Förbud mot diesel? Nu är jag förvirrad.

Permalänk
Medlem

VAd vi än tycker om detta så är det garanterat slut på fossil bränsleanvändning i fordon snart. Har en bekant i Tyskland och där är begagnade dieslar, hur nya de än är, enormt svårsålda.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Casgar:

Det är väl egentligen bara de senaste åren som hastigheten på utvecklingen har tagit fart på riktigt, och det känns nästan som att det enbart är Teslas förtjänst. Nya Model 3 ska kosta runt 300 000 kr, vilket är ett rätt så konkurrenskraftigt pris för en ny 5-dörrars sedan. När priserna för en ny teknik sjunker kommer efterfrågan att öka, och därigenom utvecklingstakten då även andra biltillverkare vill ha en del av kakan.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått det så är diesel och bensin två sidor av samma mynt. Du kan inte bli kvitt den ena utan den andra då de produceras i samma raffinaderier. Minskar efterfrågan på diesel som drivmedel kommer efterfrågan i en annan sektor garanterat att öka istället som följd av överskottet.

Radikal idé: En möjlighet vore att börja använda diesel i större utsträckning för elproduktion i oljekraftverk igen. Det vore effektivare användning av diesel än i dagsläget då, som jag nämnt tidigare, kraftverk har både högre verkningsgrad och bättre avgasrening än en förbränningsmotor i en bil. Köra elbil driven av el producerad på olja är högst troligen miljövänligare än att tanka olja direkt i bilen. Utöka fjärrvärmeanvändningen också så går det att ta till vara på den extra spillvärmen också som bara kyls bort i en bil.

Det går ungefär på ett ut att köra elbil på el från oljekraftverk mot att köra direkt på diesel.
Du har en elverkningsgrad någonstans runt 40 % i ett stort kraftverk och det är svårt att nå mycket högre eftersom stålet i pannan inte klarar högre temperaturer på ångan. Så där finns en rätt hård gräns som är svår att komma förbi även om man rent termodynamisk kan komma en bra bit högre i verkningsgrad. Sen tillkommer transmissionsförluster i elnätet, laddningsförluster i bilen och slutligen förluster i inverter och elmotor vid själva körandet.

Sen har du viss flexibilitet med vad du producerar i ett raffinaderi. Det handlar bara om att bygga ut och bygga om crackern för att få ut större andel lätta fraktioner. Redan idag hackas mycket olja ner till lättare bränslen och en del riktigt lätta kolväten slås ihop till tyngre. Minskar marknaden för diesel går det att ställa om och göra mer bensin. Fast den stora dieselmarkanden är inte bilar utan tunga fordon och de kommer inte kunna gå över till eldrift på ett bra tag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad:

Inte då - (tyvärr får man nog säga om man tittar rent på framtida fossila CO2-exponeringen, det ser surt ut, bokstavligen) Det finns ganska stora oljereserver kvar även om de inte är lika billig att utvinna som förr eller är inlåsta i konfliktländer (just mycket pga. oljan...). Det finns också väldigt mycket kol och oljesand och med och Fischer–Tropsch synthesis kan man tillverka så mycket olja man önskar av vilken kolväte-källa som helst - både fossil (kol, oljeskiffer, oljesand - nu när man dessutom hittar allt bättre metoder att få ur detta utan att bryta/gräva upp) - det handlar bara om hur många och hur mycket konsumenterna är villig att betala för den energin.

Permalänk
Avstängd

@xxargs: Konsekvent och bra analys.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Jag syftar snarare på att trenden viker av från fossilbränsle till vad vi ser nu. Att billtillverkarna ger upp fossilbilar till förmån för eldrivna. Inte nödvändigtvis att oljan ska ta slut.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Känns som det vore roligt om regeringen kunde tagit ett rimligt beslut bara.

Ett bra beslut kunde tex vara att 2019-01-01 måste bilar som säljs släppa ut mindre än XXX (något som är så lågt att det i princip krävs hybrid eller el-bil)

Att tvinga igenom ett byte på Sveriges totala fordonspark fattar väl alla hur sjukt det är?
Alla med någon form av eget tänkande kan dra slutsatsen själv att byta ut fungerande bilar aldrig är värt det ur en miljöaspekt.

Att höja skatten på bilar är också helt idiotiskt, för det leder bara till att fler byter bilar tidigare vilket är nettoförlust för miljön.

Vad är problemet med att se ett lite längre perspektiv och låta sålda bilar vara, men sätta stenhårda krav på nya bilar?

Permalänk
Avstängd

Vad spelar rimliga beslut och beslut som tar hänsyn till ekonomier för roll när ni kanske inte har ett jordklot att leva vidare på?

Är det rimligt att ta ett 50/50 beslut om dessa två alternativen?

Alternativ 1: Planeten kommer kanske fortfarande vara beboelig och vi var tvungna att sätta ekonomin i andra hand för att bygga upp den senare igen.
Alternativ 2: Planeten är inte lägre beboelig och vi dör ut som 99.9% av alla arter som gått på denna jord, men vi hade en fungerande ekonomi till slutet iallafall.

Där finns en ignorans bland bland de som vill ta extra hänsyn till ekonomin.

Det här "längre perspektivet" skulle ni redan ha börjat med för flera decennier sedan då miljön idag (om vi talar om isarna runt nord/syd polen) redan håller på att förändras i en rasande takt och forskarna är rädda för att vi kanske inte kan vända på trenden snart och vissa pekar på att den gränsen redan har blivit nådd.

Så ekonomer och förespråkare av att tänka på ekonomin först m.m ni hade er chans till långsiktigt tänkade och ni valde att sumpa den, ni är nu ute ur leken innan ni tar och sumpar den enda chansen vi har kvar då vi fortfarande bara har ett jordklot för detta experimentet och borde agera därefter.

Det längre perspektivet är att byta till elbilar så snabbt som möjligt och även möjligheten till att kunna bygga om befintliga bilar till elbilar, fast biltillverkarna är inte så intresserade utav det i dagsläget och det hela är inriktat på att släppa helt nya bilar istället.

Samt att all forskning går från bensin/diesel till att få fram bättre och miljövänliga batterier än dagens.
Och bättre batterier gör att vind/sol och annan miljökraft går att lagras mycket bättre så att det blir lika stabilt i elnäten som kol/kärnkraft som bör fasas ut så snabbt som möjligt.

Tills dess borde kolkraftverken ersättas utav torium kärnkraftverk som använder mycket mer utav sin totala energi och har mycket mindre avfall än uran som används i de flesta kärnkraftverk idag.

