Nytt grafikkort funkar sämre än mitt gamla [GTX 750 -> GTX 1060]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brazton:

Hur löser jag detta felet??

Skickades från m.sweclockers.com

trollar du?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

trollar du?

Haha nej nej nej!!! Jag är heeelt alvarlig jag vet ibte hur jag ska lösa om det är processor som e felet eller kylning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brazton:

Haha nej nej nej!!! Jag är heeelt alvarlig jag vet ibte hur jag ska lösa om det är processor som e felet eller kylning

Skickades från m.sweclockers.com

Där av att vi har förklarat många gånger att vi ej vet heller. Det måste testas först.

Det vi har sätt på en bild du skicka är att processorn går i 1200Mhz, det är inte helt rätt och skulle förklara den dåliga prestandan.

Frågan är ju då, varför gör den så?

Vanligt fel är: Den är för varm, vilket gör att den klockar ned sig själv till en lägre hastighet.
Detta måste du kolla genom ett av programmen som jag listade i mitt förra inlägg. De läser av sensorerna i datorn så du kan läsa av temperaturen på processorn, samt en massa andra saker.

Om det är så att processorn överhettar, så tar vi det från det.
Om processorn ej överhettar, så går vi vidare på det.

Men först måste vi så klart avgöra, går den för varm eller ej? Det kan ingen av oss veta, enbart du. Då det är du som sitter vid datorn i fråga.
Sedan kan du berätta för oss hur varm den är, och vi kan arbeta vidare med den informationen.

Läs antingen mitt eller Chrisism8's inlägg och gå ifrån det. Använd t.ex. https://www.hwinfo.com/ det är gratis, installera och kör, så kommer du få upp en ruta med massor av information. Du är ute efter allt relaterat till processor temperatur just nu. Dvs. CPU, Package osv. Ta gärna en bild om du känner dig fundersam på vilken av dom vi är ute efter, det är alltid enklare så.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Får man fråga vart ifrån du har inhandlat ditt GTX 1060 6GB?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Får man fråga vart ifrån du har inhandlat ditt GTX 1060 6GB?

Jag svarar det du vill höra, Greattech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jag svarar det du vill höra, Greattech.

Jaså? Vad jag vet så säljer dom inte lösa komponenter utan bara färdigbyggda datorer.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi:
Då vet du mer än mig!

Permalänk
Avstängd

@Brazton: Nu har inte jag några sociala medier men jag par dig mitt nummer så kan du ringa eller smsa så kan jag hjälpa dig. Verkar inte vara någon fungerande lösning det här med forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brazton:

Haha nej nej nej!!! Jag är heeelt alvarlig jag vet ibte hur jag ska lösa om det är processor som e felet eller kylning

Skickades från m.sweclockers.com

Åk upp med datorn till typ NetonNet och be dom kolla vad som är fel. Kostar väl en 6-700 kr men om du inte orkar försöka det jag skrev på förra sidan så är det nog inte så mycket någon på det här forumet kan hjälpa dig med. Det är svårt för någon att hoppa in igenom sin egen skärm och ut genom din. Jag bor förvisso i jkpg, men vad har jag för motivation att lägga 2-3-4h av min egen tid på någon som inte ens orkar läsa vad folk skriver?

Im out

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@Brazton: Nu har inte jag några sociala medier men jag par dig mitt nummer så kan du ringa eller smsa så kan jag hjälpa dig. Verkar inte vara någon fungerande lösning det här med forum

Ingen med fungerande lösning? Snubben kan ju knappt öppna webbläsaren känns det som - har du läst tråden?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

@frong: Ja jag läste igenom den och jag tycker synd om honom. Så tänkte att han/hon kanske behöver hjälp på annat vis
Fungerande lösningar har kommit, inte det jag menade.. Jag syftade till att använda sig av forum inte var en fungerande lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Där av att vi har förklarat många gånger att vi ej vet heller. Det måste testas först.

Det vi har sätt på en bild du skicka är att processorn går i 1200Mhz, det är inte helt rätt och skulle förklara den dåliga prestandan.

Frågan är ju då, varför gör den så?

Vanligt fel är: Den är för varm, vilket gör att den klockar ned sig själv till en lägre hastighet.
Detta måste du kolla genom ett av programmen som jag listade i mitt förra inlägg. De läser av sensorerna i datorn så du kan läsa av temperaturen på processorn, samt en massa andra saker.

Om det är så att processorn överhettar, så tar vi det från det.
Om processorn ej överhettar, så går vi vidare på det.

Men först måste vi så klart avgöra, går den för varm eller ej? Det kan ingen av oss veta, enbart du. Då det är du som sitter vid datorn i fråga.
Sedan kan du berätta för oss hur varm den är, och vi kan arbeta vidare med den informationen.

Läs antingen mitt eller Chrisism8's inlägg och gå ifrån det. Använd t.ex. https://www.hwinfo.com/ det är gratis, installera och kör, så kommer du få upp en ruta med massor av information. Du är ute efter allt relaterat till processor temperatur just nu. Dvs. CPU, Package osv. Ta gärna en bild om du känner dig fundersam på vilken av dom vi är ute efter, det är alltid enklare så.

