Förbud mot diesel? Nu är jag förvirrad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Kväveoxider är mig veterligt inte cancerframkallande, partiklarna däremot, är.

Kväveoxider är inte cancerframkallade. Det vore lite jobbigt då NO fyller ett antal väldigt viktiga funktioner i våra kroppar. Däremot kan kväveoxider reagera med organiska molekyler i luften vilket ger cancerframkallande ämnen. Det brukar dock inte stå så högt upp på listan över skadliga egenskaper hos kväveoxider. Det brukar vara mer fokus på smog, surt regn, marknära ozon och så vidare. Surt regn är för övrigt också en hälsofråga då salpetersyran som bildas när NOx reagerar med ammoniak är irriterande för luftvägar och lungor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kanske man ska se helheten med partiklar i städerna och förbjuda vedeldning också.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luftfororeningar-fran-mysb...

Permalänk
Hedersmedlem

@Zotamedu: Vad menar du med "partikelfiltret går inte att styra"?

Filtret samlar partiklar som sedan hettas upp kraftigt och puffas ut vid vissa tillfällen då det bedömts lämpligt. Tanken är att de flesta partiklarna ska brännas bort vid dessa tillfällen, men 100% är det aldrig.

Jag är främst påläst i hur BMWs dieslar fungerar och där är det styrt och sker vid vissa tillfällen. Det sker absolut en kontrollerad process som innefattar motorn och styrsystemen. Hur det ser ut hos andra vet jag faktiskt inte.

Hittade denna video:

@Specke: Självklart borde småskalig vedeldning i tätort förbjudas, men så länge miljömuppar och inte vetenskapen får råda så kommer vi fortfarande ha motstånd mot rena och billiga energikällor på bekostnad av vad som "känns bra".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

@Zotamedu: Vad menar du med "partikelfiltret går inte att styra"?

Filtret samlar partiklar som sedan hettas upp kraftigt och puffas ut vid vissa tillfällen då det bedömts lämpligt. Tanken är att de flesta partiklarna ska brännas bort vid dessa tillfällen, men 100% är det aldrig.

Jag är främst påläst i hur BMWs dieslar fungerar och där är det styrt och sker vid vissa tillfällen. Det sker absolut en kontrollerad process som innefattar motorn och styrsystemen. Hur det ser ut hos andra vet jag faktiskt inte.

Hittade denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=aMKpo74P6SE

@Specke: Självklart borde småskalig vedeldning i tätort förbjudas, men så länge miljömuppar och inte vetenskapen får råda så kommer vi fortfarande ha förbud mot rena och billiga energikällor på bekostnad av vad som "känns bra".

Ja fast det tar timmar att fylla filtret och sedan kan det ta typ 20 minuter att elda ur det beroende på hur du kör. Det är inget du ändrar på för att någon svänger lite. Det är så mycket termisk tröghet i filtret och avgassystemet att det är totalt meningslöst att ens försöka "stänga av det" i en sväng för bilen har passerat svängen innan du har några större effekter på temperaturen i filtret.

Även LNT har viss styrning i och med att du väljer när den ska tömmas och det sker betydligt oftare än tömning av partikelfilter men inte heller där finns det någon som helst logik att blanda in rattvinkeln. Fyllningen av LNT sker helt passivt och beror enbart på hur mycket NOx du får ut från motorn och vilken temperatur du har i LNT. Ingen av de parametrarna är direkt beroende av om bilen svänger eller inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1.6/meningslösa inlägg)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag är också förvirrad. Så extremt dålig förmåga att blicka framåt hos alla politiker. Känns som att allt är reaktivt istället för proaktivt.

Man borde ju istället ha sett vart det är på väg och infört ett sälj/köpförbud på diesel i stortstäder i tid så att man aldrig hamnat i problem.

Ett förbud 2020 är ju en stor stock upp i röven på alla som redan äger en diesel.
Miljötomten Hellden är ju helt verklighetsfråvarande och gör ju bara provocerande uttalanden, nu senast:
"Har man en diesel får man väl köra den på landsbygden". Låter det realistiskt för alla som bor i en storstad?