Jag har själv ägt vanlig bensin bil och kommer att investera i den nya Teslan som är påväg oavsett om det kommer ta ca 3-5 år innan elbilen börjar löna sig ur ett miljöperspektiv, för efter de 3-5 åren så är iallafall elbilen ett bättre alternativ än om jag skulle ägt en bensin/diesel som fortsätter skada miljön tills den en dag skrotas vilket kan variera allt från 10-30 år beroende på bil.
Så även om det blir en ny miljökostnad till en början så lönar sig det bättre i längden än att ha kvar de gamla fossildrivna bilarna och långsamt röra sig emot elbilar, en sådan plan skulle ha gjorts för 20-30 år sedan isåfall nu är det försent.

Men att fortsätta komma med argument om att tänka på ekonomin är ren hybris/arrogans som dessutom löper risken att ta död på oss alla i slutändan.

Permalänk
Medlem

@Bassen87: Du tankevurpar precis som alla andra idealister brukar göra. En redan tillverkad fungerande bil är med marginal bättre att fortsätta använda än att köpa en ny elbil, i ditt exempel Tesla. En betydande del av bilens förväntade miljöpåverkan är att gräva upp materialet och tillverka den.

Att välja en elbil framför andra drivmedel när du redan bestämt att köpa är däremot fördelaktigt. Målet borde vara att få samtliga nysålda bilar att bli elbilar så snart som möjligt, inte bråka om eventuellt straffskatter på redan befintliga bilar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av difi:

@Bassen87: Du tankevurpar precis som alla andra idealister brukar göra. En redan tillverkad fungerande bil är med marginal bättre att fortsätta använda än att köpa en ny elbil, i ditt exempel Tesla. En betydande del av bilens förväntade miljpåverkan är att gräva upp materialet och tillverka den.

Har du några bra LCA som visar hur stor skillnaden är och vilka delar som är problematiska? Jag är framförallt nyfiken på hur systemgränserna ser ut. För det är långt ifrån trivialt att jämföra två så olika system.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:

https://www.nyteknik.se/opinion/livscykelanalys-visar-elbilen...

Ser man till diagrammet överst som hänvisar till båda alternativen i en identisk bil frånsett drivlinan kan man utläsa följande:

Tillverkning el-bil : 10,1
Framförande el-bil 16000 mil : 11,9

Tillverkning bensin-bil : 5,5
Framförande bensin-bil 16000 mil : 20.0
Framtagande av benin för 16000 mil 3.8

Alla enheter är CO2 i t/Pkw

Brytpunkten för att köpa en ny el-bil och sedan köra den jämfört med att behålla din befintliga bil är över 13 000 mil.

Vid köp av ny el-bil jämfört med bensin-bil kommer denna brytpunkt runt 8000 mil.

Denna LCA tar inte med eventuellt batteribyte. Jag har ingen aning hur ofta dessa sker så valde att helt skippa det.

Som tillägg så är genomsnittliga körsträckan för en personbil i Sverige 1,218 mil.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av difi:

@Zotamedu:

Ser man till diagrammet överst som hänvisar till båda alternativen i en identisk bil frånsett drivlinan kan man utläsa följande:

Brytpunkten för att köpa en ny el-bil och sedan köra den jämfört med att behålla din befintliga bil är över 13 000 mil.

Vid köp av ny el-bil jämfört med bensin-bil kommer denna brytpunkt runt 8000 mil.

Denna LCA tar inte med eventuellt batteribyte. Jag har ingen aning hur ofta dessa sker så valde att helt skippa det.

Som tillägg så är genomsnittliga körsträckan för en personbil i Sverige 1,218 mil.

Man byter inte batterier i moderna elbilar då batterierna är en integrerad del av plattformen. Tesla har till exempel batterierna i bottenplattan. När batterierna är slut är även bilen slut. Eller ja, slut är ett relativt begrepp då batterier som har för låg kapacitet för att vara olämpliga för elbil fortfarande kan användas för andra saker som inte är lika känsliga för energidensitet. Till exempel batteribackup för småskalig produktion av solceller. Tesla marknadsför ju batterier för hemmabruk och där hade begagnade bilbatterier kunnat få ett andra liv.

Det står 64 % lägre utsläpp över livstiden för en elbil, inte 64 % av utsläppen vilket ger 5800 mil, eller fem år beroende på körvanor. Fast man bör ta siffror i LCA med en nypa salt och se dem som indikationer eller trender om man inte har tillgång till hela rapporten.

För övrigt intressant att notera att tillverkning av bensinbil samt tillverkning av dess bensin är ungefär samma miljöpåverkan som tillverkning av elbil inklusive batteri.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:

Du gör några felaktiga antaganden. 64% lägre är som diagrammet visar när man kör helt på grön el, eller el som inte kostar något CO2 att tillverka. Detta är inte ett rimligt antagande att göra då vi importerar el som inte är grön under stora tider av året redan nu. För att få en rimlig bild hänvisar jag åter igen till diagramet där du bör läsa värdena för "EU-mix".

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

@Zotamedu:

Du gör några felaktiga antaganden. 64% lägre är som diagrammet visar när man kör helt på grön el, eller el som inte kostar något CO2 att tillverka. Detta är inte ett rimligt antagande att göra då vi importerar el som inte är grön under stora tider av året redan nu. För att få en rimlig bild hänvisar jag åter igen till diagramet där du bör läsa värdena för "EU-mix".

Har du källor på det? Om jag minns rätt (och snabb googling ger samma resultat) så kommer majoriteten av Sveriges el från vatten/kärnkraft. Den (svenska) verkligheten ligger nog betydligt närmre 11 enheter än 23.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

@AnnoyingIB: Sveriges elsiffror är enormt friserade, men om man läser på SCB ser man att 14.3% av elen som förbrukades i Sverige var importerad. Vi vi dock nettoexport i Sverige men vi är enormt dåliga på att producera el under årets kallare månader vilket också är då som vi har högst konsumtion

år 2016 tvingades vi att köra ca 10% av vårat behov från att bränna fossila bränslen utöver att vi importerade 14.3%.
Lägg här till en fordonspark som helt övergår till el och vi kommer bli än mer beroende av att importera el.

Under de produktiva månaderna har vi dock extrem överkapaciet vilket leder till att alla siffror som visas ser väldigt bra ut och det talas alltid om nettoexport, men det näms aldrig att vi inte går runt utan tysk kolkraft.

Så jag anser att den sämre elen ur CO2 perspektiv är den som borde antas bli aktuell till stor del för konsumtionen för el-bilar.

