera men enligt crucial ska det funka

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nu vet jag vad problemet var. Jag tryckte inte in dom tillräckligt. Men nu funkar dom utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

börja med att skriva ner vilken modellnr det är på din 27" Mac.
dom minnen som satt i datorn är DDR3
dom minnen som du köpt är DDR3L

det extra L som finns där står för Low voltages..
den datorn som du har kan kanske inte använda dom minnen som du köpt..?

var noggrann med att kolla att det du köper funkar innan du bryter förpackningen, och köper du nånting i butik, ja ta med dom gamla minnena till butiken och hoppas att den som står där vet sin sak.

edit: verkar finnas ddr3l minnen som funkar, kanske så att 1866Mhz är maxhastighet
http://eu.crucial.com/eur/en/imac-(retina-5k,-27-inch,-late-2...

Kör själv med dessa minnen och de fungerar i 2133MHz...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Kör själv med dessa minnen och de fungerar i 2133MHz...

det finns väl flera olika årsmodeller av 27" iMac ? bra då borde ju det märket på minnena & modellen funka..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det finns väl flera olika årsmodeller av 27" iMac ? bra då borde ju det märket på minnena & modellen funka..

Jo, men TS har 5K modellen vilket även jag har.. så vi har i stort sett samma hårdvara. Min är väl lite mer extrautrustad med i7-processor och bättre grafikkort.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD