Förbud mot diesel? Nu är jag förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Förstår inte hur naiva folk är.
Det är gott om 20 år gamla bilar som rullar på vägarna idag.
Så många av de bilar som säljs idag kommer sannolikt rulla om 20 år.
Lägg till en väldigt optimistisk gissning att det kommer ta 5-10 år innan elbilar står för majoriteten av nybilsförsäljningen så kanske de börjar bli ovanliga om dina 40 år.

Visst, ska politikerna in och hitta på förbud kan det gå snabbare, men jag tvivlar.

Nja, skulle nog säga att det är du som är naiv.

Dagens fordonsflotta kommer bytas ut ganska snabbt, räkna på tio/femton år som mest för dagens bilar.
Dagens bilar blir betydligt ovanligare om 20 år, än vad 20 år gamla bilar är idag.
Stor mentalitetsskillnad mellan dagens slit&släng och hållbar-kvalitetstänket från 30 år tillbaka.
(om vi pratar de vanliga bilarna åtminstone)

Problemet är elektronik och teknik som gör självservande omöjligt/betydligt svårare, felsökning vedervärdig och ett helbilsgodkännande som gör större modifikationer olagliga.
Vad är kostnaden på en ny automatlåda till en tio år gammal bil? repareras den, eller går på skroten tror du?

En bil idag är inte gjord för att underhållas och repareras på samma vis, redan fem/tio år gamla bilar börjar basic-service kräva rätt dator och rätt program.

De som underhåller gamla bilar, och ser till att de är på gatorna är de som klarar av att göra en del själva, när den möjligheten försvinner, försvinner bilarna.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Det som ofta glöms i allt prat om miljöinverkan av bilar är att ingen rullande bil som inte är klassad som veteranbil är så dålig för miljön att det blir nettovinst att kassera den och köpa en ny. Oavsett vilken man väljer.

Av denna enkla anledning kan man inte ta förbud seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Nja, skulle nog säga att det är du som är naiv.

Dagens fordonsflotta kommer bytas ut ganska snabbt, räkna på tio/femton år som mest för dagens bilar.
Dagens bilar blir betydligt ovanligare om 20 år, än vad 20 år gamla bilar är idag.
Stor mentalitetsskillnad mellan dagens slit&släng och hållbar-kvalitetstänket från 30 år tillbaka.
(om vi pratar de vanliga bilarna åtminstone)

Problemet är elektronik och teknik som gör självservande omöjligt/betydligt svårare, felsökning vedervärdig och ett helbilsgodkännande som gör större modifikationer olagliga.
Vad är kostnaden på en ny automatlåda till en tio år gammal bil? repareras den, eller går på skroten tror du?

En bil idag är inte gjord för att underhållas och repareras på samma vis, redan fem/tio år gamla bilar börjar basic-service kräva rätt dator och rätt program.

De som underhåller gamla bilar, och ser till att de är på gatorna är de som klarar av att göra en del själva, när den möjligheten försvinner, försvinner bilarna.

Resonemanget är rimligt, förutom antalet år.
Majoriteten av bilarna som säljs idag kommer garanterat rulla om 10-15 år även om automatlådan eller något annat rasar på en del som då blir skrotade.
Och som sagt, det kommer ta tid innan elbilar ens är majoriteten av vad som säljs.

Jag motsäger inte utvecklingen, eller är negativ till den, men man får vara lite realistisk.
Era hypoteser är inte helt orimliga, jag kanske är för negativ till hur fort det kommer gå, men i de här trådarna brukar det ploppa ut en del drömmare som påstår att det bara finns elbilar inom 5 år (eller ännu kortare).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Ska ju bli intressant att se hur man vill göra i framtiden, att byta ut alla befintliga bilar idag med fossila till elbilar kommer typ ta död på vår jord helt

Litiumjon batterier känns ju inte som bästa valet till bilar.. finns ju diverse videos där folk punkterar eller lägger ett sådant batteri i en hydralisk press.. slutar med rök och eld varje gång. Antar att någon ny typ av batterier som fixar det problemet kommer släppas snart.. annars kommer det bli lotto att inte var och varannan bilolycka slutar som en eldboll i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Litiumjon batterier känns ju inte som bästa valet till bilar.. finns ju diverse videos där folk punkterar eller lägger ett sådant batteri i en hydralisk press.. slutar med rök och eld varje gång. Antar att någon ny typ av batterier som fixar det problemet kommer släppas snart.. annars kommer det bli lotto att inte var och varannan bilolycka slutar som en eldboll i framtiden.

Inget annat är ens i närheten av litium. Om inget gigantiskt genombrott görs med någon helt annan batteridesign är vi låste till litium i överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Jag har läst och hört många VW ägare som åkt in för att få sin mjukvara fixad och som senare med uppdaterad mjukvara klagat väldigt på att bilen känns slö och inte alls vad den var innan så det stämmer nog mycket väl. Jag tror med det jag hört att VW valde att sänka effekten på motorn för att klara av förbrukningen.

Det är ingen hemlighet att VW för att "lösa" problemet sänkt motoreffekten (kw, eller HP) med upp till 3%, (i normalfallet helt omärkbart) men betydligt mer märkbart, men har flyttat hela vridmomentskurvan så man får sämre acceleration, vilket man däremot klart känner när man kör bilen. Om inte det var illa nog så har man gjort det genom att öka bränsleförbrukningen. Så, tröttare, och dyrare att köra. WoHoo. Jag hade varit skitsur om jag ägt en av de påverkade bilarna.

Skrivet av ronnylov:

Där kan man snacka om partiklar...

I den här stan (Helsingborg) har man i åratal bråkat om partiklar, och velat bygga om halva stan till bussfiler, gärna starta upp spårvagnar igen, och allt möjligt annat lika dumt. Trots att man hela tiden vetat, om man varit lite ärlig, att partiklarna kommer från sundstrafiken. Nu har man stängt av halva centrum, för ombyggnad med bussfiler, och sedan någon månad tillbaka går båtarna på sundet med el. Märkligt nog har man sett en kraftig minskning av partiklar, redan innan bygget är klart, trots långa köer i centrum... Effektivt användande av skattebetalares resurser.

Skrivet av ronnylov:

Men moderna dieselbilar tror jag inte är värre än bensinbilar. Det man borde jobba på är att hitta något miljövänligt ersättningsbränsle. Tror det redan finns sådana bränslen men det är väl för dyrt gissar jag...

Visst. Det går att göra både bensin och diesel av sopor och slaktavfall. Men det kostar.

Skrivet av Frazeur:

Detta svarar inte på din fråga om dieselns orenhet (det har andra redan gett bra svar på), men jag vill bara säg att bilskolelärare inte alls alltid nödvändigtvis vet vad de pratar om. Det finns ju såklart bättre och sämre bilskolelärare, men jag kan tänka mig att säkert 90 % av alla bilskolelärare skulle skriva under myten om att "det krävs mycket vridmoment för att dra tunga lass" (denna villfarelse är extremt populär bland dieselentusiaster i allmänhet och lastbilschaufförer i synnerhet, jag har flera i släkten), eller att "effekt säljer bilar, vridmoment vinner tävlingar" och annat dravel av människor som inte vet hur vridmoment och effekt fungerar i en roterande motor.

vridmoment x RPM /9.5= HP. (9.5 är inexakt, men jag minns inte resten av siffrorna. Det är nära nog. Och för lite.) Så visst. En motor med lågt vridmoment kan dra tunga lass genom att man kompenserar med högre varvtal. I praktiken inte så bränsle effektivt, men fullt möjligt. Jag har 2.5-2.6 hästar i motorer på 3.5cc, och 5-6 från 7.7cc. Jag använder iofs inte dem till tunga lass, men det är gräsklippareffekt, ur fingerborgar. Bränsleförbrukningen blir däremot därefter med.

Skrivet av Molvis:

Gammel dieselar är ju relativt behändiga då det inte är några större problem att köra dessa på återanvänd frityr olja. Det återstår ju vissa utsläpp men de luktar inte vidare obehagligt (popcorn typ) och svartröker inte.

Olagligt. Staten blir skitsur, eftersom du inte betalar din bränsleskatt. Det går för övrigt precis lika bra i nya dieslar, om man kan tänka sig att leka galen kemi-professor innan man häller det i tanken.

Skrivet av snajk:

Den största nackdelen med denna lösning är att man måste fylla på denna vätska emellanåt, och förstås kostnaden.

Jag har en annan "största nackdelen" åt dig. Jag vet inte riktigt vad som orsakar det, men vid "längre" stillestånd, händer det att skiten kristalliseras, och täpper till systemet. På kostnadssidan, när systemet väl är på bilen, är det egentligen inte en faktor, men det har så klart kostat en del när man köpte fordonet...

Skrivet av snajk:

Borde man inte mer sammanfatta det som att dieselbilar är sämre än bensinbilar för den lokala miljön och luftkvaliteten medan bensinbilar är sämre för den globala miljön och klimatet?

Ungefär så. Personligen kan jag tycka att "vi" skulle lägga våra pengar på att uppgradera u-länders fordonsflotta, snarare än vår egen. Det gör minimal nytta att gå från euro 4 till 5-6, men hade gjort stor skillnad om man gick från "icke" euro, eller euro 1-2, till euro 4, där dessa fordon rullar. Men staten tar inte miljö och klimat på allvar, utan ser det som ett kontrollmedel för att styra sina invånare. (Ingen stat , någonstans tar det på allvar. Det finns faktiska medel att ta till, men man väljer att spendera pengarna på inhemska system, i stället för globala lösningar)

Skrivet av MultiMan:

Direktinsprutade dieslar med adlblue och partikelfilter är såklart bättre än gamla förkammardieslar miljömässigt, men partikelproblemet kommer man aldrig ifrån. Just partiklar vet man idag orsakar stora hälsoproblem.

Visst är partiklar ett problem, men merparten verkar inte komma från fordonsflottan. Eller, snarare, inte från dess motorer. Vägbeläggning, greppförbättrare vintertid (grus) och däck, ser ut att vara de stora faktorerna. För havsnära städer är oftast dessa faktorer av mindre vikt, och skiten blåser i stället in från havet. Helsingborg är kanske något av ett extremfall, med ganska aktiv trafik på sundet, (med annan destination) och tidigare 3 olika färjelinjer.

Skrivet av Specke:

Kanske man ska se helheten med partiklar i städerna och förbjuda vedeldning också.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luftfororeningar-fran-mysb...

Visst. Men å andra sidan... Det är redan gjort. Det är i princip omöjligt att få bygglov för vedeldning, i storstädernas tätbebyggelse. Villaområden, möjligtvis. Så man har redan åtgärdat problemet, och efterhand som man river och bygger nytt, kommer de gamla vedeldnings-anläggningarna försvinna.

Skrivet av Json_81:

Har det på min Tiguan, nu efter snart 1200 mil vill den ha påfyllning.
En dunk kostar runt en hundring.
Visst kan det räknas som nackdel, men inte så betungande

Da-Fuq? AdBlu kostar (ska kosta) 7:- litern. Hur stora dunkar lurar de på dig?
Jag har ingen riktigt koll på "i handel" priset. Vi köper för drygt 5kr litern, men vi köper den stora dunken, eller, tankar på vårt avtal. Prata med någon som kör lastbil för ett "privat" åkeri, och se om det inte går att göra en deal på typ 5 liter med dem. Med åkarens vetskap då. Även om det rör sig om typ 5 liter så är "stöld av drivmedel" inget jag vill uppmuntra, och konstigt nog räknas AdBlue där.

Skrivet av Paddanx:

Ahh, tackar för korrigeringen. Det var några år sedan jag läste och hörde om just detta, så uppenbarligen mindes jag galet. Vet att det var någon blå vätska som används för att rena lastbilarna, och att detta även används i Euro 6 bilar (om jag förstått det rätt).

Den är inte nödvändigtvis blå... eller snarare.. Är den blå är det tillsatt färgmedel. AdBlue är ofärgad, möjligen svagt gulaktig.

Skrivet av Bad Habit:

En fråga; varför blir vissa så upprörda över att diesel ska förbjudas?

Jag tror att det bottnar i att man under rätt många år gjort just motsatsen, framhävt diesel som ett miljömässigt bättre alternativ, och i en del fall subventionerat dem just för det, så den moderna fordonsflottan har en artificiellt hög nivå diesel fordon.

Skrivet av Kalium:

Ni pratar om att man ska köra "längre sträckor" för att partikelfiltret ska få rensas. Hur lång är en "längre sträcka"? Har ca 17km till sommarstugan och jag kör dit någon gång i månaden under sommaren. Är det en tillräckligt lång sträcka eller borde jag ta en omväg?

20 minuter motorväg, var 100 mil, tror jag är normal-rekommendationen. Jag har ingen koll på just din bil, tillverkaren borde kunna ge dig den siffran via sitt service center. (Din lokala verkstad, exempelvis)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Da-Fuq? AdBlu kostar (ska kosta) 7:- litern. Hur stora dunkar lurar de på dig?
Jag har ingen riktigt koll på "i handel" priset. Vi köper för drygt 5kr litern, men vi köper den stora dunken, eller, tankar på vårt avtal. Prata med någon som kör lastbil för ett "privat" åkeri, och se om det inte går att göra en deal på typ 5 liter med dem. Med åkarens vetskap då. Även om det rör sig om typ 5 liter så är "stöld av drivmedel" inget jag vill uppmuntra, och konstigt nog räknas AdBlue där.

Den är inte nödvändigtvis blå... eller snarare.. Är den blå är det tillsatt färgmedel. AdBlue är ofärgad, möjligen svagt gulaktig.

10-litersdunk, fick den med när jag köpte bilen.
Har inte kollat så noga, men lite snabbt googlande ligger en sån på runt en hundring.

Känns inte så värt att försöka smussla med åkare för några tjugor per år

Btw, den är mycket riktigt ofärgad/svagt gul som du säger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nå, med en 10 liters, är priset inte SÅ fel, och priset på AdBlue har varit på nedgång, gissningsvis i takt med att produktionspriset / liter sjunker, tack vare att man producerar mer, och betalar av utrustningen inköpskostnad.
En vanlig, och lite kul, missuppfattning/skröna är att AdBlue kommer från grispiss. Visst finns det urea, och ammoniak, i grispiss, men AdBlue ställer så höga krav på renheten att man tillverkar det från ammoniak, och koldioxid, och späder det med "partikelfiltrerat, och avmineraliserat vatten". Kranvatten, med RO-filtrering, gissningsvis.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Skrivet av difi:

Inget annat är ens i närheten av litium. Om inget gigantiskt genombrott görs med någon helt annan batteridesign är vi låste till litium i överskådlig framtid.

Det är ju solida batterier på gång och de är både hållbarare och säkrare än dagens batteriteknik.

Japanese automaker Toyota is known to be the most advanced in solid-state battery technology in the world. It has around 200 engineers developing solid-state batteries at its Higashi Fuji Technical Center with the aim of commercializing it around 2020.
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20170630000615

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Det är HP = vridmoment (Nm) x RPM/9550, eller om man vill vara korrekt (som man bör) så P = T*w, där P är effekten, T vridmomentet och w vinkelhastigheten och allting är givet i SI-enheter (alltså effekten i watt, vridmomentet i Nm och vikelhastigheten i rad/s). Men jo, höga varvtal leder oftast till högre bränsleförbrukning och mycket högre slitage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Paddanx:
Sotet. Sotet från diesel är kvar också. Så skrota allt innan 2010 som går på diesel. Och glöm hybrid motorer de skapar krig i det enda landet man får batterier ifrån.
Tvinga biltillverkarna att skapa motorer som är energisnåla. 3 cylindrig Toyota motor med dubbla turbo borde kunna ge 200 hk med dubbla Garret turbos.
Det betyder 0.3 liter milen tills Nurburgring.

I teorin kanske... men den kan aldrig och jag menar aldrig tävla mot en hybrid av samma motor + batteri. Just att du har eldriften för start acc (1:an) och rullning/stilla i köer och att motorbromsa och bromsa faktiskt "ger dig bränsle" kan ingen vanlig bil tävla mot i effektivitet. Det är här dessa bilar gör nytta, och exakt därför jag har en. Så ser hellre då alternativdrift som fungerar, där du kör hydrid system men byter ut bensinmotor mot något bättre.

Sen förstår jag att just litium batterier är helvete... men visste du att vanliga Toyota Hybrid kör NiMh? Endast tex Prius+ laddhybrider kör litium. Du behöver inte det mest kraftfullaste batteriet för hybrid, då du laddar medan du kör vid bromsningar, generator vid acceleration osv. Finns ingen poäng att använda dyrare litium celler. Så du kan med hybridteknik använda batterier som inte orsakar krig... och utan att behöva dubbla turbos som måste bli varma innan du får någon kraft alls (då utan olja skär de).

Hybridtekniken är 10+ år nu, och har visat sig satans användbar, även med enkla batterier som med 20-80% laddning håller 10+ år utan problem i original batteri.

PS. jag antar att du saknar telefon, surfplatta och laptop då dessa inte klarar sig på NiMh.

Skrivet av xxargs:

Toytota corollan som jag kör med nu, med AC och ligger runt 0.69 l/mil med min körning och man man komma under 0.55 l/m om man kör mjukt och länge runt 80-90 km/h (kallstartena drar...) - den är dessutom 15 hk starkare än 2-liters V6:an trots att den bara är på 1.6 liter.

Dock hybrid har fördel i tätorts och stadskörning när man aldrig får någon fart på grejorna - men är det värt extra kostnaden ??, och vintertid går motorn lik förbaskat eftersom man använder motorn som oljepanna för att få fram värme till kupé mm. och det är mer än vad man kanske tror.

Sant, men du lär dra precis lika mycket i din egen bensinmotor, och jag kan använda eftervärmen med fläktar frå el-driften. Så pendlar du med landsväg/motorväg så kommer värmen där att lätt hålla dig varm. Jag kan även sänka tempen lite i cupen och köra stolvärmen, som är mer effektiv med hybridbil.

