Skrivet av cjal:
Jag har läst och hört många VW ägare som åkt in för att få sin mjukvara fixad och som senare med uppdaterad mjukvara klagat väldigt på att bilen känns slö och inte alls vad den var innan så det stämmer nog mycket väl. Jag tror med det jag hört att VW valde att sänka effekten på motorn för att klara av förbrukningen.
Det är ingen hemlighet att VW för att "lösa" problemet sänkt motoreffekten (kw, eller HP) med upp till 3%, (i normalfallet helt omärkbart) men betydligt mer märkbart, men har flyttat hela vridmomentskurvan så man får sämre acceleration, vilket man däremot klart känner när man kör bilen. Om inte det var illa nog så har man gjort det genom att öka bränsleförbrukningen. Så, tröttare, och dyrare att köra. WoHoo. Jag hade varit skitsur om jag ägt en av de påverkade bilarna.
Skrivet av ronnylov:
Där kan man snacka om partiklar...
I den här stan (Helsingborg) har man i åratal bråkat om partiklar, och velat bygga om halva stan till bussfiler, gärna starta upp spårvagnar igen, och allt möjligt annat lika dumt. Trots att man hela tiden vetat, om man varit lite ärlig, att partiklarna kommer från sundstrafiken. Nu har man stängt av halva centrum, för ombyggnad med bussfiler, och sedan någon månad tillbaka går båtarna på sundet med el. Märkligt nog har man sett en kraftig minskning av partiklar, redan innan bygget är klart, trots långa köer i centrum... Effektivt användande av skattebetalares resurser.
Skrivet av ronnylov:
Men moderna dieselbilar tror jag inte är värre än bensinbilar. Det man borde jobba på är att hitta något miljövänligt ersättningsbränsle. Tror det redan finns sådana bränslen men det är väl för dyrt gissar jag...
Visst. Det går att göra både bensin och diesel av sopor och slaktavfall. Men det kostar.
Skrivet av Frazeur:
Detta svarar inte på din fråga om dieselns orenhet (det har andra redan gett bra svar på), men jag vill bara säg att bilskolelärare inte alls alltid nödvändigtvis vet vad de pratar om. Det finns ju såklart bättre och sämre bilskolelärare, men jag kan tänka mig att säkert 90 % av alla bilskolelärare skulle skriva under myten om att "det krävs mycket vridmoment för att dra tunga lass" (denna villfarelse är extremt populär bland dieselentusiaster i allmänhet och lastbilschaufförer i synnerhet, jag har flera i släkten), eller att "effekt säljer bilar, vridmoment vinner tävlingar" och annat dravel av människor som inte vet hur vridmoment och effekt fungerar i en roterande motor.
vridmoment x RPM /9.5= HP. (9.5 är inexakt, men jag minns inte resten av siffrorna. Det är nära nog. Och för lite.) Så visst. En motor med lågt vridmoment kan dra tunga lass genom att man kompenserar med högre varvtal. I praktiken inte så bränsle effektivt, men fullt möjligt. Jag har 2.5-2.6 hästar i motorer på 3.5cc, och 5-6 från 7.7cc. Jag använder iofs inte dem till tunga lass, men det är gräsklippareffekt, ur fingerborgar. Bränsleförbrukningen blir däremot därefter med.
Skrivet av Molvis:
Gammel dieselar är ju relativt behändiga då det inte är några större problem att köra dessa på återanvänd frityr olja. Det återstår ju vissa utsläpp men de luktar inte vidare obehagligt (popcorn typ) och svartröker inte.
Olagligt. Staten blir skitsur, eftersom du inte betalar din bränsleskatt. Det går för övrigt precis lika bra i nya dieslar, om man kan tänka sig att leka galen kemi-professor innan man häller det i tanken.
Skrivet av snajk:
Den största nackdelen med denna lösning är att man måste fylla på denna vätska emellanåt, och förstås kostnaden.
Jag har en annan "största nackdelen" åt dig. Jag vet inte riktigt vad som orsakar det, men vid "längre" stillestånd, händer det att skiten kristalliseras, och täpper till systemet. På kostnadssidan, när systemet väl är på bilen, är det egentligen inte en faktor, men det har så klart kostat en del när man köpte fordonet...
