Permalänk
Medlem

Förvånas hela tiden över hur snyggt spelet är. 4K, ultra med HDR ser grymt bra ut. Får stanna upp och beundra grafiken emellanåt

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

17 timmar nu är spelet slut! Var en rolig resa!

Förstår inte att du har så bråttom med att spela ut det. Själv tar jag det lugnt och njuter. Vill att det skall vara länge och går runt och små myser hela tiden.

Rätt nöjd med mitt HD7970 som jag köpte begagnat. Det ger i FC5 benchen max 75 och min 55 fps i 1080p på High. Hade varit idiotiskt att lägga 2400 kr på ett GTX 1050 Ti som ger samma prestanda. Grafikkortspriserna är sjuka nu!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Förvånas hela tiden över hur snyggt spelet är. 4K, ultra med HDR ser grymt bra ut. Får stanna upp och beundra grafiken emellanåt

Är det lika snyggt som Witcher 3?

Permalänk
Medlem

Har väl spelat ca 8 timmar nu och tycker det är riktigt skoj 😊 Finns mycket att göra och utforska!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Enda dryga med FC5 jag märkt rent tekniskt förutom småbuggar är textur filtreringen som är riktigt apkass, går inte heller att forcera 16x AF ordentligt och det är precis samma sak i AC Origins. Verkar inte som ubisoft bryr sig i detta heller då det inte blivit patchat sedan släpp av AC:O heller och där har 2 expansioner hunnit rulla ut...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nej, det tycker jag inte. Även om FC5 är väldigt snyggt överlag, så är det snäppet under Witcher 3 som är toppklass. Däremot om du kollar på Ghost Recon: Wildlands från UBIsoft så är det enormt snyggt, men också mer krävande än FC5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Förstår inte att du har så bråttom med att spela ut det. Själv tar jag det lugnt och njuter. Vill att det skall vara länge och går runt och små myser hela tiden.

Rätt nöjd med mitt HD7970 som jag köpte begagnat. Det ger i FC5 benchen max 75 och min 55 fps i 1080p på High. Hade varit idiotiskt att lägga 2400 kr på ett GTX 1050 Ti som ger samma prestanda. Grafikkortspriserna är sjuka nu!

Kör också med ett HD7970. Var beredd på att gå ned på low/medium i 1080 men kör på high utan problem!

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ett av de svagare Far Cry spelen IMO, grymt besviken på spawnade fiender överallt, övertrafikerade vägar och banal story.

Håller inte med alls än så länge! Gillar detta klart mer än 3:an och 4:an hittills.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tycker det är bra mycket snyggare

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag tycker det är bra mycket snyggare

Det låter ju bra. Då kanske man ska ta och köpa spelet. Gamespot har gett det 9 av 10 så det bådar gott.

Permalänk
Medlem

Såg att det var månganegativa reviews så jag var skeptiskt... Sen när jag väl spelat en timme var jag fast. Galet kul. Precis som innan.
Kanske lite väl mycket "random" encounters så att man ibland inte har tid att njuta av utsikten.

Men nog är det Far Cry madness som vanligt

Är som vanligt de som inte ens gillar serien (eller tjatar om FC2) som gnäller mest. Eller de som fokuserar på all politik. Precis som tidigare spel är det en BAKGRUND och inget som man behöver fokusera på. Om man nu inte är lättkränkt och inte kan ta underhållning för vad det är. Just det. Underhållning

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det låter ju bra. Då kanske man ska ta och köpa spelet. Gamespot har gett det 9 av 10 så det bådar gott.

Finns en hel del saker i FC5 som inte är snyggare än TW3, speciellt inte sista expansionen med moddar, då är det få spel som kommer i närheten fortfarande, det som behöver förbättras i FC5 är den apdåliga textur filtreringen, bättre ambient occlusion (typ HBAO), bättre global illumination, subsurface scattering osv osv. Att påstå att FC5 är bland de snyggaste spelen som finns är att ta i, det som däremot är gjort på väldigt föredömligt sätt är texurer i sig, modeller, träd & hur dom interagerar med marken och generell art direction.
Något som inte är speciellt föredömligt är ATV motorljudet, sämre realism lär man fan leta efter. (ok, ok, Rage hade rätt kassa motorljud)

Vad det gäller det viktiga; huruvida det är roligt eller inte så är det utan tvekan roligaste FC spel jag lirat, 3 & 4 orkade jag inte ens engagera mig i bortom ett par timmar men i 5an har de blivit över 10 timmar bara på en kartregion. Man bör dock inte fokusera för hårt på main story mission då poängen som jag ser det är allt runt omkring tillsammans med huvudstory.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd

Funderar på att köpa spelet, men vet inte vilken version jag ska ta, jag, vet vad som skiljer mellan standard och gold, men är det värt att köpa gold direkt, eller kommer jag ha lika roligt med spelet minus några vapen och framtida expansioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Funderar på att köpa spelet, men vet inte vilken version jag ska ta, jag, vet vad som skiljer mellan standard och gold, men är det värt att köpa gold direkt, eller kommer jag ha lika roligt med spelet minus några vapen och framtida expansioner?

Det är ju en chansning. Tror du att du kommer gilla spelet och köpa expansionerna eller season pass så kan det ju vara idé att slå till på Gold. Det blir billigare att köpa Gold än normala+season pass och man får allt krimskrams på köpet.
Jag chansade och än så länge lutar det åt att jag gjorde rätt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Vilken precision har ögonspårningen? Tillräckligt noggrann för att göra headshots på avstånd med pistolen som man kan med musen?

