Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Allting renderas i 2560x1440, inklusive skrivbordet och webbläsare, därför ser du mer på hemsidor. Grafikkortet skalar sen ner den färdigrenderade bilden till 1920x1080 vid output för att skicka till TV:n.

Så det fungerar i princip som om du kört DSR med en 1920x1080-skärm, förutom att TV:n i sin tur skalar upp bilden till 3840x2160 efter det. Då skalning i regel aldrig är bra för skarpa, grafiska 2D-element kan jag nästan garantera att slutresultatet på skrivbordet kommer vara sämre än om man bara renderat och skickat ut 1920x1080 från början, i spel får man kanske lite av en anti-aliasing-effekt.

Man skulle kunna tro att det skulle bli sämre men efter att ha jämfört med faktiskt FHD (iof bara i ett spel på en skärm) så blir kvalitén faktiskt noterbart bättre, på samma sätt som om det varit äkta QHD (i detta fall). Och därmed adresseras den största nackdelen som jag upplevde med 55" OLED, att det blev för "blocky" om man inte körde typ i 4K men då på bekostnad av frekvensen. 120 hz är det dessutom vilket gör underverk så just nu är GSync monitorn tillbaks i garderoben

För kontorsbruk och annat finns det väl ingen anledning att köra annat än i native upplösning och vid behov låta Windows skala själva GUI:t (inte större problem i praktiken på en skrivbordsplacerad 55" dock )

Var kan man hitta faktiskt info om hur NVidia hanterar dessa, som det verkar, fejkupplösningar? Har det något namn?

Edit:
Kan tillägga att jag själv är förvånad att jag faktiskt ser en skillnad men antar att det har att göra med hur själva renderingsmotorn i spelet fungerar, och kan kanske skilja sig från motor till motor. Ska testa att jämföra med DSR när jag får chansen.

Permalänk
Medlem

Testade köra Medal of Honor (från 2010) som oavsett hur kraftfull hårdvara man har verkar hacka fram i 55 FPS som bäst, där gjorde verkligen GSync stor skillnad och gjorde det spelbart. Ett för övrigt rätt bra spel som tyvärr plågas av sanslöst mycket buggar och en pedagogik som skulle fått Bosse Ringholm att framstå som ett PR geni

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@improwise: Jo iofs, men man vill ju gärna kunna använda TVn som en TV också ibland, samt när den är så stor måste man ju helst sitta en bra bit ifrån den, så hade nog behövt ett större skrivbord. Ska fundera på det..
Ska kolla in den där tråden också. Är lite nyfiken vilka inställningar man ska köra på TVn. Använder Game mode just nu.

Svarar på ett inlägg från en annan tråd men vars diskussion kanske passa bättre här. Jag sitter i princip på vanligt mointoravstånd. Trodde inte det skulle fungera så bra som det gör faktiskt, till stor del beroende på att OLED som bekant inte har problem med betrakningsvinklarna på samma sätt. Men visst, en 55" "skärm" på skrivbordet kanske inte är för alla

Om jag inte minns fel så har jag kört med ISF Bright Room inställningen vid normalt kontorsarbete och Game mode då vid spelande.

Permalänk
Medlem

@improwise: Tack för det. Provade sätta TVn på skrivbordet nu och ja det är ganska maffigt.
Dock tycker jag text är något oskarp. Den är som inte suddig men det är som att det är en liten skugga runt en del text, t.ex. i den här skrivrutan "Nytt inlägg" här på sweclockers.
Kör med RGB Full 8bpc i Nvidia Control Panel. Märker att om jag kör med YCbCr lägena blir det nästan regnbågar runt allt.

Texten som är i t.ex. högerklicksmenyn på skrivbordet ser väldigt bra ut.

EDIT: Tydligast ser man på den vita datum/tid texten på den oranga bakgrunden som är i trådskaparens inlägg i en tråd

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@improwise: Tack för det. Provade sätta TVn på skrivbordet nu och ja det är ganska maffigt.
Dock tycker jag text är något oskarp. Den är som inte suddig men det är som att det är en liten skugga runt en del text, t.ex. i den här skrivrutan "Nytt inlägg" här på sweclockers.
Kör med RGB Full 8bpc i Nvidia Control Panel. Märker att om jag kör med YCbCr lägena blir det nästan regnbågar runt allt.

Texten som är i t.ex. högerklicksmenyn på skrivbordet ser väldigt bra ut.

EDIT: Tydligast ser man på den vita datum/tid texten på den oranga bakgrunden som är i trådskaparens inlägg i en tråd

Gissar att du inte kör 4:4:4 då, det brukar kunna medföra de den typen av problem.

https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling

Permalänk
Medlem

@improwise: Yes, där satt det. Ändrade HDMI ikonen i input listan på TVn till Game Console (från PC, ologiskt) och då blev det direkt bättre. Kör dock med RGB/Full/8bpc i NVIDIA Control Panel fortfarande. Provade YCbCr444 men såg ingen större skillnad?

Nu såg allt mycket trevligare ut iaf. Måste testa mer nu

EDIT: Nu märker jag att de små strecken som är under ikonerna i taskbaren i Windows, ibland går utanför bild. Har kommit fram till att det är TVns Screen Shift funktion "in action", för de kommer tillbaka direkt jag stänger av den funktionen. Lite små irriterande, men samtidigt bra så de inte bränns fast... Hmm

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@improwise: Yes, där satt det. Ändrade HDMI ikonen i input listan på TVn till Game Console (från PC, ologiskt) och då blev det direkt bättre. Kör dock med RGB/Full/8bpc i NVIDIA Control Panel fortfarande. Provade YCbCr444 men såg ingen större skillnad?

Nu såg allt mycket trevligare ut iaf. Måste testa mer nu

EDIT: Nu märker jag att de små strecken som är under ikonerna i taskbaren i Windows, ibland går utanför bild. Har kommit fram till att det är TVns Screen Shift funktion "in action", för de kommer tillbaka direkt jag stänger av den funktionen. Lite små irriterande, men samtidigt bra så de inte bränns fast... Hmm

Det där är en djungel med mkt trial and error. Se till att du kör Original i bildstorlek och ha den där 4:4:4 testbilden redo när du ändrat på saker och ting så har du en bra början HDMI kan vara rätt bråkigt, speciellt om man kör en TV som monitor mer permanent. Jag kör med DisplayPort => HDMI just för att slippa en del av problemen.

Permalänk
Medlem

@improwise: Vart hittar du en sån kabel? Jag hittar bara såna som klarar 4k30hz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@improwise: Vart hittar du en sån kabel? Jag hittar bara såna som klarar 4k30hz

Kabeln går ju bra med vilken 4k@60hz@4:4:4 HDMI kabel som helst men då behöver du så klart en adapter också om du ska mata med (m)DP.

https://www.uptab.com/uptab-displayport-1-4-to-hdmi-2-0a-hdr-...

Annars kan man köra nåt sånt här så minskar man ner lite på antalet anslutningar, eller iaf de synliga sådana, fast då är man mer låst gällande kabellängder så klart.

https://www.uptab.com/uptab-displayport-to-hdmi-2-0a-active-c...

UpTab är dock svåra att få tag på i Sverige och har hysteriskt dyra fraktkostnader (iaf senaste jag kollade). Men t.ex. Club3D finns också, även om jag hade lite strul med adaptrarna som inte riktigt hängde med när man gjorde resume från standby på laptopen och körde genom en Dell TB16 docka.

Har man en HDMI 2.0 utgång så kan man dock börja där, men tyvärr är ju ofta HDMI portar gimpade till 1.4 eller nåt även på så kallade Premium-laptops.