Förbud mot diesel? Nu är jag förvirrad.

Permalänk
Inaktiv

Förbud mot diesel? Nu är jag förvirrad.

Tog körkort förra hösten och då fick vi lära oss att moderna dieselbilar släppar ut lika, om inte mindre, gifter än vad bensin gör. Detta står tryckt i senaste upplagan av körkortsboken.

Därför blir jag helt förvirrad när jag läser den här artiklen som pratar om förbud i stor skala. Snackar körkortsboken och mina lärare en massa skit? Här låter det ju som att disesel självklart ska bort.

Har inget bilintresse, så jag fumlar i nattmössan. Kan någon förklara?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert men en del sammanfaller med att man upptäckt att biltillverkarna inte längre klarar av att vidareutveckla diselmotorn så mycket mer. Alltså den går inte att göra så mycket mer effektiv gentemot utsläpp. De framsteg som man trodde sig gjort visade sig till viss del beror på fusk med tester och mjukvara...

Det kommer inte att dröja länge innan renodlade disel och bensinbilar är helt borta. Flera stora tillverkare har lagt ner all forskning kring disel och flyttat alla pengarna över till el/el-hybrider.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Tog körkort förra hösten och då fick vi lära oss att moderna dieselbilar släppar ut lika, om inte mindre, gifter än vad bensin gör. Detta står tryckt i senaste upplagan av körkortsboken.

Därför blir jag helt förvirrad när jag läser den här artiklen som pratar om förbud i stor skala. Snackar körkortsboken och mina lärare en massa skit? Här låter det ju som att disesel självklart ska bort.

Koldioxid -> diesel bra. Den släpper ut betydligt mindre än bensin alternativ.

Kväveoxid, partiklar (hälsofarliga) och andra farligare saker är dock något den släpper ut betydligt mer av. Så en diesel som går i stan och trampar på, förstör mer av lokala luften och hälsan på folk än bensinbilar. Men sett till "växthusgaser" är den dock bättre... Så storstäder börjar nu förbjuda dem.

På lastbilar har man både partikelfiler (en vätska) som samlar upp allt detta och bra reningssystem, så dessa är ofta inte så farliga. Men små "snåla" dieselbilar är en katastrof, då de saknar denna funktion (då den kostar en hel del), och en dieselbil är ineffektiv när den körs snål. Det menat, mycket diesel in, ren förbränning och bra avgaser, sämre bränsleekonomi och koldioxidvärde. Eller lite diesel in, usel förbränning och mycket partiklar/kväveoxid, sämre hälsomässigt.

Så man vill ha bort diesel bilar från stan, (alla fosil-drivna bilar rent generellt) men på landet är problemet inte så stort då du har mer jämn kraft, och därför inte kraftiga accelerationer i den mängden du har i stan. Diesel kan som sagt användas effektivt om du har allt som behövs för det, men väldigt få personbilar har detta. Detta håller dock på att ändras, och bilar som möter dessa krav bör kunna klara sig precis som lastbilarna.

Lägg till allt fuskande och väloptimerade nivåer de har för mätningar så är verkligen dessa diesel bilar inte bra, på något sätt tills man får kontroll över dem.

Permalänk
Medlem

Tja, det är väl så att diesel är mycket farligare än bensin och släpper ut otroligt mycket mer kväveoxid än vad bensin gör.
Sen Dieselpartiklarna som skapas vid förbränningen är också väldigt cancerframkallande.

Lite kul läsning : Teknikens värld.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Mycket snack från media bara. Bensin och Diesel lär finna kvar bra länge. Speciellt de med Euro6

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

@Gremanz: De förbud som man pratat om i Europa är för dieselbilar som inte klarar Euro 6 kraven. Men i media låter det som att det är totalförbud på alla dieselbilar och det är inte korrekt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Om något borde veteran bilar förbjudas eller skattas till helvetet, otroligt att dom är skattebefriade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Deriveh:
Bara för att Diesel utvecklingen minskar för småmotorer, så fortsätter den nog för större dieslar.
Läste någonstans om att anledningen att utvecklingen på dieselsidan minskar beror på att det blir så oerhört kostsamt för att klara kommande Euro 7/8/9 krav (minns inte vilken den var).

Så därför flyttas utvecklingen till bensinsidan, för att det är lättare och billigare.
Se t.ex. Mazda siktar på att nästa generation Skyactiv motorer ska vara HCCI (enkelt förklarat göra bensinare självtändande, alltså inga tändstift) för öka verkningsgraden avsevärt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Låt oss backa bandet lite.

