Permalänk
Medlem

Musikdator

Hej!

Jag är lite sugen på att bygga en musikdator men vet inte ens vart jag ska börja eller jag har lite misstankar om hur jag ska göra men känner inte mig tillräckligt kunnig. Sen vet jag inte vad en rimlig budget är heller, dock vet jag detta min bärbara dator som är en asus rog G501JW klarar inte av att skapa musik via kontakt 5 förutom typ nån enstaka plugin som låter som gamla Tv-spelsljud. Dvs just nu använder jag min bärbara dator till att göra gammal Tv-spelsmusik men så fort jag ger mig på bibliotek för filmmusik/modern Tv-spelsmusik så pallar inte datorn.

Det är inte så att min datorn inte pallar med alls och ibland funkar det, men generellt så låter mina mer krävande kontakt bibliotek brusigt, detta påverkas mina exporter av med.

Jag är faktiskt ganska missnöjd med min bärbara dator då jag betalade 15 tusen för den och vet inte exakt när jag har råd att bygga min nya dator men vill vara påläst.

Så helt enkelt vad är en rimlig budget för att bygga en dator som klarar av tunga plugins?

Vart ska jag ens börja?

Kan ni länka lite alternativ för detta?

Jag har windows 8 på min bärbara dator kan jag använda den på den nya?

Här är också en youtube länk på vad för typ av musik jag vill bland annat göra - https://www.youtube.com/watch?v=3t1MNUxuG44

MVH

Peshti

Permalänk
Medlem

@peshti: Vad du behöver är ett ljudkort (förslagsvis externt, så du kan köra det på laptopen) med stabil ASIO-drivrutin. Fixa det först och se om laptopen duger för dina behov.

Sitter själv med ett Focusrite Scarlett 6i6 gen2 ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3733697 ), funkar ypperligt för mina behov, kan dock påpeka att drivaren för usb på kortet kan emellertid flippa ut så man får starta om kortet eller switcha mellan ljudenheter för att det ska rätta till sig - tror detta är en Focusrite-specifik grej.

Lästips: https://www.gearank.com/guides/cheap-audio-interface

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@peshti: Vad du behöver är ett ljudkort (förslagsvis externt, så du kan köra det på laptopen) med stabil ASIO-drivrutin. Fixa det först och se om laptopen duger för dina behov.

Sitter själv med ett Focusrite Scarlett 6i6 gen2 ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3733697 ), funkar ypperligt för mina behov, kan dock påpeka att drivaren för usb på kortet kan emellertid flippa ut så man får starta om kortet eller switcha mellan ljudenheter för att det ska rätta till sig - tror detta är en Focusrite-specifik grej.

Lästips: https://www.gearank.com/guides/cheap-audio-interface

Hej!

Tack för svar :), jag har faktiskt ett ljudkort så det är nog inte det, det är en focusrite 2i2 gen 2, det har ju blivit lite bättre med detta ljudkort men inte optimalt. J

Permalänk
Medlem

@peshti: Okej, bra, då kommer nästa förslag, snabbt lagringsutrymme för dina kontaktbibliotek, helst ssd. Eftersom varje röst du spelar med plockar samplingsdata från kontaktbiblioteken brukar man snabbt flaskhalsa på vanliga 5400/7200rpm diskar. Vet ej om det går att ställa in att kontakt ska buffra in allt i ram dock.

Sen kan du även kolla så datorn står inställd på "bästa prestanda", när du kör på ac-adaptern, i energialternativen. Många daw-program har lite problem när cpun klockar ner för att spara energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@peshti: Okej, bra, då kommer nästa förslag, snabbt lagringsutrymme för dina kontaktbibliotek, helst ssd. Eftersom varje röst du spelar med plockar samplingsdata från kontaktbiblioteken brukar man snabbt flaskhalsa på vanliga 5400/7200rpm diskar. Vet ej om det går att ställa in att kontakt ska buffra in allt i ram dock.