Och om då alla med förbjudna dieslar ska sälja dom till landsbygden lär ju priserna droppa i backen.

Jag tycker absolut att klimatet är ett problem. Men man måste ju ha realistiska lösningar. Problemet är att politikerna har noll koll och är för dåliga för att planera framåt vilket gör att dom konstant sitter och gör reaktiva panikbeslut eftersom dom verkar ha noll förmåga att analysera framåt.

Titta bara på alla problem med infrastruktur, vi ligger ju så hopplöst efter. Essingeleden och även stora delar av förbifart Stockholm är ju redan fucked up. Är sånna sjuka köer i norra länken ibland att man bara vill gråta.
Tunnelbana ut till Nacka, gärna. Men 2025 eller vadd det nu var lär ju bli tidigast 2030... grattis.
Citybanan precis öppnad, hur länge funkr den? 5 år? 10år? Sen är det väl överfullt där igen.

Jag hade gärna ställt bilen men kollektivtrafiken är ju så skrattretande dålig. Långsam och opålitlig.
Ändå så fortsätter priset stt höjas. Självklart kommer folk fortsätta köra bil.

Tvärtemot målet så ökade bilkörningen i Stockholm under 2016.
En av lokaltidningarna skaffade fam siffror på att 11% (låter dock högt) av dom svarande gått -från- kollektivtrafik till bil pga ökade priset och dålig funktion.
Jag och min sambo var förvisso i den statistiken. Vi gick från 0 till 2 bilar pga att vi ledsnade på att konstant vara försenade pga antingen förseningar eller uteblivna bussar.

Bilarna är det absolut bästa vi köpt, och det kan tamejfan kastas enormt mkt mer biltullar ovh skit innan vi gör oss av med dom, tragiskt men sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att dieseln fick frikort ett tag berodde väl på koldioxidhysterin? Att dieslar har stora problem med partikelutsläpp är väl känt sedan mycket länge?

jnja, att de gör det var känt. men eftersom "ingen" brydde sig om partiklar "förr" (alltså såpass sent som fram till runt 1990 typ?) så var det inte i den andra vågskålen då.

det var först när omfattningen av hälsoproblem (rejält förhöjda lungskador, även cancer) i vissa områden blev kända. det är inte bara diesel som blev problematiskt i ungefär samma veva, även däck och de (direkt iaf) helt koldioxidfria tågen orsakar samma lokala toppar. det är väll därför som det huvudsakligen är ur tätbebyggelse som diesel ska bort oftast. eftersom partiklarna tas upp av miljön rätt fort utgör de ingen fara. utom för kor som gärna alltid står och blänger längst vägar då, men det är ett kommande larm troligen.

man får också komma ihåg att det var just ineffektiviteten i bensinbilar som drev på att de tekniskt började fungera mer som just dieselbilar då spillprodukter (dålig förbränning) orsakade de rent synliga problemen, (eller de som gjorde att det knappt gick att se alls) att det historiska skiftet skedde för länge sen hindrar i vanlig ordning naturligtvis inte gamla "faktum" att bita sig fast dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Detta är ingen billig lösning och kom först på lastbilar och andra tyngre fordon för att de skulle klara utsläppskraven i städerna, men finns nu på många personbilar också. Den största nackdelen med denna lösning är att man måste fylla på denna vätska emellanåt, och förstås kostnaden.