Jag har själv testat lite och ca 0,1l/mil kan man spara om man inte behöver någon värmefläkt (bara stolvärme) på en Auris Hybrid 2011. Jag har dock under vintern ofta kommit fram till dit jag ska utan att motorn blivit mer än halvvarm, så min oljepanna har inte slösat något... medan du troligen har bränt upp all olja till full arbetstemp.

Dock så fick jag i ett test med PWR-läge, motorbroms/hård bromsning och extremt hård körning (tänk dig galen AUDI/BMW körning i, på gränsen till olagligt), AC/värme på i Malmös stads rusning... för 0,67l/mil (körde en hel tank så för att testa). Så... mitt värsta fall är bättre än ditt normal fall, så jag köper inte ditt "värme kostar" extra. Det du får runt 80-90km/h i optimal sits får jag i stan med köer, trafikljus och satans massa gupp... och 0,48l/mil mellan Malmö och Göteborg. Hybrider är utan tvekan något även utanför stan... folk måste bara släppa sina gamla idéer.

Min värme kostar precis lika mycket som din... skillnaden är att jag kan stänga av min oljepanna... kan du?

Permalänk
Medlem

Har blivit lite nojig kring allt snack om diesel och var rädd att min bil skulle störtdyka i värde. Sålde därför min Audi A5 förra veckan. Kör inte så mycket längre i och med byte av jobb så var väl lika bra. Tänkte mig en Audi S1 istället

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Har blivit lite nojig kring allt snack om diesel och var rädd att min bil skulle störtdyka i värde. Sålde därför min Audi A5 förra veckan. Kör inte så mycket längre i och med byte av jobb så var väl lika bra. Tänkte mig en Audi S1 istället

http://4.bp.blogspot.com/-XBDF9EN1KWA/VK_0O8HhibI/AAAAAAAAHvk/4pAaIFBWkdQ/s1600/s1-review-0.jpg

S1an verkar riktigt skoj, är man max 2 i bilen (eller små personer bak) lär den funka bra också :).

Nu har jag aldrig varit någon som gillar dieselbilar men jag har lite samma tankar, vissa modeller jag kikat på finns i princip bara som diesel om jag vill köpa begagnat så jag har funderat lite på det tidigare men kommer definitivt inte köpa någon diesel nu. Inte så trist när bensin nu är så mycket roligare att köra :).

Hoppas själv på att Li-S batterier eller liknande kommer inom ett antal år vilket kommer lösa de problem jag har med elbilarna, då blir det elbil för hela slanten.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är problematiskt är att många verkar vara av uppfattningen att Diesel är något utav det hemskaste som finns och går med i häxjakten på diesel efter all mediarapportering.
Visst, det är inte bra men innan man går bananas så kanske man ska läsa på lite vad t.ex. NOx är.

Hur många vet t.ex. att uppvärmning av ett småhus med pellets släpper ut ungefär lika mkt NOx per år som vad en modern euro6 dieselbil som rullar 3-4000 mil.
Samma gäller med vad vi äter, hur många av alla som ogillar diesel äter ekologisk odlat mat? Även där så är det stor skillnad på hur mkt NOx som släpps ut.

Samma gäller de som lobbar för att Bensin är mkt bättre, det är inte någon renad alpluft som kommer ut ur avgasröret på bensinbilar, tvärtom. Även där finns farliga ämnen som t.ex. orsakar cancer.

Det finns bra alternativ redan idag såsom hybrider och gasbilar som rätt använt påverkar mindre än rena fossilbilar.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Paddanx, du måste ha inte bara prestanda. Det ska vara räckvidd, kW och acceleration. Och då fallerar energizer bunny bilar. James May från ett bil program på BBC sa att diesel electric cars might be an alterative in the future, då man skulle kunna elda diesel för att skapa kraft kontra bränsle på optimalt sätt. Inget slår dem tågen.
Han är som jag; trainspotter. Den lösningen skulle jag acceptera mer än dessa låtsasbilar som går på hybrid idag. Och ja, jag hatar dagens formel 1 också.

var fasen är BT glasögon så man hittar dem?
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Dessutom så är elbilsmarknaden rätt så ung än. Är väl bara senaste decenniet som den har börjat ta fart, medans bilar drivna på fossila bränslen har över 100 år av utveckling och effektivisering bakom sig. Elon Musk har för övrigt sagt att Tesla inte kommer att göra några rättsliga åtgärder på biltillverkare som använder deras patent, vilket i princip gör att andra biltillverkare är dumma ifall de inte börja nyttjar detta.

Problemet jag ser ifall man skulle förbjuda dieselbilar är att det idag inte finns någon vettig ersättare i den utsträckning som krävs. Att förbjuda dieselfordon är kanske bra för miljön, men samhället skulle falla ihop. Jag ser samma problematik med avvecklingen av kärnkraften. Fokus borde därför ligga på att utveckla nya metoder istället för att förbjuda gamla om du frågar mig. När det finns en vettig ersättare så kommer gamla metoder att falla bort automatiskt hur som helst.

Absolut, problemet är väl att eftersom bensin/diesel finns och "fungerar" så har ju inte alternativ pressats fram i snabb takt nog(?).
El är väl den enda i nuläget kända ersättaren och utvecklingen där går ju tyvärr på tok för segt.

Den enda ersättaren blir väl i så fall bensinbilen, så skulle vilja se kalkylen som dom som förespråkar dieselförbud har gjort gällande att säkert 95% av dieselförarna kommer gå över till bensin.
Förmodligen kommer vi då istället få för höga halter av det bensin släpper ut istället för dieselproblemet.

Jag är fortfarande bara förvånad över att det känns som att bytet _TILL_ diesel kom för kanske, vad, 10 år sedan? Då vare diesel som var the shit men nu är det kovänt och helt plötsligt låter det som att bensin vore som att köra på vatten, inga som helst problem.

Sist men inte minst hatar jag begreppet "pendling". Stora delar av all utsläppsproblematik skulle ju försvinna om nån smart person kunde komma på ett sätt att få folk att sluta sitta och åka A->B->A 5 dagar i veckan. Man kan ju tycka att folk borde försöka minimera detta själva eftersom det endast kostar dom tid och pengar utan att riktigt tillföra något, men det verkar ju tyvärr inte funka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Sist men inte minst hatar jag begreppet "pendling". Stora delar av all utsläppsproblematik skulle ju försvinna om nån smart person kunde komma på ett sätt att få folk att sluta sitta och åka A->B->A 5 dagar i veckan. Man kan ju tycka att folk borde försöka minimera detta själva eftersom det endast kostar dom tid och pengar utan att riktigt tillföra något, men det verkar ju tyvärr inte funka.

