Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Iom WIFI6 så har dom bytt namn på sina enheter.

U6-LITE är ersättare för deras LITE och kanske deras LR.
U6-LR är ersättare för deras PRO. Kollar man så är det en större accesspunkt med mer antenner.

så vill man ha mer fart (fler antenner osv) så kör på en LR, annars lite.

Men jag har börjat gå bort från Unifi. Deras move med nya cloudkeys och krav på molnkonton har gjort dom tämligen ointressanta.
Även deras sämre o sämre support för egna controllers osv. Dom vill bara kränga Dreammachine eller cloudkey gen2..

Kommer köra på Aruba instanton i fortsättningen, samma sak med deras switchar. Och maken till buggig firmware alltså.

Ja det känns som att Ubiquiti blivit för stora för sitt eget bästa. Ska själv bygga om nätverket här hemma efter en renovering och funderat lite på EnGenius.

https://youtu.be/4G2g7Txgzgw

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boibo:

Iom WIFI6 så har dom bytt namn på sina enheter.

U6-LITE är ersättare för deras LITE och kanske deras LR.
U6-LR är ersättare för deras PRO. Kollar man så är det en större accesspunkt med mer antenner.

så vill man ha mer fart (fler antenner osv) så kör på en LR, annars lite.

Men jag har börjat gå bort från Unifi. Deras move med nya cloudkeys och krav på molnkonton har gjort dom tämligen ointressanta.
Även deras sämre o sämre support för egna controllers osv. Dom vill bara kränga Dreammachine eller cloudkey gen2..

Kommer köra på Aruba instanton i fortsättningen, samma sak med deras switchar. Och maken till buggig firmware alltså.

Höh? Tror du snackar lite i nattmössan just nu.
Wi-Fi 6 PRO kommer är i beta nu kommer kosta kring 1500kr.

Du har Inge krav på cloud i controllern fattar inte vad du snackar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det känns som att Ubiquiti blivit för stora för sitt eget bästa. Ska själv bygga om nätverket här hemma efter en renovering och funderat lite på EnGenius.

https://youtu.be/4G2g7Txgzgw

Om man är ute efter pris/prestanda verkar EnGenius vara något att undvika: https://youtu.be/UA3O8ho4cPY

Men det kanske är stabila grejer, och värt det av den anledningen? Nu har jag själv UniFi-grejer som funkat utan problem, har även ett x antal kunder där det tuffar på problemfritt, men jag skulle nog kollat åt Aruba Instant On annars. Det verkar vara rätt snålt med inställningsmöjligheter men ser ut att vara bra pris/prestanda på det.

Permalänk
Medlem

Hosta sin controller på ens server. Finns det någon nackdel..?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Nej.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fue:

Om du ska köra den i en egen Ubuntu/Debian VM kan du köra detta installationsscript:
https://community.ui.com/questions/UniFi-Installation-Scripts...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:
Skrivet av anon300311:

Om du ska köra den i en egen Ubuntu/Debian VM kan du köra detta installationsscript:
https://community.ui.com/questions/UniFi-Installation-Scripts...

Tack för svaren, testade installera den på min NUC Win 10, gick bra.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fue:

Tack för svaren, testade installera den på min NUC Win 10, gick bra.

Gött Alltid skoj att hosta saker själv om du kör Win10-Pro kan du aktivera Hyper-V och ha flera VM's på din NUC.
Kan rekommendera att slänga upp en ubuntu/debian VM för Unifi och sedan drar du upp en Ubuntu/debian för PI-Hole då slipper du reklam också

Permalänk
Medlem

Tänkte slänga iväg min RT-AC68u + en gammal ubiquiti ap lite (jag lyckades konfa ihop deras wifi men alla enheter gillade inte detta) och tänkte byta till en fräsch Ubiquiti lösning. Är detta värt det eller något annat ni skulle rekommendera:

Har en 3 plansvilla. Källaren har betongväggar och tak. Finns dragna nätverkskablar till alla tänkbara ställen att placera en AP. Och har en unraid server som kan köra unifi controller.