Har det på min Tiguan, nu efter snart 1200 mil vill den ha påfyllning.
En dunk kostar runt en hundring.
Visst kan det räknas som nackdel, men inte så betungande

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Miljötomten Hellden är ju helt verklighetsfråvarande och gör ju bara provocerande uttalanden, nu senast:
"Har man en diesel får man väl köra den på landsbygden". Låter det realistiskt för alla som bor i en storstad?

det menades antagligen tvärtom, att de som har en från och mest för landsbyggdsbruk inte skulle få köra den i städer. (men ingen politikergroda skulle förvåna iof)

nu tror jag inte det heller är så troligt kommer ske, men men.

dieselbilar är la rent generellt mindre vanliga för stadsbor ivf. åtminstone borde ju de få (numera sanna eller ej) fördelar med dem vara mindre relevanta för gruppen, varför det åtminstone borde vara så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä det är bättre att stänga ner folk i en tunnelbanan med alla partiklar som flyger runt där nere som kommer från tågen.

Permalänk
Medlem

Dieselmotorn har varit med ett tag nu och vi har kanske nått så långt som vi kan med den tekniken, vad avser klimatet så råder det ren och skär hysteri!!

Tänk om det vore lika hysteriskt kring GMO, socker, tillsatser, hormoner i kött, osv osv. Det vi får i oss (dvs: äter) är minst lika viktigt för vår hälsa som det vi andas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Anledningen till att ALLA dieselbilar drar mer än vad man tidigare trott är för att testcykeln man kör bilarna i för att mäta deras utsläpp inte alls representerar hur bilen kommer köras i verkligheten. Som exempel så får bilen innan provet stå i ett varmt rum så att motorn startar varmare än vad den antagligen gör i verkligheten och speciellt här i Sverige. Sedan ökar all elektronik i bilen bränsleförbrukningen (AC, radio, etc) så allt utom det nödvändiga är avstängt. Minns inte riktigt hela cykeln men sedan kördes bilen typ landsväg och sedan i stadskörning.

Men det där påverkar ju inte bara dieselbilar. Majoriteten av problemen med nuvarande körcyklerna får ungefär samma effekt på en bensinbil. Tex tidningen Automobil har haft en del bra artiklar om detta genom åren, och konstaterat glädjesiffror i bränsleförbrukning för i princip alla bilar.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Har det på min Tiguan, nu efter snart 1200 mil vill den ha påfyllning.
En dunk kostar runt en hundring.
Visst kan det räknas som nackdel, men inte så betungande

Jo, jag syftade mer på kostnaden av implementationen. Vätskan är inte så dyr. Däremot är det förstås ett irritationsmoment att ha en sak till att behöva fylla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Tänk om det vore lika hysteriskt kring GMO, socker, tillsatser, hormoner i kött, osv osv. Det vi får i oss (dvs: äter) är minst lika viktigt för vår hälsa som det vi andas in.

vad du äter är lite mer valfritt dock.

sen kan man ju naturligtvis argumentera att hormoner i djuret du eventuellt ändå äter också är bättre för "klimatet". (inte nödvändigtvis likställt "miljön", "naturen", eller "planeten". det växer fortare, kräver färre fodertransporter, samt och hinner med detta även inte med att fisa lika mycket, tills det hamnar på tallriken.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Specke:

Nä det är bättre att stänga ner folk i en tunnelbanan med alla partiklar som flyger runt där nere som kommer från tågen.

Ja de där förbaskade dieselloken är jobbiga. Eller vänta nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

de kommer från hjulen och främst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, du blandar ihop koncepten lite här. Partikelfilter är, som namnet antyder, ett filter och innehåller ingen vätska. Alla moderna dieselbilar har ett partikelfilter och det är, igen som namnet antyder, till för att minska utsläppen av partiklar genom att samla upp mellan 80 och 100% av de skadliga partiklarna beroende på situation. En del partikelfilter behöver bytas när de är "fulla" medan andra bränner upp partiklarna vid behov vilket är att föredra då de är dyra att byta. Sen finns det en helt annan teknik med en vätska, Adblue, som sprutas in i avgassystemet för att minska utsläppen av kväveoxider på en del bilar (vilket namn det marknadsförs som skiljer åt mellan märken). Detta är ingen billig lösning och kom först på lastbilar och andra tyngre fordon för att de skulle klara utsläppskraven i städerna, men finns nu på många personbilar också. Den största nackdelen med denna lösning är att man måste fylla på denna vätska emellanåt, och förstås kostnaden.