Tar man det hela ett steg längre så kan man också hävda att om vi använder upp våran egna gröna el och därmed slutar exportera el så kommer tysk kolkraft behöva öka sin produktion för att täcka bortfallet. Men liknande argument som dock är sanna blir fort flummiga så vi håller oss till Sveriges konsumtion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Man byter inte batterier i moderna elbilar då batterierna är en integrerad del av plattformen. Tesla har till exempel batterierna i bottenplattan. När batterierna är slut är även bilen slut.

Till model3 har de väl ett utbytessystem där man får batteriet till kraftigt subventionerat om man betalar batteribytet vid ny-köpet av bilen? Var en massa skriverier om det när de lanserade modellen...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av difi:

@Bassen87: Du tankevurpar precis som alla andra idealister brukar göra. En redan tillverkad fungerande bil är med marginal bättre att fortsätta använda än att köpa en ny elbil, i ditt exempel Tesla. En betydande del av bilens förväntade miljöpåverkan är att gräva upp materialet och tillverka den.

Att välja en elbil framför andra drivmedel när du redan bestämt att köpa är däremot fördelaktigt. Målet borde vara att få samtliga nysålda bilar att bli elbilar så snart som möjligt, inte bråka om eventuellt straffskatter på redan befintliga bilar.

Som sagt jag hade stått på din sida om just detta för 20-30 år sedan, de som tankevurpar är de som tror att vi inte kan ändra på oss snabbare än vad vi brukar.

Idealist nej, realist då jag inser att någonting hade behövts göras för flera år sedan och att tiden nu runnit ut.

Sen så har det lagts ner decennier på att utveckla bensin/diesel bilar och el-bilen är bara i sin början för en global marknad så miljöpåverkan per ny tillverkad el-bil kommer att minska speciellt om en ny generation batterier tas fram.

Permalänk
Medlem

@Bassen87: Nu tankevurpar du igen tyvärr. Det har forskats och optimerats mängder på elmotorn med. Anledningen till att vi inte har el-bilar redan är simpel, batterierna är först nu bra nog. Även om biltillverkare velat bygga elbilar innan så har det helt enkelt inte gått att få dom konkurenskraftiga tidigare. Du likt många andra ser Tesla som någon form av frälsare. Dom var helt enkelt tidiga med att ta en produkt som det forskats extremt mycket på (batterier) och överfört dom till ett nytt användingsområde, nämligen bilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av difi:

@Bassen87: Nu tankevurpar du igen tyvärr. Det har forskats och optimerats mängder på elmotorn med. Anledningen till att vi inte har el-bilar redan är simpel, batterierna är först nu bra nog. Även om biltillverkare velat bygga elbilar innan så har det helt enkelt inte gått att få dom konkurenskraftiga tidigare. Du likt många andra ser Tesla som någon form av frälsare. Dom var helt enkelt tidiga med att ta en produkt som det forskats extremt mycket på (batterier) och överfört dom till ett nytt användingsområde, nämligen bilar.

Du ser inte hur bensin/diesel bilen har varit en enklare produkt för företag att optimera och satsa pengar på att forska vidare om hur man effektiviserar den jämfört med el-bilen som motverkats?

Nej för att miljöförstöring var ingenting som påverkade företag, företag har inget moraliskt ansvar utan detta är något de själva isåfall måste vilja som i detta fallet med Tesla.

Det behöver givetvis inte vara en Tesla jag köper om det kommer en annan bättre produkt, men Elon Musk är en rätt ovanlig VD om man jämför med den vanliga typen av VD som bara vill tjäna pengar kortsiktigt och skiter i hur det går i framtiden.

Så frälsare nej, men det är någon som jag tycker har ett mål som är mer än bara pengar som jag kan stå bakom just nu tills motsatsen bevisats.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av difi:

@Zotamedu:

Så var kommer dina antaganden om break even från då? Tog du 8000 mil från luften? För övrigt är Sverige nettoexportörer av elektricitet. Vi exporterar mer än vi importerar och det handlar om i runda slängar 15 % av årsproduktionen som går på export. Det varierar en del från år till år, beroende lite på hur mycket kärnkraft som är igång och hur vattennivåerna ser ut. Om det blir väldigt kallt under december till februari behöver vi ofta importera toppeffekten då vi har skrotat en del av vår reservkraft i form av gamla kol och oljekraftverk. Det är en bra sak då de var uråldriga med låg verkningsgrad. Den tyska kolkraften är betydligt modernare och har bättre verkningsgrad.

Det brukar vara mer standard att titta på Nordisk elmix då vi har samma elmarknad.

Jag vet mycket väl hur allokering och sådan fungerar, det var därför jag påpekade att man inte ska titta för noga på siffror från LCA utan att först ha läst hela rapporten.

Om elen som används till elbilar ska ses som marginalel eller inte är en intressant fråga. Det blir fel om du antar att det är ren marginalel och säger att det bara är kolkraftverk, speciellt på kort sikt. Samtidigt är det som du påpekar inte helt rätt att säga att det är ren vattenkraft heller.

Det är ingen som har något bakom pannbenet som säger att vi rakt av kan byta ut hela bilflottan mot elbilar utan att göra några förändringar i elnätet. Till att börja med hade vi behövt öka produktionen med typ 30 % och vi behöver bygga om delar av elnätet. Dock öppnar en stor elbilsflotta upp för intressanta sätt att öka elproduktionen. I Tyskland har solceller exploderat och de satsar även mycket på vindkraft. Just solceller är en rätt bra kombination med elbilar då en bil står stilla ca 90 % av tiden så det gör inget om man har intermittent laddning. Så om alla stora företag smäller upp solceller på taket och om vi sätter upp solceller över alla parkeringsplatser så kan vi enkelt ladda så fort vi parkerar bilen. Ge det en generation eller två så kan man dessutom ställa ett batteripack hemma. Ett vanligt villatak ger mer än tillräckligt med yta för att tillgodose hela energibehovet för en bil även i Sverige. Fast problemet är att bilen står på jobbet på dagen när solen skiner vilket gör att man behöver ett batteri, till exempel begagnade elbilsbatterier. Jag räknade lite på det för ett par år sedan och det som gjorde ett sådant system dyrt då var inte solcellerna eller batteriet utan själva elbilen.

Ett fel många gör är att de tänker på elbilen som en direkt ersättare till bensinbilar. Du har en del väldigt intressanta fördelar med ren el.

Sen tror jag på sikt att färre och färre kommer vilja äga bil utan istället betala för transport. Detta gäller primärt städer. Bilpooler kommer bli vanligare och om självkörande bilar slår igenom kan man ju ha stora självkörande pooler där du bara beställer en bil från punkt A till punk B så kommer den och hämtar upp dig. Sen åker bilen vidare och kör andra människor. Det är såklart inte ett system som passar alla men det hade drastiskt kunnat reducera mängden bilar som bara står och dräller i städerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt en Dieselbil i dagsläget. Då det finns uppenbara tecken på att det kan bli en Dieselbubbla.