Permalänk
Medlem

Är det jag som är dålig att leta.
Men tidigare i Appen så kunde man gå in på Inställningar/Mer/Händelser och då se när klienter kopplat upp respektive kopplat ner.
Men nu kan jag inte hitta detta längre? Eller har "händelser" förflyttats?
Nu kan jag iofs gå in via första sidan och högst upp till höger på Klockan och klicka på Info, men då får jag bara fram disconnected.

Gäller alltså appen till IOS

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Tänkte slänga iväg min RT-AC68u + en gammal ubiquiti ap lite (jag lyckades konfa ihop deras wifi men alla enheter gillade inte detta) och tänkte byta till en fräsch Ubiquiti lösning. Är detta värt det eller något annat ni skulle rekommendera:

https://i.imgur.com/WlV2dTQ.png

Har en 3 plansvilla. Källaren har betongväggar och tak. Finns dragna nätverkskablar till alla tänkbara ställen att placera en AP. Och har en unraid server som kan köra unifi controller.

Byt ut USGn, switchen och en AP till en UDM så får du en modernare router med inbyggd controller

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Byt ut USGn, switchen och en AP till en UDM så får du en modernare router med inbyggd controller

Man tappar också en rad avancerade funktioner, tappar möjligheten att köra sin egen controller samt tvingas använda deras molntjänst. Man får också troligen svårare att placera ut sina APs optimalt.

Sedan är ju UDM betydligt nyare än USG:n så man slipper köpa hårdvara från 2013. Man bör bara vara medveten om att den lösningen inte passar alla.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Gött Alltid skoj att hosta saker själv om du kör Win10-Pro kan du aktivera Hyper-V och ha flera VM's på din NUC.
Kan rekommendera att slänga upp en ubuntu/debian VM för Unifi och sedan drar du upp en Ubuntu/debian för PI-Hole då slipper du reklam också

Kör pihole på min rpi 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Men hur lirar wifi 6 ap med Dream machine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Man tappar också en rad avancerade funktioner, tappar möjligheten att köra sin egen controller samt tvingas använda deras molntjänst. Man får också troligen svårare att placera ut sina APs optimalt.

Sedan är ju UDM betydligt nyare än USG:n så man slipper köpa hårdvara från 2013. Man bör bara vara medveten om att den lösningen inte passar alla.

Ja det känns lite tråkigt att köpa nytt som är så gammal hårdvara men UDM har inte wifi 6 och känns ju som om ändå ska köpa nya AP kan man lika gärna ta deras Wifi 6 varianter, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

https://i.imgur.com/WlV2dTQ.png

Lite dyrare, men UDM istället för USG:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...

Däremot lär du behöva fler AP:or sannolikt, lite beroende på vilken fart du vill ha på ditt trådlösa. Jag har tre APor på två våningar utan källare. Börja med UDM och se vad du får för fart och komplettera med APor varefter ”vettigt” vore nog UDM på en våning och en APa per våning på de andra två våningarna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Lite dyrare, men UDM istället för USG:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...

Däremot lär du behöva fler AP:or sannolikt, lite beroende på vilken fart du vill ha på ditt trådlösa. Jag har tre APor på två våningar utan källare. Börja med UDM och se vad du får för fart och komplettera med APor varefter ”vettigt” vore nog UDM på en våning och en APa per våning på de andra två våningarna.

Värt att gå ända upp i till pro modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Här är läsvärt:
https://evanmccann.net/blog/2021/2/unifi-6-lite-review

U6-Pro finns inte att beställa än.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Ja det känns lite tråkigt att köpa nytt som är så gammal hårdvara men UDM har inte wifi 6 och känns ju som om ändå ska köpa nya AP kan man lika gärna ta deras Wifi 6 varianter, eller?