Man kunde börja med att slopa reseavdragen för alla som bor i städerna och satsa pengarna men får in på kollektivtrafik och cykelbanor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, problemet är väl att eftersom bensin/diesel finns och "fungerar" så har ju inte alternativ pressats fram i snabb takt nog(?).
El är väl den enda i nuläget kända ersättaren och utvecklingen där går ju tyvärr på tok för segt.

Det är väl egentligen bara de senaste åren som hastigheten på utvecklingen har tagit fart på riktigt, och det känns nästan som att det enbart är Teslas förtjänst. Nya Model 3 ska kosta runt 300 000 kr, vilket är ett rätt så konkurrenskraftigt pris för en ny 5-dörrars sedan. När priserna för en ny teknik sjunker kommer efterfrågan att öka, och därigenom utvecklingstakten då även andra biltillverkare vill ha en del av kakan.

Skrivet av BasseBaba:

Den enda ersättaren blir väl i så fall bensinbilen, så skulle vilja se kalkylen som dom som förespråkar dieselförbud har gjort gällande att säkert 95% av dieselförarna kommer gå över till bensin.
Förmodligen kommer vi då istället få för höga halter av det bensin släpper ut istället för dieselproblemet.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått det så är diesel och bensin två sidor av samma mynt. Du kan inte bli kvitt den ena utan den andra då de produceras i samma raffinaderier. Minskar efterfrågan på diesel som drivmedel kommer efterfrågan i en annan sektor garanterat att öka istället som följd av överskottet.

Radikal idé: En möjlighet vore att börja använda diesel i större utsträckning för elproduktion i oljekraftverk igen. Det vore effektivare användning av diesel än i dagsläget då, som jag nämnt tidigare, kraftverk har både högre verkningsgrad och bättre avgasrening än en förbränningsmotor i en bil. Köra elbil driven av el producerad på olja är högst troligen miljövänligare än att tanka olja direkt i bilen. Utöka fjärrvärmeanvändningen också så går det att ta till vara på den extra spillvärmen också som bara kyls bort i en bil.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Jag hoppas verkligen att elbilar tar över så fort som möjligt ihop med grön el som sol och vind energi. Mycket just nu hänger på Tesla och deras Modeller 3. Lyckas de med den bilen kommer det förhoppningsvis sätta fart på de traditionella biltillverkarena.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W11
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sant, men du lär dra precis lika mycket i din egen bensinmotor, och jag kan använda eftervärmen med fläktar frå el-driften. Så pendlar du med landsväg/motorväg så kommer värmen där att lätt hålla dig varm. Jag kan även sänka tempen lite i cupen och köra stolvärmen, som är mer effektiv med hybridbil.

Jag har själv testat lite och ca 0,1l/mil kan man spara om man inte behöver någon värmefläkt (bara stolvärme) på en Auris Hybrid 2011. Jag har dock under vintern ofta kommit fram till dit jag ska utan att motorn blivit mer än halvvarm, så min oljepanna har inte slösat något... medan du troligen har bränt upp all olja till full arbetstemp.

0.1/mil och säg genomsnitt 60 km/h så motsvarar det en effektflöde på ca 6 kW, varav 3 kanske hamnar i kylsystemet och dess kupé-värmning.

Motorn bara halvvarm - inte bra alls, bensin i motorolja och tunnar ut denna, vatten i olja som blir majonäs på vissa platser efter en tid inne i motorn, kondens i avgassystem och tillräckligt ofta körd på det sättet, ofta fyller dämparburkarnas vadd med vatten och till slut fryser sönder den - dvs. samma verkan som när folk tar bilen för 2 km till jobbet året om - och första signaturen är att delar av avgassystemet brukar behöver bytas inom typ 3-5 år. Nu har förvisso moderna bilar rosttröga/rostfria avgassystem så problemen är inte lika ofta synliga.

Förbränningsmotorer behöver hålla arbetstemperatur i tillräckligt ofta i tillräckligt långa perioder för att hålla sig själv rena, annars blir det högre slitage och problem som olje-sludge med tiden (vilket påfallande ofta händer på premiumbilar med dyra motorrenoveringar som följd).

Citat:

Dock så fick jag i ett test med PWR-läge, motorbroms/hård bromsning och extremt hård körning (tänk dig galen AUDI/BMW körning i, på gränsen till olagligt), AC/värme på i Malmös stads rusning... för 0,67l/mil (körde en hel tank så för att testa). Så... mitt värsta fall är bättre än ditt normal fall, så jag köper inte ditt "värme kostar" extra. Det du får runt 80-90km/h i optimal sits får jag i stan med köer, trafikljus och satans massa gupp... och 0,48l/mil mellan Malmö och Göteborg. Hybrider är utan tvekan något även utanför stan... folk måste bara släppa sina gamla idéer.

Min värme kostar precis lika mycket som din... skillnaden är att jag kan stänga av min oljepanna... kan du?

Det handlar inte om att släppa gamla ideer - det handlar om det är värt pengarna att tex. betala ganska mycket mer för en hybridlösning gentemot en icke hybridlösning, och batterier åldringstakt är alltid en oro i och med att det är väldigt kostsamt att byta utanför bilen garantier och man kanske vill behålla bilen en bit över 10 år. I USA kan man köpa Prius extremt billig av den orsaken då dessa tydligen är väldigt törstiga när inte batteribufferten fungerar längre och detta har blivit så stort problem att det öppnats speciella småfirmor som på närmast DYI bygger om dessa baserat på vanliga blybatterier som buffert...