2007 inför den norska regeringen skattelättnader för dieselbilar och uppmanar norrmännen att göra klimatet en tjänst genom att välja diesel.

2011 står dieselbilar för tre fjärdedelar av bilförsäljningen i Norge.

Nu är dieselbilarna inte längre välkomna i den norska huvudstaden under stora delar av dygnet och det är oklart hur länge förbudet kommer att gälla.

https://www.svd.se/who-diesel-orsakar-cancer

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

@trollhattan: De flesta veteranbilar rullar kanske 10mil per år. Knappast en stor problemkälla.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@trollhattan:
Ingen orsak att förbjuda veteranare, deras andel av utsläppen är försumbara. De körs en par dagar/veckor i året. Det som är löjligt är att gräsklippare och motorsågar behöver ha elektrisk insprutning för att klara utsläppskrav. Deras utsläpp är om något försumbar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lägg till allt fuskande och väloptimerade nivåer de har för mätningar så är verkligen dessa diesel bilar inte bra, på något sätt tills man får kontroll över dem.

Funderar lite på vad du tänker med fuskande. Mjukvara i bilen som stänger av funktioner i bilen så utsläppen blir lägre vid körning i cykeln (Den man testar bilens utsläpp i)? Absolut, det är fusk. Att alla bilarna släpper ut mer än vad man tidigare trott? Nja det finns en bra förklaring till den delen.

Pappa har jobbat med dieselmotorer i... tror det är över 20 år så ett och annat har jag hört och fått förklarat. Anledningen till att ALLA dieselbilar drar mer än vad man tidigare trott är för att testcykeln man kör bilarna i för att mäta deras utsläpp inte alls representerar hur bilen kommer köras i verkligheten. Som exempel så får bilen innan provet stå i ett varmt rum så att motorn startar varmare än vad den antagligen gör i verkligheten och speciellt här i Sverige. Sedan ökar all elektronik i bilen bränsleförbrukningen (AC, radio, etc) så allt utom det nödvändiga är avstängt. Minns inte riktigt hela cykeln men sedan kördes bilen typ landsväg och sedan i stadskörning.

Alla biltillverkare och de som jobbat med utveckling av bilar vet ju att cykeln varit fruktansvärt dålig på att representera verkligheten med siffrorna blev ju bra, däremot har politikerna inte haft en aning om detta. Det är därför som man nu börjat med en ny cykel när man testar bilarna som representerar verklig körning mycket bättre och det är även därför många gapar om att "XX biltillverkare fuskar" när det inte är fallet, bara det att testet bilen körts i varit dåligt utformat och att de nya siffrorna bättre visar verkligheten.

Skrivet av Wyver:

@Deriveh:
Bara för att Diesel utvecklingen minskar för småmotorer, så fortsätter den nog för större dieslar.
Läste någonstans om att anledningen att utvecklingen på dieselsidan minskar beror på att det blir så oerhört kostsamt för att klara kommande Euro 7/8/9 krav (minns inte vilken den var).

Korrekt. Som jag fått det förklarat för mig så är diesel en väldigt dyr teknik och då diesel redan idag har det jobbigt att nå utsläppskraven så är man osäkra på om man kommer lyckas med det i framtiden.

Permalänk
Medlem

@cjal:
Möjligt är det nog, om de får avkastning på investeringen det är frågan. Ska söka upp en artikel som Svenska Yle hade gjort när Volkswagen historien var som hetast.

De hade intervjuat en forskare inom motorteknik, som gav sin åsikt om att det är i det närmaste omöjligt för Volkswagen att fixa sina motorer utan att öka bränsleförbrukningen eller minska effekten. Genom en mjukvarufiix. Fastän VW hävdade att bilarna inte skulle få sämre egenskaper efter fixen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

De hade intervjuat en forskare inom motorteknik, som gav sin åsikt om att det är i det närmaste omöjligt för Volkswagen att fixa sina motorer utan att öka bränsleförbrukningen eller minska effekten. Genom en mjukvarufiix. Fastän VW hävdade att bilarna inte skulle få sämre egenskaper efter fixen.

Jag har läst och hört många VW ägare som åkt in för att få sin mjukvara fixad och som senare med uppdaterad mjukvara klagat väldigt på att bilen känns slö och inte alls vad den var innan så det stämmer nog mycket väl. Jag tror med det jag hört att VW valde att sänka effekten på motorn för att klara av förbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@trollhattan: De flesta veteranbilar rullar kanske 10mil per år. Knappast en stor problemkälla.

