Köpråd - mediagrunka för udda behov

Permalänk

Köpråd - mediagrunka för udda behov

Hej!

Min PS3 håller på att ge upp, den börjar krångla. Min erfarenhet sedan förra PS3:an är att när den börjar krångla dör den inom två månader. Har läst lite på forumet om olika mediamaskiner, men jag tror att jag har lite udda behov. Därför gör jag en tråd... Finns svaret någonstans redan, så länka gärna.

Behov:
Via ethernetkabel flytta mediafiler från datorn till mediagrunkan.
Kunna spela upp de vanliga film- och musikformaten, särskilt MKV (som PS3 av någon outgrundlig anledning inte kan...)
Styras med fjärrkontroll.
Spela upp BR/DVD.

Inte nödvändigt:
Spela spel.
Surfa.
4K.
Streama från dator/internet. (Mest för att jag på de Smart-TV som hänger på mitt nät har problem att avbryta en streaming och sedan kunna fortsätta från samma ställe nästa kväll.)

Dagens lösning:
PS3 med TVersity i datorn, så man kan bakgrundsladda mediafilerna från datorn till PS3:an.

Den enklaste lösningen är förstås att hitta en fungerande PS3 på blocket, men det känns lite väl defensivt. Det gör inget om föreslagen lösning råkar lösa fler behov än nödvändigt. Pengar är inget stort problem, men grejerna skall funka med ett minimum av programmering/uppsättning.

Oerhört tacksam för alla konstruktiva kommentarer!

Permalänk
Medlem

@Cornflower:

köp i stället en ren dvd/bluray spelare för filmer.
skaffa sedan en Wetekplay2 med en Mele f10 Delux. Kommer fylla dina behov + mycket mer.

att köra en mediaspelare med skivspelare brukar ge problem när man ska spela upp säkerhetskopierade filer då kopieringsskydd i skivspelare ofta ställer till problem. (alla spelare med skivspelare har denna svaghet)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

OK, jag är extremt dåligt påläst... Får kolla lite om WeTek-grunkan. Såg att den tydligen är lite TV-box också. Jag har ju redan en Samsung (som visserligen inte är så himla bra) kombinerad TV-box och BluRay.

Känns som om jag är för omodern för en WeTek. Några fler förslag, medan jag läser på?

Permalänk
Skrivet av aragon:

@Cornflower:

köp i stället en ren dvd/bluray spelare för filmer.
skaffa sedan en Wetekplay2 med en Mele f10 Delux. Kommer fylla dina behov + mycket mer.

att köra en mediaspelare med skivspelare brukar ge problem när man ska spela upp säkerhetskopierade filer då kopieringsskydd i skivspelare ofta ställer till problem. (alla spelare med skivspelare har denna svaghet)

Förresten, hur funkar den med ett Boxer-abonnemang???

Permalänk
Medlem

@Cornflower:

ska fungerar kanon med boxer abonnemang, man slår in kortinfon i boxen.
den är väldigt lättanvända och mångsidig, jag har själv köpt ett 10-tal till släkt och vänner, sitter och tittar på en just nu.
med denna kan du även köra netflix i hd kommer även uhd (ytterst få boxar som kan det). du kan ansluta en usb hårdiskt till den för att pausa eller spela in, du kan välja om du vill ansluta antenn eller satellit (du gör valet när du köper den)
den fungerar även utmärkt att spela "tvspel"på. ungarna kör detta i bilen när vi är ute och åker.
den har inbyggt kodi och fungerar kanon med plex eller emby för att streama från tex en nas.

fjärren jag rekommenderade är en multifjärr via 2.4 ghz (du kan peka den hur du vill den funkar ändå)
du kan programmera in dina andra fjärrkontroller i den för att bara använda en, den har tangentbord och "pek-mus"
samt laddas den via micro usb, laddningen håller många månader.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Snusfri

Tror faktiskt att en Xbox One S skulle passa dig riktigt bra.
Den klarar allt du eftersöker samt även spel och 4K UHD om du vill uppgradera tv/projektor i framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Tror jag var lite otydlig om mina behov...
Uppdaterad lista här:

Behov:
Via ethernetkabel flytta mediafiler från datorn till mediagrunkan.
Kunna spela upp de vanliga film- och musikformaten, särskilt MKV (som PS3 av någon outgrundlig anledning inte kan...). Kunna pausa, spola fram/bak. Fortsätta uppspelning på samma plats dagen efter.
Styras med fjärrkontroll.
Spela upp BR/DVD.

Inte nödvändigt:
Spela spel.
Surfa.
4K.
Streama från dator/internet.

Vill absolut inte ha:
Något som måste programmeras eller kräver tillbehör för att fylla behoven.