Permalänk
Medlem

Jag gillar Ubiquiti men, jag tycker det är sjukt svårt att veta vad som är vad och vad jag faktiskt behöver.

Jag har idag en:

https://www.webhallen.com/se/product/274809-Ubiquiti-UniFi-AP...

Som är ansluten till en Cisco switch bara.

Nu vill jag ha en till AP och undrar lite vilken jag ska köpa. Tittar på:

https://www.webhallen.com/se/product/233075-Ubiquiti-UniFi-UA...

Men, det står bara att den är PoE, men jag vill ha den på ett ställe där jag inte har någon TP kabel, går den att köras på vanlig stömkabel? Och får man med det? Visst kan man koppla ihop dessa 2? Denna har ju inte Mesh i namnet men alla deras är väl mesh?

Sen, först så hade jag nån controller program installerat, men när jag blåste datorn så försvann det ju, och jag kunde inte ansluta till det jag konfat där då utan resetade min enhet och konfade den med mobilappen istället, kan jag skapa ett mesh nätverk med den eller bör jag installera på datorn igen? Eller börjag till och med köpa en:

https://www.webhallen.com/se/product/247787-Ubiquiti-UniFi-Cl...

HELP please!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av pekkasteele:

Jag gillar Ubiquiti men, jag tycker det är sjukt svårt att veta vad som är vad och vad jag faktiskt behöver.

Jag har idag en:

Men, det står bara att den är PoE, men jag vill ha den på ett ställe där jag inte har någon TP kabel, går den att köras på vanlig stömkabel? Och får man med det? Visst kan man koppla ihop dessa 2? Denna har ju inte Mesh i namnet men alla deras är väl mesh?

Sen, först så hade jag nån controller program installerat, men när jag blåste datorn så försvann det ju, och jag kunde inte ansluta till det jag konfat där då utan resetade min enhet och konfade den med mobilappen istället, kan jag skapa ett mesh nätverk med den eller bör jag installera på datorn igen? Eller börjag till och med köpa en:

HELP please!

Du kan strömförsörja enheten med en PoE-injektor, dock är jag osäker på om det följer med en till UAP AC Lite. En Unifi-injektor kostar inte mer än någon hundralapp, men kolla så att du får rätt typ så att den klarar 24V.
Vanliga accesspunkterna kan använda trådlös uplink, men jag är lite osäker på hur den hanterar en mesh-enhet som uplink. Jag har inte testat det själv.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av pekkasteele:

Jag har idag en:

HELP please!

Angående controllern så är nog det bästa att återställa båda enheterna och sätta upp en ny kontroller på datorn. Säkerhetskopiera inställningarna på någon molntjänst så har du möjlighet att återställa konfigurationen om du installerar om igen. Cloudkey är smidig men behövs egentligen inte om du bara ska styra controllern lokalt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Du kan strömförsörja enheten med en PoE-injektor, dock är jag osäker på om det följer med en till UAP AC Lite. En Unifi-injektor kostar inte mer än någon hundralapp, men kolla så att du får rätt typ så att den klarar 24V.
Vanliga accesspunkterna kan använda trådlös uplink, men jag är lite osäker på hur den hanterar en mesh-enhet som uplink. Jag har inte testat det själv.

Men om jag då skulle ta en till av den jag redan har, så kanske det fungerar bättre, för den fick med en PoE Injector, och är Mesh? Då borde jag inte få problem alls kanske?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Men om jag då skulle ta en till av den jag redan har, så kanske det fungerar bättre, för den fick med en PoE Injector, och är Mesh? Då borde jag inte få problem alls kanske?

PoE-injektor följer med alla UniFi AP med undantag för U6 Lite och U6 LR. Alla UniFi AP kan konfigureras i mesh (wireless uplink), men du behöver en UniFi Controller installerad någonstans.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av andr3a$:

PoE-injektor följer med alla UniFi AP med undantag för U6 Lite och U6 LR. Alla UniFi AP kan konfigureras i mesh (wireless uplink), men du behöver en UniFi Controller installerad någonstans.

Tidigare fanns det en variant av UAP AC Pro som kom utan injektor, men då med -E på slutet. Den verkar dock ha utgått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tidigare fanns det en variant av UAP AC Pro som kom utan injektor, men då med -E på slutet. Den verkar dock ha utgått.

Sant.

Köper man flerpack av deras accesspunkter saknas också PoE-injektorer, då antagandet är att man då är professionell installatör och därmed inte har behov av eller ej vill betala för sådana för varje AP. Det skulle också resultera i en massa onödig e-waste.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu börjar 10G komma ner i lite rimligare priser även för unifi:
https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/uni...