Det sämsta man kan göra miljömässigt är att köpa en ny bil; då miljöförlusterna vid tillverkning överstiger flera års användning av en vanlig gammal bensinsare. Se bild saxad från Teknikensvärld:

Källa: http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensin...

Det bästa i dagens läge är nog att köpa en lätt begagnad och snål bensindriven bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ridder:

Jag hade inte köpt en Dieselbil i dagsläget. Då det finns uppenbara tecken på att det kan bli en Dieselbubbla.

Det sämsta man kan göra miljömässigt är att köpa en ny bil; då miljöförlusterna vid tillverkning överstiger flera års användning av en vanlig gammal bensinsare. Se bild saxad från Teknikensvärld: http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2016/05/aob-miljobov.jpg Källa: http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensin...

Det bästa i dagens läge är nog att köpa en lätt begagnad och snål bensindriven bil.

Totalt missvisande bild som vanligt, de kunde visat spannet på 10-15 år också och se hur bensin och diesel-bilarna drar ifrån elbilen som de dessutom bara valt ett bilmärke utav som inte ens är el-bilen de flesta snackar om som Tesla.

Och kör man till jobbet varje dag en längre sträcka så kommer man lätt upp i 2000+ mil per år så det är väldigt fördelaktigt räknat för bensin/diesel när de gör denna jämförelsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bassen87:

Vad spelar rimliga beslut och beslut som tar hänsyn till ekonomier för roll när ni kanske inte har ett jordklot att leva vidare på?

Är det rimligt att ta ett 50/50 beslut om dessa två alternativen?

Alternativ 1: Planeten kommer kanske fortfarande vara beboelig och vi var tvungna att sätta ekonomin i andra hand för att bygga upp den senare igen.
Alternativ 2: Planeten är inte lägre beboelig och vi dör ut som 99.9% av alla arter som gått på denna jord, men vi hade en fungerande ekonomi till slutet iallafall.

Där finns en ignorans bland bland de som vill ta extra hänsyn till ekonomin.

Det här "längre perspektivet" skulle ni redan ha börjat med för flera decennier sedan då miljön idag (om vi talar om isarna runt nord/syd polen) redan håller på att förändras i en rasande takt och forskarna är rädda för att vi kanske inte kan vända på trenden snart och vissa pekar på att den gränsen redan har blivit nådd.

Så ekonomer och förespråkare av att tänka på ekonomin först m.m ni hade er chans till långsiktigt tänkande och ni valde att sumpa den, ni är nu ute ur leken innan ni tar och sumpar den enda chansen vi har kvar då vi fortfarande bara har ett jordklot för detta experimentet och borde agera därefter.

...

Men att fortsätta komma med argument om att tänka på ekonomin är ren hybris/arrogans som dessutom löper risken att ta död på oss alla i slutändan.

För det första; att tänka på ekonomin gällande miljöfrågor ser jag som att ha en bredare syn på helheten. Visst, man kan tvinga igenom förändringar som är fördelaktiga för miljön, men till vilket pris? Att gå emot folket skapar missnöje, att försämra ekonomin skapar missnöje, tillräckligt mycket missnöje skapar konflikter. Jag är helt för att försöka göra något åt växthuseffekten, men jag är inte villig att bo i ett krigsdrabbat land om 10 år som följd av för extrema klimatåtgärder.

För det andra; jag tycker du målar upp ett väldigt extremt scenario. Inte någon seriös miljörapport jag har läst eller hört om har sagt, eller ens antytt att Jorden kommer att bli obeboelig i den utsträckning du vill framföra. De flesta förutspår att naturkatastrofer kommer att ske oftare och hårdare, vilket kommer att göra att många miljoner människor inte kan bo kvar i sina nuvarande landområden, men en massutrotning av livet på Jorden är inte ens nästan rimligt.

För det tredje; vi lever i ett demokratiskt samhälle vilket gör att alla människor har i princip lika mycket makt att förändra saker. Att skylla på andra och hävda att dina åsikter är det enda rätta tycker jag är både arrogant och ignorerar andra människors åsikter. Alla tycker och tänker inte som du, och dina åsikter är inte en objektiv sanning. Världen är inte svartvit.

Skrivet av Bassen87:

Samt att all forskning går från bensin/diesel till att få fram bättre och miljövänliga batterier än dagens.
Och bättre batterier gör att vind/sol och annan miljökraft går att lagras mycket bättre så att det blir lika stabilt i elnäten som kol/kärnkraft som bör fasas ut så snabbt som möjligt.

Tills dess borde kolkraftverken ersättas utav torium kärnkraftverk som använder mycket mer utav sin totala energi och har mycket mindre avfall än uran som används i de flesta kärnkraftverk idag.

Bör påpekas att desto mer sol/vindkraft du har som huvudproduktion desto ostabilare blir elnätet som följd av att mindre svängmassa finns för att stabilisera frekvensen. Lösningen på det problemet blir att installera frekvensomriktare, mer tekniskt avancerad utrustning, för att kompensera, men de är inte naturligt stabiliserande som ång- och vattenturbiner, samt att de även har fler saker som kan gå sönder. Dessutom så blir man även mer beroende av andra länder då man måste importera el de dagar som solen inte lyser eller vinden inte blåser, speciellt på vintern. Det är totalt orealistiskt att ha batteribackup för flera månade av bristfällig sol och vind.

Båda dessa egenskaper är knappast en positiv del av en infrastruktur i ett samhälle med dålig ekonomin och konflikter runt hörnet.

Skrivet av Bassen87:

Det längre perspektivet är att byta till elbilar så snabbt som möjligt och även möjligheten till att kunna bygga om befintliga bilar till elbilar, fast biltillverkarna är inte så intresserade utav det i dagsläget och det hela är inriktat på att släppa helt nya bilar istället.

...

Jag har själv ägt vanlig bensin bil och kommer att investera i den nya Teslan som är påväg oavsett om det kommer ta ca 3-5 år innan elbilen börjar löna sig ur ett miljöperspektiv, för efter de 3-5 åren så är iallafall elbilen ett bättre alternativ än om jag skulle ägt en bensin/diesel som fortsätter skada miljön tills den en dag skrotas vilket kan variera allt från 10-30 år beroende på bil.
Så även om det blir en ny miljökostnad till en början så lönar sig det bättre i längden än att ha kvar de gamla fossildrivna bilarna och långsamt röra sig emot elbilar, en sådan plan skulle ha gjorts för 20-30 år sedan isåfall nu är det försent.

