Förbud mot diesel? Nu är jag förvirrad.

Permalänk
Medlem

Makten krigar mot individens frihet. Friheten att röra sig med personliga fordon måste försvaras. Bort med bensinskatten nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Därför att sedan 2010 så har mer än hälften av alla nya bilar som sålts varit dieselbilar och andrahandsmarknaden för dieslar lär ju inte bli alltför attraktiv om alla vill sälja och köpa annat (dessutom kostsamt för befolkningen). Så ska vi då skrota en massa nyare moderna bilar och producera nya el och bensindrivna bilar istället, där har vi ett otroligt resursslöseri och en verklig björntjänst för miljön.

Det smarta vore ju bara att förbjuda nyproduktion av dieselbilar. Då kan alla som redan har diesel köra på som vanligt, andrahandsvärdet kvarstår och folk slipper skrota en massa bilar och köpa nya.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Orfi:

Ja, bromsa växthuseffekten och återställa ett naturligt klimat utan tung mänsklig påverkan är verkligen dåligt för miljön

(Och börja inte med allt bullshit om att batterier är så skadligt. Mobiltelefonbatterier och en massa andra tekniska prylar som går på batteri är brutalt mycket mer skadligt och de finns precis över allt men DET är det ingen som klagar på?)

ELLER så kommer massa idiotresonemang:

-Hur ska jag kunna dra min husvagn? Svar: Det är ingen mänsklig rättighet att dra husvagn. Dessutom kan man dra husvagn med bensinbil eller elbil också.
-Jag sparar soppa. Svar: Du kanske sparar någon deciliter per mil mot en modern bensin, men förpestar miljön i stället.
-Jag gillar dieselbilar. Svar: Vem bryr sig? Så länge människor dör är inte detta ett resonemang ens.

Och för att svara på TS fråga om körkortsboken ljuger? Beror på då den trycktes. Tror inte att du missat alla skandaler såsom VW, och nu senast kartellen i Tyskland med alla större bilmärken? Även Japanska bilmärken har fuskat sedan 90 talet och ALLT det där rivs upp nu.
Sammanfattat har ju de stora biltillverkarna blåst halva världen.

Oj!
Ta det lite lugnt nu
Jag syftade bara på det faktum att bilar överlag är en smutsig soppa att tillverka och att jorden tagit mycket stryk av tillverkningen av de bilar vi redan har idag på Jorden. Följaktligen har det ju också visat sig att elbilar är smutsigare än traditionella bilar att tillverka. Så.... (och detta är ju det jag skrev) Om vi nu byter ut alla eller en majoritet av bilar som går på fossila bränslen vilket är vad vi strävar efter på sikt (eller hur?), lär det slå hårt mot moder jord.

Sedan är jag inte tillräckligt påläst för att påstå att elbils-batterier är farligare för miljön än mobiltelefonsbatterier även om jag har läst det på ett flertal ställen och uppfattat det som trovärdigt, så det får du argumentera om själv. Det jag vet är ju att batterier överlag inte är speciellt miljövänligt.

Väl mött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det smarta vore ju bara att förbjuda nyproduktion av dieselbilar. Då kan alla som redan har diesel köra på som vanligt, andrahandsvärdet kvarstår och folk slipper skrota en massa bilar och köpa nya.

Precis min tanke. Men problemet så som jag har förstått det är att vi redan har tippat över kanten. Den existerande flottan är redan problematiskt stor och behöver begränsas

Därav att jag undrar vad alla som nu står och skriker har att säga kring att dom totalt missat hela denna växande problematik. Förbudet kring nyproduktion borde ju alltså kommit redan för flera år sedan.

Likt @orfi så funderar jag även kring elbilars miljövänlighet. Om elen kommer från kolkraft eller kärnkraft? Hur bra är det med batterier som i en tesla väger uppemot 500kg(!)...?
Det gäller att dom verkligen lyckas bra med återvinningen, men sen måste man ändå ta hänsyn till påverkan som blir av att man utvinner råmaterialet från första början, dvs, hur bra kommer jordklotet må av att ersätta alla fossilbilar med en elbil?

Permalänk
Medlem

Det behövs inte förbjudas - de stora bilföretagen umgås redan nu med tanken att minska på den biten då hjälpsystemet som krävs för att hålla ned emissionsnivåerna på dieselmotorerna börja vara så dyra och energiförbrukande att dess fördelar mot bensinmotorerna är inte lika uppenbara längre och skillnadsgapet minskar också i takt med att bensinmotorer blir allt bättre i verkningsgrad med högre kompression och allt mer diesel-lika insprutningssystem, mager och rik blandning etc.

Dagens förbränningsmotorer kan snart inte särskiljas i form av vilken förbränningsteknik som används (Otto reps. diesel) utan är allt mer hybridform från båda världarna och det är snarare bränsleslaget som kategoriserar vilken 'sort' det tillhör

---

Ett av problemen med personbilar är att motorn är för stor gentemot den genomsnittliga faktiska effektbehovet. - Men enormt viktig säljargument med många hk som vid användandet endast används fullt ut ett fåtal gånger under en körning. Det resulterar i att motorerna går lågt lastade i genomsnitt och med onödigt låg verkningsgrad och ur avgasreningssynpunkt - för svala avgastemperaturer för att en reningsprocess skall fungerar bra.

En lastbil är mer anpassat mellan sin vikt och motorstyrka (väldigt klen motor ur personbilsförares synpunkt dock.) - det gör att den genomsnittliga avgastemperaturen är betydligt högre och klarar sig med betydligt enklare reningssteg för samma reningsgrad och behöver inte 'stödeldas' med extra bränsle för att upp temperaturen som man måste göra i perioder på personbilar - speciellt om de bara rör sig inom stadsmiljöer och aldrig går hårt lastat.

Lastbilsmotorer körs med över 40% värmeverkningsgrad (vet inte vad den ligger på idag, 42, kanske tom 45%) vilket är bättre än vilket värmekraftverk för elframställningen som helst även om man inte räknar med överföringsförluster mellan kraftverk och hemmet [5-7%], omvandlarförluster [ca 5%] eller batteriförluster [5%] och sedan motor och motorstyrförluster för en el/hybrid-bil [5%] vardera steg.