Skrivet av Chrisism8:

Åk upp med datorn till typ NetonNet och be dom kolla vad som är fel. Kostar väl en 6-700 kr men om du inte orkar försöka det jag skrev på förra sidan så är det nog inte så mycket någon på det här forumet kan hjälpa dig med. Det är svårt för någon att hoppa in igenom sin egen skärm och ut genom din. Jag bor förvisso i jkpg, men vad har jag för motivation att lägga 2-3-4h av min egen tid på någon som inte ens orkar läsa vad folk skriver?

Im out

Skrivet av frong:

Ingen med fungerande lösning? Snubben kan ju knappt öppna webbläsaren känns det som - har du läst tråden?

http://www.bilddump.se/bilder/20180118182716-81.236.217.215.P...

http://www.bilddump.se/bilder/20180118182851-81.236.217.215.P...

så?

Permalänk
Avstängd

Om någon är intresserad ser problemet ut att vara ( proceis som många varit inne på) cpu temperatur. 91grader i bios.
Vid load 96-99.

Tror det blir att prova att montera ny kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Om någon är intresserad ser problemet ut att vara ( proceis som många varit inne på) cpu temperatur. 91grader i bios.
Vid load 96-99.

Tror det blir att prova att montera ny kylare.

Verkar som om grafikkortet också klockar ner sig. Varmt inne i chassit?

Edit, nej glöm det...

Skit bakom spakarna...
Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Testa plugga ur Moderkortsbatteriet med alla kablar till datorn urdragna givetvis. Vänta 20sek och sätt sedan tillbaka det. Testa nu sedan att starta upp datorn och kolla hur det fungerar. Eventuellt måste du ställa in Boot Option i BIOS innan men.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@rewoX: Bios testade vi att återställa också

Permalänk
Skrivet av milkab:

Om någon är intresserad ser problemet ut att vara ( proceis som många varit inne på) cpu temperatur. 91grader i bios.
Vid load 96-99.

Tror det blir att prova att montera ny kylare.

det blir inte ens så varmt med en stock kylare utan kylpasta.

lossa den och se vad det är frågan om och montera tillbaka den om inte något skit är emellan?
går fläkten till kylaren?

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

satt den i rätt pci-port? dvs en 16x-port

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cordinator:

det blir inte ens så varmt med en stock kylare utan kylpasta.

lossa den och se vad det är frågan om och montera tillbaka den om inte något skit är emellan?
går fläkten till kylaren?

Nej jag vet ju det men han har inte monterat lös den. Osäker om det ens va han som installerade den. Länge sedan var det iaf. Det är inget damm under fläkten och den snurrar på., fint tillomed enligt ägaren.

Min tanke är att antingen har fläkten gett sig.. Eller så processorn... Hoppas på det första.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av femkantig:

satt den i rätt pci-port? dvs en 16x-port

Det bad jag honom aldrig att kolla. Kan det orsaka cpu överhettning?

Permalänk
Medlem

@milkab
Väldigt roligt att se att du bemödade dig och rentav kontakta honom per telefon. Känns som vi tar oss snabbare framåt nu.

@Brazton
Något verkar väldigt allvarligt fel om den visar 91 grader i bios, även om en fläkt inte fungerade så är den temperaturen utan att datorn ansträngs väldigt hög. Att kolla om en fläkt inte fungerar borde vara tämligen enkelt dock - ha chassit till datorn öppen och starta datorn, snurrar alla fläktar? Om ja, installera om CPU kylaren. Krävs kylpasta som kostar kring 100 kr, t.ex. "Arctic Silver 5" är väldigt bra och populär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Nej jag vet ju det men han har inte monterat lös den. Osäker om det ens va han som installerade den. Länge sedan var det iaf. Det är inget damm under fläkten och den snurrar på., fint tillomed enligt ägaren.

Min tanke är att antingen har fläkten gett sig.. Eller så processorn... Hoppas på det första.

Ne precis jag beställde delarna tillsammans med en mer datorkunnig för några år sedan då han monterade hela o indtallerade allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte följt och läs tråden utan bara de senaste inläggen. Du har förmodligen råkat slå i kylaren när du bytte kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brazton:

Ne precis jag beställde delarna tillsammans med en mer datorkunnig för några år sedan då han monterade hela o indtallerade allt

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken butik köpte du ifrån?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Okej alla tack för hjälpen!! Nu har jag löst felet jag fixade ny kylare till CPU då allt funkar bra!
speciellt tack till @milkab som hjälpte mig!!!

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig till slut!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kan det ha varit så enkelt att en av push-pinsen på cpu-kylarwn råkat lossna när du installerade grafikkortet? Kanske var helt onödigt att köpa ny cpu-kylare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

@Brazton:

Ett råd är att använda "Citera flera" och sen trycka på "Citera" den sista så blir det lättare att svara alla.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan det ha varit så enkelt att en av push-pinsen på cpu-kylarwn råkat lossna när du installerade grafikkortet? Kanske var helt onödigt att köpa ny cpu-kylare.

Kan ha varit så enkelt.
Kan ha varit så enkelt att sladden till cpu kylaren släppt också. Kan även ha varit så enkelt att det inte fanns någon cpu kylare från början

Alla dessa kan blev löst med en ny cpu kylare för några hundringar.
Jag rekommenderar ingen som ska lira på sin dator att köra med stockkylare. Ökad livslängd för några hundringar. Köp en vettja. Tips från mig till dig. Gratis tillomed 🤘

Trevlig helg!