Kanske är så men igår såg jag en gammal dieselmärsa med lågprofildäck och stereon på max så plåtarna vibrerade i takt med musiken. Den åkte fram och tillbaka mellan rondellerna och tryckte gasen i botten så det skrek i däcken och ett stort svart moln av dieselrök skymde sikten längs vägen och det luktade apa. Där kan man snacka om partiklar... Även om det i det stora hela inte är ett stort problem kände jag just då att gamla dieselbilar borde förbjudas! Fast det hade nog inte hjälpt i det här fallet för jag gissar den redan var olaglig. Den hade knappast klarat besiktningen.

Men moderna dieselbilar tror jag inte är värre än bensinbilar. Det man borde jobba på är att hitta något miljövänligt ersättningsbränsle. Tror det redan finns sådana bränslen men det är väl för dyrt gissar jag...

Permalänk
Medlem

@cjal:
Hittar inte artikel nu direkt, men han förklarade att utan några yttreåtgärder, " andra kolvar, ventiler, minska friktionen m.m"

Enkelt förklarat så har du en triangel, förbrukning första hörnet, utsläpp andra och effekt tredje hörnet.
Genom att ändra parametrarna insprutning bränsle mängd, tidpunkt m.m. Så kan man öka/minska valfritt hörn, men det kommer att ge motsatt effekt på de andra hörnen.

Lika på utsläppen har du flera olika utsläpp. Koldioxid, kväveoxid (NOX) och de ändrar också beroende på hur insprutningen är inställd. Mera co2 mindre Nox.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta svarar inte på din fråga om dieselns orenhet (det har andra redan gett bra svar på), men jag vill bara säg att bilskolelärare inte alls alltid nödvändigtvis vet vad de pratar om. Det finns ju såklart bättre och sämre bilskolelärare, men jag kan tänka mig att säkert 90 % av alla bilskolelärare skulle skriva under myten om att "det krävs mycket vridmoment för att dra tunga lass" (denna villfarelse är extremt populär bland dieselentusiaster i allmänhet och lastbilschaufförer i synnerhet, jag har flera i släkten), eller att "effekt säljer bilar, vridmoment vinner tävlingar" och annat dravel av människor som inte vet hur vridmoment och effekt fungerar i en roterande motor.

Permalänk
Medlem

Ang förbud och dylikt man ska aldrig lita på vad media och politiker säger, en övertygad politiker som påverkats av lobbyism är farligare än extremism. Statistik och vetenskapliga rapporter som är vinklade åt ett resultat. Är rätt bra mkt med partiklar med alla insprutningsmotorer. Enligt det här så verkar bensinbilen rent av vara sämre än dieselbilen: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170...

Så länge men siktar på låg bränsleförbrukningar så kommer utsläppen vara högre, det är väl kanske orimliga gränser som är satta och det enda sättet att få ner det är att fuska. Jag har en ny dieselbil och ärligt talat en sådan bil med bara kortsträckor och automat är som att be om problem med partikelfilter. Bilen varvar i princip aldrig, motorn hinner aldrig bli varm pga att den är så effektiv så det blir ingen värme kvar. Partikelfilter regenereringen körs regelbundet, oljan blir utspädd och du får åka på verkstad för att göra oljebyten innan bytesintervallet. En modern dieselbil i staden med automatlåda skulle jag aldrig köpa begagnad.

Finns ju andra partiklar också som är dåliga inte bara från utsläpp, konstanta blöta vägbanor pga salt eroderar vägarna och det skylls på dubbdäcken endast.

Inget är svart eller vitt det är mest en grå sörja.

Permalänk
Medlem

SANNINGEN

Som tur är har både din lärare och läroboken FEL ! Bönder får inte gödsla med kväve men diselbilsägare får det. Diesel bra för naturen - Bensin är bra för människor, men självklart är båda skadliga. Politiker och bilförsäljare m.m har gått på oljeindustrins LOBBYISM för att man alltid får ett överskott på diesel vid raffinering av råolja. Köper S:K: experter för att styra till dieselmotorer och tjäna mer pengar och bli av med dieseln. Vinstintresse och tillgång & efterfrågan. Alla är som GNUERNA på savannen springer åt ett håll och hoppar någon åt ett annat håll springer man ditåt. GRATTIS NI ALLA SOM BLIVIT GRUNDLURADE.