Med andra ord kedjan från värmekraftverk eldad med fossil eller biobränsle [42% verkningsgrad - högt räknat, kärnkraftverk endast 37% för att inte tillåts arbeta med lika höga temperatur och tryck som en värmekraftverk.]

med:

Inmatad värmemängd * 0.42 (värmekraftverk) * 0.95 (distrubition hög verkningsgrad) * 0.95 (laddaren, högt räknat i verkningsgrad) * 0.95 (batteriverkningsgrad) * 0.95 (omvandlarverkningsrad motorstyrning) * 0.95 (motor och liten bit av dess transmission) = 0.325 - dvs. 1 kWh inmatad som ved/kol/olja i ett värmekraftverk resulterar i 0.325 kWh ut på motoraxeln i en elbil/hybridbil. - detta högt räknat, i verkligheterna är förlusten lite mer än så.

Inte ens en persondiesel motor ligger så lågt som 32.5% i verkningsgrad utan beräknas ligga runt 35%.

Att tänka på är att värmekraftverken och kärnkraftverken får betala energiskatt på den inkommande energin in i processen - dvs. den inmatade kWh innan det gjorts någon ström av det. Sedan finns det en massa tablåer på hur mycket skatt som skall betalas beroende på energikällan och hur mycket CO2-avtryck de ger och tex. biomassa har lägre skatter än att elda med stenkol, sopor (räknas som 30% fossilt), kärnkraft etc.

---

Med tanke på att man behöver köra in 13000 mil med en Tesla S innan man kompenserat för CO2-emissionerna för dess egna batteritillverkning så är det inte alls givet en elbil/elhybrid skulle vara en miljömässig fördel framför fossildriven fordon. - det handlar bara om i vilken ända man producerar soporna (CO2 räknas som avfall) och var i processen - under tillverkning respektive vid användnande - slutsumman är ungefär lika

- Det som spar naturresurser rejält är att ha regnrocken på så att sperman inte träffar ägget och därmed inte skapar en framtida konsument som också vill köpa en bil så småningom, beställa saker från kina etc. som gör att transportbehovet hålls högt etc.

- men pratar om man om det så blir det plötligt väldigt känsligt, att över huvudtaget ifrågasätta människors självpåtagna rätt att skaffa barn kan starta värdskrig och få vågar göra det - trots att det ur systemsynpunkt och för naturen själv är absolut nödvändigt steg att göra tills vi är nere på 3-4 miljarder personer igen och helst mindre ändå.

Människan är den näst vanligaste däggdjuret på jorden efter råttorna... och vi skövlar 1000 gånger värre än råttorna...

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Sotet. Sotet från diesel är kvar också. Så skrota allt innan 2010 som går på diesel. Och glöm hybrid motorer de skapar krig i det enda landet man får batterier ifrån.
Tvinga biltillverkarna att skapa motorer som är energisnåla. 3 cylindrig Toyota motor med dubbla turbo borde kunna ge 200 hk med dubbla Garret turbos.
Det betyder 0.3 liter milen tills Nurburgring.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wyver:

Se t.ex. Mazda siktar på att nästa generation Skyactiv motorer ska vara HCCI (enkelt förklarat göra bensinare självtändande, alltså inga tändstift) för öka verkningsgraden avsevärt.

Lite kuriosa, men med samma kompressionsförhållande i en dieselmotor och i en bensinmotor så är bensinmotorn effektivare. Problemet är att bensin självantänds mycket tidigare än diesel, vilket försvårat möjligheterna till hög kompression då högre tryck ger högre temperatur i förbränningskammaren.

Skrivet av VadSaDu:

Det har ju bevisats att elbilar är mycket smutsigare att tillverka än bilar som går på fossila bränsle. Lithium är rena miljögiftet, och verkar vara rätt så sällsynt ...

Det jag har läst, inklusive dina länkar, tycker jag sällan gör rättvisa jämförelser. I den första länken så förklaras det mycket riktigt att det förmodligen är bättre att köpa en gammal bil än en ny ifall du är rädd om miljön då mindre nyproduktion såklart minskar utsläppen från tillverkningen. Men man kan därigenom inte dra slutsatsen att elbilar orsakar större koldioxidutsläpp om man inte även räknar med utsläppen från tillverkningen av den 10 år gamla bilen. Tillverkningsutsläppen försvinner inte bara för att du köper en begagnad bil, och förr eller senare måste även den gamla bilen ersättas.

Sen så är elbilen effektivare också. En bensinmotor ligger på runt 30% verkningsgrad, en elmotor runt 85-90%. Det betyder att 70% av utsläppen från en bensinbil inte ens är från att driva bilen framåt, och då är utsläppen från bränsletillverkningen exkluderade. Utsläppen från en elbil är väldigt mycket lägre om vi utgår från svensk elproduktion som i huvudsak består av vatten- och kärnkraft. Att bara se till själva bilen är inte helt rättvisande. Utsläppsmängden för tillverkningen av bilen, framställningen av bränslet samt utsläppen från användningen av bränslet under hela bilens livslängd bör adderas ihop enligt mig. Att Bil A orsakar större utsläpp vid tillverkningen än Bil B ser jag som ganska irrelevant om nettoutsläppen är lägre än Bil B i slutändan.

Dessutom så är elbilsmarknaden rätt så ung än. Är väl bara senaste decenniet som den har börjat ta fart, medans bilar drivna på fossila bränslen har över 100 år av utveckling och effektivisering bakom sig. Elon Musk har för övrigt sagt att Tesla inte kommer att göra några rättsliga åtgärder på biltillverkare som använder deras patent, vilket i princip gör att andra biltillverkare är dumma ifall de inte börja nyttjar detta.

Skrivet av BasseBaba:

Precis min tanke. Men problemet så som jag har förstått det är att vi redan har tippat över kanten. Den existerande flottan är redan problematiskt stor och behöver begränsas

Därav att jag undrar vad alla som nu står och skriker har att säga kring att dom totalt missat hela denna växande problematik. Förbudet kring nyproduktion borde ju alltså kommit redan för flera år sedan.