Ahh, tackar för korrigeringen. Det var några år sedan jag läste och hörde om just detta, så uppenbarligen mindes jag galet. Vet att det var någon blå vätska som används för att rena lastbilarna, och att detta även används i Euro 6 bilar (om jag förstått det rätt).

Men ja... kostnaden är väger tungt mot tex hybrid/bensin bil eller andra alternativ. För större fordon är det helt klart värt det då diesel systemet kan dra dessa 24m fordon ofta kör från stad till stad. Men i en liten eco personbil är det bara dumheter att använda, då dessa aldrig kan bli verken hållbara eller rena och effektiva nog. Desto snålare de blir, desto skitigare avgaser blir det ju också.

Skrivet av Roger W:

Men det där påverkar ju inte bara dieselbilar. Majoriteten av problemen med nuvarande körcyklerna får ungefär samma effekt på en bensinbil. Tex tidningen Automobil har haft en del bra artiklar om detta genom åren, och konstaterat glädjesiffror i bränsleförbrukning för i princip alla bilar.

Min Auris Hybrid är också löjligt lågt spec:ad, men det märks att den är snål vs andra bilar jag ägt, men några 0.38-0.40 når den inte. Bästa jag gjort är 0.47l/mil med "tung fot" i stadskörning i Malmö och till Göteborg och tillbaka på 0,49l/mil (båda enligt tankkvittona), så det får anses klart godkänt.

Har dock märkt att den iaf på sommaren verkligen lönar sig att köra på 98-oktan, då du får ca 10% längre sträcka, och det är 14,37kr - 13,77kr = 0,6kr eller ca 4,4% dyrare bränsle. Eftersom bensinmotorn i den används nästan bara på motorväg eller vid acceleration så kan den använda kraften av högre oktantalet lite bättre (märks att bilen är piggare och har mer vrid också, så jag måste inte trampa lika hårt heller).

Problemet är väl egentligen inte att testet visar fel, för de kan säkert nå dessa perfekta siffror, men inte i verklig trafik, vilket är problemet. Dock ska ju nya EU tester vara på gång som ska simulera verklig körning bättre, och det ska bli intressant o se hur stor påverkning detta får på bilarnas "skrytande". Dock är det många som glömmer bort att för att kunna jämföra med tillverkarens förbrukning, måste du också köra med "ren 98 oktan" bensin. Ingen etanol, ingen 95, inga tillsatser, utan bara vanlig bensinblandning, då det är vad testet använder. Och denna finns inte ens att köpa i Sverige... (all bensin på mackarna i Sverige har etanol)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Tog körkort förra hösten och då fick vi lära oss att moderna dieselbilar släppar ut lika, om inte mindre, gifter än vad bensin gör. Detta står tryckt i senaste upplagan av körkortsboken.

Därför blir jag helt förvirrad när jag läser den här artiklen som pratar om förbud i stor skala. Snackar körkortsboken och mina lärare en massa skit? Här låter det ju som att disesel självklart ska bort.

Har inget bilintresse, så jag fumlar i nattmössan. Kan någon förklara?

en diesel släpper ut väldigt lite sålänge partikelfiltret är i 100% ordning och tillverkarna inte fuskar med något medans en bensinare släpper i princip ut samma skit hela sin livscykel sålänge katalysatorn fungerar.

en diesel där allt är 100% = bättre utom i stadstrafik där den sprider farliga partiklar efter ett tag eftersom partikelfiltret aldrig får en chans att självrengöra.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/farliga-metallpartiklar-i-...

Permalänk

En fråga; varför blir vissa så upprörda över att diesel ska förbjudas? Är väl fantastiskt att man rivit upp och granskat typ VW, Mercedes mfl och då kommit åt en orsak (farliga utsläpp) som tar livet av hur många människor som helst varje år?