Spelade in ett kort klipp där jag springer runt och aimar.

Och ett snabbskott på ganska nära håll

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Medlem

Nått jag verkligen gillar i farcry 5 är ljudet, sjukt bra inlevelse speciellt när jag kör med hörlurar. Allt i från tal till miljöljud, hur fågelkvitter låter när du går i skogen och hur vapnen låter, det gör mycket för känslan.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem

Är hundpiga och jag försöker lira detta spel med tv galen hund, som går fullständigt "apeshit" hela tiden.

hund, björn ,kattdjävel osv... flyger upp och skäller. Dryg hund som borde tvätta kulorna i stället. LOL

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Nått jag verkligen gillar i farcry 5 är ljudet, sjukt bra inlevelse speciellt när jag kör med hörlurar. Allt i från tal till miljöljud, hur fågelkvitter låter när du går i skogen och hur vapnen låter, det gör mycket för känslan.

Jo, har också tänkt på det en del. Gillar hur motståndarna snackar och speciellt hur de ibland småsjunger på lite religiösa sånger :D.
Det får dem att kännas som mycket mer realistiska personer, vilket ökar inlevelsen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

OK nu får jag dra tillbaka ett tidigare påstående, åtminstone delvis. Jag sa att textur filtreringen är apkass i FC5 och det visar sig bero på en enkel sak. Om du kör forcerad Anisotropisk filtrering i drivarn (16xAF) så kommer det ställa till problem med hur LOD nivåer sköts, sätt drivarn till application controlled AF och helt plötsligt så kommer saker som vägar se betydligt bättre ut när de går längre bort i bilden, nästan som att det med forcerad AF laddar in fel LOD nivå på det avståndet.

tl;dr : Sätt AF i drivarn till "applikation" för bästa textur filtrering i FC5

Normalt är detta inget problem då drivar AF i 99% av fallen ger en bättre bildkvalité men för FC5 verkar det ställa till problem av någon anledning. Det tråkiga är dock att Ultra läget på textur filtrering i spelet fortfarande inte når upp till vanlig 16xAF i kvalité (eller ens nära) men det är bättre än det skitdåliga resultatet som forcerad AF gav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://media.giphy.com/media/2Yc6DS1MZvIo75muTG/giphy.gif

Detta spel alltså... Jag har kört spelet i nästan 14 timmar och detta är den 9'e gången jag åker igenom marken. Alla andra gånger har det varit pga. jag har fått något på mig. Överkörd, fick en helikopter i huvudet eller liknande. Men denna gång vet jag bara inte vad man ska tycka...
Glad att jag snart är klar, för jag börjar bli väldigt irriterade på alla problem i detta spel nu.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har bara kört 8-9 timmar men inte stött på ett enda bekymmer.

Är det kanske pga kombo hw/os/drv?

Permalänk
Medlem

Kan inte heller påstå att jag råkat ut för några direkta buggar ännu, just nu uppe i 17 timmar. Spelar på PC.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Några av buggarna jag råkat ut för efter 10h+ är; falla genom kartan, mission npc som inte spawnar ordentligt, mission som inte går vidare utan fastnar på delmoment.
Alla dessa har lösts genom att ladda om (huvudmeny/continue), allt som allt inte allt för farliga buggar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har bara stött på en jobbig bugg. Dörrarna till statyn öppnades inte men det var bara att ta quit mission och börja om. Det var ju ändå ganska roligt uppdrag om man gjorde det med två flygplan ihop med Nick tänkte jag. Typiskt då att man inte fick göra om uppdraget. Allt såg lika dant ut när jag började om och dörrarna var fortfarande ingenbommade. Fick kasta mig ut ur planet och ta fallskärmen till översta våningen så löste det sig.

Annars har det bara varit roliga buggar som självkörande fyrhjulingar som beter sig konstigt och svävande gubbar som äter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som vet vart man kan hitta EXAKT låt från spelet när man startar spelet och man haffar the father? Sökt satan men hittar ej den från spelet...

Kanske bara jag som fick sån där skön känsla när man går ut med honom ur kyrkan och det är en annorlunda "Choir" Amazing grace.. Fan fick lite chills

Permalänk
Medlem
Skrivet av ESFF:

Nån som vet vart man kan hitta EXAKT låt från spelet när man startar spelet och man haffar the father? Sökt satan men hittar ej den från spelet...

Kanske bara jag som fick sån där skön känsla när man går ut med honom ur kyrkan och det är en annorlunda "Choir" Amazing grace.. Fan fick lite chills

Verkar inte vara med på någon av OGST plattorna hos spotify, finns två där varav ena är instrumental & andra är vokal.

Låten under introsekvens
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Verkar inte vara med på någon av OGST plattorna hos spotify, finns två där varav ena är instrumental & andra är vokal.

Låten under introsekvens

Ahh den hitta jag med men är ju inte själva låten i sig om du förstår. Fick med ett soundtrack till spelet men självklart inte den jag gillar mest...

Permalänk
Medlem

Gött! Efter att ha klockat grafikkortet ännu mer och kört benchen så har jag nu gått upp till Ultra inställningar. 👍🏼😄 Skall bli kul att spela i morgon! Synd bara att man är på ett tråkigt ställe som man inte kan gå förbi. Men det får jag fixa.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Hurk är galen men rolig. Ser fiender på långt håll och öppnar eld med bazookan oavsett om civila är i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Hurk är galen men rolig. Ser fiender på långt håll och öppnar eld med bazookan oavsett om civila är i närheten.

Ja, han är kul! 😄 Rätt bra att ha med när man skall ta outposts också.

Visa signatur