Permalänk
Medlem

Har spelat klart spelet, spenderade totalt 47 timmar enligt Uplay. Men då började jag om en gång och valde andra Perks att börja med andra gången. Är väldigt nöjd, klart bästa Far Cry av de jag spelat (alla utom FC2). Tänker inte skriva någon lång recension, men kan ge ett par kommentarer.

Bra
+ Riktigt bra gunplay. Det är inte realistiskt, men det är underhållande.
+ Bättre värld och bakgrund än tidigare spel, högre igenkänningsfaktor med amerikanska karikatyrer
+ Mycket snyggt med bra prestanda och omväxlande open world med bra och hyfsat omväxklande uppdrag
+ Kompanjon-systemet med npc som är väldigt olika i story och strid. Till och med de mer generiska var kul. T.ex. närstrids-npc som rusar in och klubbar motståndare med baseballträ medan du ligger och snipar på avstånd.
+ Gillar bilkörningen

Inte så bra
- Outnyttjad potential med kompanjonerna, dialogen upprepar så ofta att man blir helt trött på den snabbt. Hade de lagt ner mer tid på dialog mellan olika npc hade det istället kunnat bli lysande.
- AI är inte så smart, men ibland blir den så dum att det blir humor också.
- Loot blir ointressant väldigt snabbt. Trots det springer jag och trycker E på varenda loot i alla fall. Införa stattade vapen som i The Division? Svår balansgång, kan sabba gunplay en hel del (du kan inte headshotta längre med en .50 för ditt vapen har för låga stats typ).

Permalänk
Medlem

@Eldarion: När du väl blivit "färdig" med ett område, dvs du har gjort färdigt storyn för ett område blir det helt lungt och fint. De enda man behöver se upp för under fiskningen är björnarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Har spelat klart spelet, spenderade totalt 47 timmar enligt Uplay. Men då började jag om en gång och valde andra Perks att börja med andra gången. Är väldigt nöjd, klart bästa Far Cry av de jag spelat (alla utom FC2). Tänker inte skriva någon lång recension, men kan ge ett par kommentarer.

Bra
+ Riktigt bra gunplay. Det är inte realistiskt, men det är underhållande.
+ Bättre värld och bakgrund än tidigare spel, högre igenkänningsfaktor med amerikanska karikatyrer
+ Mycket snyggt med bra prestanda och omväxlande open world med bra och hyfsat omväxklande uppdrag
+ Kompanjon-systemet med npc som är väldigt olika i story och strid. Till och med de mer generiska var kul. T.ex. närstrids-npc som rusar in och klubbar motståndare med baseballträ medan du ligger och snipar på avstånd.
+ Gillar bilkörningen

Inte så bra
- Outnyttjad potential med kompanjonerna, dialogen upprepar så ofta att man blir helt trött på den snabbt. Hade de lagt ner mer tid på dialog mellan olika npc hade det istället kunnat bli lysande.
- AI är inte så smart, men ibland blir den så dum att det blir humor också.
- Loot blir ointressant väldigt snabbt. Trots det springer jag och trycker E på varenda loot i alla fall. Införa stattade vapen som i The Division? Svår balansgång, kan sabba gunplay en hel del (du kan inte headshotta längre med en .50 för ditt vapen har för låga stats typ).

Instämmer.
Igenomtänkta karaktärer med sina egna personligheter, även om de blev lite tjatiga med sina fraser i längden som kompanjoner.
Svårighetsgraden tyckte jag blev väldigt varierande. Körde på hard och det var rätt tufft i början, men sedan blev det nästan löjligt lätt när man skaffat de bästa vapnen.

Håller med om loot. Man blir ju nästan direkt helt ointresserad vad man hittar då det inte spelar någon direkt roll ändå. Lite mer cash eller ammo eller något som kan säljas typ. Lite synd med outnyttjad potential där. Om man har chansen att hitta något speciellt som inte bara går att köpa i vilken store som helst och som kan ge en en fördel i spelet så blir det genast mer intressant. Lite som paketöppning på julafton
Kändes också lite som att man inte behövde bry sig så mycket om sina prylar och vad man bar med sig då man ändå kunde få tillbaka allt man eventuellt dumpat i alla stores.
Men är glad att prylsamlandet samtidigt inte tog för mycket fokus från storyn som i andra Far Cry där det känns som man ständigt går runt och tänker "Var fan kan jag hitta en femte honungsgrävling för att skapa min nya vapenväska?"

Fordonen var ju kul tycker jag också. Gillade speciellt helikoptrarna. Lätta att använda och ta sig snabbt fram med.

Måste också säga att ljuden och musiken i spelet var riktigt bra. Gav en bild av en mer levande värld. Massa religiösa och andra sånger som spelas, tom motståndare som går runt och smånynnar :D.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

@JesperT: Dialogerna mellan companions är ju fenomenala men visst blir det lite tjatigt efter ett tag. Skrattar dock fortfarande när Hurk och Sharky sätter igång och härjar med varandra
Eller Panther och Shurk som dom vill bli kallade..

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Försökte dra ut på det en del, men spelade klart storyn nu.
Har aldrig orkat spelat klart ett Far cry spel förut, så det är ett gott betyg.

Gillade att man slapp det där tradiga samlandet av djurhudar för att kunna crafta viktiga grejer.
På det hela taget en skön open world sandlåda att härja i. Riktigt snyggt på vissa ställe också, speciellt i Jacobs region. Kändes som att jag verkligen blev sugen på att åka på semester till något liknande ställe i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Sveriges natur är väl ganska snarlik?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Finns det någon info angående DLC och vad det i så fall kommer innehålla? Skulle vilja ha ett nytt område att utforska 😊

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Läst något om mars?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Finns det någon info angående DLC och vad det i så fall kommer innehålla? Skulle vilja ha ett nytt område att utforska 😊

Japp.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag tycker det är äckligt det här med dlc. Visst är det roligt med nytt content men det ska inte behöva kosta pengar när man väl har köpt basspelet. Först betalar folk ca 5-600 kr för basspelet och sedan kostar det ett par hundralappar till för dlc.
Det enda dlc hittills som har vart värt pengarna är Witcher 3 Blood and wine.

Permalänk
Avstängd

Vad får ni för resultat i det inbyggda benchmark testet (1080p Ultra)?

Här är mitt resultat

Min 88
Avg 99
Max 111
Frames 5825

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@landahl: Ja, kanske det. Har svårt att uttala mig om Wicher 3 DLCs då jag aldrig spelade klart originalspelet ens. Ännu svårare att säga något om DLCs som kommer till FC5 då inget är släppt än. Det verkar i alla fall vara mer än ett nytt litet område med 20 minuters game play och några nya vapen, som det brukar kunna vara. Hoppas på det bästa då jag köpte Gold Edition.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@landahl: Ja, kanske det. Har svårt att uttala mig om Wicher 3 DLCs då jag aldrig spelade klart originalspelet ens. Ännu svårare att säga något om DLCs som kommer till FC5 då inget är släppt än. Det verkar i alla fall vara mer än ett nytt litet område med 20 minuters game play och några nya vapen, som det brukar kunna vara. Hoppas på det bästa då jag köpte Gold Edition.

Får jag fråga varför du inte har spelat klart Witcher 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Vad får ni för resultat i det inbyggda benchmark testet (1080p Ultra)?

Här är mitt resultat

Min 88
Avg 99
Max 111
Frames 5825

Sjukt att ditt 970 ger typ lika bra prestanda som mitt 1080.
min: 77
average: 101
max: 135
frames: 5982

Jag använder TAA och motionblur off. GPU användning ligger runt 75% under hela testet. Jag får testa att formatera om datorn igen och hoppas att det är något knas i maskineriet annars är det bara att inse att 1600 håller mig tillbaka å de grövsta och att det är dags att uppgradera.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@landahl: Kommer aldrig in i spelet. Har gett det ett par chanser men det är helt enkelt inget för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag använder TAA och motionblur off. GPU användning ligger runt 75% under hela testet. Jag får testa att formatera om datorn igen och hoppas att det är något knas i maskineriet annars är det bara att inse att 1600 håller mig tillbaka å de grövsta och att det är dags att uppgradera.