Köp en bensinbil eller elbil/hybrid och var glad?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Ska ju bli intressant att se hur man vill göra i framtiden, att byta ut alla befintliga bilar idag med fossila till elbilar kommer typ ta död på vår jord helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Dieselmotorn har varit med ett tag nu och vi har kanske nått så långt som vi kan med den tekniken, vad avser klimatet så råder det ren och skär hysteri!!

Vill någon äta mat som är dålig för ens kropp så drabbar det bara den personen (om man då bortser från negativa effekter gällande hur den maten odlas osv). Problemet med tex diesel drabbar alla. Det är inte bara diselbilsägare som får i sig partiklarna från dieseln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Vill någon äta mat som är dålig för ens kropp så drabbar det bara den personen (om man då bortser från negativa effekter gällande hur den maten odlas osv). Problemet med tex diesel drabbar alla. Det är inte bara diselbilsägare som får i sig partiklarna från dieseln...

Exakt.
Problemet i städer är att problemen kombineras. Störst trafikvolym per kvadratkilometer, och som lök på laxen fungerar motorerna suboptimalt under stadstrafiksomständigheter. Inte så lätthanterat även om man tycker att problemet inte var så svårt att förutspå. Nu är ju ingen stad i Sverige så illa ute som de större europeiska städerna, men...

Permalänk

@Orfi:

Ja, bromsa växthuseffekten och återställa ett naturligt klimat utan tung mänsklig påverkan är verkligen dåligt för miljön

(Och börja inte med allt bullshit om att batterier är så skadligt. Mobiltelefonbatterier och en massa andra tekniska prylar som går på batteri är brutalt mycket mer skadligt och de finns precis över allt men DET är det ingen som klagar på?)

ELLER så kommer massa idiotresonemang:

-Hur ska jag kunna dra min husvagn? Svar: Det är ingen mänsklig rättighet att dra husvagn. Dessutom kan man dra husvagn med bensinbil eller elbil också.
-Jag sparar soppa. Svar: Du kanske sparar någon deciliter per mil mot en modern bensin, men förpestar miljön i stället.
-Jag gillar dieselbilar. Svar: Vem bryr sig? Så länge människor dör är inte detta ett resonemang ens.

Och för att svara på TS fråga om körkortsboken ljuger? Beror på då den trycktes. Tror inte att du missat alla skandaler såsom VW, och nu senast kartellen i Tyskland med alla större bilmärken? Även Japanska bilmärken har fuskat sedan 90 talet och ALLT det där rivs upp nu.
Sammanfattat har ju de stora biltillverkarna blåst halva världen.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Jag är ingen expert men en del sammanfaller med att man upptäckt att biltillverkarna inte längre klarar av att vidareutveckla diselmotorn så mycket mer. Alltså den går inte att göra så mycket mer effektiv gentemot utsläpp. De framsteg som man trodde sig gjort visade sig till viss del beror på fusk med tester och mjukvara...

Det kommer inte att dröja länge innan renodlade disel och bensinbilar är helt borta. Flera stora tillverkare har lagt ner all forskning kring disel och flyttat alla pengarna över till el/el-hybrider.

Du har fel i allt du skriver. Bara för att ankdammen Sverige/EU begränsar dieselbilar i vissa stadskärnor så dör inte dieselmotorerna ut.
Lastbilar/tunga fordon/fartyg kommer att köra på diesel längre än du och jag lever. Dessutom måste du ha en viss miljöklass redan idag på lastbilar för att få köra i vissa städer, så detta är inte nytt.