Sen kan du även kolla så datorn står inställd på "bästa prestanda", när du kör på ac-adaptern, i energialternativen. Många daw-program har lite problem när cpun klockar ner för att spara energi.

Hmm jag använder min vanliga hårddisk som jag har på min bärbara dator :), ingen aning om det är en ssd. Menar du att jag bör ha alla bibliotek på en extern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshti:

Hmm jag använder min vanliga hårddisk som jag har på min bärbara dator :), ingen aning om det är en ssd. Menar du att jag bör ha alla bibliotek på en extern?

Har du utrymme för att slänga in en till 2,5" eller m.2-disk i din laptop ?
Nej kör inte på extern, även om usb3 är relativt hurtig så bör du ha dina kontaktbibliotek på en "fast" disk i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Har du utrymme för att slänga in en till 2,5" eller m.2-disk i din laptop ?
Nej kör inte på extern, även om usb3 är relativt hurtig så bör du ha dina kontaktbibliotek på en "fast" disk i systemet.

Ingen aning, finns det nåt sätt att ta reda på detta utan att öppna datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshti:

Ingen aning, finns det nåt sätt att ta reda på detta utan att öppna datorn?

Vad man kan utläsa på de generella specarna för din modell så kommer burken med följande alternativ:

SATA III SSD
- 128GB
- 256GB
- 1TB HDD 5400 RPM
PCIE x 4 512G

Så det verkar som det åtminstone finns utrymme för 1x 2,5" antingen vanlig eller SSD, och 1x M.2
Men för att veta bättre får du nog öppna den och kolla. Finns det någon servicelucka på undersidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Vad man kan utläsa på de generella specarna för din modell så kommer burken med följande alternativ:

SATA III SSD
- 128GB
- 256GB
- 1TB HDD 5400 RPM
PCIE x 4 512G

Så det verkar som det åtminstone finns utrymme för 1x 2,5" antingen vanlig eller SSD, och 1x M.2
Men för att veta bättre får du nog öppna den och kolla. Finns det någon servicelucka på undersidan?

Det fanns ingen servicelucka och hinner inte öppna datorn i dag pga jobbet. Men gör det imån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

SATA III SSD
- 128GB
- 256GB
- 1TB HDD 5400 RPM
PCIE x 4 512G

Hej det finns plats för en till och inet rekommenderade denna https://www.inet.se/produkt/4304784/samsung-850-series-evo-1t...

Åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshti:

Hej det finns plats för en till och inet rekommenderade denna https://www.inet.se/produkt/4304784/samsung-850-series-evo-1t...

Åsikter?

Ah kanon, ja 850 evo är en bra disk, har du råd med 1TB så är det bara bra, kontaktbiblioteken tenderar att ta ordentligt med plats.

Men, ligger ditt nuvarande operativsystem etc. på en vanlig 2,5" disk? Om så är fallet så slå till på en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Ah kanon, ja 850 evo är en bra disk, har du råd med 1TB så är det bara bra, kontaktbiblioteken tenderar att ta ordentligt med plats.

Men, ligger ditt nuvarande operativsystem etc. på en vanlig 2,5" disk? Om så är fallet så slå till på en SSD.

Mitt operativesystem ligger på min c disk som går på 5400 rpm, dock är den bara 118gb stor. Alla mina ljudbibliotek är på min d disk som är en vanlig HDD.

Permalänk
Medlem

Bygga musikdator

Hej!

Jag har en bärbar Asus 501JW som inte pallar med att göra filmmusik har jag märkt och det är den musik jag vill göra och bland annat spelmusik. Bara för att förtydliga så har jag ett ljudkort focusrite 2i2 gen 2 och audio technica hörlurar ATH-M50x.

