Permalänk

Vinterjackor

Hej! Jag undrar om man kan ha en helt vanlig tjockare hoodie och en "vår" bomberjacka till denna vintern? Känns som jag kommer klara mig. Vill gärna ha tips på vinterjackor om ni inte tror det kommer gå.

Permalänk

Ingen som vet vänta o se. Om du inte är ute så länge så kanske de går

Permalänk
Medlem

Beror rätt mycket på vad du brukar göra utomhus och hur kallt det blir.

Har inte bra tips på vinterjackor, men hoppas innerligen att du klarar vintern!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Beror mycket på var i landet du bor och på hur långa perioder du brukar vara utomhus vintertid. Möjligtvis måste du även komplettera med t.ex en stickad tröja under hoodien.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

"Prepare yourself. Winter is coming"

Nä men frågan du ställer är typ omöjlig o svara på. Du får som dem andra säger vänta och se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

@Valter2002: kan funka i milt vinterväder. Lager på lager är varmast, det vet alla föräldrar.
Framförallt något luftigt under och vindtätt ytterst.

Permalänk
Medlem

Hur ska vi veta när du inte ens talat om vart du befinner dig i landet? Rätt stor skillnad på vädret uppe i norr och t.ex. göteborg...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

bor du i malmö klarar du dig i kallingarna, bor du långt ut i norrland så kommer du förlora några lemmar på köpet.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Definiera "klara mig".

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid köra en hoodie och en vårjacka (typ Lundhags/Norröna) och jag överlever
Både när jag bodde i Härnösand och nu i Stockholm.

Ska jag dock vara ute en hel dag och kanske ha lite mer stillastående aktiviteter så tar jag på mig en tjockare jacka.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Detta beror ju hur mycket viking man är, skulle säga -10 till -15 utan vind och t-shirt + tjocktröja (med krage! då bomber saknar det) + bomber+mössa och helst fodrade handskar vid konstant aktivitet(promenad) 20-30min. Sitta still 30min till en timme kommer du garanterat frysa.

Annars för värme välj canada goose. En billigare variant som även funkar är att köpa dunväst från tex brothers och ha under tunnare jacka(helst längre ej midje) det klarar bra kyla

Permalänk
Medlem

Som sagt beror ju på hur lätt du har att frysa och var i landet du bor? Tänk också på att vind och fuktig luft kan göra att vinter temperaturerna är märkbart mycket lägre än vad termometern råkar visa för tillfället.

Men som van vinter fiskare b.la. så kan jag säga att dessa 2 plagg med en T shirt underst ska funka i de flesta fall = En sådan här fleece jacka / tröja :

http://www.engelsons.se/powerfleece-klovsjo-herr

Och denna jacka ytterst ( Ta hänsyn till att du ska ha plats för kläderna under när du väljer storlek )

http://www.engelsons.se/jacka-delsbo-herr

Eller: http://www.engelsons.se/jackor/fodrade-1/jacka-porjus

Då vore det väl fan om du frös sedan?

Se till att du har minst ett lager under brallorna förutom kort kallingarna dvs. och strumpor + sockor på fötterna också.

Börjar du att frysa om fötterna? Då spelar det nästan ingen roll vad du har i övrigt på dig. Och blås katarr, kan man ju definitivt vara utan.

Man förlorar mycket kroppsvärme om man inte har något på huvudet dessutom.

Glöm inte de justa handskarna heller.

Permalänk
Medlem

På kusten kan man ju få klart.se som säger -4 (men känns som -17) på grund av luftfuktighet och vind.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Rekordmedlem

Jag brukar också ha liggunderlag, sovsäck och tält när jag vintercampar
Det går ju att klä sig i många lager och sen beror det på klimatet så det är ju hopplöst att svara på en fråga av den typ du ställer, du ger ju inte heller en antydan om var i vårt utsträckta land du bor för tempen kan ju inte sällan skilja 30 grader mellan norr och söder...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.