Plex klient och funktionalitet?

Permalänk
Medlem

Plex klient och funktionalitet?

Hej,

Jag har kört Kodi i MÅNGA år och det har fungerat men långt ifrån problemfritt. När jag väl fått saker till att fungera som jag vill så har jag undviket att updatera. Uppsättningen har sett ut såhär :

- 2 st Intel NUC I3/I5 med Windows 10 och Kodi 14
- 1 st stationär I7 som både håller media och MySQL servern

Igår provade jag updatera till Kodi 17 och visst gick det men som vanligt var det något som strulade, denna gången förlorade jag en hel del watched markeringar vilket jag vet har hänt vid tidigare uppdateringar också.

Forumet som gänget bakom Kodi driver är allt annat är vänligt så nu tittar jag på alternativ. Plex verkar vara ett värdigt alternativ men det uppstår en del frågetecken efter att jag testat det lite :

1. Windows klienten ser ut precis som web klienten, är det samma i grunden? Eller finns det någon fördel att köra någon av dem?
2. Hur gör man med undertexter? I Kodi kan man starta film/avsnitt och välja att söka upp rätt undertext, hur gör man detta i Kodi? Hittar bara att den kan göra det automatiskt men hur säkert fungerar detta? Vad gör man när det inte fungerar?
3. Kan man ändra om film och serie flikarna så att man bara ser vad som finns istället för senast tillagt och pågående film/avsnitt?
4. Man kan koppla in Trakt i kodi klienten så att man får ange betyg direkt efter film/avsnitt, går det att göra i någon plex klient med?
5. Är Trakt helt lagligt och ofarligt att använda? eller kan det vara ett problem att rippa sina filmer och serier till hårddisken och sen koppla på Trakt till mediaspelaren?
6. Det är inte helt ovanligt att ljudet synkar dåligt, kan man då ändra det i plexklienten så som man kan i Kodi?

Något annat man bör tänka på om man går över till Plex?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon:
1. Kör du klienten i window mode så ser den ut som web gränssnittet yes. Men du växlar till fullscreen så går den till "TV" mode med fler inställningar så som bild sync etc. etc.
2. Antingen så lägger du en srt fil i mappen tillsammans med media filen eller så låter du en scrapper ta fram en när du lägger till filen.
3. förstår inte riktigt
4. Ingen aning vad trakt är... så kan ej svara
5. se ovan
6. windows klient ska ha ett audio delay funktion

Det är väl bara att spinna upp en plex media server och leka runt lite. Inte direkt som att det skadar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag har kört Kodi i MÅNGA år och det har fungerat men långt ifrån problemfritt. När jag väl fått saker till att fungera som jag vill så har jag undviket att updatera. Uppsättningen har sett ut såhär :

- 2 st Intel NUC I3/I5 med Windows 10 och Kodi 14
- 1 st stationär I7 som både håller media och MySQL servern

Igår provade jag updatera till Kodi 17 och visst gick det men som vanligt var det något som strulade, denna gången förlorade jag en hel del watched markeringar vilket jag vet har hänt vid tidigare uppdateringar också.

Forumet som gänget bakom Kodi driver är allt annat är vänligt så nu tittar jag på alternativ. Plex verkar vara ett värdigt alternativ men det uppstår en del frågetecken efter att jag testat det lite :

1. Windows klienten ser ut precis som web klienten, är det samma i grunden? Eller finns det någon fördel att köra någon av dem?
2. Hur gör man med undertexter? I Kodi kan man starta film/avsnitt och välja att söka upp rätt undertext, hur gör man detta i Kodi? Hittar bara att den kan göra det automatiskt men hur säkert fungerar detta? Vad gör man när det inte fungerar?
3. Kan man ändra om film och serie flikarna så att man bara ser vad som finns istället för senast tillagt och pågående film/avsnitt?
4. Man kan koppla in Trakt i kodi klienten så att man får ange betyg direkt efter film/avsnitt, går det att göra i någon plex klient med?
5. Är Trakt helt lagligt och ofarligt att använda? eller kan det vara ett problem att rippa sina filmer och serier till hårddisken och sen koppla på Trakt till mediaspelaren?
6. Det är inte helt ovanligt att ljudet synkar dåligt, kan man då ändra det i plexklienten så som man kan i Kodi?

Något annat man bör tänka på om man går över till Plex?

1. Ingen aning faktiskt, använder 99.9% web klienten (eller ja den lokala websidan dvs.)
2. Undertexter kan man sköta på mer eller mindre 3 olika sätt.
i: Automatiskt, går att ställa in i inställningarna för plex via opensubtitles eller liknande. Så fixar den oftast (80-90% av gångerna) korrekta undertexter. (OSB! kör enbart engelska texter, vet ej hur bra svenska fungerar)
ii: Tredjepartsprogram, finns ju diverse program som automatiskt går igenom mappar och hittar filer för att sedan matcha med texter och ladda ned åt dig. Har ej några rekommendationer då jag ej gör så själv men läst att andra använder en sådan lösning
iii: Manuellt, går att dra ned subs själv och lägga till i mappen som du har filen. Finns guide om hur man bör bygga upp allt på plex hemsida och vart man bör placera undertexterna för att det ska fungera som enklast.

3. Vet inte riktigt vad du menar, vill du ta bort "recently added" eller?

4. Ingen aning, vet bara att man kan ge betyg i plex också men aldrig använt i hela mitt liv.

5. Pass, aldrig använt trakt.

6. Faktiskt aldrig haft det problemt med plex. Har haft problem med undertexter som ej är synkade.

Beroende på vilken media du har så var redo på att eventuellt pilla runt några dagar innan du får allt att fungera som det ska. Allt beror på vad man själv har och hur man har det lagrat.
Jag lagar allt så att plex enkelt kan använda det och det svåraste för mig var att få till Anime serier vettigt, men även det går att lösa om man så vill.
Har överlag haft otroligt få problem med plex, med över 6000 filer på min plex server så kanske 200 av dom har blivit fel matchad och kanske 400 hade fel subs, var av majoriteten av dessa problem var just Anime serier.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köra plex-server och sedan köra KODI med plex-plugin!

Fungerar perfekt på min Nvidia shield.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

1. Bättre prestanda i windowsklienten skulle jag tro.
2. Undertexter går att plocka från exempelvis opensubtitles, men de laddas ner när man scannar in/uppdaterar sin media vad jag har förstått
3. Vet ej.
4. Ska finnas Trakt-plugin med liknande funktionalitet som för Kodi
5. Trakt i sig är helt lagligt, jag hade inte oroat mig.
6. Vet ej.
(7. För vissa är det en dealbreaker, men Plex spelar inte media ur rar-arkiv, som Kodi gör)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren då vet jag lite mer, håller på att testa det lite nu. Såg på denna video att det ska finnas en extra meny där man kan sätta subtitles och offsets men jag kan inte få upp den menyn i verken web version eller windows version? Vad jag förstår så ska det vara M bara?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tack för svaren då vet jag lite mer, håller på att testa det lite nu. Såg på denna video att det ska finnas en extra meny där man kan sätta subtitles och offsets men jag kan inte få upp den menyn i verken web version eller windows version? Vad jag förstår så ska det vara M bara?

Står att det ska vara M men får jag får upp den heller.
Lättare att fixa subs som är till filmen istället för att joxa med offsets dock.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Ja absolut men ibland hittar man inte passade sub och då får man ta vad som finns vilket kan betyda lite synkning. Ibland funkar det, ibland inte.

Visa signatur