Inspiration till ett Fallout-ish chassi, för datorbygge.

Permalänk
Medlem

Inspiration till ett Fallout-ish chassi, för datorbygge.

Tjena gänget,

Har fått mycket hjälp här genom tiderna, och tänkte nu ge mig på mitt första fullständiga datorbygge. Kommer köpa några delar i taget pö om pö när plånboken tillåter, och har därför ingen panik.

Min grundtanke är att jag vill bygga en dator i lite army ruffig stil, tänk er en blandning mellan lite nuclear shelter style, fallout men ändå high-end funktionell i kombination med nästan lite steampunk ish känsla.

Därför kommer jag inom kort köpa mig ett Corsair Vengeance C70, och ha som grundplåt. Verkar vara väldigt kompetent och välbyggt och samtidigt snyggt som grundplåt.

Det jag behöver hjälp av er med, är vart jag kan tänkas få tag på lite schyssta tillbehör till detta bygge. Jag hade önskat att jag satt med en examen i industriell mekanik, eller någon annan "mr-fixit" kunskap, så jag kunde bygga mina egna mätare, lampkretsar för glödlampor etc. etc. men jag besitter inte sådan kunskap, och måste således ta lite genvägar och göra smarta lösningar som inte innebär en lödpenna eller avancerade mätinstrument.

Önskelista:
- "flipswitchar" för att slå på och av belysning inne i chassit med. Gärna med ett sånt där coolt lock på.
- Varm belysning inuti, inte kritvit LED-belysning. 12 volts lysrör kanske?
- Analoga CPU och RAM mätare på framsidan. (Beyond cool)
- Fancontrollers som passar i stilen.
- Vattenkylning som passar in i känslan!
- har du roliga idéer som jag inte tänkt på, shoot! I'm all ears!

Allt i den här tråden är t.ex. extremt coolt om man kunde inkorporera på något vis!
https://www.sweclockers.com/artikel/19115-sa-fungerar-skarmpa...

Inspirationschassin

Lite känslan... men inte så här mycket!

Lite ärligt ruffig feeling.

Flip-Switcharna är beyond awesome!

Typ några sådana här mätare!

Permalänk

Hoppas det blir av! Följer tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Avstängd

Ah, jag har ju exakt ett sådant sprillans nytt i kartong jag kan tänka mig att förhandla om om jag får tag på ett begagnat caselab.

Jag handlade coola mätare och annat från Tyskland förut, samt Nixierör, mm.
(har dock inga drivare till dem)

Nu blev man ju sugen att börja med något igen!

Det är ett helt ok chassi, fronten och det är helt i metall, inte så mycket plast på det, så det bör vara relativt enkelt att modda om man vill ha skotthål, metallrevor, söndersprängda hål och annat.

Pollinelectric i Tyskland brukar ha en del underliga retrogrejer i lager ibland om det inte måste vara svenska återförsäljare.

Järn och stål hade vi massor på jobbet i skrotbingen, kan säkert höra med dem om du behöver något särskilt, är nog inga stora pengar tror jag.

Har säkert extra av en del prylar om det är intressant med byten eller köp, men vi kan ta det i PM i så fall.

Jag tänkte smida delar av mitt chassi när jag har tid igen, fan vad sugen man blev igen nu!

Edit, tex Biltema har många roliga knappar på deras stylinghörna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Svaga billampor och liknande brukar redan gå på 12V annars behöver du bara en resistor om den vill ha lägre spänning, de flesta glödlampor lyser tillräckligt bra för detta även vid lägre spänning.

Du kan styra dem med ett relä, eller en transistor, tex om det skall vara enkelt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ah, jag har ju exakt ett sådant sprillans nytt i kartong jag kan tänka mig att förhandla om om jag får tag på ett begagnat caselab.

Jag handlade coola mätare och annat från Tyskland förut, samt Nixierör, mm.
(har dock inga drivare till dem)

Nu blev man ju sugen att börja med något igen!

Det är ett helt ok chassi, fronten och det är helt i metall, inte så mycket plast på det, så det bör vara relativt enkelt att modda om man vill ha skotthål, metallrevor, söndersprängda hål och annat.

Pollinelectric i Tyskland brukar ha en del underliga retrogrejer i lager ibland om det inte måste vara svenska återförsäljare.

Järn och stål hade vi massor på jobbet i skrotbingen, kan säkert höra med dem om du behöver något särskilt, är nog inga stora pengar tror jag.

Har säkert extra av en del prylar om det är intressant med byten eller köp, men vi kan ta det i PM i så fall.

Jag tänkte smida delar av mitt chassi när jag har tid igen, fan vad sugen man blev igen nu!

Edit, tex Biltema har många roliga knappar på deras stylinghörna.

Sjukt vad pepp jag blev av ditt inlägg. Dock finns det ju några "bara", som jag personligen känner är ganska stora hinder! ... men jag håller gärna vidare kontakt, för att byta erfarenheter och inspiration!

Skotthål var ju en rolig detalj som jag absolut ska fundera över! Funderar på att fixa RIKTIGA!