---

Har också provat Auris hybrid (vintertid) under en vecka och med min körning så är bränslebesparingen för lite gentemot min nuvarande bil (drygt ca 1 dl/milen) med ca 20-30 papp i värde och färdigbetalt men i övrigt felfri för att jag skall springa åstad och köpa en ny bil pronto för > 150 papp och finasieringskostnad på ~2000:-/månad, vilket är väldigt betydligt mer än bensinen jag häller i nuvarande bilen. Toyotan Corollan är den bästa bilen jag ägt om man tittar till de hittills obefintliga reparationskostnader utöver förbrukningsmaterial och service trots 24000 mil, så förstavalet borde vara Toyota, problemet är att jag inte gillar deras modellspråk som de har haft de senaste 5-7 åren och plastigare inredning mm. (tex närmast högblank, icke existerande klädsel på instrumentpanelen - plastigare upplevelser går knappt att skapa) - det finns sådana aspekter som styr också.

Har pendlarsträcka per tur på ca 3 mil på 90-110 väg och ca 0.5 mil med köbildningstendenser, dock inte var dag. Sträckan är ganska lagom för att motorerna skall bli helt genomvarma och ånga ut bensinen från kallstarterna och fukten ur oljan och avgassystem varma nog för att bli helt uttorkat, inga avgassystembekymmer efter 12 år och 24000 mil, inga motorproblem alls, bara att tanka och köra och göra service-intervallen - så verkar bilen kunna gå hur länge som helst - finns i princip heller ingen rost ännu.

på 90-110 väg måste motorn jobba oavsett vanlig eller hybrid så där är vinsten ganska liten med hybrid och den vinsten jag kan se är att motorvarvet hålls betydligt lägre för samma fart i en hybrid/remjohan än min nuvarande bil, vid kökörning så finns det helt klart mer uppenbara fördelar, men vintertid så stannade motorn i princip aldrig ens i stillastånd/köer av just orsaken att värma kupén och jag gillar att ha ganska varmt. Nu var det här en lånebil så jag hann aldrig pilla med olika saker och optimera körningen i det avseendet.

Det som jag upplevde drog märkbart mindre med soppa, mer än tidigare ovan nämnda Auris hybrid var en mindre toyota någonting med remjohan-växellåda, den var inte hybrid men optimerade motorn hårt hela tiden närmast steglöst i varvtal och typ låg på 1500 rpm vid 90-100 km/h (vilket i princip innebar att motorn gick närmast med öppna spjäll på insuget och därmed nära full fyllning och full kompression - vilket är en förutsättning för bra verkningsgrad) Jag skulle ändå inte köpa denna då denna är som att köra en traktor med konvertlåda där motorvarvtal och hastighet har inget alls att gör med varandra - och jag håller hastigheten väldigt mycket baserat på motorljud (motoröra), så det fungerar inte, går för fort helt enkelt om jag inte hela tiden kolla hastigheten med ögon på mätaren... vanesak, möjligen, men det var definitivt 'off' på köpimpuls-triggern.

---

Skulle kunna tänka mig liknande corollan jag har idag igen - men en mycket mer motorstarkare modell...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xxargs:

jag håller hastigheten väldigt mycket baserat på motorljud (motoröra), så det fungerar inte, går för fort helt enkelt om jag inte hela tiden kolla hastigheten med ögon på mätaren... vanesak, möjligen, men det var definitivt 'off' på köpimpuls-triggern.

Man har byggt F1 bilar (Williams FW15C) med steglösa transmissioner där motorn mestadels låg på konstant varvtal, de förbjöds då det gick för fort eftersom man alltid hade maximal effekt tillgänglig och inga "momentstötar" som påverkade greppet och det ökade medelfarten för mycket för bilen var mycket mjukare att köra då man slapp vanliga växlingar enligt förarna.
Det är ju förresten lite av samma sak man är ute efter när man bygger in hybridteknik i de värsta supersportbilarna idag, elmotorn täcker upp vid växling så att väghållningen inte påverkas.

Moderna personbilar brukar annars ha fasthållare för de allra flesta vill ju slippa försöka hålla farten manuellt, du borde fråga efter farthållare vid nästa bilbyte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått det så är diesel och bensin två sidor av samma mynt. Du kan inte bli kvitt den ena utan den andra då de produceras i samma raffinaderier. Minskar efterfrågan på diesel som drivmedel kommer efterfrågan i en annan sektor garanterat att öka istället som följd av överskottet.

Nja... Förr var det så att en (ganska liten) del av innehållet av råolja var bensin, eller diesel. I dag knäcker, och sätter vi ihop kolvätekedjorna lite hur vi vill, och kan göra bensin, eller diesel av i princip alltihop. Så vi "behöver" inte producera någon diesel. Man producerar den lösningsmedelsdoftande soppan i så stor mängd man behöver, och sen är man färdig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Enligt wikipedia hade inte den bilen en CVT. Jag har förstått det så att CVT:s helt enkelt har för stora energiförluster för att kunna tillämpas i motorsport, och dessutom att de kanske inte håller sådan körning i en så stor utsträckning. Jag har förstått att CVT:s mest används i traktortillämpningar och liknande där någon påkopplad maskin kräver ett visst varvtal från motorn men man vill ändå kunna köra med olika hastigheter. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frazeur:

@mrqaffe: Enligt wikipedia hade inte den bilen en CVT. Jag har förstått det så att CVT:s helt enkelt har för stora energiförluster för att kunna tillämpas i motorsport, och dessutom att de kanske inte håller sådan körning i en så stor utsträckning. Jag har förstått att CVT:s mest används i traktortillämpningar och liknande där någon påkopplad maskin kräver ett visst varvtal från motorn men man vill ändå kunna köra med olika hastigheter. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Bilen verkar ändra utväxling helt steglöst.
¨

Visa signatur

Permalänk

Teslas nya modell 3 ska väl kosta runt 350 tusen kronor? när den är ute kommer vi nog få sen en rejäl ökning på el bilar i Sverige. Är sugen på en jag med men vet inte hur värt det är i Örebro och när man bor i lägenhet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Teslas nya modell 3 ska väl kosta runt 350 tusen kronor? när den är ute kommer vi nog få sen en rejäl ökning på el bilar i Sverige. Är sugen på en jag med men vet inte hur värt det är i Örebro och när man bor i lägenhet...