Problemet jag ser ifall man skulle förbjuda dieselbilar är att det idag inte finns någon vettig ersättare i den utsträckning som krävs. Att förbjuda dieselfordon är kanske bra för miljön, men samhället skulle falla ihop. Jag ser samma problematik med avvecklingen av kärnkraften. Fokus borde därför ligga på att utveckla nya metoder istället för att förbjuda gamla om du frågar mig. När det finns en vettig ersättare så kommer gamla metoder att falla bort automatiskt hur som helst.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Är du förvirrad? Hur? Det kommer inte bli ett totalförbud, det vore ologiskt och idiotiskt, bil med förbränningsmotor kommer dock fasas ut i långsam takt. I den här utvecklingstakten kommer vi inte åka i några bilar med förbränningsmotorer alls inom 40 år. Inom 20 år kommer det vara mycket ovanligt att se en bil med endast förbränningsmotor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Om något borde veteran bilar förbjudas eller skattas till helvetet, otroligt att dom är skattebefriade

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, utsläpp till och från hemmavid till Västerås och Ö-vik och hem igen (för raggar träffar). De ska inte vara på vägarna... de har motorer med lägre komp än våra rektum.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid undrat varför det fortfarande finns bensinbilar...
Utvecklingen har sprungit om dem redan på 70 talet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Är du förvirrad? Hur? Det kommer inte bli ett totalförbud, det vore ologiskt och idiotiskt, bil med förbränningsmotor kommer dock fasas ut i långsam takt. I den här utvecklingstakten kommer vi inte åka i några bilar med förbränningsmotorer alls inom 40 år. Inom 20 år kommer det vara mycket ovanligt att se en bil med endast förbränningsmotor.

Förstår inte hur naiva folk är.
Det är gott om 20 år gamla bilar som rullar på vägarna idag.
Så många av de bilar som säljs idag kommer sannolikt rulla om 20 år.
Lägg till en väldigt optimistisk gissning att det kommer ta 5-10 år innan elbilar står för majoriteten av nybilsförsäljningen så kanske de börjar bli ovanliga om dina 40 år.

Visst, ska politikerna in och hitta på förbud kan det gå snabbare, men jag tvivlar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Förstår inte hur naiva folk är.
Det är gott om 20 år gamla bilar som rullar på vägarna idag.
Så många av de bilar som säljs idag kommer sannolikt rulla om 20 år.
Lägg till en väldigt optimistisk gissning att det kommer ta 5-10 år innan elbilar står för majoriteten av nybilsförsäljningen så kanske de börjar bli ovanliga om dina 40 år.

Visst, ska politikerna in och hitta på förbud kan det gå snabbare, men jag tvivlar.

Naiva, vi pratar om DAGENS utvecklingstakt. Inte hur det har sett ut genom åren.
De miniförbud som redan finns och som garanterat kommer bli strängare samt att stora biltillverkare som exempelvis Volvo beslutat att sluta upp med tillverkningen av bilar med endast förbränningsmotor redan 2019 kommer eventuellt skapa dominoeffekt.
Givetvis är detta vilda spekulationer, men verkligen inte orealistiska...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd

idag är elbilar inte ens ett seriöst alternativ när det gäller långfärds sträckor med lätt last.
Hade jag köpt ny bil idag hade jag inte ens övervägt att fundera på en elbil (just därför att jag studerat tekniken på dem).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har alltid undrat varför det fortfarande finns bensinbilar...
Utvecklingen har sprungit om dem redan på 70 talet.

Jag är född under den första energi krisen på 70 talet. Det som är nästan gratis hos oljebolagen är aceton och bensin. Diesel och tyngre oljor är deras guldgruva. Det enda som kan elda dessa är villaägare, diesel förare och (de tyngre brännbara oljor) fartyg. Jag tycker att alla ska åka på Aceton... och göra smink på resten.
Eller plast.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

De som bestämmer vet för lite och litar tyvärr på lobbyister och lögnare.

direktinsprutade bensinmotorer släpper liksom dieseln också ut mikropartiklar.
vid samma kompressionsförhållande är bensinmotorn effektivare än dieselmotorn -vid full effekt!
Dellastverkningsgraden för dieselmotorn är överlägsen bensinmotorn =lägre CO-utsläpp vid stadskörning osv.

Jag hejar personligen på för att elbilar ska blir bra snabbt men blir irriterad på att det är så mycket åsikter och så lite kunskap i debatten, här på SC är det faktiskt lite vett i forumet, mindre i media.

Tar gärna en Tesla som förstabil men plånboken tillåter inte -än.

stavfel
Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Naiva, vi pratar om DAGENS utvecklingstakt. Inte hur det har sett ut genom åren.
De miniförbud som redan finns och som garanterat kommer bli strängare samt att stora biltillverkare som exempelvis Volvo beslutat att sluta upp med tillverkningen av bilar med endast förbränningsmotor redan 2019 kommer eventuellt skapa dominoeffekt.
Givetvis är detta vilda spekulationer, men verkligen inte orealistiska...

Volvo är en liten biltillverkare.
Och "bilar med endast förbränningsmotorer" betyder hybrider, inte elbilar.

Det är helt orealistiskt helt enkelt för att det går inte så fort att ställa om tillverkning och alla processer kring det.
Och för rena elbilar är ju infrastruktursförändringarna knappt påbörjade.
Att det står ett par laddstolpar runtom storstäderna räcker inte långt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har alltid undrat varför det fortfarande finns bensinbilar...
Utvecklingen har sprungit om dem redan på 70 talet.

Bensinmotor av idag och en från 70-talet liknar knappt varandra.

Ford 1965 med V6 var helt omöjligt att komma under 1 liter milen,

Toytota corollan som jag kör med nu, med AC och ligger runt 0.69 l/mil med min körning och man man komma under 0.55 l/m om man kör mjukt och länge runt 80-90 km/h (kallstartena drar...) - den är dessutom 15 hk starkare än 2-liters V6:an trots att den bara är på 1.6 liter.

Om man tittar på dagens bensinbilar så har man hyvlat lite ytterligare och skillnaden mellan en hybridbil (bensinare) och en utan hybridpaketet är inte speciellt stor om man som jag kör 4 mil per färd och det är inte så stor procent stads och kökörning.

Dock hybrid har fördel i tätorts och stadskörning när man aldrig får någon fart på grejorna - men är det värt extra kostnaden ??, och vintertid går motorn lik förbaskat eftersom man använder motorn som oljepanna för att få fram värme till kupé mm. och det är mer än vad man kanske tror.

moderna högoptimerade bensinmotorer liknar allt mer mot dieselmotorer med insprutning direkt i förbränningsutrymmer, rik blandning vid tändstiften, mager blandning resten och den vägen kan arbeta med högre kompression även med dagens standardsoppa. kör man med rikhaltig etanolbränsle så kan man gå upp ännu mer.

Nej, man skall inte räkna ut bensinmotorn ännu - men dieselmotorn har klart bekymmer på personbilfronten idag, förutom politiska påtryckningar också är väldigt komplexa system med all avgashantering, högtrycks precisions insprutningspumpar som kostar en arm och ett ben om något där krånglar och väldigt dyrt för bilägaren om något där går sönder....

Då pratar jag inte om tjänstebilsskicket utan de som senare ta över tjänstebilarna i begagnat-svängen - hur mycket är en 10 år gammal hybridbil med trötta batterier värd med 15000 mil på mätare, hur mycket kostar den att få i dugligt skick igen.