Skrivet av snajk:
Borde man inte mer sammanfatta det som att dieselbilar är sämre än bensinbilar för den lokala miljön och luftkvaliteten medan bensinbilar är sämre för den globala miljön och klimatet?
Ungefär så. Personligen kan jag tycka att "vi" skulle lägga våra pengar på att uppgradera u-länders fordonsflotta, snarare än vår egen. Det gör minimal nytta att gå från euro 4 till 5-6, men hade gjort stor skillnad om man gick från "icke" euro, eller euro 1-2, till euro 4, där dessa fordon rullar. Men staten tar inte miljö och klimat på allvar, utan ser det som ett kontrollmedel för att styra sina invånare. (Ingen stat , någonstans tar det på allvar. Det finns faktiska medel att ta till, men man väljer att spendera pengarna på inhemska system, i stället för globala lösningar)
Skrivet av MultiMan:
Direktinsprutade dieslar med adlblue och partikelfilter är såklart bättre än gamla förkammardieslar miljömässigt, men partikelproblemet kommer man aldrig ifrån. Just partiklar vet man idag orsakar stora hälsoproblem.
Visst är partiklar ett problem, men merparten verkar inte komma från fordonsflottan. Eller, snarare, inte från dess motorer. Vägbeläggning, greppförbättrare vintertid (grus) och däck, ser ut att vara de stora faktorerna. För havsnära städer är oftast dessa faktorer av mindre vikt, och skiten blåser i stället in från havet. Helsingborg är kanske något av ett extremfall, med ganska aktiv trafik på sundet, (med annan destination) och tidigare 3 olika färjelinjer.
Visst. Men å andra sidan... Det är redan gjort. Det är i princip omöjligt att få bygglov för vedeldning, i storstädernas tätbebyggelse. Villaområden, möjligtvis. Så man har redan åtgärdat problemet, och efterhand som man river och bygger nytt, kommer de gamla vedeldnings-anläggningarna försvinna.
Skrivet av Json_81:
Har det på min Tiguan, nu efter snart 1200 mil vill den ha påfyllning.
En dunk kostar runt en hundring.
Visst kan det räknas som nackdel, men inte så betungande
Da-Fuq? AdBlu kostar (ska kosta) 7:- litern. Hur stora dunkar lurar de på dig?
Jag har ingen riktigt koll på "i handel" priset. Vi köper för drygt 5kr litern, men vi köper den stora dunken, eller, tankar på vårt avtal. Prata med någon som kör lastbil för ett "privat" åkeri, och se om det inte går att göra en deal på typ 5 liter med dem. Med åkarens vetskap då. Även om det rör sig om typ 5 liter så är "stöld av drivmedel" inget jag vill uppmuntra, och konstigt nog räknas AdBlue där.
Skrivet av Paddanx:
Ahh, tackar för korrigeringen. Det var några år sedan jag läste och hörde om just detta, så uppenbarligen mindes jag galet. Vet att det var någon blå vätska som används för att rena lastbilarna, och att detta även används i Euro 6 bilar (om jag förstått det rätt).
Den är inte nödvändigtvis blå... eller snarare.. Är den blå är det tillsatt färgmedel. AdBlue är ofärgad, möjligen svagt gulaktig.
Skrivet av Bad Habit:
En fråga; varför blir vissa så upprörda över att diesel ska förbjudas?
Jag tror att det bottnar i att man under rätt många år gjort just motsatsen, framhävt diesel som ett miljömässigt bättre alternativ, och i en del fall subventionerat dem just för det, så den moderna fordonsflottan har en artificiellt hög nivå diesel fordon.
Skrivet av Kalium:
Ni pratar om att man ska köra "längre sträckor" för att partikelfiltret ska få rensas. Hur lång är en "längre sträcka"? Har ca 17km till sommarstugan och jag kör dit någon gång i månaden under sommaren. Är det en tillräckligt lång sträcka eller borde jag ta en omväg?
20 minuter motorväg, var 100 mil, tror jag är normal-rekommendationen. Jag har ingen koll på just din bil, tillverkaren borde kunna ge dig den siffran via sitt service center. (Din lokala verkstad, exempelvis)