------------------------------

Du ser inte hur bensin/diesel bilen har varit en enklare produkt för företag att optimera och satsa pengar på att forska vidare om hur man effektiviserar den jämfört med el-bilen som motverkats?

Nej för att miljöförstöring var ingenting som påverkade företag, företag har inget moraliskt ansvar utan detta är något de själva isåfall måste vilja som i detta fallet med Tesla.

Det behöver givetvis inte vara en Tesla jag köper om det kommer en annan bättre produkt, men Elon Musk är en rätt ovanlig VD om man jämför med den vanliga typen av VD som bara vill tjäna pengar kortsiktigt och skiter i hur det går i framtiden.

Så frälsare nej, men det är någon som jag tycker har ett mål som är mer än bara pengar som jag kan stå bakom just nu tills motsatsen bevisats.

Jag anser inte att det är företagens uppgift att bestämma inriktningen av en teknik eller produkt oavsett, även om det såklart är bra ifall de vill ta det initiativet. I slutändan är det ändå konsumenten som bestämmer. Företagen levererar bara det som konsumenterna vill ha. Är bensinbilar efterfrågade så är det även bensinbilar som kommer att tillverkas och utvecklas. Det är bra att du vill köpa Tesla, för då visar du företagen vad du som konsument faktiskt vill ha. Sen gäller det bara att övertyga fler att göra likadant, men det kommer du inte att göra genom att slå de i huvudet med "Du har fel, jag har rätt", eller tvinga fram förändringar som inte har stöd bland folket.

Skrivet av difi:

@AnnoyingIB: Sveriges elsiffror är enormt friserade, men om man läser på SCB ser man att 14.3% av elen som förbrukades i Sverige var importerad. Vi vi dock nettoexport i Sverige men vi är enormt dåliga på att producera el under årets kallare månader vilket också är då som vi har högst konsumtion

år 2016 tvingades vi att köra ca 10% av vårat behov från att bränna fossila bränslen utöver att vi importerade 14.3%.
Lägg här till en fordonspark som helt övergår till el och vi kommer bli än mer beroende av att importera el.

Under de produktiva månaderna har vi dock extrem överkapaciet vilket leder till att alla siffror som visas ser väldigt bra ut och det talas alltid om nettoexport, men det näms aldrig att vi inte går runt utan tysk kolkraft.

Så jag anser att den sämre elen ur CO2 perspektiv är den som borde antas bli aktuell till stor del för konsumtionen för el-bilar.

Tar man det hela ett steg längre så kan man också hävda att om vi använder upp våran egna gröna el och därmed slutar exportera el så kommer tysk kolkraft behöva öka sin produktion för att täcka bortfallet. Men liknande argument som dock är sanna blir fort flummiga så vi håller oss till Sveriges konsumtion

Länk till dina siffror tack, för de siffror jag hittar på http://www.energimyndigheten.se/globalassets/statistik/energi... kommer inte ens i närheten. Nu verkar dock inte 2016 års elproduktion vara inlagd än (flik 6.2), men mellan 2010-2015 producerade Sverige drygt 150 TWh el per år i snitt. Under denna tidsperiod producerades TOTALT 0,1 TWh från oljekondens. Det är ca 0,013 % av den totala elproduktionen under 5 år. Även om man skulle anta att all el från kraftvärmeverk produceras med olja så kommer man ändå bara upp i runt 12 % av produktionen under samma period.

Svensk elimport har för övrigt sedan 2010 bestått huvudsakligen av Dansk el, ca 25%, och Norsk vattenkraft, ca 60% (flik 6.7). Sedan i början av 2011 har vi dessutom veckovis, sånär som på en handfull undantag, exporterat mer än vi importerat. Största mängden importerad kolproducerad el kommer förmodligen från Danmark. Jag har inga siffror på hur stor del av Danmarks elproduktionen som kommer från kolkraft, men med tanke på att vi exporterar 0-300% mer el till Finland än vad vi importerar från Danmark under årets kalla månader gör i alla fall mig frågande till ifall det är Sverige som är den huvudsakliga förbrukaren.
http://gamla.hbl.fi/nyheter/2015-08-01/764783/finland-beroend...

Elimport från Tyskland står för övrigt enbart för ca 5% (flik 6.7). Att påstå att vi är beroende av tysk el tycker jag är ett falskt påstående om jag ska utgå från de siffror jag har tittat på.

Skrivet av Ridder:

Det sämsta man kan göra miljömässigt är att köpa en ny bil; då miljöförlusterna vid tillverkning överstiger flera års användning av en vanlig gammal bensinsare. Se bild saxad från Teknikensvärld:

Notera att dessa extrema siffror bara gäller ifall du funderar på att byta ut din nuvarande fullt fungerande bensinbil. Är du i sitsen där du inte har en bil så är siffrorna rätt så mycket jämnare, vilket har diskuterats tidigare i tråden.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

För det första; att tänka på ekonomin gällande miljöfrågor ser jag som att ha en bredare syn på helheten. Visst, man kan tvinga igenom förändringar som är fördelaktiga för miljön, men till vilket pris? Att gå emot folket skapar missnöje, att försämra ekonomin skapar missnöje, tillräckligt mycket missnöje skapar konflikter. Jag är helt för att försöka göra något åt växthuseffekten, men jag är inte villig att bo i ett krigsdrabbat land om 10 år som följd av för extrema klimatåtgärder.

För det andra; jag tycker du målar upp ett väldigt extremt scenario. Inte någon seriös miljörapport jag har läst eller hört om har sagt, eller ens antytt att Jorden kommer att bli obeboelig i den utsträckning du vill framföra. De flesta förutspår att naturkatastrofer kommer att ske oftare och hårdare, vilket kommer att göra att många miljoner människor inte kan bo kvar i sina nuvarande landområden, men en massutrotning av livet på Jorden är inte ens nästan rimligt.

För det tredje; vi lever i ett demokratiskt samhälle vilket gör att alla människor har i princip lika mycket makt att förändra saker. Att skylla på andra och hävda att dina åsikter är det enda rätta tycker jag är både arrogant och ignorerar andra människors åsikter. Alla tycker och tänker inte som du, och dina åsikter är inte en objektiv sanning. Världen är inte svartvit.

Det är dock inget extremt scenario eftersom isarna redan nu håller på att smälta och permafrosten över sibirien som ligger över stora mängder metangas är också nu i riskzonen för att smälta och släppas ut.