15000-mil på en Corollan eller en valfri Volvo är inom kategorin fortfarande inkörning till gränsen på att börja bli använd, tror ingen vill tillbaka till att bilen är i stort sett slut vid 10000 mil med motorenovering och byte av massor av slitdelar, generatorrenovering framför sig som på typ 60-talet

en bil som inte kan köras lätt över 30 kmil och + 15 år innan allt för mycket börja ramla sönder och blir för dyr att hålla efter, kan inte betraktas om miljövänlig...

hur länge håller hybridbilar över milen och över tiden - andrahandsvärdet är viktig och ett exempel är i USA så är Prius värt mindre än värdelöst då den dra hejdlöst mycket soppa när hybridsystemet inte fungerar och det är väldigt dyrt att få det hela att fungera igen

Permalänk
Inaktiv

Om staten bryr sig om miljön, gör elbilar momsfri, ge köpare ett bidrag som motsvarar en genomsnittligköpares inkomstskatt + arbetsgivaravgift.
Så om någon vill köpa en Tesla för 800 00kr, så kostar bilen personen enbart 400 000kr, detta utan att staten på något sätt behöver subventionera bilen mer än vad de tillskansar sig i skatt för den aktuella bilen.

Att förbjuda saker som folk redan har köpt tycker jag är befängt, visst gamla dieselbilar (+15år) kunde förbjudas, men hur många såna rullar i våra städer? De är försumbara.
Sedan förbjuda nya diseilbilar att köra i städerna är rimligt, men då får alla ta detta med i kalkylen när de köper en ny bil.

Permalänk
Avstängd

Sänk priset rejält på nya miljövänliga bilar så folk kan byta ut sina gamla miljöförstörare.

Jag har absolut inget emot elbilar och hybrider bortsett från just priset. Toyota Plug-In Hybrid eller vad den nu heter är en riktigt trevlig bil t.ex. Men nästan 400.000 kr?

Största fördelen med plug-in-bilarna är ju att man kan köra ren eldrift då man kör kortare sträckor... där de gamla vanliga fossilerna spyr ut extra mycket avgaser på grund av att motorerna inte hinner komma upp i driftstemperatur. Ska man sedan ta någon längre tur så tar fossilmotorn vid.

Permalänk
Medlem

Har säkert sagts här redan, men läste bara några inlägg i början...
Sotet är inte så farligt med dieselbilarna, snarare de partiklarna som har blivit "renade". Dvs de blir så små(mikropartiklar) att de tar sig in i dina celler å dödar dem/dig, jämfört med nått du kan hosta upp . så Soten e bättre än en "ren" dieselbil.

Hur jag vet det? inget svårt att hitta info om detta men jag gick en liten utbildning som handlade om alternativa bränslen å sånt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Propaganda så att elbilarna kan få en kickstart i marknaden.

Det har ju bevisats att elbilar är mycket smutsigare att tillverka än bilar som går på fossila bränsle. Lithium är rena miljögiftet, och verkar vara rätt så sällsynt..finns bara på vissa ställen på planeten, och nåt land i Afrika har massa Lithium, så dessa u-länder blir säkerligen invaderade av världspolisen USA när elbilen blir mer poppis. (Jag vet, paranoid jäkel)

Ja jag vet, på med foliehatten..bla bla bla, jag är helt störd att tänka så här. Jag kan tyvärr inte låta bli att se såna här mönster i systemet.

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensin...

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet...

http://www.klimatupplysningen.se/2016/10/11/elbilen-inte-allt...

Kan hitta mer, men orkar inte.

Nej, jag varken kör bil eller har körkort, cyklar dit jag ska..är 32år gammal, källsorterar och tänker på miljön, röstar på SD bor i ett invandrartätt område, har god fysik är flexiterian och har sambo, får ut ca 36k i månaden, jobbar på Scan.

Teknikens världs är väl propaganda om något. De är, eller åtminstone var inte så förtjusta i elbilar om jag säger så.

Litium är en av planetens vanligaste jordartsmetaller. Dessa s.k. rapporter eller möjligen s.k. journalister som inte kan läsa som påstått att litium är ovanligt har bara räknat antalet aktiva gruvor, inte faktiska utvinningsmöjligheter.

Jag orkar inte debunka ännu en sådan här tramsartikel, har gjort det så många gånger och har läst på om detta en hel del, och det är alltid samma visa, några väsentligheter tycks ha "glömts" bort i sifferexercisen och de är horribelt vinklade. Här jämförs nytt och begagnat och stort och litet hejvilt. Visst är det så att tillverka en ny bil tar väldiga resurser i anspråk. Att göra det till argument mot ny teknik är befängt.

Klimatupplysningen.se är en samling klimatförändringsförnekare som lägger tid och pengar på att lobba för status quo.

Skrivet av BasseBaba:

Jag är också förvirrad. Så extremt dålig förmåga att blicka framåt hos alla politiker. Känns som att allt är reaktivt istället för proaktivt.

Man borde ju istället ha sett vart det är på väg och infört ett sälj/köpförbud på diesel i stortstäder i tid så att man aldrig hamnat i problem.
[...]

Så är det

Skrivet av BasseBaba:

[...]

Titta bara på alla problem med infrastruktur, vi ligger ju så hopplöst efter. Essingeleden och även stora delar av förbifart Stockholm är ju redan fucked up. Är sånna sjuka köer i norra länken ibland att man bara vill gråta.
Tunnelbana ut till Nacka, gärna. Men 2025 eller vadd det nu var lär ju bli tidigast 2030... grattis.
Citybanan precis öppnad, hur länge funkr den? 5 år? 10år? Sen är det väl överfullt där igen.

Jag hade gärna ställt bilen men kollektivtrafiken är ju så skrattretande dålig. Långsam och opålitlig.
Ändå så fortsätter priset stt höjas. Självklart kommer folk fortsätta köra bil.

Tvärtemot målet så ökade bilkörningen i Stockholm under 2016.
En av lokaltidningarna skaffade fam siffror på att 11% (låter dock högt) av dom svarande gått -från- kollektivtrafik till bil pga ökade priset och dålig funktion.
Jag och min sambo var förvisso i den statistiken. Vi gick från 0 till 2 bilar pga att vi ledsnade på att konstant vara försenade pga antingen förseningar eller uteblivna bussar.

Bilarna är det absolut bästa vi köpt, och det kan tamejfan kastas enormt mkt mer biltullar ovh skit innan vi gör oss av med dom, tragiskt men sant.