Nja, 1080p ultra på inbyggda benchmarken ger inte den prestandan på ett 970, runt 60fps snittar ett sådant med drops ner till låga 50, jag måste anta att kortet blivit bytt & det står fel i signatur. Ett 1080 landar på runt 105-115 i snitt på 1080p ultra. Du ser ganska enkelt om din 1600 håller tillbaka kortet, faller gpu användning under ~95% någon gång så indikerar det en flaskhals på annat ställe i systemet för den stunden. Håller det sig över detta så är gpu flaskhalsen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nja, 1080p ultra på inbyggda benchmarken ger inte den prestandan på ett 970, runt 60fps snittar ett sådant med drops ner till låga 50, jag måste anta att kortet blivit bytt & det står fel i signatur. Ett 1080 landar på runt 105-115 i snitt på 1080p ultra. Du ser ganska enkelt om din 1600 håller tillbaka kortet, faller gpu användning under ~95% någon gång så indikerar det en flaskhals på annat ställe i systemet för den stunden. Håller det sig över detta så är gpu flaskhalsen.

Jo, det stämmer. Kollade hans tidigare trådar en snabbis och han har ett 1070. Oavsett så underpresterar mitt. Får bli en ominstallation av OS:et imorgon efter jobbet så får vi se.
Jag har aldrig över 95% i benchmarken, max är 80% och det är precis i början och sedan är det runt 75% som sagt.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jo, det stämmer. Kollade hans tidigare trådar en snabbis och han har ett 1070. Oavsett så underpresterar mitt. Får bli en ominstallation av OS:et imorgon efter jobbet så får vi se.
Jag har aldrig över 95% i benchmarken, max är 80% och det är precis i början och sedan är det runt 75% som sagt.

Har du kortet klockat? Det kan nämligen tappa prestanda om klockat för hårt, dels på minnet men också pga strömlimitering som kickar in för hårt med lägre prestanda som följd.

Edit: Såg inte edit snabbt nog
Låter som något strular för dig, FC5 är inte speciellt hårt trådat och mitt överklockade 1080 ligger på full användning hela tiden i 1080p ultra, detta med 3.7GHz på cpu (stock)

Jag vet att Dunia motorn är mycket känslig för minneslatenser och frekvenser och det kan vara att jag ligger precis på gränsen av att vara enbart gpu flaskad och skillnaden hamnar på detta i slutändan.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har du kortet klockat? Det kan nämligen tappa prestanda om klockat för hårt, dels på minnet men också pga strömlimitering som kickar in för hårt med lägre prestanda som följd.

Edit: Såg inte edit snabbt nog
Låter som något strular för dig, FC5 är inte speciellt hårt trådat och mitt överklockade 1080 ligger på full användning hela tiden i 1080p ultra, detta med 3.7GHz på cpu (stock)

Inte hårt trådat? Min CPU jobbar jämnt på alla kärnor/trådar när jag spelar Far Cry 5. Ingen av dom hamnar på 100 någonsin dock - Förutom nu, när jag testade hur prestandan såg ut oklockat med allt till default i BIOS.
oklockat:
min: 59
average: 81
max: 109
frames: 4778
och med klock:

Vilken jävla skillnad!

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Att du ser "belastning" på alla kärnor betyder inte att spelet faktiskt nyttjar speciellt många, det som syns i windows är dessutom snittad belastning över tid så saker som bollar mellan kärnor väldigt snabbt ser i slutändan ut som låg belastning på alla kärnor, kikar man dock på total belastning så ser man ganska snabbt att FC5 inte kan nyttja mycket mer än 6 trådar fullt.

Mitt 1080p gav; min 91, avg 113 och max 133, detta med gpu låst till 2GHz på kärnan med minne 10980 (en undervolt klockning, 0,981v på kärnan)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@ClintBeastwood: Att du ser "belastning" på alla kärnor betyder inte att spelet faktiskt nyttjar speciellt många, det som syns i windows är dessutom snittad belastning över tid så saker som bollar mellan kärnor väldigt snabbt ser i slutändan ut som låg belastning på alla kärnor, kikar man dock på total belastning så ser man ganska snabbt att FC5 inte kan nyttja mycket mer än 6 trådar fullt.