Jag har försökt bygga ihop en dator via inet och valt ut massa komponenter men jag är faktiskt inte så kunnig. Allt landar på ca 30 000 vilket jag tycker är overkill med tanke på att folk verkar bygga sin dator för 15 000, visserligen har jag lagt till allt jag behöver, dvs även tagentbord, mus och bildskärm. Det enda som saknas är väl skrivbord och datastol typ.

Se länk nedan för att se min korg jag skapade på inet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10466349/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10466349/

Här finns även en länk på den typ av musik jag vill att min dator ska klara av att skapa - https://www.youtube.com/watch?v=3t1MNUxuG44

Jag kommer även köpa en ssd hårddisk till min bärbara för och se hur det går och om det löser allt, men jag vill vara förberedd om det nu är så att jag behöver köpa en ny dator.

MVH

Peshti

Permalänk
Medlem

1. Du behöver VERKLIGEN INTE ett 1080 för att göra filmmusik. Om du ska spela tyngre spel så är det en bra investering, men om du bara ska göra filmmusik så räcker ett 1060 tycker jag.
2. Tycker att lagringen är bra, processorn är bra vald, det finns dock ingen anledning till att köpa ett till ljudkort om du redan har ett externt.

Här är mitt förslag: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10466445/

//sparka_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

1. Du behöver VERKLIGEN INTE ett 1080 för att göra filmmusik. Om du ska spela tyngre spel så är det en bra investering, men om du bara ska göra filmmusik så räcker ett 1060 tycker jag.
2. Tycker att lagringen är bra, processorn är bra vald, det finns dock ingen anledning till att köpa ett till ljudkort om du redan har ett externt.

Här är mitt förslag: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10466445/

//sparka_boll

Tack :), klarar 1060 att spela de flesta spelen :), jag kommer nog inte spela så mycket men ibland kommer det nog hända ändå.
Tycker ditt förslag såg rätt bra ut

Permalänk

Du behöver inget monster för att skapa musik?! Du klarar dig lika bra på en dator för typ 9000:- hur många trådar använder din DAW?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshti:

Tack :), klarar 1060 att spela de flesta spelen :), jag kommer nog inte spela så mycket men ibland kommer det nog hända ändå.
Tycker ditt förslag såg rätt bra ut

Du kommer nog kunna köra de flesta spelen i åtminstone 1080p med medium settings, du kanske får kompromissa med vissa inställningar för att få en framerate med 30fps+. Men det brukar normalt inte vara några problem. Jag kan för övrigt säga att jag kör bf1 på ett r9 280x med medium-high inställningar.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du behöver inget monster för att skapa musik?! Du klarar dig lika bra på en dator för typ 9000:- hur många trådar använder din DAW?

Ursäkta om jag låter dum, men vad menar du med trådar?

Permalänk

@peshti: processorn du valt har 4 kärnor och 8 trådar. Korrfattat kan man säga att varje kärna simulerar två kärnor genom att kunna hantera dubbla antalet instruktioner per kärna. Hur som helst så tror jag du spenderar en massa pengar på något du inte kommer nyttja. Vilken DAW kör du? Mycket samplade instrument samtidigt gissar jag?

Kollade vilken laptop du har och jag tycker att den borde kunna hantera rätt tunga grejer. Är du säker på att du valt rätt ASIO i din DAW?

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@peshti: processorn du valt har 4 kärnor och 8 trådar. Korrfattat kan man säga att varje kärna simulerar två kärnor genom att kunna hantera dubbla antalet instruktioner per kärna. Hur som helst så tror jag du spenderar en massa pengar på något du inte kommer nyttja. Vilken DAW kör du? Mycket samplade instrument samtidigt gissar jag?

Kollade vilken laptop du har och jag tycker att den borde kunna hantera rätt tunga grejer. Är du säker på att du valt rätt ASIO i din DAW?