I Sverige vill nog de flesta ha den med det större batteripacket för att fungera halvbra, då pratar vi nog norr om 500k baserat på vad de sagt hittills. För mig behöver iaf energidensiteten i batterierna minst dubblas innan en elbil blir gångbar för mig. Förhoppningsvis kan vi se det inom 5-7 år (kanske med Lithium svavel batterier).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Paddanx:
Paddanx, du måste ha inte bara prestanda. Det ska vara räckvidd, kW och acceleration. Och då fallerar energizer bunny bilar. James May från ett bil program på BBC sa att diesel electric cars might be an alterative in the future, då man skulle kunna elda diesel för att skapa kraft kontra bränsle på optimalt sätt. Inget slår dem tågen.
Han är som jag; trainspotter. Den lösningen skulle jag acceptera mer än dessa låtsasbilar som går på hybrid idag. Och ja, jag hatar dagens formel 1 också.

Rena el-bilar har jag också tveksamhet mot, men att göra dem med något sätt att laddas via generator är rätt bra ide. Typ... som jag redan gör i en hybrid. Bensinmotorn laddar batterierna. Bromsning laddar batterierna.

Vill du titta på effektivitet så titta på bränsle cell, och kondensatorer. Typ denna:

Där har du en kanon acceleration, enorm bra broms generering av elektricitet och hög effektivitet. Tanka kan du göra med vätgas precis som bussar eller andra bilar likt detta, något som går ganska enkelt att bygga ut då vi redan har gjort det med tex biogas/naturgas osv. Vätgas är dessutom möjligt att framställa, så det är typ en oändlig bränslekälla, om du bara har vind/vatten/sol eller andra sätt att producera den med.

Men jag förstår vad du säger. Elmotorerna är utan tvekan de enklaste att få effektiva. Och en generator som går på mest optimala varvtalet är också mycket effektiv. Problemet är att du måste få bort fossilbränslet om det ska vara lönt i längden.

Men dagens Toyota hybrider är relativt effektiva redan nu, och beprövade i 10+ år. Du behöver inte dyra batterier som kräver litium för att det ska fungera. Växellådan de använder gör att du använder motorns vrid för "konstant" acc, typ som el-motor, och du har längre räckvidd än många personbilar. Just nu har min kört över 60 mil... och den har en bit kvar innan den varnar, på en 40 liters tank. Så att köra längre sträckor är nada problem. Och vill jag längre tankar jag bara precis som vanliga bilar.

Så hybrid-funktionen förlänger sträckan jag kan köra på 1 liter bränsle, och därav höjer effektiviteten, utan att behöva mer än ett litet batteri av enkel teknik och en generator. Och de tål ffs att köra som Taxi, ett av de mest krävande sakerna ett fordon kan köras som. Ska du göra din lösning behöver du också en generator, och motor, men dyrare batteri.

Permalänk
Avstängd

Man höjer lite här höjer lite där och ändå går det åt helvete med välfärden,polisen,skolan och jag vet inte vad.

Känns som diesel kommer få sig en smäll och när folk kör bensinbilar istället så kommer man beskatta dem ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

0.1/mil och säg genomsnitt 60 km/h så motsvarar det en effektflöde på ca 6 kW, varav 3 kanske hamnar i kylsystemet och dess kupé-värmning.

Motorn bara halvvarm - inte bra alls, bensin i motorolja och tunnar ut denna, vatten i olja som blir majonäs på vissa platser efter en tid inne i motorn, kondens i avgassystem och tillräckligt ofta körd på det sättet, ofta fyller dämparburkarnas vadd med vatten och till slut fryser sönder den - dvs. samma verkan som när folk tar bilen för 2 km till jobbet året om - och första signaturen är att delar av avgassystemet brukar behöver bytas inom typ 3-5 år. Nu har förvisso moderna bilar rosttröga/rostfria avgassystem så problemen är inte lika ofta synliga.

Förbränningsmotorer behöver hålla arbetstemperatur i tillräckligt ofta i tillräckligt långa perioder för att hålla sig själv rena, annars blir det högre slitage och problem som olje-sludge med tiden (vilket påfallande ofta händer på premiumbilar med dyra motorrenoveringar som följd).

Det handlar inte om att släppa gamla ideer - det handlar om det är värt pengarna att tex. betala ganska mycket mer för en hybridlösning gentemot en icke hybridlösning, och batterier åldringstakt är alltid en oro i och med att det är väldigt kostsamt att byta utanför bilen garantier och man kanske vill behålla bilen en bit över 10 år. I USA kan man köpa Prius extremt billig av den orsaken då dessa tydligen är väldigt törstiga när inte batteribufferten fungerar längre och detta har blivit så stort problem att det öppnats speciella småfirmor som på närmast DYI bygger om dessa baserat på vanliga blybatterier som buffert...

Enda jag hör ovan är dåliga ursäkter. Som sagt, dessa bilar har visat sig både hålla och fungera efter 15 år nu. http://www.hybridcars.com/toyota-prius-taxi-running-strong-wi...
Så snälla.. sluta med skitsnacket. "He paused for a moment to try to recall if the Prius has ever broken down before stating, “Nope, never.”

Jag sa att vissa dagar blir inte motorn varm, betyder inte att det är alltid så. Den blir väl nog utkörd och uppvärmd, men inte varje dag på vintern. Toyota har löst detta genom att ha kylvatten från avgassystemet som snabbt som tusan värmer upp motorn och oljan. De har mao redan tänkt på det problem du fruktar. Och motorn har en självstyrning av detta.

Skillanden är... jag kan stänga av min oljepanna och inte förbruka dessa 6kW när jag inte behöver, något du inte kan. Så jag använder endast det jag behöver, och inget mer. Finns 0 nytta med att värma upp motorn mer än arbetstemp, efter det är det bara bortkastad energi du sitter och spiller på tomgång eller motorväg körningen.