Om du lusläser diverse utredningar om trafik och miljö och framför allt Förbifart Stockholm så förstår du att målet faktiskt är att öka biltrafiken i Stockholm, men det säger man inte. Du är ett levande exempel på att politiken har avsedd effekt.

Skrivet av Specke:

Nä det är bättre att stänga ner folk i en tunnelbanan med alla partiklar som flyger runt där nere som kommer från tågen.

Om partiklarna stannar i tunnelbanan är det ju jättebra, där man man en väldigt begränsad tid. Om skiten är överallt på alla väger går det ju inte att fly den. Och i ett mer eller mindre inkapslat system finns det ju möjlighet att rena luften rätt så effektivt.

Skrivet av BasseBaba:

Förmodligen är dom som blir upprörda personer som redan äger dieslar?

Så då ska dom först göra sig av med deiseln på en andrahandsmarknad där kraftigt färre öht vill köpa den, sen sk det hostas upp nya strålar för nästa bil.

Så ja, dom kommer få köpa en ny bil och det resulterar förmodligen i att dom _inte_ är glada.

Det sjuka är nog även att detta ur en total miljösynpunkt inte blir bättre eftersom det blir ett enormt resursslöseri att ersätta redan tillverkade bilar.

Jag tycker att det borde finnas enorma pengar i att elkonvertera befintliga bilar?

Edt: lite mer info
http://www.bilsweden.se/storage/cms/e696f456aea741e59ff1af51c...

*52,6% 2016 var diesel
*2016 var rekordår på antal sålda bilar
*Intressant att notera är att Volvo säljer typ 90% diesel av dom modeller som ligger i säljtopp

Förmodligen klarar väl dessa nya bilar euro6, men dom stryker väl med i nästa vända när utsläppen fortsatt är för höga.

Intressant är också att stat/politiker talar om att bilar måste bort och kollektivt ska öka. Ändå ser vi år efter år nya toppar i bilförsäljning. Uppenbarligen så delar alltså inte befolkningen synsättet som politiker har.

Konvertering lär segla upp som ett värdigt alternativ till eventuellt framtida värdelösa dieselbilar.

Politikerna är ytterst rädda om jobben. Jobb vinner röster. Sverige har fortfarande en bilindustri, dessutom en av väldigt få kvarvarande storskaliga industrier. Ingen vågar underminera Volvos ställning på något vis. Vägar överdimensioneras systematiskt och skattepengar strösslas till forskningsprojekt som involverar bilutveckling.Det är ungefär som med försvarsindustrin. Det pratas om fred och frid, men i verkligheten är de allra flesta politiker rörande överens om att kränga så mycket vapen det bara går (för det är en annan av de få kvarvarande industrierna). Långsiktiga negativa effekter är för abstrakta för att folk ska fatta, så det vinner inga röster.

Det är nackdelen med karriärspolitik och relativt korta mandatperioder, i synnerhet i en nyliberal värld. Långsiktlighet existerar inte.

Skrivet av skogsvilden:

Därför att sedan 2010 så har mer än hälften av alla nya bilar som sålts varit dieselbilar och andrahandsmarknaden för dieslar lär ju inte bli alltför attraktiv om alla vill sälja och köpa annat (dessutom kostsamt för befolkningen). Så ska vi då skrota en massa nyare moderna bilar och producera nya el och bensindrivna bilar istället, där har vi ett otroligt resursslöseri och en verklig björntjänst för miljön.

Konvertering som sagt. Gick ju bra under kriget.

Skrivet av sleepyoh:

Nej, varför det? Det är allt som oftast entusiast fordon som körs till korvmojjen några vändor på sommaren. Dom flesta som äger gamla bilar är entusiaster, eller har inte råd med något annat. Ska vi slå bort möjligheten att resa fritt för dom som har det sämst ställt och döda en stor hobby för många? Det är inte det som är problemet så att säga.

Man har väl inte bil om har det knapert. Det är kanske anledningen om man har det knapert

Skrivet av Zipparn:

Makten krigar mot individens frihet. Friheten att röra sig med personliga fordon måste försvaras. Bort med bensinskatten nu!

Vad med friheten att röra sig fritt i det offentliga rummet? Bilister ockuperar 80% av utrymmet. Är det bara privilegierade som anskaffat en särskild plåtleksak som ska ha "frihet"?

Skrivet av xxargs:

[...]

En lastbil är mer anpassat mellan sin vikt och motorstyrka (väldigt klen motor ur personbilsförares synpunkt dock.) - det gör att den genomsnittliga avgastemperaturen är betydligt högre och klarar sig med betydligt enklare reningssteg för samma reningsgrad och behöver inte 'stödeldas' med extra bränsle för att upp temperaturen som man måste göra i perioder på personbilar - speciellt om de bara rör sig inom stadsmiljöer och aldrig går hårt lastat.

Lastbilsmotorer körs med över 40% värmeverkningsgrad (vet inte vad den ligger på idag, 42, kanske tom 45%) vilket är bättre än vilket värmekraftverk för elframställningen som helst även om man inte räknar med överföringsförluster mellan kraftverk och hemmet [5-7%], omvandlarförluster [ca 5%] eller batteriförluster [5%] och sedan motor och motorstyrförluster för en el/hybrid-bil [5%] vardera steg.

Med andra ord kedjan från värmekraftverk eldad med fossil eller biobränsle [42% verkningsgrad - högt räknat, kärnkraftverk endast 37% för att inte tillåts arbeta med lika höga temperatur och tryck som en värmekraftverk.]

med:

Inmatad värmemängd * 0.42 (värmekraftverk) * 0.95 (distrubition hög verkningsgrad) * 0.95 (laddaren, högt räknat i verkningsgrad) * 0.95 (batteriverkningsgrad) * 0.95 (omvandlarverkningsrad motorstyrning) * 0.95 (motor och liten bit av dess transmission) = 0.325 - dvs. 1 kWh inmatad som ved/kol/olja i ett värmekraftverk resulterar i 0.325 kWh ut på motoraxeln i en elbil/hybridbil. - detta högt räknat, i verkligheterna är förlusten lite mer än så.

Inte ens en persondiesel motor ligger så lågt som 32.5% i verkningsgrad utan beräknas ligga runt 35%.

Att tänka på är att värmekraftverken och kärnkraftverken får betala energiskatt på den inkommande energin in i processen - dvs. den inmatade kWh innan det gjorts någon ström av det. Sedan finns det en massa tablåer på hur mycket skatt som skall betalas beroende på energikällan och hur mycket CO2-avtryck de ger och tex. biomassa har lägre skatter än att elda med stenkol, sopor (räknas som 30% fossilt), kärnkraft etc.

