Bredbandsbolaget ny hastighet på internet 2018.01

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Tjena!

Fick för inte så länge sedan ett mail från BBB där ämnesraden var "Nytt år – nytt snabbare bredband!".
Där i står det bl.a "Vi ökar på din hastighet från och med den 1 mars i år, vilket innebär att din nya bredbandshastighet blir 500/500. "
Vad jag kan se så har jag fortfarande 500/100 i bredbandskollen.
Och när jag loggar in på deras sida/kontrollpanel så står det "Abonnemang: Bredband 500/100,
Nedhastighet 250-500 Mbit/s,
Upphastighet 60-100 Mbit/s".
Betyder detta att mitt nät inte har support för 500 upp eller är man tvungen att kontakta dom på supporten ändå fast det står klart och tydligt att hastigheten ska ökas på automatiskt?!

Tack på förhand.

Det står detta på deras sida indirekt kan de jue säga till alla att nej dit nät stödjer inte mer än 100Mbit upp.
Jag hade tidigare 250/100 som de skulle höja till 250/250 men jag nergraderade mig till 100/100 då mitt nät inte klarar mer i upphastighet. Men BBB, Comhem, Telia är jue också bland de 3 största och dyraste operatörerna, de mindre operatörerna och i de öppna näten finns de billigare priserna. I regel i nät som dessa 3 har monopol så är det ca 130-200:- dyrare mot ett öppet nät åtminstone de ställen jag har jämfört mot runt Stockholm samt inom Familjebostäder som jag bodde tidigare. Nu sitter jag dock i ett nät där BBB har monopol.

Nedladdningshastighet: 250-500 Mbit/s
Uppladdningshastighet: 250-500 Mbit/s
(i vissa nät 60-100 Mbit/s)
Trådlös router ingår

För er som inte har fiber och är hänvisade till ADSL kolla in Bahnhof de erbjuder ADSL upp till 24Mbit för 349:- eller 8Mbit för 329:- och det priset gäller utan att du har telefonabonnemang: https://www.bahnhof.se/ovriga-orter-adsl/hel-ledning-om-du-in...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Tjena!

Fick för inte så länge sedan ett mail från BBB där ämnesraden var "Nytt år – nytt snabbare bredband!".
Där i står det bl.a "Vi ökar på din hastighet från och med den 1 mars i år, vilket innebär att din nya bredbandshastighet blir 500/500. "
Vad jag kan se så har jag fortfarande 500/100 i bredbandskollen.
Och när jag loggar in på deras sida/kontrollpanel så står det "Abonnemang: Bredband 500/100,
Nedhastighet 250-500 Mbit/s,
Upphastighet 60-100 Mbit/s".
Betyder detta att mitt nät inte har support för 500 upp eller är man tvungen att kontakta dom på supporten ändå fast det står klart och tydligt att hastigheten ska ökas på automatiskt?!

Tack på förhand.

Du bör ha fått snabbare. Vi fick 1000/1000 från 1000/100 utan att göra någonting. Antingen så är det så att utrustningen där du bor är för gammal, eller så får du väl ta ett snack med BBB supporten.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet med Coax kan dom aldrig gömma helt. Man är beroende av ett coax-nät med allt ifrån "returstörningar", till flaskhalsar/kapacitetsproblem samt ett modem som står och drar el, alstrar värme och är ytterligare en felkälla. (Under åren har 3st upc/comhem-modem pajat för mig, vilket då leder till dagar/vecka downtime).
Coax är väl på inga sätt katastrofdåligt, men det går ALDRIG att argumentera för att det INTE är en kompromiss jämfört med en Fiber/LAN-lösning.

FiberKoax är ju en äldre variant och det är väl egentligen inte så konstigt att personer som redan har FiberKoax nergrävt inte känner för lägga flera tusen på att installera äkta fiber, även om det är något bättre och mer framtidssäkert. Tror dock inte att FiberKoax installeras idag utan var väl ursprungligen gjord för KabelTV men som verkar funka utmärkt för internet också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

FiberKoax är ju en äldre variant och det är väl egentligen inte så konstigt att personer som redan har FiberKoax nergrävt inte känner för lägga flera tusen på att installera äkta fiber, även om det är något bättre och mer framtidssäkert. Tror dock inte att FiberKoax installeras idag utan var väl ursprungligen gjord för KabelTV men som verkar funka utmärkt för internet också.

Jodå, finns hus som fortfarande än idag väljer koax, oftast fiber till fastigheten sen coax från källaren till lägenheter. Främst dom som kollar traditionell tv får det lättare (behöver ingen box, bara tv@kort. En del nybyggen väljer att köra både coax och lan i fastigheten så dom boende får välja själv. Bra redundans med två källor. Merparten av befolkningen är dock tämligen ointresserade om det är en coax eller en nätverkskabel sista 35 metrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Du bör ha fått snabbare. Vi fick 1000/1000 från 1000/100 utan att göra någonting. Antingen så är det så att utrustningen där du bor är för gammal, eller så får du väl ta ett snack med BBB supporten.

Okej. Tack för svaret! Har kollat med supporten genom Messenger, och det verkar som att automatiken inte funkade för mig.
Så får se om jag har snabbare inom ca 24 timmar.
Fick detta som svar,
"Hej XXXX! Uppgraderingen ska ha gjorts automatiskt men verkar inte ha gjort det i detta fallet. Jag har gjort uppgraderingen manuellt och du bör se förändringen inom 24 timmar. /XXXXX"

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering;
Skönt att det gick snabbare än väntat med uppdateringen.

Inte för att uppladdningshastigheten lär nyttjas speciellt mycket, förutom kanske när man kör backups till t.e.x Onedrive.
Hade iom hellre sett billigare pris på 500/100 än att få 500/500, men får duga så länge.

Så till er som inte fått någon automatisk uppdatering, kolla med supporten(via Messenger gjorde jag), så att det inte har strulat någonstans, som det hade gjort för mig.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)