Jag kör fl studio, min dator verkar inte palla, jag har installerat drivruterna för mitt ljudkort. Jag använder kontakt så det är ju ljudbibliotek ^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Du kommer nog kunna köra de flesta spelen i åtminstone 1080p med medium settings, du kanske får kompromissa med vissa inställningar för att få en framerate med 30fps+. Men det brukar normalt inte vara några problem. Jag kan för övrigt säga att jag kör bf1 på ett r9 280x med medium-high inställningar.

Låter ändå bra och dugligt :).

Permalänk

@peshti: vet du hur man fryser spår som du inte jobbar med för att minska cpu belastningen? De går sen att avfrysa, typ som att bounca fast bara temporärt. Freeze mode heter det i Logic. Vet inte vad det heter i fl studio.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste först "muskeldator" i rubriken Och jo, det var det ju i och för sig.

Du behöver inget grafikkort alls om du inte tänkt spela, Intels processorer har inbyggd som du kan köra skärmen på. Ska du köpa grafikkort så är ett RX 580 eller 570 med 4GB det som ger mest pang för pengen. Tyvärr är dessa slutsålda, och det verkar dröja flera veckor innan de går att få tag på igen

Har du redan externa ljudprylar behöver du inget särskilt ljudkort.

Istället för CM Hyper 212 ska du ha Be quiet! Pure rock, strået vassare för samma pris.

750W nätagg är overkill. Du klarar dig utmärkt på 550W med ett grafikkort. Den här sparar dig en del pengar https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-... men är förstås inte lika fin och slipad. Annars är dt här bra grejer https://www.inet.se/produkt/6902149/bitfenix-whisper-m-750w#s...

En stor SSD som du valt drar förstås upp prist en hel del, men det är såklart najs att ha. Jag tror dock du skulle klara dig utmärkt på runt 512GB SSD istället och ha en vanlig hårddisk för lagring av (den färdiga) musiken och annat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@peshti: vet du hur man fryser spår som du inte jobbar med för att minska cpu belastningen? De går sen att avfrysa, typ som att bounca fast bara temporärt. Freeze mode heter det i Logic. Vet inte vad det heter i fl studio.

Jag har aldrig fryst ett spår får kolla på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@peshti: En kille jag känner sitter med sådär många spår och tunga pluggar med en slö gammal macbook pro. Skulle inte förvåna mig om det är en core2duo. Din dator räcker låååångt när det gäller musikproduktion. Det du behöver träna på är att nöja dig med det du har, och lära dig musikproduktion
Jag är själv musiker, men suger på produktionsbiten. Är 33 år och borde börjat lära mig från grunden för längelängelääänge sen. Först nu har jag bestämt mig för att lära mig produktion från grunden och inte haka upp mig på vilken utrustning jag använder. Använder man grejerna man har på rätt sätt, så går det att få det mesta att låta bra. Ska du bara jobba med samplade prylar, så behöver du i princip bara en dator. Din råkar vara exceptionellt kraftfull för ändamålet.

Den här nissens låtar är rätt tråkiga, men här kan du ganska snabbt lära dig grunder som gäller i princip alla DAWs. https://www.youtube.com/watch?v=UNlaGYYDkcw

Börja där, och ta det därifrån. Om du har ett ljudkort så kanske du kommer vilja spela in också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@peshti: En kille jag känner sitter med sådär många spår och tunga pluggar med en slö gammal macbook pro. Skulle inte förvåna mig om det är en core2duo. Din dator räcker låååångt när det gäller musikproduktion. Det du behöver träna på är att nöja dig med det du har, och lära dig musikproduktion
Jag är själv musiker, men suger på produktionsbiten. Är 33 år och borde börjat lära mig från grunden för längelängelääänge sen. Först nu har jag bestämt mig för att lära mig produktion från grunden och inte haka upp mig på vilken utrustning jag använder. Använder man grejerna man har på rätt sätt, så går det att få det mesta att låta bra. Ska du bara jobba med samplade prylar, så behöver du i princip bara en dator. Din råkar vara exceptionellt kraftfull för ändamålet.