Permalänk
Medlem

I USA har man gjort grundliga kontroller av dieselbilarna efter skandalen medan EU verkar stoppat huvudet i sanden. Det är flera tillverkar av dieselbilar som kommer att åka dit pga deras fusk. VW,Audi och Mercedes i USA, Toyota, Mitsubishi i Japan. Fusket finns i så många nivåer och på flera sätt.

EU fick information om problemet via miljöforskare som mätte luftkvaliteten i Europas storstäder, siffrorna gick inte ihop med vad biltillverkarna lovade. Första larmet kom tidigt 2000-tal, om jag kommer ihåg rätt men EU ville utesluta ALLA andra faktorer innan de gav sig på biltillverkarna.

Men fusket som jag har sett med dieselutsläppen som USA har visat är iaf dessa:
1) Avgasreningen stänger av sig över eller under vissa temperaturer(dvs utanför ramen hur testerna skall göras eftersom dessa körs inomhus under optimala förutsättningar)
2) Avgasreningen stänger av sig när bilarna behöver extra kraft som tex i svängar eller kraftig acceleration. Tror Mercedes stängde av sin rening när bilen svängde mer än 15 grader (detta eftersom testerna utförs i normal acceleration oss vidare).
3) AdBlue som används för att rena dieselbilar(lastbilar främst men även vissa personbilar) fungerar inte i alla temperaturer som tex i Sverige där det är kallt stora delar av året. Kommer inte ihåg vilka temperaturer det gäller för att AdBlue skall fungera.(AdBlue heter olika för olika tillverkare men det är samma princip).

Det är väl förmodligen som Renault och Volvo rätt snabbt gick ut efter skandalen brakade loss, vi kommer att sluta tillverka dieselbilar.

Permalänk
Medlem

Gammel dieselar är ju relativt behändiga då det inte är några större problem att köra dessa på återanvänd frityr olja. Det återstår ju vissa utsläpp men de luktar inte vidare obehagligt (popcorn typ) och svartröker inte.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gremanz:

Propaganda så att elbilarna kan få en kickstart i marknaden.

Det har ju bevisats att elbilar är mycket smutsigare att tillverka än bilar som går på fossila bränsle. Lithium är rena miljögiftet, och verkar vara rätt så sällsynt..finns bara på vissa ställen på planeten, och nåt land i Afrika har massa Lithium, så dessa u-länder blir säkerligen invaderade av världspolisen USA när elbilen blir mer poppis. (Jag vet, paranoid jäkel)

Ja jag vet, på med foliehatten..bla bla bla, jag är helt störd att tänka så här. Jag kan tyvärr inte låta bli att se såna här mönster i systemet.

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensin...

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet...

http://www.klimatupplysningen.se/2016/10/11/elbilen-inte-allt...

Kan hitta mer, men orkar inte.

Nej, jag varken kör bil eller har körkort, cyklar dit jag ska..är 32år gammal, källsorterar och tänker på miljön, röstar på SD bor i ett invandrartätt område, har god fysik är flexiterian och har sambo, får ut ca 36k i månaden, jobbar på Scan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@naren:
Adblue funkar nog i alla temperaturer om tillverkarna har lite framförhållning. Har sett något fall där placeringen av adblue tanken orsakade bekymmer. (Sommartid)

För vinter förhållanden så har de ju värmare i Adbluesystemet så det inte skall frysa.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Koldioxid -> diesel bra. Den släpper ut betydligt mindre än bensin alternativ.

Kväveoxid, partiklar (hälsofarliga) och andra farligare saker är dock något den släpper ut betydligt mer av. Så en diesel som går i stan och trampar på, förstör mer av lokala luften och hälsan på folk än bensinbilar. Men sett till "växthusgaser" är den dock bättre... Så storstäder börjar nu förbjuda dem.

Yes.

Citat:

På lastbilar har man både partikelfiler (en vätska) som samlar upp allt detta och bra reningssystem, så dessa är ofta inte så farliga. Men små "snåla" dieselbilar är en katastrof, då de saknar denna funktion (då den kostar en hel del), och en dieselbil är ineffektiv när den körs snål. Det menat, mycket diesel in, ren förbränning och bra avgaser, sämre bränsleekonomi och koldioxidvärde. Eller lite diesel in, usel förbränning och mycket partiklar/kväveoxid, sämre hälsomässigt.