För att inte tala om resten av världen, där blir det inga begränsningar närmsta tiden. Bara vissa drabbade storstäder som gör något mot utsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du har fel i allt du skriver. Bara för att ankdammen Sverige/EU begränsar dieselbilar i vissa stadskärnor så dör inte dieselmotorerna ut.
Lastbilar/tunga fordon/fartyg kommer att köra på diesel längre än du och jag lever. Dessutom måste du ha en viss miljöklass redan idag på lastbilar för att få köra i vissa städer, så detta är inte nytt.

isåfall hoppas ni inte hänga med särskilt länge till va. även lastbilar kommer såklart bli eldrivna förr eller senare. lite senare för längre vägtransporter naturligtvis, men större varubilar för just stadsleveranser har använts i flera år redan. samma sak med förbuden som driver på, tyngre fordon generellt och allmänt menat servicefordon kommer på de flesta ställen inte exkluderas från dessa, snarare lär det bli tvärtom att de får gå före och visa vägen. vilket inte direkt är ovanligt för hur det funkar.

lösningar för "dygnet-runt-fordon" kommer kanske behöva anpassad infrastruktur. som sk trådbussar tex.

det bluddras också ut väldigt mycket illa underbyggt nonsens här om att "vissa stora länder" (underförstått asien gissar jag) "kommer gå på diesel långt framöver" men fakta är att enbart Kina tex står för en totalt överväldigande majoritet av världens totala eldrivna fordonsflotta för masskommunikation på väg redan nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

En fråga; varför blir vissa så upprörda över att diesel ska förbjudas? Är väl fantastiskt att man rivit upp och granskat typ VW, Mercedes mfl och då kommit åt en orsak (farliga utsläpp) som tar livet av hur många människor som helst varje år?

Förmodligen är dom som blir upprörda personer som redan äger dieslar?

Så då ska dom först göra sig av med deiseln på en andrahandsmarknad där kraftigt färre öht vill köpa den, sen sk det hostas upp nya strålar för nästa bil.

Så ja, dom kommer få köpa en ny bil och det resulterar förmodligen i att dom _inte_ är glada.

Det sjuka är nog även att detta ur en total miljösynpunkt inte blir bättre eftersom det blir ett enormt resursslöseri att ersätta redan tillverkade bilar.

Jag tycker att det borde finnas enorma pengar i att elkonvertera befintliga bilar?

Edt: lite mer info
http://www.bilsweden.se/storage/cms/e696f456aea741e59ff1af51c...

*52,6% 2016 var diesel
*2016 var rekordår på antal sålda bilar
*Intressant att notera är att Volvo säljer typ 90% diesel av dom modeller som ligger i säljtopp

Förmodligen klarar väl dessa nya bilar euro6, men dom stryker väl med i nästa vända när utsläppen fortsatt är för höga.

Intressant är också att stat/politiker talar om att bilar måste bort och kollektivt ska öka. Ändå ser vi år efter år nya toppar i bilförsäljning. Uppenbarligen så delar alltså inte befolkningen synsättet som politiker har.

Permalänk
Medlem

Jag äger en dieselbil (BMW 320d E90) och kör mestadels i stadstrafik, till och från jobbet, gymmet, affären osv. Det är sällan jag kör längre än en mil åt gången.

Ni pratar om att man ska köra "längre sträckor" för att partikelfiltret ska få rensas. Hur lång är en "längre sträcka"? Har ca 17km till sommarstugan och jag kör dit någon gång i månaden under sommaren. Är det en tillräckligt lång sträcka eller borde jag ta en omväg?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Därför att sedan 2010 så har mer än hälften av alla nya bilar som sålts varit dieselbilar och andrahandsmarknaden för dieslar lär ju inte bli alltför attraktiv om alla vill sälja och köpa annat (dessutom kostsamt för befolkningen). Så ska vi då skrota en massa nyare moderna bilar och producera nya el och bensindrivna bilar istället, där har vi ett otroligt resursslöseri och en verklig björntjänst för miljön.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Om något borde veteran bilar förbjudas eller skattas till helvetet, otroligt att dom är skattebefriade

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, varför det? Det är allt som oftast entusiast fordon som körs till korvmojjen några vändor på sommaren. Dom flesta som äger gamla bilar är entusiaster, eller har inte råd med något annat. Ska vi slå bort möjligheten att resa fritt för dom som har det sämst ställt och döda en stor hobby för många? Det är inte det som är problemet så att säga.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop