Bredbandsbolaget ny hastighet på internet 2018.01

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget ny hastighet på internet 2018.01

Det damp ner ett brev i lådan idag från BBB.

De kommer att ta bort min nuvarande hastighet (100/10) och ersätta den med 100/100. Samtidigt får jag betala det fulla priset för 100/100.

Låt oss backa bandet. Huset jag bor i installerade Tele2 "fiber" i för ett antal år sedan. Då knöts ett avtal med Tele2 för 100/10 och ett OK pris på 199kr/månad. Det är alltså detta erbjudandet som BBB nu vill göra sig av med. (Som bekant så köpte BBB Tele2's bredband för ett par år sedan). Det är inget stadsnät utan nätverket i huset är fortfarande bundet ett par år till.

Fråga, får de verkligen lov att göra på detta viset?
Här är mer info: http://www.bredbandsbolaget.se/ny-hastighet.html

Mvh Staffan

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

@pike2k: Ja de får göra så, men du kan ju kolla vilka alternativ du har att byta bolag etc om du vill, du får ju säga upp det hela om ändringen inte passar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@pike2k: Om det är bundet? Så borde det ju vara just det, "bundet"! Det förändras ju inte av att företaget blivit uppköpt. Finns det ett kontrakt? Borde den gälla, speciellt bindningstiden ut.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av pike2k:

De kommer att ta bort min nuvarande hastighet (100/10) och ersätta den med 100/100. Samtidigt får jag betala det fulla priset för 100/100.

Låt oss backa bandet. Huset jag bor i installerade Tele2 "fiber" i för ett antal år sedan. Då knöts ett avtal med Tele2 för 100/10 och ett OK pris på 199kr/månad. Det är alltså detta erbjudandet som BBB nu vill göra sig av med. (Som bekant så köpte BBB Tele2's bredband för ett par år sedan). Det är inget stadsnät utan nätverket i huset är fortfarande bundet ett par år till.

Mvh Staffan

Höjer ni priset under min bindningstid?
Nej, det gör vi inte. Ditt avtalade pris hos oss gäller tills bindningstiden har gått ut, och först därefter får du nytt pris.

Inget konstigt alltså, bara avsluta och skaffa en annan leverantör om du är missnöjd.

Skrivet av Turbonisse:

@pike2k: Om det är bundet? Så borde det ju vara just det, "bundet"! Det förändras ju inte av att företaget blivit uppköpt. Finns det ett kontrakt? Borde den gälla, speciellt bindningstiden ut.

Läs ovan jag tycker dom gör rätt för sig.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Är det inte ett tidsbestämt avtal så kan dom göra så. Inget varar för evigt...

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av pike2k:

Det är inget stadsnät utan nätverket i huset är fortfarande bundet ett par år till.

Mvh Staffan

Beror helt på hur kontraktet är formulerat med den som äger huset.

Har du bindningstid kvar för din del av bredbandet, så kan de inte lyfta ur dig ur detta avtal, innan föregående avtal har gått ut.
(Återigen lite beroende på hur avtalet ser ut såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pike2k:

Mvh Staffan

De får göra så här. De säger upp din gamla tjänst och erbjuder en annan istället. Man är inte tvungen att godta den nya tjänsten men man kan inte behålla den gamla.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det nya priset enbart gäller efter det att bindningstiden gått ut skulle jag tippa på att det inte finns mycket att göra.

"Har du bindningstid kvar på din tjänst, så får du ditt nya pris först när din bindningstid har löpt ut."

Hade de försökt höja även under bindningstiden så hade det varit en helt annan sak.
Men jag känner med dig, de höjde priset med nästan 100% när de tog över Tele2's kunder där jag bor, böt ISP illa kvickt, extra surt om dock om hela fastigheten är bunden till BBB.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@pike2k: Jag kollade länken i ditt första inlägg.

"Höjer ni priset under min bindningstid?
Nej, det gör vi inte. Ditt avtalade pris hos oss gäller tills bindningstiden har gått ut, och först därefter får du nytt pris."

Har du bindningstid kvar, är det bara köra på som vanligt.
Ingen bindningstid kvar? Om det är för dyrt? Byt!

Tack @SimpanDirr: för att du påpekade det. Ibland svarar man lite för snabbt!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller problemet. Vid bindningstid behåller man priset, annars kan man säga upp.

Det enda scenariot som kan kännas lite trist är ju om fastigheten enbart är ansluten till BBB och inte ett stadsnät med valbar leverantör, i så fall har man ju inte så mycket till alternativ om man vill behålla fiberanslutningen...

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i första posten så är det inget öppet stadsnät. Mina alternativ är alltså BBB, Comhem, ADSL eller 4G. Då vinner BBB och de vet de självklart om.

Avtalet slöts med Tele2 när de installerade nätverket i hyreshuset. Jag skall förhöra mig med hyresvärden hur lång tid som återstår innan det kan göras om till öppet stadsnät. Det är åtminstone ett par år kvar tråkigt nog.

Rent personligt tycker jag det är jävla skittakter att ta bort en lägre hastighet som funkat bra, självklart gör man detta för att kunna få in mer pengar. Comhem har jobbat på detta viset under många år med sina kunder.

Visa signatur

-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem
Skrivet av pike2k:

Som jag skrev i första posten så är det inget öppet stadsnät. Mina alternativ är alltså BBB, Comhem, ADSL eller 4G. Då vinner BBB och de vet de självklart om.

Avtalet slöts med Tele2 när de installerade nätverket i hyreshuset. Jag skall förhöra mig med hyresvärden hur lång tid som återstår innan det kan göras om till öppet stadsnät. Det är åtminstone ett par år kvar tråkigt nog.

Rent personligt tycker jag det är jävla skittakter att ta bort en lägre hastighet som funkat bra, självklart gör man detta för att kunna få in mer pengar. Comhem har jobbat på detta viset under många år med sina kunder.

Comhem är inte dåliga och kör Fibercoax, du kan vända dig till comhem om de kan komma me nåt bra erbjudande, då du är grupperad i en överbyggd adress hos de, i och med att du har fiber från BBB indraget.
Överbyggd är en kundgrupp hos Comhem som är ”konkurrensutsatta” och får alltid bättre priser.
Du kommer även ha och göra med tele2 då de köpt upp de.

När du säger upp avtalet med BBB kommer de göra allt för att hålla dig kvar, deras savedesk personals inkomst går ut på att hålla kvar kunder, du kan få ett gulderbjidande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Comhem är inte dåliga och kör Fibercoax,

Du kan väl beskriva vad du menar med det fetade ovan. Fibercoax låter som något en säljare kan påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Du kan väl beskriva vad du menar med det fetade ovan. Fibercoax låter som något en säljare kan påstå.

Fiberhoax

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Ryssfemma:

Comhem är inte dåliga och kör Fibercoax, du kan vända dig till comhem om de kan komma me nåt bra erbjudande, då du är grupperad i en överbyggd adress hos de, i och med att du har fiber från BBB indraget.
Överbyggd är en kundgrupp hos Comhem som är ”konkurrensutsatta” och får alltid bättre priser.
Du kommer även ha och göra med tele2 då de köpt upp de.

När du säger upp avtalet med BBB kommer de göra allt för att hålla dig kvar, deras savedesk personals inkomst går ut på att hålla kvar kunder, du kan få ett gulderbjidande.

Skrivet av anon76929:

Skrivet av Terrell:

Fiberhoax

Det man brukar prata om är coax inne i huset (koppar tråd) som sen ansluts till en centralstation där det går fiber ifrån. Är så comhem gör på många ställen idag och då får man ut runt 500/50, visst pingen är något sämre runt 10-15 ms istället för 2-6. Sen är det inte full duplex heller och du kan inte få ut 500/500 pga det. Men till en vanlig person idag bara sitter på 100/10 räcker det gått o väl.

Permalänk
Medlem

Har inte haft med just BBB att göra på många år, men det enda jag ser att tipsa om är att du ringer och säger upp dig med anledning av prishöjning och säger att du tänker byta till Comhem, och hoppas på att dom har en winback-strategi som tillåter kundtjänst att ge dig en bättre deal för att stanna.

Comhem tar ju 369:- för 100/10 så känns ju knappast som ett värt byte. Förvisso har dom nån kampanj i 6 mån nu.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, säg upp och meddela att du ska byta så kanske du får bättre pris via savedesk.
Om du studerar eller har någon hemma som gör har ComHem bra priser.
Har själv 500/50 för 350:- då sambon är student

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av pike2k:

Mvh Staffan

Skrivet av TiasE:

Med tanke på att det nya priset enbart gäller efter det att bindningstiden gått ut skulle jag tippa på att det inte finns mycket att göra.

"Har du bindningstid kvar på din tjänst, så får du ditt nya pris först när din bindningstid har löpt ut."

Hade de försökt höja även under bindningstiden så hade det varit en helt annan sak.
Men jag känner med dig, de höjde priset med nästan 100% när de tog över Tele2's kunder där jag bor, böt ISP illa kvickt, extra surt om dock om hela fastigheten är bunden till BBB.

Märkligt att ni fick så risiga priser från BBB, jag bodde i en bostadsrättsföreningen 2012-2017 och vi betalade 125kr/mån för 100/100 med BBB under alla de fem åren. Kommer att få Com Hem i min nya BRF när det är inflytt där i höst om jag inte minns fel och det skulle kosta ungefär samma summa inkl ett rätt stort antal tv-kanaler.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pike2k:

Mvh Staffan

Hur mycket höjer de priset?
Telia gjorde samma sak med mitt abonnemang för ett tag sedan och då ökade priset med typ 10kr.

Jag gissar att det är svårt för bredbandsleverantörerna att själva köpa in en obalanserad hastighet och att det är därför de vill ta bort dessa abonnemangen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheMadPanda:

Det man brukar prata om är coax inne i huset (koppar tråd) som sen ansluts till en centralstation där det går fiber ifrån. Är så comhem gör på många ställen idag och då får man ut runt 500/50, visst pingen är något sämre runt 10-15 ms istället för 2-6. Sen är det inte full duplex heller och du kan inte få ut 500/500 pga det. Men till en vanlig person idag bara sitter på 100/10 räcker det gått o väl.

Jaha.
Ungefär som FiberADSL då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pike2k:

Ja, jag vill slå ett slag för de gamla abonnemangen med 0.25 mbit! Varför ska alla ha så bråttom, man kan väl vänta lite på att bilderna ska ladda klart?

Skämt åsido, det är väl rent naturligt att de plockar bort tjänster som börjar bli "omoderna". BBB erbjuder inte ens 100/10, så 100/100 är deras lägsta hastighet.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Fick faktiskt veta det från en säljare ja, de väl bra att personen kallar de fiberkoax och inte fiber? Då är han eller hon uppriktig om vad det är?

Hade comhem i min förra bostad, betalade för 100 och fick ner 116 via wifi på 5 ghz bandet.

Fiber till byggnaden, koppar upp till lägenheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Märkligt att ni fick så risiga priser från BBB, jag bodde i en bostadsrättsföreningen 2012-2017 och vi betalade 125kr/mån för 100/100 med BBB under alla de fem åren. Kommer att få Com Hem i min nya BRF när det är inflytt där i höst om jag inte minns fel och det skulle kosta ungefär samma summa inkl ett rätt stort antal tv-kanaler.

Kan det ha varit så att det var förhandlat för alla?
Även om man sitter fast med en operatör, t ex BBB, så kan man ju ha det på två sätt:
1) Föreningen köper in samma hastighet åt alla och betalar en klumpsumma som sen sprids per LGH
2) Varje lgh för sig får välja vad dom vill ha

Jag har en polare som bor i en förening med runt 300 lgh, dom har 1000/1000 och kostnaden blev runt 150:- (Eller 100:- eller 165, minns inte. Bra bit under 200 iaf) per lägenhet. Men då har ju alla lägenheter detta vara sig dom vill eller ej.

Edit: Läste bättre, 2012 är svunna tider, på den tiden kunde man även som privatperson få 125:-. Nuförtiden är det betydligt svårare.
Jag maila/ringde samtliga leverantörer i mitt stadsnät och det absolut bästa jag lyckades få till var 290:- för 100/100 mot att jag tog 12 månader bindning, jag tog dock ej den dealen då jag inte gillar att vara låst.