Nja, du blandar ihop koncepten lite här. Partikelfilter är, som namnet antyder, ett filter och innehåller ingen vätska. Alla moderna dieselbilar har ett partikelfilter och det är, igen som namnet antyder, till för att minska utsläppen av partiklar genom att samla upp mellan 80 och 100% av de skadliga partiklarna beroende på situation. En del partikelfilter behöver bytas när de är "fulla" medan andra bränner upp partiklarna vid behov vilket är att föredra då de är dyra att byta. Sen finns det en helt annan teknik med en vätska, Adblue, som sprutas in i avgassystemet för att minska utsläppen av kväveoxider på en del bilar (vilket namn det marknadsförs som skiljer åt mellan märken). Detta är ingen billig lösning och kom först på lastbilar och andra tyngre fordon för att de skulle klara utsläppskraven i städerna, men finns nu på många personbilar också. Den största nackdelen med denna lösning är att man måste fylla på denna vätska emellanåt, och förstås kostnaden.

Citat:

Så man vill ha bort diesel bilar från stan, (alla fosil-drivna bilar rent generellt) men på landet är problemet inte så stort då du har mer jämn kraft, och därför inte kraftiga accelerationer i den mängden du har i stan. Diesel kan som sagt användas effektivt om du har allt som behövs för det, men väldigt få personbilar har detta. Detta håller dock på att ändras, och bilar som möter dessa krav bör kunna klara sig precis som lastbilarna.

Den stora anledningen till att man vill få bort dieselbilar från staden har att göra med koncentrationen av bilar där, filtren är inte hundraprocentigt effektiva så en del partiklar släpps ju ut i alla fall och hälsoriskerna med dessa har ju visats sig vara större än man tidigare trott. Para detta med den stora mängden dieselbilar i (de europeiska) städerna så får man väldigt dålig luftkvalitet och stora risker för hälsan. Koncentrationen av bilar på landet är inte alls lika stor förstås, och inte heller rör det sig lika mycket människor där så hälsoriskerna är inte alls lika påtagliga. Att bilar släpper ut mindre vid jämn fart är förstås också sant men det gäller ju alla typer av förbränningsmotorer.

Citat:

Borde man inte mer sammanfatta det som att dieselbilar är sämre än bensinbilar för den lokala miljön och luftkvaliteten medan bensinbilar är sämre för den globala miljön och klimatet? Att det fuskas är förstås inte bra på något sätt, och det var/är verkligen fusk vi pratar om. Men kraven på just utsläpp av partiklar har ju ökat ganska kraftigt på kort tid och dieseltekniken har inte hängt med riktigt. Sannolikt kommer väl bilbranschen att få till tekniken, på sikt i alla fall, och allmänhetens fokus kanske mer hamnar på klimatet så att bensinbilarnas utsläpp regleras hårdare.

Permalänk
Medlem

Allt det här jävla skitsnacket om klimatförändring är en jäkla bluff, jag är så trött på den skiten asså.

Lyssna själva..https://www.youtube.com/watch?v=ofXQdl1FDGk&ytbChannel=Ahamo
Läs på lite om hur det funkar i atmosfären osv så kommer det bli ganska självklart det lovar jag
Dock är det risk att ni blir förbannade som fan ! haha

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Hedersmedlem

Att dieseln fick frikort ett tag berodde väl på koldioxidhysterin? Att dieslar har stora problem med partikelutsläpp är väl känt sedan mycket länge? Det diskuterades och beslutades om det när jag växte upp iaf (1970- 80-tal). Dieseln var då straffbeskattad rejält för att folk skulle välja bensin.

Direktinsprutade dieslar med adlblue och partikelfilter är såklart bättre än gamla förkammardieslar miljömässigt, men partikelproblemet kommer man aldrig ifrån. Just partiklar vet man idag orsakar stora hälsoproblem.

Partikelfilter ser bra ut på papperet men ska de klara av att rena ordentligt krävs regenerering med jämna mellanrum och det fungerar aldrig vid stadskörning utan kräver längre körningar i högre hastighet. Annars sätts de igen och slutar fungera. Regenerering är för övrigt inte ens lämpligt i stadstrafik eftersom skiten i filtret skulle komma ut på "fel" ställe. Filtret är endast ett sätt att flytta problemet med partiklar från ett ställe (staden) till ett annat (motor- och landsvägar).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Severin87:

När det gäller förbud mot dieselmotorer beror det främst på grund av det höga utsläppen av cancerframkallande ämnen såsom NOx och inte, som du verkar tro, koldioxid kopplat till växthuseffekten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av naren:

I USA har man gjort grundliga kontroller av dieselbilarna efter skandalen medan EU verkar stoppat huvudet i sanden. Det är flera tillverkar av dieselbilar som kommer att åka dit pga deras fusk. VW,Audi och Mercedes i USA, Toyota, Mitsubishi i Japan. Fusket finns i så många nivåer och på flera sätt.