Ja, de har tyvärr inte kommit ut med en UXG (nya namnet för USG-serien) i litet format som ersätter USG än. Det finns en UXG som motsvarar UDM Pro i Early Access men ingen mindre som inte kräver rackmontering.

Mm, det kan absolut finnas anledning att skippa UDM då den inte passar i alla situationer och fortfarande har en del firmware-buggar senast jag kollade. Dessa buggar kan dock mycket väl vara ovanliga i praktiken.

Skrivet av Todilo:

Om du menar UDM Pro så kan det vara något att överväga om man har ett rack att stoppa den i. I så fall bör är det värt att kolla priserna i deras egen EU-baserade butik då den har varit betydligt billigare där vid åtminstone något tillfälle historiskt.

Om du pratar om U6-Pro som är Early Access fortfarande så kan det vara intressant att veta att den till skillnad från U6-Lite och U6-LR är baserad på en plattform från Qualcomm, inte MediaTek. Modellen som ursprungligen släpptes till Early Access som U6-LR var väldigt snarlik U6-Lite (likt UAP-AC-LR är snarlik UAP-AC-Lite), men Ubiquiti valde att aldrig släppa den och istället döpa om modellen som var tänkt som U6-Pro till U6-LR (baserat på en begäran de skickat in till FCC). Sedan släppte de en ny U6-Pro till Early Access.

Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av den nya U6-serien av APs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, de har tyvärr inte kommit ut med en UXG (nya namnet för USG-serien) i litet format som ersätter USG än. Det finns en UXG som motsvarar UDM Pro i Early Access men ingen mindre som inte kräver rackmontering.

Mm, det kan absolut finnas anledning att skippa UDM då den inte passar i alla situationer och fortfarande har en del firmware-buggar senast jag kollade. Dessa buggar kan dock mycket väl vara ovanliga i praktiken.

Om du menar UDM Pro så kan det vara något att överväga om man har ett rack att stoppa den i. I så fall bör är det värt att kolla priserna i deras egen EU-baserade butik då den har varit betydligt billigare där vid åtminstone något tillfälle historiskt.

Om du pratar om U6-Pro som är Early Access fortfarande så kan det vara intressant att veta att den till skillnad från U6-Lite och U6-LR är baserad på en plattform från Qualcomm, inte MediaTek. Modellen som ursprungligen släpptes till Early Access som U6-LR var väldigt snarlik U6-Lite (likt UAP-AC-LR är snarlik UAP-AC-Lite), men Ubiquiti valde att aldrig släppa den och istället döpa om modellen som var tänkt som U6-Pro till U6-LR (baserad på en begäran de skickat in till FCC). Sedan släppte de en ny U6-Pro till Early Access.

Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av den nya U6-serien av APs.

Mycket bra info, tack. Tänkte på UDM pro. Började titta på "The hookup" ubiquiti nätverksguide och blev nyfiken nämligen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Mycket bra info, tack. Tänkte på UDM pro. Började titta på "The hookup" ubiquiti nätverksguide och blev nyfiken nämligen !

UDM Pro är ju mer kraftfull och ger dig en del extra funktionalitet i form av stöd för att köra Unifi Protect som verkar ganska trevligt om man har behov av en kamera-lösning.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

UDM Pro är ju mer kraftfull och ger dig en del extra funktionalitet i form av stöd för att köra Unifi Protect som verkar ganska trevligt om man har behov av en kamera-lösning.

Unifi Protect går att få utan UDM med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Unifi Protect går att få utan UDM med.

Ja, men inte med en vanlig UDM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vad är det för funktioner som försvinner i UDM? Jag funderar på att köpa en UDM pro och har hittat flera som säger samma sak, men det enda konkreta jag hittat är att man inte kan göra egna configs.json. Vad är skillnaden mellan USG och UDM, mer än throughput och controller?

