Ljudkvalitet på blutooth-mottagare?

Permalänk
Avstängd

Ljudkvalitet på blutooth-mottagare?

Hej,

Premiss: jag eftersträvar inte audiofilt ljud i detta projekt, men jag vill heller inte försämra ljudet från det som är idag. Det finns heller inget LAN eller WiFi att tillgå.

Idag kopplas smartphone via 3,5 tums till RCA-ingång på förstärkare modell äldre. Spelar främst Spotify från telefon. Såg en blutooth-mottagare på Kjell och tänkte att jag kunde slippa sladden som "låser fast" telefonen vid stereon. Men vad tror ni om kvaliteten på ljudet? Enheten stöder APTX/AAC som enligt säljaren är två standarder just för att motverka dåligt ljud i äldre blutooth-protokoll. Men det kanske bara är bluff och ända sämre än en analog sladd?

Nån som har erfarenhet och kan upplysa en vetgirig?

Permalänk
Medlem

Brukar köra bluetooth högtalare i köket och bluetooth lurar på bussen och tycker inte det låter som ljudkvaliteten lider, men det är inte så att jag aktivt sitter och lyssnar på musikens kvalitet. Om man håller på med något annat, tex lagar mat eller vad som helst märker man ingen skillnad.

Men det här är ju endast mina erfarenheter, kanske nån annan här som upplever något annat?

Permalänk
Medlem

bluetooth i sig är oftast så bra att man inte märker någon skillnad till det sämre..

Det beror mest på vad för övrig utrusning som man har, har man high end grejer så kanske det märks något, men då telefoner i allmänhet inte har nått vidare ljud via 3,5 så lär man inte märka nån skillnad till det sämre..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300