Fick leverans av två i fredags, så nu är mitt backbone uppe och rullar med 10G.
Rätt okej produkt, kan ström-matas med POE och har 1x1G + 4x10G, fläktlös, mitt enda klagomål egentligen är att den inte har POE-ut, hade varit toppen med åtminstone en port även om det hade krävts strömadapter förstås.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu börjar 10G komma ner i lite rimligare priser även för unifi:
https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/uni...

Fick leverans av två i fredags, så nu är mitt backbone uppe och rullar med 10G.
Rätt okej produkt, kan ström-matas med POE och har 1x1G + 4x10G, fläktlös, mitt enda klagomål egentligen är att den inte har POE-ut, hade varit toppen med åtminstone en port även om det hade krävts strömadapter förstås.

Blev aldrig klok på vad den kan av databladen.
Finns det VLAN och IGMP snooping i den?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Kör inte VLAN själv, men man kan lägga till port profiler, så sannolikt ja.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prelatur:

Japp, du kan VLAN tagga. tror max är 4010 VLANs.

Jag har fyra VLANs, fungerar precis som i cisco osv. VLAN:en pratar med varandra as default du får strypa det med brandväggsregler sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Har du uppdaterat programvaran något sedan du satte igång den? Det låter lite icke-optimalt med Unifi att inte ha tillgång till fördelarna med unifi-controllern. Jag tänker att accesspunkterna inte riktigt är som bäst utan den.

Vad är det man missar då? Jag har inget behov av att övervaka mitt hemmanätverk direkt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Vad är det man missar då? Jag har inget behov av att övervaka mitt hemmanätverk direkt.

Controllern aka cloudkey är inte en övervakning utom ett manageringsverktyg / interface.
Du kan konfigurera genom CLI med men du tappar ändå funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Controllern aka cloudkey är inte en övervakning utom ett manageringsverktyg / interface.
Du kan konfigurera genom CLI med men du tappar ändå funktioner.

Hmm okej, finns det stort behov av att konfa 1-2 AP och sin router mer än när man bytar bostad? 😄 Borde inte ske särskilt ofta hemma direkt men förstår att behovet finns för företag t ex.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Hmm okej, finns det stort behov av att konfa 1-2 AP och sin router mer än när man bytar bostad? 😄 Borde inte ske särskilt ofta hemma direkt men förstår att behovet finns för företag t ex.

Den håller även inställningar och ser till att vissa funktioner fungerar.
Pratar vi Wi-Fi kan de tex optimera Wi-Fi osv on the fly.

Men man får väll antar jag överväga priset för den kontra funktionerna.
Är du nöjd med dina AP du har idag så kör på de Som de är.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Baxtex:

Jag är lite osäker på om du får senaste firmware till accesspunkterna om du inte har senaste controllerprogramvaran. Jag brukar uppdatera min samtidigt, men det kanske går att bara uppdatera accesspunkterna.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

Jag är lite osäker på om du får senaste firmware till accesspunkterna om du inte har senaste controllerprogramvaran. Jag brukar uppdatera min samtidigt, men det kanske går att bara uppdatera accesspunkterna.

Access punkter kan uppdateras utan CloudKey. Och resterande kan man uppdatera genom CLI men som sagt controller har flera fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Access punkter kan uppdateras utan CloudKey. Och resterande kan man uppdatera genom CLI men som sagt controller har flera fördelar.

Det är väl inte ett måste att ha en Cloudkey för att köra controller-programmet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Det är väl inte ett måste att ha en Cloudkey för att köra controller-programmet?

Nope, du kan installerade den på en Raspberry Pi eller annan dator.
Du kan även installera det på en Windows / macOS dator också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Nope, du kan installerade den på en Raspberry Pi eller annan dator.
Du kan även installera det på en Windows / macOS dator också.

Det var mest att jag fick intrycket när jag läste dina inlägg att man var tvungen att ha en cloudkey för att köra controller-mjukvaran. Innan jag skaffade min cloudkey så körde jag på min server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Den håller även inställningar och ser till att vissa funktioner fungerar.
Pratar vi Wi-Fi kan de tex optimera Wi-Fi osv on the fly.

Men man får väll antar jag överväga priset för den kontra funktionerna.
Är du nöjd med dina AP du har idag så kör på de Som de är.

Skrivet av Samsung:

Ja okej, brukar kolla efter uppdateringar manuellt någon gång om året typ när de värsta problemen är lösta. 😄

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kör med en trött RT-N66U idag.
Nästa år Q2-Q3 ska vi flytta in i vårat nybyggda boende.

Jag vill inte dra kablar genom hela hemmet, utan köra bara på en AP, det vi pratar om är ett boende på 117kvm, 2 våningar 5 sovrum.

