Steel division Normandy 44 eller Hearts of iron IV?

Permalänk
Medlem

Steel division Normandy 44 eller Hearts of iron IV?

Hoppas jag la tråden rätt

Ja, som rubriken lyder ska jag köpa ett av spelet (till att börja med) och jag vet inte vilket jag ska köpa.

Jag är väldigt ny till hela RTS idéen men jag skulle gärna vilja börja med något av dem, då jag gillar strategispel väldigt mycket.

Jag har som sagt väldigt lite erfarenhet (lika med noll) av denna typ av spel men mina fråga är:

Vilket av spelen har mest gratis content att erbjuda?
Vilket av spelen är "lättast" att lära sig och få full upplevelse från?
Vilket spel känns mest "premium"?

Hoppas någon kan ge lite input// Veerz

Visa signatur

I7 13700KF - RTX 3070 - ASUS VG27A - Corsair K70 RGB - Logitech G502
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig provat Steel division, så jag kan inte uttala mig om det.
HOI är ett grand strategy, dvs strategy på nationell och global skala. Vad för diplomatisk relation skall du ha till länder? Vilka skall du handla med? Vad skall du forska? Hur skall ditt parti formas?
Striderna är på hög nivå, du flyttar din stack till ett område.

Gillar du mer taktik, RTS, antar jag att du skall ta en titt på Company of Heroes. Min absoluta RFS-favorit är Close Combat 5; ett gammalt Win95 spel, där soldaternas moral spelar roll , väldigt många moddar finns till det.

Permalänk
Medlem

HOI4 är primärt singleplayer, fast AI funkar inte riktigt än, så skulle föreslå att vänta ytterligare tid innan köp blir intressant. Som posten ovan nämner är det inget RTS. Är du intresserad av spel i samma stuk föreslår jag 3:an som är milsvid bättre än uppföljaren i dagens läge.

Steel division erbjuder väldigt lite single player som jag förstått det, därför har jag inte köpt det själv. Vet inte hur multiplayer är i nuläget men kolla in Paradox hemsida.

Permalänk

Personligen tycker jag Eugens tidigare titel Wargame: Red Dragon är betydligt bättre än Steel Division: Normandy 44. Detta beror till stor del på hur luftvärnet är tänkt att fungera i spelet (dvs inte alls), och dels på grund av "front linjerna" som hindrar spelare från att överraska på flanken trots att motståndaren uppenbarligen inte brytt sig om flankskydd. Vidare finns en hel del brister i spelmekaniken i form av hur dina soldater kommer fly rakt in i motståndaren om de får panik. De väljer inte en säker väg, de väljer alltid kortaste vägen till basen.

Men om jag tvunget måste välja mellan de två titlarna hade jag valt HoI4. Dock är multiplayer lite tråkigt i HoI4, väldigt många spelare är bara intresserade av att återskapa en historiebok och sätter en massa tråkiga regler vilket gör att även multiplayer ofta känns väldigt linjärt och förutsägbart.

Permalänk
Medlem

Eftersom du frågade om gratis content.

HoI4 följer samma utvecklingsmodell som alla andra Paradox-spel, dvs att det släpps ny betal-DLC med ca 9 månaders mellanrum. I princip så får du räkna med att lägga ut 200:- om året om du vill hålla spelet uppdaterat med det senaste. Du kan fortsätta spela basversionen och vissa nya features inkluderas i patchar men det är en modell som bygger på att du hela tiden ska betala för allt.

Steel Division å andra sidan är utgivet av Eugen systems. Om man utgår från deras Wargame-serie av spel så är de betydligt generösare med gratis uppdateringar där de ger ut nya kartor, nya enheter, och nya länder. Det finns också betal-DLC men det märks inte alls lika mycket.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Min absoluta RFS-favorit är Close Combat 5; ett gammalt Win95 spel, där soldaternas moral spelar roll , väldigt många moddar finns till det.

Nja, Close Combat 1 - 3/4 är väl Win95/98-spel med 5:an släpptes år 2000 men visst det är en kul spelserie.
Det finns även nyare CC-spel samt "nyare (mindre gamla versioner av några av CC-spelen).

https://en.wikipedia.org/wiki/Close_Combat_(series)#Games

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Man kan inte välja mellan Steel Division och HoI4, det är två olika sorters spel, båda är bra på sina egna sätt. Steel division är ett taktikspel, medans Hearts of Iron är ett strategispel.

Steel division handlar om att placera ut trupper i en liten skala och sköta om deras manövreringar i realtid medans Hearts of Iron handlar om att styra ett land genom en orolig tid i världen och, om man så vill, rusta upp för krig och välja sida i det som komma skall.

Steel division liknar Close Combat-serien en hel del faktiskt. Lite därför jag blev sugen att spela SD när jag gillade Close combat, speciellt III:an och IV:an.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glasnokrazt:

Personligen tycker jag Eugens tidigare titel Wargame: Red Dragon är betydligt bättre än Steel Division: Normandy 44. Detta beror till stor del på hur luftvärnet är tänkt att fungera i spelet (dvs inte alls), och dels på grund av "front linjerna" som hindrar spelare från att överraska på flanken trots att motståndaren uppenbarligen inte brytt sig om flankskydd. Vidare finns en hel del brister i spelmekaniken i form av hur dina soldater kommer fly rakt in i motståndaren om de får panik. De väljer inte en säker väg, de väljer alltid kortaste vägen till basen.

Men om jag tvunget måste välja mellan de två titlarna hade jag valt HoI4. Dock är multiplayer lite tråkigt i HoI4, väldigt många spelare är bara intresserade av att återskapa en historiebok och sätter en massa tråkiga regler vilket gör att även multiplayer ofta känns väldigt linjärt och förutsägbart.

I övrigt - är Red Dragon och steel division samma spel fast olika tidsålder/krig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är olika spel i lite olika genrer... Steel division är skoj på sitt sett men om du spelar HoI4 och lär dig spelet så kan du spela i evigheter. Lite som Europa universalis 4.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är olika spel i lite olika genrer... Steel division är skoj på sitt sett men om du spelar HoI4 och lär dig spelet så kan du spela i evigheter. Lite som Europa universalis 4.

Fast frågan gällde ju steel division inte HoI4....

Skickades från m.sweclockers.com