Har du ett exakt sånt case, som du vill sälja så har du en köpare! Hör av dig i PM isf!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Avstängd

Jag såg bauhaus hade stålomspunnen lampkabel som skulle passa perfekt för sådanthär, dock var den svindyr när jag var där, typ 40 spänn metern eller någonting sådant...
Biltema hade tidigare en Amperemätare för 35:- men den verkar ha utgått, de hade även kopir av lustgas switchar och sådant.

belganet (svenskt) och svebry electronic (sverige) brukar ha en del surplus grejer till bra priser.
någon av dem hade till och med ett mindre lager med skumma elektronrör för typ 5-10:- eller någonting sådant. (brukar finnas hos pollin.de och de också till motsvarande priser)
bw-schmitti.de i Tyskland brukar ha en del riktigt udda militär surplus ibland.
Bland annat hade de tidigare tyska försvarets startknappar för armefordonen för typ 2 euro eller någonting sådant, den borde ju vara som klippt och skuren för ett sådanthär projekt... Samt pansarfordons hörlurar, mm.

Dedär räfflade plaströren hittar du bland annat hos svedol (sverige), de är kabelskydd till lastbilsvagnar och annat, de går att bygga ihop med modylsystem med olika kopplingar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem chassit, men nixietuberna ligger hos ryska! tullen 😬😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Brukar inte vara några problem, i sämsta fall åker ni på tullavgift om jag har för mig 170:- eller någontng sådant om det fastnar i svenska tullen, men mina paket gick igenom från Ryssarna utan problem senast.
Har beställt grejer både från Ryssland och Ukraina, fungerade fint alla gånger och inget var trasigt, vårdslöst kastat eller på annat sätt förstört eller misshandlat vid hanteringen... *host*host*
Ryska tullen är mest bara en formalitet, man brukar se att de har tejpat om de kollat något bara.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Satte igång med mitt bygge för någon dag sedan, Måste säga att jag är litet imponerad över hur snyggt den integrerade kabelupphängningen fungerade i detta chassi, det mesta gick att bara klämma dit med byglarna i centralkanalen vid HDD buren, skitenkelt att ändra på dessutom tex om man (som jag glömt en liten irriterande fläktkabel...). Inga sönderklippta buntband eller paddar som lossnar.

Nackdel, litet vek konstruktion på plåtarna.
(men hade som sagt chassit sedan tidigare, så tänkte att jag lika gärna kunde använda det själv om ni inte skulle ha det, förut har det bara stått i sin kartong. )

Men, hur får jag in mina två st 4x 120 radiatorer i det...
(skämtar, de är större än chassit är långt... funderar på att smida någonting som kan husera dem)

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på hur ni löste matningen till neonrören.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Startade min rigg idag i samma chassi, noterade att moderkortet var inställt på svagt rödlysande default, vilket jag gillar, hade ett gammalt kallkatodrör som ger ett grönt sken jag tryckte dit mest för att jag redan hade det liggandes, tänkte tipsa om att det gröna skenet passade perfekt till temat, gav litet militär eller skum laboratoriekänsla ihop med det blodröda, typ sådär som det ser ut i vissa scener i new wegas...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Skrivet av armswat:

Tjena gänget,

Har fått mycket hjälp här genom tiderna, och tänkte nu ge mig på mitt första fullständiga datorbygge. Kommer köpa några delar i taget pö om pö när plånboken tillåter, och har därför ingen panik.

Min grundtanke är att jag vill bygga en dator i lite army ruffig stil, tänk er en blandning mellan lite nuclear shelter style, fallout men ändå high-end funktionell i kombination med nästan lite steampunk ish känsla.

Därför kommer jag inom kort köpa mig ett Corsair Vengeance C70, och ha som grundplåt. Verkar vara väldigt kompetent och välbyggt och samtidigt snyggt som grundplåt.

http://www.corsair.com/Media/catalog/product/c/7/c70_g_handlesdown.png

Det jag behöver hjälp av er med, är vart jag kan tänkas få tag på lite schyssta tillbehör till detta bygge. Jag hade önskat att jag satt med en examen i industriell mekanik, eller någon annan "mr-fixit" kunskap, så jag kunde bygga mina egna mätare, lampkretsar för glödlampor etc. etc. men jag besitter inte sådan kunskap, och måste således ta lite genvägar och göra smarta lösningar som inte innebär en lödpenna eller avancerade mätinstrument.

Önskelista:
- "flipswitchar" för att slå på och av belysning inne i chassit med. Gärna med ett sånt där coolt lock på.
- Varm belysning inuti, inte kritvit LED-belysning. 12 volts lysrör kanske?
- Analoga CPU och RAM mätare på framsidan. (Beyond cool)
- Fancontrollers som passar i stilen.
- Vattenkylning som passar in i känslan!
- har du roliga idéer som jag inte tänkt på, shoot! I'm all ears!

Allt i den här tråden är t.ex. extremt coolt om man kunde inkorporera på något vis!
https://www.sweclockers.com/artikel/19115-sa-fungerar-skarmpa...

Inspirationschassin
https://i.pinimg.com/736x/b4/09/87/b40987c0169de5506cf4a7a28a909ffa.jpg
Lite känslan... men inte så här mycket!

https://img0.etsystatic.com/207/0/8121939/il_570xN.1246163012_bvav.jpg]https://img0.etsystatic.com/207/0/8121939/il_570xN.1246163012_bvav.jpg
Lite ärligt ruffig feeling.

https://i.pinimg.com/736x/e1/c2/71/e1c271a07d8d4b4b06b486b5c6a5dc86--computer-gadgets-computer-case.jpg
Flip-Switcharna är beyond awesome!

https://i.pinimg.com/736x/6f/e1/f8/6fe1f81ab19d4fa890121ce2bd760c2a--gaming-computer-computer-case.jpg
Typ några sådana här mätare!

Lite steampunk?