Den här nissens låtar är rätt tråkiga, men här kan du ganska snabbt lära dig grunder som gäller i princip alla DAWs. https://www.youtube.com/watch?v=UNlaGYYDkcw

Börja där, och ta det därifrån. Om du har ett ljudkort så kanske du kommer vilja spela in också?

Fan det hjälpte en hel del att frysa spår, inga pops eller nåt. Det enda jag tycker är jobbigt är ju att jag inte kan byta mellan fryst och ofryst lätt, typ om jag inte tycker om en not jag lagt in och vill ändra så verkar det lite osmidigt. Sen förstår jag inte heller om man bör frysa även bussarna man lagt effekterna på i mitt fall reverb.

Permalänk
Medlem

Sätt ihop datorn själv och köp Windows från ett annat ställe så har du fått datorn 1500 kr billigare.

Dator för 27000 kr och inte en M.2-SSD ?!?!?!!? ... och en budget CPU-kylare.

Om du satsar så mycket pengar, varför inte satsa på lite speciella komponenter för att få ner ljudnivån om det går?

Brukar inte USB-ljudkort allmänt rekommenderas för att minska störningar från datorn?

För musikskapande som i Cubase med bra ljudbibilotek på flera hundra gigabyte så behövs det, eller behövdes det förr, flera hårddiskar för att strömma ljuden ifrån då en hårddisk klarar det inte. Då hade man kanske 5-6 diskar i datorn med några gig ljud på varje disk. Även processor med många kärnor och mycket ram. 16GB var för ett par år sedan minimum och 32GB rekommenderades ofta.

Permalänk
Medlem

@peshti: Hej igen, fick du kollat på det där med att uppgradera till ssd i din laptop? Eller du är helt enkelt bara sugen på att bygga något stationärt oavsett?

Bygget ser i allmänhet bra ut, som nämnts så klarar man sig på betydligt mindre, men ska du även spela så kan du lika gärna fläska på lite grann. Soundblasterkortet kan du däremot skippa helt, det kommer du inte ha någon användning för när du redan har ett externt focusrite samt inbyggt ljud på moderkortet sen.

För referens så kan jag nämna jag har en 6700K (föregångaren till den du valt), 16gb ram, all lagring på ssd samt ett focusrite 6i6 gen2. Har hittills aldrig haft problem med prestanda i någon DAW, varken Ableton Live, FL Studio eller Bitwig. Och jag har projekt med enbart kontakt-pluggar, andra blandade med mjuksynthar, samtliga med rätt mycket effekter typ reverb, delay, eq, gate/kompressor osv. Aldrig ens behövt bounca/frysa ett spår. Snittar väl 15-20 kanaler per projekt.

Fundering, när du sitter och jobbar i FL Studio, vilken cpu load% rapporterar programmet ?

Permalänk
Medlem

Du borde fundera på att köra dubbel- eller trippeluppsättning av skärmar istället för bara en. Personligen tycker jag är det är klockrent att ha sequencern i helskärm och pluggar/mixer/etc på en annan skärm, mycket skönare arbetsflöde. En ensam 24" i 1080p är INTE roligt!

Jag tycker det räcker med en SSD som systemdisk, typ 256gb max. Köp istället till en fet mekanisk hårddisk för alla samples och exporter du gör. Du kan lika gärna ha DAW-installationen på HDD:n också...

Sist men inte minst, är det inte smartare att köpa ett 32gb kit för ramminnen? Ser gärna input från övriga, men var det inte trubbel tidigare när man körde olika kits i samma setup?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk

Om fokus ligger på att göra musik skulle jag köpa en beggad HP Z620 från Ebay med dubbla CPU:er och en jäkla massa ram. Har själv köpt 2st och dom är riktiga bestar vad det kommer till att prodda. Jag köpte ett GTX 1070 till min och den klarar dom flesta spel på High i 1440p.