Skrivet av xxargs:

Har också provat Auris hybrid (vintertid) under en vecka och med min körning så är bränslebesparingen för lite gentemot min nuvarande bil (drygt ca 1 dl/milen) med ca 20-30 papp i värde och färdigbetalt men i övrigt felfri för att jag skall springa åstad och köpa en ny bil pronto för > 150 papp och finasieringskostnad på ~2000:-/månad, vilket är väldigt betydligt mer än bensinen jag häller i nuvarande bilen. Toyotan Corollan är den bästa bilen jag ägt om man tittar till de hittills obefintliga reparationskostnader utöver förbrukningsmaterial och service trots 24000 mil, så förstavalet borde vara Toyota, problemet är att jag inte gillar deras modellspråk som de har haft de senaste 5-7 åren och plastigare inredning mm. (tex närmast högblank, icke existerande klädsel på instrumentpanelen - plastigare upplevelser går knappt att skapa) - det finns sådana aspekter som styr också.

Har pendlarsträcka per tur på ca 3 mil på 90-110 väg och ca 0.5 mil med köbildningstendenser, dock inte var dag. Sträckan är ganska lagom för att motorerna skall bli helt genomvarma och ånga ut bensinen från kallstarterna och fukten ur oljan och avgassystem varma nog för att bli helt uttorkat, inga avgassystembekymmer efter 12 år och 24000 mil, inga motorproblem alls, bara att tanka och köra och göra service-intervallen - så verkar bilen kunna gå hur länge som helst - finns i princip heller ingen rost ännu.

på 90-110 väg måste motorn jobba oavsett vanlig eller hybrid så där är vinsten ganska liten med hybrid och den vinsten jag kan se är att motorvarvet hålls betydligt lägre för samma fart i en hybrid/remjohan än min nuvarande bil, vid kökörning så finns det helt klart mer uppenbara fördelar, men vintertid så stannade motorn i princip aldrig ens i stillastånd/köer av just orsaken att värma kupén och jag gillar att ha ganska varmt. Nu var det här en lånebil så jag hann aldrig pilla med olika saker och optimera körningen i det avseendet.

Det som jag upplevde drog märkbart mindre med soppa, mer än tidigare ovan nämnda Auris hybrid var en mindre toyota någonting med remjohan-växellåda, den var inte hybrid men optimerade motorn hårt hela tiden närmast steglöst i varvtal och typ låg på 1500 rpm vid 90-100 km/h (vilket i princip innebar att motorn gick närmast med öppna spjäll på insuget och därmed nära full fyllning och full kompression - vilket är en förutsättning för bra verkningsgrad) Jag skulle ändå inte köpa denna då denna är som att köra en traktor med konvertlåda där motorvarvtal och hastighet har inget alls att gör med varandra - och jag håller hastigheten väldigt mycket baserat på motorljud (motoröra), så det fungerar inte, går för fort helt enkelt om jag inte hela tiden kolla hastigheten med ögon på mätaren... vanesak, möjligen, men det var definitivt 'off' på köpimpuls-triggern.

Inredningen är något som självklart är en aspekt, men detta problem får du in en ny corolla också. Du måste upp i Lexus typ (eller extra inrednings paket ev) för att få bukt på det. Så du jämför äldre med nyare, vilket inte har med hybrid att göra... alls.

Och hybriden kan faktiskt köra 100km/h på batteri också. Du märker det när batteriet är fullladdat och du ligger på platt väg eller lutning neråt, så antingen minskar motorn sin last och elmotorn drar delvis, eller så stängs bensinmotorn av helt och du drivs helt av batteriet för ett tag. Är små saker, men även på motorväg så hjälper det. Och vid acceleration (tex omkörning) så kickar hybridsystemets motorer in + bensinmotorn för maximal kraft.

Så det är åter okunnighet i hur dessa system faktiskt fungerar. Du gnällde först på 0,1l /mil ovan, och sen bortförklarar 0.1l/mil på motorväg (som blir en hel del mil väldigt fort), här ovan. Tramsigt...

Men just växellådan du nämner är det jag älskar i denna hybriden. Just att man kan sticka iväg från ljusen eller snabbt komma upp i fart med maximalt vrid, direkt utan någon låda som ska växla ner.

Och det finns headup-display om du vill titta på farten. Den är betydligt mer exakt än motor ljud, och polisen lär inte godta "hur fort du körde" genom att du härmar ett ljud

Det ska dock noteras att jag har ägt en Corolla 2002:a T-sport som också gick klockrent, var kul o köra, ingen rost (och behandlad). Jag sålde den för Aurisen och ångrar det inte, då jag bor i en stad trots allt. Mängden jag har sparat på bränsle, försäkring och skatt är mååånga tusenlappar på dessa år. Men med det sagt, så förstår jag varför du vill behålla den. Det är bra bilar som bara går och går.

Skrivet av xxargs:

Skulle kunna tänka mig liknande corollan jag har idag igen - men en mycket mer motorstarkare modell...

Du menar som typ denna:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20051...

Jo... jag har tänkt den också

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xxargs:

Det behövs inte förbjudas - de stora bilföretagen umgås redan nu med tanken att minska på den biten då hjälpsystemet som krävs för att hålla ned emissionsnivåerna på dieselmotorerna börja vara så dyra och energiförbrukande att dess fördelar mot bensinmotorerna är inte lika uppenbara längre och skillnadsgapet minskar också i takt med att bensinmotorer blir allt bättre i verkningsgrad med högre kompression och allt mer diesel-lika insprutningssystem, mager och rik blandning etc.

...

Intressant nog leder det till att även bensin mer och mer får samma utsläppsproblem som diesel har haft länge. Det sitter ju till exempel partikelfilter i en del nya bensinbilar. Kör du en bensinmotor magert får du problem med NOx även där varpå även bensinbilar kommer behöva LNT eller i alla fall en annan design på katalysator för att hantera magra driftsförhållanden.

Jag instämmer med att det inte behövs förbud av nya dieselbilar. De förbud som införs mot gamla åbäken har jag inte emot. Marknaden kommer självreglera baserat på utsläppskraven. Går det inte att uppnå Euro7 med diesel till ett konkurrenskraftig kostnad försvinner väldigt många dieselbilar. Ska bli intressant att se hur de kraven kommer se ut. Det talas ju om att de kommer bli helt bränsleneutrala så alla drivmedel får samma gränsvärden att rätta sig efter vilket kommer bli intressant.

Vad jag har hört kommer dock en del stora trots allt satsa på Euro7 diesel även om en del pratat utåt om att lägga ner det. Fast det beror nog en del på hur bra det går med Euro6d.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24