[...]

Var får du dina siffror från? Sist jag läste om detta (riktiga faktaböcker till en universitetskurs) för några år sedan var effektiviteten förbränningsmotor till hjul på en personbil inte större än 20%.

Kraftvärmeverk har en total verkningsgrad på nära 90% då värmen tas tillvara och används till uppvärming.

Skrivet av xxargs:

[...]
- Det som spar naturresurser rejält är att ha regnrocken på så att sperman inte träffar ägget och därmed inte skapar en framtida konsument som också vill köpa en bil så småningom, beställa saker från kina etc. som gör att transportbehovet hålls högt etc.

- men pratar om man om det så blir det plötligt väldigt känsligt, att över huvudtaget ifrågasätta människors självpåtagna rätt att skaffa barn kan starta värdskrig och få vågar göra det - trots att det ur systemsynpunkt och för naturen själv är absolut nödvändigt steg att göra tills vi är nere på 3-4 miljarder personer igen och helst mindre ändå.

Människan är den näst vanligaste däggdjuret på jorden efter råttorna... och vi skövlar 1000 gånger värre än råttorna...

Exakt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Lastbilsmotorer körs med över 40% värmeverkningsgrad (vet inte vad den ligger på idag, 42, kanske tom 45%) vilket är bättre än vilket värmekraftverk för elframställningen som helst även om man inte räknar med överföringsförluster mellan kraftverk och hemmet ...

Inte ens en persondiesel motor ligger så lågt som 32.5% i verkningsgrad utan beräknas ligga runt 35%.

Källa på dessa verkningsgrader. Tycker det låter extremt högt, såvida det inte gäller väldigt nya modeller. Genomsnittet är garanterat lägre. Dessutom har de flesta värmekraftverk en elverkningsgrad på 33-45%, men många nya verk har börjat snudda på 50%, och gasturbiner med kombinerad cykel (d.v.s. inkl. ångturbin) har nått över 60% elverkningsgrad.

Sen bör man även ha i åtanke, precis som du sa, att maximal verkningsgrad i en förbränningsmotor bara uppnås inom ett rätt så snävt varvtalsområde, jämfört med en elmotor som ger fullt vridmoment och rätt så konstant verkningsgrad oavsett varvtal. Större delen av tiden är verkningsgraden bra mycket lägre. I ett kraftverk ligger verkningsgraden i princip på max hela tiden.

Skrivet av xxargs:

Inmatad värmemängd * 0.42 (värmekraftverk) * 0.95 (distrubition hög verkningsgrad) * 0.95 (laddaren, högt räknat i verkningsgrad) * 0.95 (batteriverkningsgrad) * 0.95 (omvandlarverkningsrad motorstyrning) * 0.95 (motor och liten bit av dess transmission) = 0.325 - dvs. 1 kWh inmatad som ved/kol/olja i ett värmekraftverk resulterar i 0.325 kWh ut på motoraxeln i en elbil/hybridbil. - detta högt räknat, i verkligheterna är förlusten lite mer än så.

Om vi utgår från Svensk kraftproduktion igen, vilket jag anser är mest relevanta med tanke på var vi bor, så kommer ~40% av elen från vattenkraften (~90% verkningsgrad), ~40% från kärnkraft (~35% verkningsgrad) och 10% vindkraft (~30% verkningsgrad). Dessutom så finns det inte så många värmekraftverk i Sverige (kärnkraften exkluderat) som eldas kontinuerligt, utan de flesta är kraftvärmeverk där även spillvärmen tas till vara på i fjärrvärmenät, vilket rätt så ofta gör att kraftverkens totala verkningsgrad ligger på runt 90% eller högre. Det gör att en elbil utan problem har en högre totalverkningsgrad, hela kedjan inräknad, än en bil med förbränningsmotor, utöver fördelen med den i princip koldioxidneutralt producerade elen. Dessutom så har elbilen möjligheten att använda motorerna som generatorer vid inbromsningar och därigenom återanvända energi som med en vanlig bil bara skulle bli förluster i form av värme.

I andra länder med högre andel fossil elproduktion är elbilen och den fossildrivna bilen kanske mer jämlika i total effektivitet, men tar man då i åtanke att värmekraftverk har bra mycket effektivare rökgasrening än fossildrivna bilar, samt mycket större möjligheter att optimera förbränningen så ser jag ändå elbilen som det bättre valet.

Skrivet av xxargs:

Sedan finns det en massa tablåer på hur mycket skatt som skall betalas beroende på energikällan och hur mycket CO2-avtryck de ger och tex. biomassa har lägre skatter än att elda med stenkol, sopor (räknas som 30% fossilt), kärnkraft etc.

Förtydligande, CO2-utsläppen från sopor kommer till 30% från fossilt material, men sett till mängden så står fossilt bara för ca 15%.

http://www.avfallsverige.se/fileadmin/uploads/Rapporter/Utvec...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Paddanx:
Sotet. Sotet från diesel är kvar också. Så skrota allt innan 2010 som går på diesel. Och glöm hybrid motorer de skapar krig i det enda landet man får batterier ifrån.
Tvinga biltillverkarna att skapa motorer som är energisnåla. 3 cylindrig Toyota motor med dubbla turbo borde kunna ge 200 hk med dubbla Garret turbos.
Det betyder 0.3 liter milen tills Nurburgring.

Eh,jag åker diesel från 1970, så snart besiktningsfritt med!
Dessutom åker jag Holset turbo, borde jag byta till Garret för bästa bränsleekonomi? 200 hästar låter lite lite dock..

Skrivet av GilbertG:

Man har väl inte bil om har det knapert. Det är kanske anledningen om man har det knapert

Du har uppenbarligen inte provat att åka kollektivtrafik i utkant av stan, det är ett dyrt sattyg!
(Västtrafik här)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vad med friheten att röra sig fritt i det offentliga rummet? Bilister ockuperar 80% av utrymmet. Är det bara privilegierade som anskaffat en särskild plåtleksak som ska ha "frihet"?

De som håller i trådarna vill inte att invånaren skall kunna röra sig fritt vare sig i en personlig el eller dieseldrivet fordon.
Den perfekta invånaren åker tunnelbanan inne i Stockholm, övervakad och annat.
Jag är bara stark motståndare till urbaniseringen och den politik som gör det slår mot landsbygden och invånarna där.

Samtidigt behöver man som ni säger inte smälla upp vägar på ett oaktsamt sätt i tätbefolkade orter. Vackra stadskärnor bör inte ha asfalterade stora parkeringsplatser och så vidare. Jag föredrar en levande stadskärna mot köpcentrum till exempel.

Permalänk

Läste precis om dieselförbud i Stuttgart. De tänker införa att allt som inte klarar Euro6 ska förbjudas. Anledningen är olagligt höga halter NOx. Länk: https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/28/forbud-i-stuttgart-...

Stuttgart är en riktig bilstad. Både Porsche och Mercedes har kontor där.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Inaktiv

@Gremanz:

Oavsett kan man inte förbjuda bränsledrivna bilar sådär bara. Det måste ske en gradvis övergång.
Börja med att få alla yrkestrafik eldriven. Eldrivna lastbilar behövs och mer tågräls.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

@Specke: Självklart borde småskalig vedeldning i tätort förbjudas, men så länge miljömuppar och inte vetenskapen får råda så kommer vi fortfarande ha motstånd mot rena och billiga energikällor på bekostnad av vad som "känns bra".

Det har just (1 april 2017) införts lagkrav inom EU på energieffektivitet vid nyinstallation i bostäder och det kommer även utsläppskrav 2020 >

Träder i kraft 2020
Energieffektivitet 77%
75% för pannor med effekt ≤20 kW
Partiklar (10% O2) Automatiskt matade: 40 mg/m3
Manuellt matade: 60 mg/m3
Pannor ≤20 kW:
mäts endast vid fullast (istället för en kombination av hel- och dellast)

OGC (Gasformiga organiska ämnen) (10% O2)
Automatiskt matade: 20 mg/m3
Manuellt matade: 30 mg/m3

Kolmonoxid (10%O2)
Automatiskt matade: 500 mg/m3
Manuellt matade: 700 mg/m3

Kväveoxider (NOx) (10%O2)
Biobränsle: 200 mg/m3
Fossila bränslen: 350 mg/m3
http://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/produkt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Var får du dina siffror från? Sist jag läste om detta (riktiga faktaböcker till en universitetskurs) för några år sedan var effektiviteten förbränningsmotor till hjul på en personbil inte större än 20%.

Till hjulen ja, i flesta fallen pratar man om verkningsgrad ut till motoraxeln innan bilgenerator, AC etc. tar sitt, och transmission med kanske 4-hjulsdrift, växellådor etc. drar av mer än vad man kanske tror - det är bara att prov-vrida när man har bilen nere (tex kopplingbyte eller vrida runt hjulen vid däcksbyte) så inser man att det är ganska mycket moment som behövs för att komma över friktionen i packboxar etc. vidare viskos friktion i växellådor etc. och i lite äldre bilar så är det inte allt för sällan som bromsen ligger på en smula - inte så att det luktar bränt men det blir några grader varmare än stillastående vid körning, samma sak med varma hjullager etc. - att transmissionen tar åtskilliga % av motorkraften är ingen nyhet och ur den synvinkeln kan man undra varför folk kör med 4-hjulsdrift om man anser sig miljömedveten...

En modern bil är också elektroniktung med bensinpumpar, insprutningssystem, fläktmotorer etc. och dessutom med en fordonsgeneratorn på >=110 A som standard i modern bil och som knappt kommer över 50% i mekanisk verkningsgrad, vilket gör att flera hästar avgår till elektriska förbrukare och kan väl vara uppe i samma nivå som framdrivning av själva bilen vid lägre hastighet - dvs flera kW och en varm dag med AC på för fullt och och max fläktar på så kan bara det ta 3-5 kW - en 200W kylarfläkt kommer dra 400 Watt från motorn pga. generatorns dåliga verkningsgrad... - detta är energislösande tillbehör som inte fanns på 60-70-talet, generatorn på den gamla Ford tanusen var på 7 Volt och max 50 Ampere (max 350 Watt) och det mesta av energin den producerade gick till belysning och ventilationsfläkten typ...

Även i en elbil så vill man ha komfort, både värme, ganska många kW i början som tas från lagrad energi i batterier (eller via en bränslevärmare...), samma sak med kyla/AC eller att en del av värmen genereras med värmepump - motorerna där är på flera hästkrafter. komfortgrejorna kan dra mer ström/energi än vad energiåtgången drar för själva transportsträckan en sval höstmorron.

Men allt sådant måste man också räkna på alternativa motorkällor, transmissionen så att man jämför äpplen mot äpplen.

---

Traditionellt har man sagt att bensinmotor är 25% värmeverkningsgrad vid optimal last och dagens använda bränsletyper och dess begränsning när det gäller hu hög kompression man kan tillåta (vet inte vad moderna bensinmotorer ligger idag, men förmodligen lite högre och över större varvtalsområde än tidigare), sedan har den helt klart lägre effektiv verkningsgrad vid låglast som personbilskörning eftersom motorn går ganska låglastat en stor delen av drifttiden (eftersom folk envisas med att köpa +200 hk bilar men den verkliga behovet för transporten är sällan mer än 40 hk mesta delen av tiden), diesel straffas mindre av låglast men går inte gratis vid lättare last heller - och vintertid är man ganska glad över tillgången till spillvärmen från bensinare medans på dieslar måste man elda med ogynnsam förbränning för att ge varmare avgaser (och varmare motor därav) - både för reningen av partikelfiltren men också för komfortvärmen - alternativ används externa dieselvärmare som stödvärme.

Persondieslarna har traditionell angivits till ca 35% verkningsrad vid optimal drift - hur det ser ut idag vet jag inte, men de moderna reningssystemen som man häger på idag (inklusive tungdrivna pumparna för comm-railsystem med > 1000 bar tryck) har negativ påverkan av den totala verkningsgraden och om man stödeldar med sen insprutning för att få värme i motorn vid kallt väder och för att höja avgastemperaturen för att reningsprocessen skall fungera så höjer sådant definitivt inte motorns verkningsgrad räknat över en längre körcyckel

När det gäller lastbilsmotorer så lärs det ut att de har över 40% och om man tittar lite på vad SCANIA har levererat i forskningsrapporter över deras olika lastbilsmotorer och vägen till dessa så är man en bit över detta - med tanke på de allt mer avancerade växellådorna med massor av steg så håller man motorn i ett effektivt smalt varvtalsområde och den vägen kan optimera den ännu mera än en motor som skall dra fint och kraftigt från 800 rpm - 6300 rpm i en bensinpersonbilsmotor (4500 rpm som max i en Dieselbil) - Det är svårt att göra motorer som har hög verkningsgrad över stor varvtalsområde, mycket lättare om varvtalet hålls konstant med små avvikelser.