Men både MSI AB och hwinfo64 visar belastning. Nu körde jag inte MSI AB denna rundan utan bara hwinfo64 och den visar Total CPU usage: 53.7%. Så visst borde alla kärnor och trådar jobbat en del? I och för sig så låg någon kärna på 100% nu så det kanske påverkar den totala mängden. Nåväl, blir en omformatering imorgon så får vi se.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Men både MSI AB och hwinfo64 visar belastning. Nu körde jag inte MSI AB denna rundan utan bara hwinfo64 och den visar Total CPU usage: 53.7%. Så visst borde alla kärnor och trådar jobbat en del? I och för sig så låg någon kärna på 100% nu så det kanske påverkar den totala mängden. Nåväl, blir en omformatering imorgon så får vi se.

53% belastning på en 1600 torde vara totalt 6 trådar ink windows & avläsningsappar Kan inte svara på varför du blir så limiterad som du blir annat än att du begränsas rätt hårt av minnesprestanda eller något annat med tanke på den stock prestanda jag får ut av min cpu.

Edit: Om jag går tillbaka & kikar på mitt 2560x1080 test så ser jag en skillnad på 2 (89/91) fps vid min, 16 (97/113, ~16,5%) fps medel och 22fps (111/133, ~19,8%) max mot 1080p testet vilket indikerar att jag inte är 100% gpu bunden vid 1080p om man kikar på procentskillnaden men det är så nära att det blir svårt att avgöra under testets gång, jag borde fått runt 25% extra prestanda vid 1080p då det är det normala, det görs helt enkelt för grov avrundning i afterburners avläsning av belastning per tidsenhet för att enkelt kunna se när det är så nära.

Hur som så tror jag att nästan all prestanda skillnad mellan oss ligger i minnesprestanda

Här ser du från mitt eget testande hur primal (Dunia engine 2 som i FC5) reagerade på minneslatenser & frekvenser samt överklockning.
3333H är om jag inte minns fel XMP profil vid 3333 och 3333L är manuellt polerade väldigt låga latenser, 2666 är full auto vid 2666 vilket gav liknande latenser som Hynix moduler använder och bara ytterst lite slöare än 3333h latenserna. Som synes är dunia motorn extremt latenskänslig (förmodligen mest på total latens där intel leder mot första Ryzen, kommer själv ner i 66ns i aidas test)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

@Storage Jar:

Hur är det gnäll? Varför har de lagt in något som BOKSTAVLIGEN är

"Ge oss mer pengar för att spela mindre av spelet"

Du ser inget problem med det?

Varför ska all form av kritik automatiskt vara gnäll? Om det är nån som gnäller så är det väl du.

Kommer kanske lite sent till festen nu men det enda jag sett av microtransactions är att antingen kan du köpa det för ingame dollar eller så kan du köpa silver bars. Det är det enda som går att göra, det är inte heller hutlösa priser på vapen. Du får lätt råd på några missions bara.

Permalänk
Avstängd

Aj då glömt att ändra sign, jag sitter på ett Gtx 1070

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Kommer kanske lite sent till festen nu men det enda jag sett av microtransactions är att antingen kan du köpa det för ingame dollar eller så kan du köpa silver bars. Det är det enda som går att göra, det är inte heller hutlösa priser på vapen. Du får lätt råd på några missions bara.

Jag köpte spelet själv också, det är riktigt roligt. Bästa Far Cry jag spelat hittills.

Jag ser fortfarande inte poängen med microtransactions dock. Absolut att man får en hel del cash, men när skins och attachment kostar upp till 1500 dollar? För att inte tala om kläder, bilar, skins etc. Ingen chans att man har råd att köpa allt, och jag förstår inte varför man inte skulle kunna ha råd? Det är bara ett SP-spel, låt en ha så roligt som möjligt och köpa och fixa alla bilar.

