Permalänk
Medlem

Dålig FPS efter formatering

Hej,

Innan jag formaterade om min dator så låg jag på en FPS mellan 100-150. Inte jättehögt, men då jag inte har några supergrejer i burken så är det helt klart spelbart enligt mig.
Nu när jag skulle testa lira (CS:GO och Overwatch) efter att jag formaterat, så ligger jag på 40-50.

Det enda som är annorlunda nu efteråt är att min SSD inte längre funkar, så den pluggade jag ur och installerade allt på min HDD istället.

Kan det vara anledningen till att allting blivit så otroligt mycket sämre? Annars har jag ingen aning.

Tacksam för all hjälp.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7-2600 3.4 Ghz
Moderkort: MSI B75A-G43 (MS-7758)
Minne: 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2GB
Hårddisk: Western Digital WDC WD20EARX-00PASB0 SCSI Disk Device (SATA) 1.8TB

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna installerade? Upptäcker operativsystemet grafikkortet?

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kolla via valfri hårdvarumoniteringsprogram, typ Open Hardware Monitor, MSI Afterburner, Nvidia Inspector eller något annat shit om ditt grafikkort går upp i klockfrekvens/load när du spelar. Efter det - kolla Nvidias grafikpanel om du har fel GPU som förval/global.

Och sist - kolla inställningar överallt, t.ex. Geforce Experience och CSGO:s grafikpanel (derp).

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shango:

Hej,

Innan jag formaterade om min dator så låg jag på en FPS mellan 100-150. Inte jättehögt, men då jag inte har några supergrejer i burken så är det helt klart spelbart enligt mig.
Nu när jag skulle testa lira (CS:GO och Overwatch) efter att jag formaterat, så ligger jag på 40-50.

Det enda som är annorlunda nu efteråt är att min SSD inte längre funkar, så den pluggade jag ur och installerade allt på min HDD istället.

Kan det vara anledningen till att allting blivit så otroligt mycket sämre? Annars har jag ingen aning.

Tacksam för all hjälp.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7-2600 3.4 Ghz
Moderkort: MSI B75A-G43 (MS-7758)
Minne: 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2GB
Hårddisk: Western Digital WDC WD20EARX-00PASB0 SCSI Disk Device (SATA) 1.8TB

Stäng av windows game mode om du inte har det redan.
Då har du i alla fall en chans att kunna felsöka ordentligt.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att den kör med den integrerade grafiken. Att din SSD slutat att fungera efter formatering låter lite märkligt, det är inte så att du bara saknar drivrutiner för styrkontroller? Kolla enhetshanteraren att det inte ligger några gula utropstecken på en eller flera ställen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Datorn hittade inte min SSD när jag skulle installera Windows på den, så jag installerade på min HDD istället. Vet inte om det är något fel på den eller ej.

Inget tyder på att jag kör med den integrerade grafiken?
https://i.imgur.com/d9kM7kR.png
https://i.imgur.com/wk9NOKE.png

Permalänk
Medlem

Processorn stiger upp till 100 grader när jag spelar. Kan det vara en anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shango:

Processorn stiger upp till 100 grader när jag spelar. Kan det vara en anledning?

Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av shango:

@trickeh2k: Datorn hittade inte min SSD när jag skulle installera Windows på den, så jag installerade på min HDD istället. Vet inte om det är något fel på den eller ej.

Inget tyder på att jag kör med den integrerade grafiken?
https://i.imgur.com/d9kM7kR.png
https://i.imgur.com/wk9NOKE.png

Finns ju en okänd enhet där. Kan vara bra att kika upp.

Skrivet av shango:

Processorn stiger upp till 100 grader när jag spelar. Kan det vara en anledning?

Ja, då lär den klocka ned sig rejält. Känns som om du råkat komma åt något då, fläkten har lossnat samt att det kan vara bra att kolla om både ström- och datakabel satt i ordentligt i ssdn.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av shango:

Processorn stiger upp till 100 grader när jag spelar. Kan det vara en anledning?

Inte bara en utan DEN anledningen. Montera om kylaren och se till att dess fläkt snurrar.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!