EU fick information om problemet via miljöforskare som mätte luftkvaliteten i Europas storstäder, siffrorna gick inte ihop med vad biltillverkarna lovade. Första larmet kom tidigt 2000-tal, om jag kommer ihåg rätt men EU ville utesluta ALLA andra faktorer innan de gav sig på biltillverkarna.

Men fusket som jag har sett med dieselutsläppen som USA har visat är iaf dessa:
1) Avgasreningen stänger av sig över eller under vissa temperaturer(dvs utanför ramen hur testerna skall göras eftersom dessa körs inomhus under optimala förutsättningar)
2) Avgasreningen stänger av sig när bilarna behöver extra kraft som tex i svängar eller kraftig acceleration. Tror Mercedes stängde av sin rening när bilen svängde mer än 15 grader (detta eftersom testerna utförs i normal acceleration oss vidare).
3) AdBlue som används för att rena dieselbilar(lastbilar främst men även vissa personbilar) fungerar inte i alla temperaturer som tex i Sverige där det är kallt stora delar av året. Kommer inte ihåg vilka temperaturer det gäller för att AdBlue skall fungera.(AdBlue heter olika för olika tillverkare men det är samma princip).

Det är väl förmodligen som Renault och Volvo rätt snabbt gick ut efter skandalen brakade loss, vi kommer att sluta tillverka dieselbilar.

Det är många organisationer inom EU som var på krigsstigen efter Dieselgate och det har även skett stora förändringar i hur man certifierar bilar så att EU stoppat huvudet i sanden är rent skitsnack. Euro6c är en direkt följd av VW-fusket. Det är samma gränser som Euro6b men med helt andra sätt att mäta. Tidigare behövde bilar bara uppfylla kraven på en viss körcyckel som är ökänt orealistisk. Nu är inte bara körcykeln ändrad till en mer realistisk utan bilarna ska även köras på väg, i riktig trafik och fortfarande klara utsläppen. Vidare måste alla tillverkare nu förklara exakt hur deras avgasreningssystem fungerar i alla lägen.

Att stänga av avgasreningen vid svängar låter som skitsnack. Finns noll och ingen anledning att göra det. Enda jag kan tänka mig är att en kraftig sväng skulle bråka med nivåmätaren i ureatanken så den slutar injicera tillfälligt men katalysatorn ska ha en buffert som löser det. Eller ja, den har alltid en buffert för det är så tekniken fungerar. Sen är SCR aldrig ensam utan den kombineras med antingen PNA eller LNT och de går inte att stänga av på beställning. Partikelfiltret går inte heller att styra. Angående acceleration handlar det inte om att stänga av utan att motorn då spottar ur sig så mycket NOx under kort tid att reningen inte orkar med. Det går inte att dimensionera för så höga halter som sker i så korta pulser för då hade du haft ett avgasreningssystem med en bil på och inte tvärt om.

Jag misstänker att du blandar ihop det där med rattvinkeln med VW-fusket. Rattvinkeln var nämligen en del av sakerna de tittade på för att avgöra om bilen gick på en testcykel eller inte. Det har blivit ett stående skämt på jobbet just för att det är så fånigt att blanda in rattvinkel i styrningen av avgasefterbehandlingen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

@Severin87:

När det gäller förbud mot dieselmotorer beror det främst på grund av det höga utsläppen av cancerframkallande ämnen såsom NOx och inte, som du verkar tro, koldioxid kopplat till växthuseffekten.

Kväveoxider är mig veterligt inte cancerframkallande, partiklarna däremot, är.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Allt det här jävla skitsnacket om klimatförändring är en jäkla bluff, jag är så trött på den skiten asså.

Lyssna själva..https://www.youtube.com/watch?v=ofXQdl1FDGk&ytbChannel=Ahamo
Läs på lite om hur det funkar i atmosfären osv så kommer det bli ganska självklart det lovar jag
Dock är det risk att ni blir förbannade som fan ! haha

Det är rätt otroligt att folk fortfarande är så pass korkade och tror det är en bluff. Snacka om cherrypicking för att välja källor som stödjer ens paranoia. Gubben i videon räknar ju upp saker som motbevisats för längesen. Du är rätt rolig du.