Rykte: AMD Crimson Relive Redux integrerar hårdvaruövervakning

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Crimson Relive Redux integrerar hårdvaruövervakning

Nya bilder hittar ut på webben och gör gällande att året för med sig ännu en stor revision av AMD:s drivrutinspaket, där bland annat hårdvaruövervakning ska integreras direkt i drivrutinen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trodde först det hade att göra med övervakning ala foliehatt xd

Permalänk
Medlem

Trevligt, dock behöver hela crimson ett lyft atm.
Sjukt ostabilt tyvärr och med vega så finns det inte mycket alternativ för UV.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

för jobbigt att lägga in afterburner och kryssa för vad man nu vill ska dyka upp i osd

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

@femkantig: Overdrive funkar dåligt med Vega när det gäller överklockningsdelen. Skulle vara skönt att bara köra med ett verktyg för OSD och överklockning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

för jobbigt att lägga in afterburner och kryssa för vad man nu vill ska dyka upp i osd

Jobbigt och jobbigt, positivt om jag slipper ett tredjeparts program om nu Amd integrerar det, dom känner väl sitt grafikkort bäst kan tyckas. Dessutom har jag upplevt stora kompabilitets-problem med afterburner och nyaste versionerna av Win10, så att slippa det är också trevligt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag kör EVGA precision och såvitt jag vet finns inget sätt att kolla CPU användning/temp medan man är i spel. Via MSI Afterburner vet jag att det går men.. Vore trevligt om Nvidia också implementerade det här!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan väl också tycka att crimson saknar en del. När det var nytt hade jag förståelse för att alla inställningar från gamka catalyst inte flyttats över ännu som färgalibrering, styrning av utgångar, overscan och liknande men det verkar ju fortfarande två år senare inte vara flytatt till nya gränssnittet.
Det är visserligen ett sidospår men det påminner lite om microsofts oförklariliga och riktigt slpittrade inställningar/kontrollpanelsystem som microsoft inte fått ordning på sedan windows 8.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Tycker Crimson är Bland det bästa på marknaden och verkar bara bli bättre. Varje gång jag måste pilla med nvidias geforce experiance så blir man galen.
Det enda problemet är att just nu är den en mitt emellan version för äldre CGN och nya Vega.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jösses , det har dröjt ända till 2017 innan dessa funktioner blivit integrerade med drivaren.
Hoppas nu bara det finns en standard för att läsa av dessa värden till exempelvis Rainmeter, så man slipper använda skumbuggiga 3e parts program. (min OHM brukade frysa med 100% cpu load, tex, helt random, har slutat göra det nu, men skum bug lixom.)

Permalänk
Medlem

De kan väl lägga till alla föregående funktioner först som Söderbäck skrev.
Sedan så förstår jag inte varför de aldrig fixar FPS Target Control. Det har aldrig fungerat för mig den korta tid det har funnits. Jag måste ställa skärmens refresh rate för att få en lägre högsta fps i spel som inte har inbyggd fps cap.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

AMD Radeon Software Crimson Edition ReLive Redux

Sjyssta namn i all ära, men är inte detta lite väl mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

De kan väl lägga till alla föregående funktioner först som Söderbäck skrev.
Sedan så förstår jag inte varför de aldrig fixar FPS Target Control. Det har aldrig fungerat för mig den korta tid det har funnits. Jag måste ställa skärmens refresh rate för att få en lägre högsta fps i spel som inte har inbyggd fps cap.

vad har du för kort ocn vilka spel gäller det? för min del funka det nämligen rätt bra på mitt vega kort. man kan var så att dem har slarvat med det på äldre kort eller att det kan var spelmotorn som kan ställa till.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BigMomma:

AMD Radeon Software Crimson Edition ReLive Redux

Sjyssta namn i all ära, men är inte detta lite väl mycket?

Ny gourmetburgare på donken AMD Radeon Software Crimson Edition ReLive Redux med jalapeno!
i samarbete med Johan Jureskog.

Permalänk
Medlem

Nu saknas NVIDIA med detta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

vad har du för kort ocn vilka spel gäller det? för min del funka det nämligen rätt bra på mitt vega kort. man kan var så att dem har slarvat med det på äldre kort eller att det kan var spelmotorn som kan ställa till.

Har två R9 290X och just i detta fall gäller det Fallout 4 (crossfire inaktiverat då det verkar ge sämre prestanda).

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Trodde först det hade att göra med övervakning ala foliehatt xd

Kan användas för att se när du använder din dator, d.v.s. när du är hemma. Så kan orsaka en del fysiska problem om någon väljer att missbruka funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

AMD Radeon Software Crimson Edition ReLive Redux

Sjyssta namn i all ära, men är inte detta lite väl mycket?

Ja. Vad kan man säga? Vad ska nästa heta? AMD Radeon Software Crimson Edition Relive Redux The Sequel?

Skrivet av zin:

Kan användas för att se när du använder din dator, d.v.s. när du är hemma. Så kan orsaka en del fysiska problem om någon väljer att missbruka funktionen.

Akta att dricka vatten ur kranen. Någon kan ha missbrukat vattnet vid reningsverket.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nu saknas NVIDIA med detta.

Ja istället får vi nöja oss med geforce experience...... Hoppas det blir lite fart på den gröna sidan om det här blir verklighet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja istället får vi nöja oss med geforce experience...... Hoppas det blir lite fart på den gröna sidan om det här blir verklighet.

Jag använder ju deras inbyggda FPS-mätare konstant och det skulle inte skada om man fick veta VRAM och sådant.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de även kan fixa buggen som gör att Overwatch krashar om man har en R9 290 då denna har hängt med i drivrutinerna sedan juli i år.

Permalänk
Medlem

Kontrolfreak man är är det alltid trevligt att övervakning av hårdvaran bakas in i drivrutinen.
Närmare hårdvaran än så kan man knappast komma.
Hoppas bara de tänker på att det är mer än GPUn att mäta på ett grafikkort.
GPU-Z mäter temperaturer på GPU, VRAM, VRMer och hela kortet.
Det är just VRMerna på mitt 390X Tri-X som blir varma. Funderar på att sätt dit kylflänsar men har inte hittat några.

Permalänk
Medlem

Kan jag använda detta med ett Ryzen system, fastän jag har ett Nvidia grafikkort? Tycker att dator går upp i varv när jag bara surfar runt på nätet. Känns fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Kan jag använda detta med ett Ryzen system, fastän jag har ett Nvidia grafikkort? Tycker att dator går upp i varv när jag bara surfar runt på nätet. Känns fel.

nej, detta är endast radeon kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett ordentligt gränssnitt och inte en massa drakar och demoner eller något liknande gaming tema...