Riktigt tråkigt och billigt move av dem, de har redan DLC som kostar pengar. The greed av Ubisoft är fan stor.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag köpte spelet själv också, det är riktigt roligt. Bästa Far Cry jag spelat hittills.

Jag ser fortfarande inte poängen med microtransactions dock. Absolut att man får en hel del cash, men när skins och attachment kostar upp till 1500 dollar? För att inte tala om kläder, bilar, skins etc. Ingen chans att man har råd att köpa allt, och jag förstår inte varför man inte skulle kunna ha råd? Det är bara ett SP-spel, låt en ha så roligt som möjligt och köpa och fixa alla bilar.

Riktigt tråkigt och billigt move av dem, de har redan DLC som kostar pengar. The greed av Ubisoft är fan stor.

Vill man så går det ganska lätt. Hade runt 50k över när jag blev klar med storyn och köpte saker bara för att. Hade alla helikoptrar och flygplan och alla bilar jag ville ha. Samma med vapen och kläder. Det enda som fanns att köpa var downgrades och dom första bilarna man kunde låsa upp och någon hatt i annan färg.
Fortfarande helt onödigt att ha med microtransactions kan jag hålla med. Tror helt ärligt att det inte finns någon som köpt silver bars.

Något jag saknar är fler vapen och mods. Nästan alla vapen är likadana med annat skin.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Vill man så går det ganska lätt. Hade runt 50k över när jag blev klar med storyn och köpte saker bara för att. Hade alla helikoptrar och flygplan och alla bilar jag ville ha. Samma med vapen och kläder. Det enda som fanns att köpa var downgrades och dom första bilarna man kunde låsa upp och någon hatt i annan färg.
Fortfarande helt onödigt att ha med microtransactions kan jag hålla med. Tror helt ärligt att det inte finns någon som köpt silver bars.

Något jag saknar är fler vapen och mods. Nästan alla vapen är likadana med annat skin.

Nyckelcitat "när jag blev klar med storyn och köpte saker bara för att", då är det lite sent känner jag spontant

Ser du någon anledning till att inte haft råd med allt halvvägs in i storyn? Eller inför sista regionen?

Känns bara som att folk försvarar microtransactions för att, ni förstår ju också att de ökat priset på allt i hela spelet för att folk ska kanske vilja spendera lite riktiga pengar.

Håller med om vapen dock, alla ARs känns i princip som samma vapen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lagerlöf:

Nyckelcitat "när jag blev klar med storyn och köpte saker bara för att", då är det lite sent känner jag spontant

Ser du någon anledning till att inte haft råd med allt halvvägs in i storyn? Eller inför sista regionen?

Känns bara som att folk försvarar microtransactions för att, ni förstår ju också att de ökat priset på allt i hela spelet för att folk ska kanske vilja spendera lite riktiga pengar.

Nu kanske det är jag som är konstigt funtad. Men jag tycker det blir roligare när jag får lov att prioritera och inte kan köpa allt i spel. Det finns inget tråkigare än när man är stormrik och kan köpa precis allt i hela spelet innan man ens hunnit halvvägs i storyn..

Några av Forza Motorsport-spelen är riktiga syndare där. Jag vill hellre ha något att kämpa mot än att bara glassa fram med plånkan full med cash utan ansträngning. Det gör jag hellre i verkliga livet

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja. Det ska ta tid och vara en belöning att få det bästa i spelet. Alla vill inte få allt serverat och kunna välja och vraka hur som helst. Jag vet inget spel man kan göra det i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Döda lite djur som du passerar ska du se att du snabbt har för mycket pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Lagerlöf: Döda lite djur som du passerar ska du se att du snabbt har för mycket pengar

1) Skaffa perken som ger dubbla looten från djur och blommor
2) Skaffa perken som gör att du kan bära mer (10 av varje djurloot)
3) Använd pilbåge och Jesse som kompanjon så djur inte flyr + att hon oneshottar de flesta djur
4) Kasta lockbete hela tiden - det drar alltid "elit" rovdjur
5) Loota 4 per elitdjur för $250-350 styck, det ger $1000 eller mer per djur