Den obeboeliga situationen lär inte komma hastigt som många skeptiker verkar tro att man menar, det kommer ta många år innan det scenariot du kallar för "extremt" kommer att ske men att skita i det för att man själv kommer vara död och begraven är en aningen själviskt och kortsiktigt.

Det allvarliga i det hela är att det talas om en viss brytpunkt man inte vill passera där man inte kan vända på uppvärmningen och på så sätt får en skenande global uppvärmning, vilket man även tror kan ha varit orsaken till hur det ser ut på Venus idag.

https://climate.nasa.gov/faq/
https://climate.nasa.gov/news/2475/nasa-climate-modeling-sugg...

Argumentet med att vi lever i en demokrati där människor i "princip" har lika mycket makt att förändra saker låter för mig som att du själv inte verkar vara så säker på den fronten och jag undrar varför då du valt att ta upp detta?

Det råder inga som helst oklarheter till varför vi sitter i den sitsen vi gör idag, och det är just kortsiktiga mål och ekonomin som försatt oss i den sitsen.

Är då verkligen lösningen att lyssna på ekonomer m.m som inte går att lita på och som dessutom står med skygglappar om vad som håller på att hända?

Jag framför mina argument så att folk kanske lyssnar och inte tillåter ekonomer/politiker att göra samma misstag igen eftersom det är de som styr fortfarande, mer "demokratiskt" än så blir det inte.

Lyckas däremot ekonomiförespråkarna lura folket kan jag inte göra så mycket mer.

EDIT: Och eftersom du är rädd för eventuella konflikter och krig pga man sätter ekonomin i andra hand, så undrar jag vad du tror kommer att hända när effekterna utav den globala uppvärmningen blir ännu allvarligare?
https://www.theguardian.com/environment/2016/sep/14/military-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bassen87:

Det är dock inget extremt scenario eftersom isarna redan nu håller på att smälta och permafrosten över sibirien som ligger över stora mängder metangas är också nu i riskzonen för att smälta och släppas ut.

Den obeboeliga situationen lär inte komma hastigt som många skeptiker verkar tro att man menar, det kommer ta många år innan det scenariot du kallar för "extremt" kommer att ske men att skita i det för att man själv kommer vara död och begraven är en aningen själviskt och kortsiktigt.

Det allvarliga i det hela är att det talas om en viss brytpunkt man inte vill passera där man inte kan vända på uppvärmningen och på så sätt får en skenande global uppvärmning, vilket man även tror kan ha varit orsaken till hur det ser ut på Venus idag.

https://climate.nasa.gov/faq/
https://climate.nasa.gov/news/2475/nasa-climate-modeling-sugg...

Bara för att jag ställer mig skeptisk till vissa rapporter och påståenden där Jorden förutspås bli Venus 2.0 betyder inte att jag tycker man bör strunta i växthuseffekten. Man kan ha meningsskiljaktigheter i detaljer och ändå vara överens om helheten. Världen är som sagt inte svart och vit.

Sen så ska man inte dra allt för stora slutsatser från en modell. Nu känner jag mig lite som Djävulens advokat, men vi vet faktiskt inte helt säkert vad som kommer att hända ifall vi inte försöker motverka växthuseffekten. Allt vi har är modeller och hypoteser. Vad som händer när många människor blir missnöjda har vi däremot tusentals år av empirisk data på.

Skrivet av Bassen87:

Argumentet med att vi lever i en demokrati där människor i "princip" har lika mycket makt att förändra saker låter för mig som att du själv inte verkar vara så säker på den fronten och jag undrar varför då du valt att ta upp detta?

Min tanke var gällande att det finns många demokratiska nationer i världen, men de varierar lite i hur demokratiska de är och i vilken utsträckning de har möjlighet att påverka världen. Dina formuleringar var även väldigt "vi och dem", vilket jag tolkade som att du inte var en del i processen (demokrati) vars beslut du kritiserade. Dåligt formulerat från min sida.

Skrivet av Bassen87:

Det råder inga som helst oklarheter till varför vi sitter i den sitsen vi gör idag, och det är just kortsiktiga mål och ekonomin som försatt oss i den sitsen.

Är då verkligen lösningen att lyssna på ekonomer m.m som inte går att lita på och som dessutom står med skygglappar om vad som håller på att hända?

Jag framför mina argument så att folk kanske lyssnar och inte tillåter ekonomer/politiker att göra samma misstag igen eftersom det är de som styr fortfarande, mer "demokratiskt" än så blir det inte.

Lyckas däremot ekonomiförespråkarna lura folket kan jag inte göra så mycket mer.

Att det är alldeles för kortsiktigt tänkande inom politiken och i många företagsstyren håller jag helt med om. Sen så förespråkar jag inte heller att man ska prioritera det ena eller andra helt. Rätta mig om jag har missförstått dig, men jag tolkar det du skriver som att du inte tycker man ska ha ekonomin i åtanke alls, vilket är det jag invänder mig emot. Jag kan bara se sådant tänkande leda till ett rätt så snabbt utvecklingsstopp eftersom ekonomin ändå är drivkraften i nästan all form av utveckling. Krig är en annan stark drivkraft, men har andra uppenbara nackdelar istället. Ideologiska drivkrafter finns också, men brukar många gånger leda till tyranni. Mitt dilemma är bara att jag inte vet hur mycket jag behöver offra (OM jag behöver offra något), och i så fall vilka effekter det har i slutändan. Hur vet jag liksom att växthuseffekten är ett minne blott om man satsar hela ekonomin på att motverka den? Behöver man försätta sitt land i en samhällssituation som kommer ta generationer att fixa för att uppnå dessa mål? Hur vet vi att det inte går att lösa med andra medel? Why not both?

Dessutom så är världsläget inte så stabilt att man kan lita på att andra länder kommer köra på samma spår och inte utnyttja en annan nations försvagade ekonomi, och därigenom hämma utvecklingen ännu mer. Som du säger så är allt detta långsiktiga mål, vilket av just den orsaken kräver att man planerar långsiktigt så att utvecklingen hålls rullande.

När jag pratar om ekonomin så syftar jag för övrigt inte på att tjäna pengar, utan på att ändar ska möta varandra så det ekonomiska hjulet hålls rullande och inte stöter på allt för stora vassa stenar så att det får punktering. Man tappar mycket tid och pengar som skulle kunna ha spenderats vettigare ifall det sker. Att vilja göra något är inte samma sak som att kunna göra något.

Sen är det bra att du vill försöka få folk att lyssna, men jag är rädd att din taktik inte är särskilt effektiv. Att framföra dina argument är en sak, men att anklaga alla som inte tänker som du i samma andetag är knappast något du vinner röster på, speciellt med tanke på att det är just de personer du anklagar som du behöver vinna över på din sida. Du har i princip stängt dörren för diskussion med dessa människor innan du ens hunnit öppna den. Syftar på ditt föregående inlägg.