Skrivet av giplet:

Hur mycket höjer de priset?
Telia gjorde samma sak med mitt abonnemang för ett tag sedan och då ökade priset med typ 10kr.

Jag gissar att det är svårt för bredbandsleverantörerna att själva köpa in en obalanserad hastighet och att det är därför de vill ta bort dessa abonnemangen.

Det handlar nog snarare om att 100Mbit är full tillräckligt för det många gör, och kostnaden har ökat.
För 17 år sedan när min första polare fick 10/10 BBB, hur mycket streaming fanns det då? Nada. Folk satt på 10/10 och surfade kattbilder.

Det som hänt idag är att folk streamar Netflix till höger och vänster.
En "vanlig" familj klarar utan problem att streama netflix redan på 100Mbit.

Fixar man 500 eller 1000 så fine, när man väl slangar ner nått går det fortare, men för dom flesta så börjar dom ju inte förbruka mer data bara för det.

Det man alltså måste förstå är att operatörerna ser en enorm ökning i faktisk överförd data även på 10/50/100Mbit.
Därav måste dom höja priserna eftersom kunderna börjat pressa sina linor mycket hårdare.
Det är då enkelt att ge ett singelhushåll på 10 eller 50 Mbit, 100 istället, återigen, dennes totala förbrukning lär inte ändra sig så mycket.
Och det blir enklare att höja det lägastapriset man behöver betala om man helt enkelt slopar allt under 100.

Skrivet av scienta:

Ja, jag vill slå ett slag för de gamla abonnemangen med 0.25 mbit! Varför ska alla ha så bråttom, man kan väl vänta lite på att bilderna ska ladda klart?

Skämt åsido, det är väl rent naturligt att de plockar bort tjänster som börjar bli "omoderna". BBB erbjuder inte ens 100/10, så 100/100 är deras lägsta hastighet.

Förutom det jag svarade precis ovan, så är detta ännu en följdgrej.
95% (taget ur skithålet) av alla användare pumpar inte sin upstream. Ta mina föräldrar som exempel. Deras upstream består av att ladda upp foton till diverse tjänster, posta lite skit på instagram samt en enkel backup.
Dom använder obetydligt av sin i dag 10Mbit upstream.
Mao är det VÄLDIGT enkelt för bredbandsföretagen att försöka fixa goodwill:

Vi höjer priset men nu får du 100/100 istället för 100/10.

Det är en minimal påverkan i deras nät, bara för att folk får 10x upstreamen så är det nog inte så att dom flesta helt plötsligt sätter upp en FTP och börjar pumpa 24/7.

Skrivet av Ryssfemma:

Fick faktiskt veta det från en säljare ja, de väl bra att personen kallar de fiberkoax och inte fiber? Då är han eller hon uppriktig om vad det är?

Hade comhem i min förra bostad, betalade för 100 och fick ner 116 via wifi på 5 ghz bandet.

Fiber till byggnaden, koppar upp till lägenheterna.

Hela grejen med "FIBERcoax" är bara en PR grej i förhoppning om att folk inte ska byta till "riktig" FIBER när det väl installeras för dom ska känna attCcomhem ändå redan är "fiber" och är likvärdigt.
Helt enkelt sneaky jävla marknadsföring.
Folk vet vad fiber är.
Folk har fått lära sig att fiber är "bäst".
Folk vet oftast inte vad Coax är.
Varför välja Coax när du kan välja fiber?

Efter några månader/år av panik hos Comhem så kommer till slut nån överutbildad marknadslirare på att "tadaaa, vi stoppar Fiber framför Coax så blir allt skitbra".

Precis som nån ovan skrev om FiberADSL, så skulle man kunna kalla ett gammalt uppringt modem för TeleFiber. Eller 4gFiber. Allt hamnar ju i en fiber förr eller senare.