EDIT: ok, jag hittade lite mer bakgrundsinfo på skillnaden mellan UDM/UXM vs USG här.
Den största skillnaden är väl att U[D|X]M kör med UniFi OS och USG kör med WyOS.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Vad är det för funktioner som försvinner i UDM? Jag funderar på att köpa en UDM pro och har hittat flera som säger samma sak, men det enda konkreta jag hittat är att man inte kan göra egna configs.json. Vad är skillnaden mellan USG och UDM, mer än throughput och controller?

EDIT: ok, jag hittade lite mer bakgrundsinfo på skillnaden mellan UDM/UXM vs USG här.
Den största skillnaden är väl att U[D|X]M kör med UniFi OS och USG kör med WyOS.

Ja, det är skillnaden i vilket OS de kör som är anledningen till skillnaden. Vyatta som USG och EdgeRouter-modellerna kör har mer avancerad funktionalitet än den egna distribution som de nya enheterna, även UXG, kör. Config.json låter folk konfigurera funktionaliteten i Vyatta som ännu inte kan konfigureras via controllern. Det är inget de flesta hemanvändarna behöver dock. Som en enterprise-lösning är det däremot lite lustigt att en del av den funktionaliteten ännu inte är implementerad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en UDM-pro och fick den idag, men vilken dålig produkt för priset. :S

Hade satt upp allt och allt ser bra ut. Efter ett par minuter slutar internet fungera. Allt ser fortfarande bra ut, allt funkar och ingen form av logg eller liknande pekar på fel. efter ett tag provas sista utvägen, omstart.
Efter omstart funkar internet igen, i ca 10 minuter. Sen samma sak igen.

Min nätuppbyggnad är kanske "för" avancerad, då jag har ett par VLAN (som inte heller var självklart hur man gjorde) men jag tycker att en 4000-kronors device borde vara hyffsat stabil. Läser man på unifi:s community-forum, vilket också är din enda support, så tyder det på att detta fortfarande är en stor betatest-produkt.

Visa signatur

/facepalm

Permalänk
Medlem

Jag kör en UDM-Pro sen ett par månader tillbaka. Fungerar ypperligt för mig. 4st Unifi-switchar & 2st AP till det.
VLAN för IPTV och lite annat och uptime till dess att jag själv valt att uppgradera fw.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

Jag köpte en UDM-pro och fick den idag, men vilken dålig produkt för priset. :S

Hade satt upp allt och allt ser bra ut. Efter ett par minuter slutar internet fungera. Allt ser fortfarande bra ut, allt funkar och ingen form av logg eller liknande pekar på fel. efter ett tag provas sista utvägen, omstart.
Efter omstart funkar internet igen, i ca 10 minuter. Sen samma sak igen.

Min nätuppbyggnad är kanske "för" avancerad, då jag har ett par VLAN (som inte heller var självklart hur man gjorde) men jag tycker att en 4000-kronors device borde vara hyffsat stabil. Läser man på unifi:s community-forum, vilket också är din enda support, så tyder det på att detta fortfarande är en stor betatest-produkt.

vLan är ju super självklara, precis som i vilken annan nätverksprodukt som helst ju.

Permalänk
Medlem

Har med kört med UDM Pro i några månader utan problem. Det gnälls överallt att det är så mycket buggar, men det har jag inte märkt mycket av varken hemma eller hos kunder. Men det är ju oftast de som gnäller som hörs mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

vLan är ju super självklara, precis som i vilken annan nätverksprodukt som helst ju.

Oja, det som heter ports är där man konfar L3-interface och det som heter profiles är där man konfar portar.

Tyckte även det var tråkigt att hela ASIC:en med portar är sammansatt till en port. Jag hade tänkt mig olika vlan på olika portar och kanske LACP på någon, men inget sådant är möjligt med UDM, eller någon av de gateways som unifi har nu tydligen.

Visa signatur

/facepalm