Skrivet av Bassen87:

EDIT: Och eftersom du är rädd för eventuella konflikter och krig pga man sätter ekonomin i andra hand, så undrar jag vad du tror kommer att hända när effekterna utav den globala uppvärmningen blir ännu allvarligare?
https://www.theguardian.com/environment/2016/sep/14/military-...

Bra poäng, vilket leder mig tillbaka till min huvudsakliga fundering; Vad är bästa vägen att gå med minst konsekvenser?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Sen så ska man inte dra allt för stora slutsatser från en modell. Nu känner jag mig lite som Djävulens advokat, men vi vet faktiskt inte helt säkert vad som kommer att hända ifall vi inte försöker motverka växthuseffekten. Allt vi har är modeller och hypoteser. Vad som händer när många människor blir missnöjda har vi däremot tusentals år av empirisk data på.

Vi bör agera efter den mest skrämmande modellen då vi inte har en annan planet än den här att utföra experimentet.
Agerar vi inte efter den mest skrämmande modellen och det sedan faktiskt sker så har vi inga andra reserv planeter ifall det går åt helvete.

Skrivet av Casgar:

Att det är alldeles för kortsiktigt tänkande inom politiken och i många företagsstyren håller jag helt med om. Sen så förespråkar jag inte heller att man ska prioritera det ena eller andra helt. Rätta mig om jag har missförstått dig, men jag tolkar det du skriver som att du inte tycker man ska ha ekonomin i åtanke alls, vilket är det jag invänder mig emot. Jag kan bara se sådant tänkande leda till ett rätt så snabbt utvecklingsstopp eftersom ekonomin ändå är drivkraften i nästan all form av utveckling. Krig är en annan stark drivkraft, men har andra uppenbara nackdelar istället. Ideologiska drivkrafter finns också, men brukar många gånger leda till tyranni. Mitt dilemma är bara att jag inte vet hur mycket jag behöver offra (OM jag behöver offra något), och i så fall vilka effekter det har i slutändan. Hur vet jag liksom att växthuseffekten är ett minne blott om man satsar hela ekonomin på att motverka den? Behöver man försätta sitt land i en samhällssituation som kommer ta generationer att fixa för att uppnå dessa mål? Hur vet vi att det inte går att lösa med andra medel? Why not both?

Vad jag menar med att sätta ekonomin i andra hand är att vinst måste åsidosättas till fördel för miljön, och nej jag är inte ute efter att förstöra ekonomin "bara för att".

Om ekonomin sedan gör det mer värt att satsa på miljöförbättringar så är det bra, men just nu är det inte dags att tänka på vad ekonomin tycker om allt det här.

Skrivet av Casgar:

Sen är det bra att du vill försöka få folk att lyssna, men jag är rädd att din taktik inte är särskilt effektiv. Att framföra dina argument är en sak, men att anklaga alla som inte tänker som du i samma andetag är knappast något du vinner röster på, speciellt med tanke på att det är just de personer du anklagar som du behöver vinna över på din sida. Du har i princip stängt dörren för diskussion med dessa människor innan du ens hunnit öppna den. Syftar på ditt föregående inlägg.

En del människor svarar effektivt på en typ av taktik och andra svarar bättre på en annan taktik, ibland behövs det kontroversiella uttalanden (för de som anser att det är kontroversiellt) för att få liv i folk.

Skrivet av Casgar:

Bra poäng, vilket leder mig tillbaka till min huvudsakliga fundering; Vad är bästa vägen att gå med minst konsekvenser?

Bästa vägen är om du står mellan en högre ekonomisk vinst men ett dåligt val för miljön och mindre ekonomisk vinst men bra val för miljön så är det självklart att det är det sista alternativet som bör gälla, dvs ekonomin i andra hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

@Zotamedu:

Tror faktiskt att man kan gå plus i norra sverige, om bilen håller så länge (vilket de borde göra).
Om vi tar ett genomsnitt för våran familj, körsträcka 4 mil per dag, alla vardagar i stort sett, 13000 mil / (4 mil * (5/7 dagar i veckan)): Det blir ca 12.5 år (räknat med en konservativ körsträcka och inga nöjeskörningar). Sedan finns det annat konstigt som att man inte kan byta bromsklossar själv på vissa nya bilar för att man inte kan manuellt bresa på bromsklossarna (om man inte vet hur man gör ), vilket betyder att man måste nöta mer på vägar och slösa energi och pengar på att låta andra göra jobbet.

Skrivet av Alpha77:

Litiumjon batterier känns ju inte som bästa valet till bilar.. finns ju diverse videos där folk punkterar eller lägger ett sådant batteri i en hydralisk press.. slutar med rök och eld varje gång. Antar att någon ny typ av batterier som fixar det problemet kommer släppas snart.. annars kommer det bli lotto att inte var och varannan bilolycka slutar som en eldboll i framtiden.

Diverse företag håller på med att utveckla säkra litiumjon batterier, det som pratas mest om är solid-state varianter, men om man går djupare in i hur de fungerar och hur man massproducerar batterier blir det inte mycket skillnad annat än att man kan ladda batterierna snabbare och att de inte brinner upp vid skada, löften om högre energidensiteter i batterierna är baserat på teknik som är svår att massproducera kostnadseffektivt...

Skrivet av Mizzarrogh:

idag är elbilar inte ens ett seriöst alternativ när det gäller långfärds sträckor med lätt last.
Hade jag köpt ny bil idag hade jag inte ens övervägt att fundera på en elbil (just därför att jag studerat tekniken på dem).

Skulle gissa att detta är en av de saker som kommer göra bensin/diesel/E85/E100 bilar mer långlivade än vad folk tror.

Om man tittar rent generellt är bio-diesel och E100 det som vi faktiskt kan nyttja storskaligt, potentiellt isopropyl alkohol genom katalytiska processer med allt glycerol som blir över från bio-bränsleproduktionen, men detta är bara användbart för att späda ut etanolen och få högre oktantal.

Jag skulle gissa att framtiden kommer se ut ungefär så här: börja med att ta bort växellådor/mekaniska drivsystem och använd generatorer och elmotorer för att mer effektivt få effekten från motorer ner på marken (detta finns redan), dessa motorer kommer finnas kvar i bruksbilar / lastbilar tills nog miljövänliga och effektiva batterier ger liknande körsträckor som traditionella bränslen som diesel, efter detta kommer bränslemotorer sakta fasas ut.