Problemet med Coax kan dom aldrig gömma helt. Man är beroende av ett coax-nät med allt ifrån "returstörningar", till flaskhalsar/kapacitetsproblem samt ett modem som står och drar el, alstrar värme och är ytterligare en felkälla. (Under åren har 3st upc/comhem-modem pajat för mig, vilket då leder till dagar/vecka downtime).
Coax är väl på inga sätt katastrofdåligt, men det går ALDRIG att argumentera för att det INTE är en kompromiss jämfört med en Fiber/LAN-lösning.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Edit: Läste bättre, 2012 är svunna tider, på den tiden kunde man även som privatperson få 125:-. Nuförtiden är det betydligt svårare.
Jag maila/ringde samtliga leverantörer i mitt stadsnät och det absolut bästa jag lyckades få till var 290:- för 100/100 mot att jag tog 12 månader bindning, jag tog dock ej den dealen då jag inte gillar att vara låst.

Om man har BBB med rabatterat pris via Stadsnät eller icke så erbjuder Winback 250/100 för 169 med 12 månader bindningstid.
Hade själv gratis 6 månader hos dom när Stadsnät hade deal. Tackade nej dock och tog Banhof gratis i 4 månader istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Om man har BBB med rabatterat pris via Stadsnät eller icke så erbjuder Winback 250/100 för 169 med 12 månader bindningstid.
Hade själv gratis 6 månader hos dom när Stadsnät hade deal. Tackade nej dock och tog Banhof gratis i 4 månader istället.

Stämmer det fortfarande, och för "alla", så är det ju klockrent, måste vara en nobrainer för TS i så fall.

Permalänk
Medlem

Fått samma brev hem kan säga att det är sista gången jag är kund hos BBB. Sunk företag haft strul med dem tidigare.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

+1
Har själv 500/50 fiber coax från Com Hem.
Hade äkta 100/10 fiber där jag bodde tidigare men kan inte påstå att 10 i ms är något jag märker av.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@BasseBaba:

Så länge man har BBB är dom generösa med rabatterna. Jag tackade nej endast pga bindningstiden, priset var klockrent.

Beställde man innan sista December så hade stadsnät en rabattkod som gav lite olika rabatter beroende på leverantör.

Jag valde Banhof och fick 4a månader gratis med 1 månadsuppsägningstid på valfri hastighet. Planen är att stanna där om dom kan ge mig ett bättre pris efter erbjudandet går ut. Jag hoppar lite mellan leverantörer beroende på erbjudande. Kan man få 4-6 månader till halva priset på ett hörn, eller kanske helt fritt 4 månader så varför inte.

Har openuniverse som leverantör av vårat stadsnät här. Detta var dealen då http://www.openuniverse.se/host-vinterkampanj-2017/

Men dom sa att det var för alla med stadsnät. TS borde höra av sig och kolla om det finns något ny kampanj

Permalänk
Medlem

jag RINGDE till BBB's supportavdelning för att AVSLUTA TJÄNSTer. Jag var helt inställd på att säga upp bredbandet pga. det nya högre priset. Då erbjöd sig killen på andra sidan att se vad han kunde göra.

Han frågade först om jag var villig att binda mig i 12månader och eftersom jag inte har några problem med detta då jag inte tänkt flytta OCH inte har så många bättre alternativ (inget öppet stadsnät) så går jag självklart med på bindning.

Då kunde han justera priset från det tidigare 389kr/mån till 239kr/mån. En sänkning med 150kr/mån eller årlig besparing för mig på 1800kr.

Visa signatur

-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

Tjena!

Fick för inte så länge sedan ett mail från BBB där ämnesraden var "Nytt år – nytt snabbare bredband!".
Där i står det bl.a "Vi ökar på din hastighet från och med den 1 mars i år, vilket innebär att din nya bredbandshastighet blir 500/500. "
Vad jag kan se så har jag fortfarande 500/100 i bredbandskollen.
Och när jag loggar in på deras sida/kontrollpanel så står det "Abonnemang: Bredband 500/100,
Nedhastighet 250-500 Mbit/s,
Upphastighet 60-100 Mbit/s".
Betyder detta att mitt nät inte har support för 500 upp eller är man tvungen att kontakta dom på supporten ändå fast det står klart och tydligt att hastigheten ska ökas på automatiskt?!

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)