Alltid gillat Unifi's utförande och deras dashboard. Jag har kollat lite på detta senaste dagarna och är sjukt pepp på att skaffa en AP från Unifi. Så, jag är intresserad över att framtidssäkra nätverket med WiFi 6. Vad tror vi..? Slå till på kommande PRO eller räcker en LR?

Hjälp mig

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle tro att Pro räcker bra.
F.ö är kabel alltid rekommenderat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Kör med en trött RT-N66U idag.
Nästa år Q2-Q3 ska vi flytta in i vårat nybyggda boende.

Jag vill inte dra kablar genom hela hemmet, utan köra bara på en AP, det vi pratar om är ett boende på 117kvm, 2 våningar 5 sovrum.

Alltid gillat Unifi's utförande och deras dashboard. Jag har kollat lite på detta senaste dagarna och är sjukt pepp på att skaffa en AP från Unifi. Så, jag är intresserad över att framtidssäkra nätverket med WiFi 6. Vad tror vi..? Slå till på kommande PRO eller räcker en LR?

Hjälp mig

Dra kablar för backhaul och typiskt trådade enheter! Det är även så bra att köra tvn för strömmande 4K media via kabeln. Låt det som behöver trådlöst köra där så som telefoner etc.

Då kan du komplettera med flera AP för bättre täckning vid behov också samt få en stabil överlämning och anslutning mellan dessa.

Att inte göra detta ordentligt när du ändå bygger nytt är dumsnålt. Se till att lägga en grön slang för inkommande fiber under huset också så att det är förberett samt en plats för fiberkonverteraren, en patchpanel samt en switch.

Då slipper du idiotlösningar med inkommande fiber i hallen och fula utanpåliggande lösningar för att fiberinstallatören gör det lätt för sig...

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Det var mest att jag fick intrycket när jag läste dina inlägg att man var tvungen att ha en cloudkey för att köra controller-mjukvaran. Innan jag skaffade min cloudkey så körde jag på min server.

Okej, bra att du notera det så att det inte blir missförstånd.
Jag kan starkt rekommendera en Raspberry Pi 4 med 4GB ram som kontroller. Halva priset mot Unifis egna.

Permalänk
Medlem

Jag körde controllern på min Synology NAS via Docker innan jag bytte till en UDM Pro.
Fungerade klockrent.

Ett alternativ om man har en NAS redan så alltid står igång.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Radeon RX9070 - 64GB Lexar CL32 DDR5 @6400MHz - WD Blue SN550 500GB SSD - Samsung 32" G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint

Permalänk
Inaktiv

Ett tips kan väll vara för er som ev. har gratis Azure credit från jobbet att sätta upp en B2 maskin med Controllern på, så har jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skulle tro att Pro räcker bra.
F.ö är kabel alltid rekommenderat!

Skrivet av zonar:

Dra kablar för backhaul och typiskt trådade enheter! Det är även så bra att köra tvn för strömmande 4K media via kabeln. Låt det som behöver trådlöst köra där så som telefoner etc.

Då kan du komplettera med flera AP för bättre täckning vid behov också samt få en stabil överlämning och anslutning mellan dessa.

Att inte göra detta ordentligt när du ändå bygger nytt är dumsnålt. Se till att lägga en grön slang för inkommande fiber under huset också så att det är förberett samt en plats för fiberkonverteraren, en patchpanel samt en switch.

Då slipper du idiotlösningar med inkommande fiber i hallen och fula utanpåliggande lösningar för att fiberinstallatören gör det lätt för sig...

/z

Tack för svaren!

Absolut, kommer köra trådat till datorn, NUC och AppleTV:n.

Jag sneglar på LR och PRO vad kommer skillnaderna vara?
PRO
har WiFi 6 på 2.4 & 5ghz?

Är det några mer skillnader. Att räckviden är bättre?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Medlem

Long range har du troligen inte så stor nytta av för din enhet kan ändå inte skicka en starkare signal vilket ändå leder till problem på större avstånd eller sämre förhållanden.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Iom WIFI6 så har dom bytt namn på sina enheter.

U6-LITE är ersättare för deras LITE och kanske deras LR.
U6-LR är ersättare för deras PRO. Kollar man så är det en större accesspunkt med mer antenner.

så vill man ha mer fart (fler antenner osv) så kör på en LR, annars lite.

Men jag har börjat gå bort från Unifi. Deras move med nya cloudkeys och krav på molnkonton har gjort dom tämligen ointressanta.
Även deras sämre o sämre support för egna controllers osv. Dom vill bara kränga Dreammachine eller cloudkey gen2..

Kommer köra på Aruba instanton i fortsättningen, samma sak med deras switchar. Och maken till buggig firmware alltså.