Själv hoppas man att alkohol (alternativt isopropyl alkohol som nämt ovan) och bio-diesel kommer att fortsätta låta oss långfärdskörare hålla oss till billiga bilar

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Metanol/etanol har redan så högt oktantal/lågt centtal att det duger inte i dieslar utan tändhjälpmedel (olika glykoler) inblandat, med andra ord skulle man mycket väl kunna göra högkomprimerande bensin-motorer drivna på 100% metanol/etanol med i stort sett samma kompressionsnivåer som dieslar och ungefär samma verkningsgrad.

I och med att det behövs mer metanol/etanolbränsle för samma antal Joule inmatat i systemet i jämförelse med bensin så blir den termiska ballasten större, lägre temperaturer i förbränning i och med högre väteandel (väte och syre slår inte ihop sig förrän temperaturen under en viss nivå, välkänt från tex gassvetsning där man vill ha så vätefria bränslen som möjligt för högsta möjliga lågtemperatur och därav användning med acetylen) och mindre med NOx - metanol/etanol har väldigt korta kolatomkedjor och sotbildningstendensen är närmast obefintlig, dessutom med ganska stor syrehalten redan i bränslet så kan man få in mer energi stökeometriskt per kolvslag än med bensin/luft-blandning och detta är välkänt inom motortrimkretsar.

Det är den inblandade bensinen i E85 som förstör oktannivån, och trots detta är högre än dom vanliga bensinkvaliteerna, utan bensin inblandat skulle det legat runt 112-120 oktan

Det är synd att SAAB försvann, de var innovativa när det gällde motorer och motorteknik medan de stora biltillverkarna kör väldigt mycket i invanda spår och hoppas att någon annan löser uppgiften...

---

Har för mig att Scania provade med DME i lastbils dieslar och funnit att det är utmärkt bränsle utan större modifikationer (förutom att bränslesystemet måste hållas trycksatt - DME är gasformig vid atmosfärstryck men ändå betydligt lägre tryck än tex Propan - faktiskt ganska likt i tryck som campingasol/R134a) och då hade man noll i sotbildning och mycket låg halt NOx i avgaserna. De lite lägre förbränningstemperaturerna pga att alkoholerna och DME har högre termisk ballast gör väldigt mycket för att minska NOx-bildningen.

DME och Metanol i stora mängder kan tillverkas av syngas/syntesgas på samma sätt som med Fischer–Tropsch synthesis för de tyngre kolvätena av vilken kolväte-källa som helst, både fossil och från förnyelsebara energikällor. Syngas/syntesgas (H2 + CO och ofta lite CO2) är redan idag i väldiga mängder producerade inom kemisk industri, i princip all konstgödsel (för tillverkning av ren vätgas för senare steg till ammoniak) och metanol i världen gå via syngas och liksom syntetisk naturgas/stadsgas och blandningar av dessa. Syngas av lägre kvalitet används också som mellanled i många förbränningsprocesser. tex. gengas är en version av det.

Permalänk
Medlem

Ny länk (förvisso DI som inte är nån sanning, men fler folk & forskare är ju inne på det jag funderar kring):
http://www.di.se/opinion/arvid-ahlund-obekvama-sanningar-bako...

Citat:

Elbilar kör på litiumbatterier. Bedömare spår att runt 50 miljoner ton litium kommer att krävas fram till 2050 för att klara av den globala omställningen från bensin- till eldrivna fordon. Världens litiumreserver uppskattas för tillfället till 14 miljoner ton.

Citat:

Elbilar avger visserligen inte koldioxid eller kväveoxid, däremot skadliga partiklar från både däck och asfalterade vägar.
Det kan låta trivialt i sammanhanget. Enligt forskare vid Storbritanniens Royal College of Physicians dödar dock dessa partiklar i själva verket fler britter per år än kväveoxider från dieselbilar.

Då har vi dom 3 saker jag ifrågasätter:
1) Precis som @Ridder visat så har vi stora utsläpp vid tillverkning. Att ersätta en befintlig Bensin/Diesel med en elbil är kostsamt på den punkten
2) Tillverkning av batterier. Som artikel ovan säger, 50 miljoner ton lithium när världsreserven uppskattas till 14?
Och detta menar jag mer brett, ersätt lithium med vad som helst. Jag förstår inte hur batterier med dagens teknik ska kunna tillverkas och återvinnas så att det blir miljövänligt?
3) En bil är fortfarande en bil. Punkt (1) samt citat 2 ovan. Elbilarna löser inte problemen med att det är "kostsamt" ur miljösynpunkt att öht tillverka bilen, och att sen köra den vilket förbrukar däck och vägbana.

Permalänk
Inaktiv

En bra artikel som klargör endel frågor i tråden:

https://www.nyteknik.se/miljo/hardare-utslappskrav-tvingar-ma...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Ny länk (förvisso DI som inte är nån sanning, men fler folk & forskare är ju inne på det jag funderar kring):
http://www.di.se/opinion/arvid-ahlund-obekvama-sanningar-bako...
Då har vi dom 3 saker jag ifrågasätter:
1) Precis som @Ridder visat så har vi stora utsläpp vid tillverkning. Att ersätta en befintlig Bensin/Diesel med en elbil är kostsamt på den punkten
2) Tillverkning av batterier. Som artikel ovan säger, 50 miljoner ton lithium när världsreserven uppskattas till 14?
Och detta menar jag mer brett, ersätt lithium med vad som helst. Jag förstår inte hur batterier med dagens teknik ska kunna tillverkas och återvinnas så att det blir miljövänligt?
3) En bil är fortfarande en bil. Punkt (1) samt citat 2 ovan. Elbilarna löser inte problemen med att det är "kostsamt" ur miljösynpunkt att öht tillverka bilen, och att sen köra den vilket förbrukar däck och vägbana.

Det är inte säkert att framtidens elbilar kommer att lagra energi i batterier, att hjulen vrids av en elmotor betyder inte att det måste vara batteridrift och en del saker tyder på att det inte kommer att vara batterier i framtiden, tex om man ska kunna transportera energi från soliga områden så är troligen väte bättre och då blir det bränsleceller i bilen, bränsleceller går även att driva med diesel om man gör om kolväten i den till just rent väte och det ger då mycket mindre utsläpp än när dieseln förbränns som i en konventionell dieselmotor, kondensatorer är också ett område som det forskas mycket inom för fordonsdrift, de går också att ladda väldigt fort under färd så man behöver kanske inte stanna överhuvudtaget för att ladda upp dem.
Framtiden är elmotorer men exakt hur elen produceras och hur man får/transporterar energi till bilen är en annan sak och just litiumbatterier behöver inte alls vara nått som används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.