- större fartygsmotorer förutsätts ger 50% i värmeverkningsgrad och tom lite över detta vid ekonomisk driftläge och hela fartygets ekonom baseras på att den delen uppfylls av tillverkaren, dessa motorer är också oftast en-varvtalsmotorer typ 60 eller 120 varv i minuten.

Kördynamisk och flexibel och varvvillig motor för inspirerad körning går illa i hand med bra verkningsgrad oavsett förbränningsteknik, samma sak med gasturbiner - flexibilitet och stort kraftdynamik för tex. stridsflygplan ger inte en drift med hög verkningsgrad medans jetmotorer för passagerarplan med väldigt bestämd arbetscykel när det startar, flyger och landar är lättare att optimera i verkningsgrad (och därmed bränsleeffektivitet)

---

Moderna mindre bensinbilar går idag under 0.5 l/mil och för att nå detta måste man fått till högre verkningsgrad på motorn och lägre förluster för samma transportsträcka som för en bil på 70-talet, annars skulle man inte nått dessa siffror - trots AC, trots elektroniktung utrustning, sätesvärmare och defroster etc..

På en av lånebilarna noterade jag att mycket av förtjänsten ligger på de mer avancerade automatiska lådorna med flera steg och den vägen ser till att motorn arbetar på låga varvtal med hög lastgrad mest hela tiden - det är inte bara dieslar som ligger på 1500-2000 rpm vid 100 km/h idag, - även bensinare går vid låga varvtal numera även vid 90-100 km/h och hålls ganska hårt lastat vid dessa varvtal och den vägen får en bättre genomsnittlig verkningsgrad än tidigare.

---

Jag har själv läst en hel del i Henrik Alvarez Energiteknik ((ISBN 91-44-04509-3) och är man seriöst intresserad av energifrågor så tycker jag att man bör skaffa dessa böcker och titta på värmeläran som startar på sidan 245, sedan vidare till ångkraftanläggningar, (sid 781), gasturbinanläggningar (957) och förbränningsmotorer (997) och läsa igenom många av exemplen och utföra en del av övningarna - de är väldigt praktiskt inriktade och fullt troliga exempel man räknar på och har man greppat bara lite del av detta så skulle mycket av bull-skiten som rinner ur våra politikers munnar när det gäller energifrågor - helt upphöra och man kanske kunde börja diskutera mer konstruktiva lösningar på energiproblemen istället. Våra kärnkraftverk och vattenkraftverk gjordes av människor inom politikåren på 50,60 och delar av 70-tal som faktiskt försökte lösa sammhällsmässiga behov och som vi nu lever i frukterna av utan att förstå det eller ens uppskatta det - var är dom människorna idag - för mycket broileruppfödda politiker som aldrig har haft en fot ute i verkligheten???

den dagen en politiker kan prata om entropi, entalpi, isentropisk verkningsrad etc. och på sådant sätt att denne visar att denne förstår innebörden av det - ja då kommer jag rita kors i taket.

Om inte annat så kanske man blir av med den romantiska drömmen på rosa moln om vad som man önskade vad som gick att göra och istället förstå reglerna på vad som faktiskt går att göra inom energiteknik och använda dessa så bra det går...

Och en av de första sakerna att skaka av sig är att energiteknik är inte något som kan förbättras 'tusentals gånger' med hänvisning till hur tex. datorkretsar har utvecklats och förfinats över åren.

Energiteknik är synnerligen handfasta saker och extremt kvantitativa objekt i form av fysiska saker faktiskt måste flytta på sig, saker som kan mätas - det finns ingen zoomruta där man kan förstora eller förminska, det finns ingen copy-funktion för att duplicera något billigt. Energiteknik är lika handfast som maten vi äter (för det _är_ en leverans av energi i en för levande organismer hanterbar form - för att sedan kunna resa sig ur stolen eller göra löpar-rundan)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har just (1 april 2017) införts lagkrav inom EU på energieffektivitet vid nyinstallation i bostäder och det kommer även utsläppskrav 2020 >

Träder i kraft 2020
Energieffektivitet 77%
75% för pannor med effekt ≤20 kW
Partiklar (10% O2) Automatiskt matade: 40 mg/m3
Manuellt matade: 60 mg/m3
Pannor ≤20 kW:
mäts endast vid fullast (istället för en kombination av hel- och dellast)

OGC (Gasformiga organiska ämnen) (10% O2)
Automatiskt matade: 20 mg/m3
Manuellt matade: 30 mg/m3

Kolmonoxid (10%O2)
Automatiskt matade: 500 mg/m3
Manuellt matade: 700 mg/m3

Kväveoxider (NOx) (10%O2)
Biobränsle: 200 mg/m3
Fossila bränslen: 350 mg/m3
http://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/produkt...

Det är väl antagligen bra, men kommer inte göra något för mig där grannarna eldar i gamla kakelugnar med surved som torkat 3 månader eftersom de aldrig orkar ha framförhållning. Min fasad är tjock av sot varje år och vår och höst när diset lägger sig känns det som att andas tjära.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Det är väl antagligen bra, men kommer inte göra något för mig där grannarna eldar i gamla kakelugnar med surved som torkat 3 månader eftersom de aldrig orkar ha framförhållning. Min fasad är tjock av sot varje år och vår och höst när diset lägger sig känns det som att andas tjära.

Det kan finnas lokala regler för hur man får elda så fråga din kommun om dem, de är hursomhelst inte mer tillåtande än lagstiftningen.

Apropå verkningsgraden på diesel så finns det bränsleceller som körs på diesel och det har gjorts prov med dem i bilar också, bränslecellerna ger väldigt lite utsläpp även om de körs på diesel då de inte förbränner diesel på samma sätt utan kan spjälka diesel till väte på ett mycket renare sätt än konventionell förbränning.
http://www.powercell.se/technology_head/the-reformer

Framtiden är elmotorer som driver bilen oavsett om elen produceras i bilen eller centralt, ett elverk i bilen som kör vid optimala förhållanden och laddar tex en kondensator i bilen kan dimensioneras för medeleffekten och när man behöver mer effekt eller ta till vara bromsenergi används kondensatorn (eller batteri) det gör att hybrider kan bli väldigt effektiva och vinsten ligger i att slippa direktkoppla en förbränningsmotor till hjulen så att man kan dimensionera med en liten motor eller en bränslecell för medeleffekten och låta en buffert täcka upp för toppbelastningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.