SweClockers drop!

Ryzen minne timing eller hastighet?

Permalänk
Medlem

Ryzen minne timing eller hastighet?

Så vad skall man satsa på för billiga minnen? Är det timings som ger mest prestanda eller mhz?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Så vad skall man satsa på för billiga minnen? Är det timings som ger mest prestanda eller mhz?

Om du inte tänker pilla på subtimings så är det mer eller mindre ingen skillnad i spel.
Generellt sett är det högre frekvens som ger bättre boost annars.
Skulle även satsa på minnen som kör på samsung b-die chip.
Även om Agesa 1.0.0.6b gjorde även Hynix chippen dugliga, så skulle jag nog ändå satsa på Samsung b-die.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Om du inte tänker pilla på subtimings så är det mer eller mindre ingen skillnad i spel.
Generellt sett är det högre frekvens som ger bättre boost annars.
Skulle även satsa på minnen som kör på samsung b-die chip.
Även om Agesa 1.0.0.6b gjorde även Hynix chippen dugliga, så skulle jag nog ändå satsa på Samsung b-die.

Subtimings? Köra lägre timings än de är gjorda för? Hur bra funkar det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Har haft ett par riggar med Ryzen nu och får absolut bäst prestanda när jag kör på 3000/3200 MHz stickor med så låga CAS som möjligt.
Vet att det finns 3200 MHz stickor som går så lågt som CAS 14 som definitivt ger dig snabb interaktion med IF.
Dubbelkolla också så att stickorna i sig är kompatibla med Ryzen och finns på QVL för ditt moderkort.
Absolut så att stickor som inte finns med på QVL kan fungera ändå men om du inte är helt insatt så skulle jag utgå ifrån det som är beprövat.

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

@Snyft: Detta är nog vad du letar efter
Lite sammanfattning av tellus samt mina egna upplevelser:

Vad gäller QVL listan så var jag också besatt av det, har någon tråd om det. Vill minnas att dom ändå inte garanterar någon hastighet eller hur bra det fungerar, mer bara att, detta har fungerat, så det kan fungera för dig.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem

@Snyft Här är lite av en förklaring på fenomenet:

https://www.youtube.com/watch?v=S6yp7Pi39Z8&t=245s

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om jag köper minnen med samsung b-die cl15 kan jag köra dem på cl14 tro?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snyft:

Om jag köper minnen med samsung b-die cl15 kan jag köra dem på cl14 tro?

Du hittar antagligen "bara" Samsung med cl14 i 3200MHz, det finns cl15 3600MHz-minnen som är b-die......

Visa vika du tittar på så kan vi avgöra vilket det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera G.Skill Flare X CL14 3200Mhz, fungerat klockrent med mitt Asrock AB350 mITX och Ryzen 7 1700. Har inte provat att överklocka men de är ju handplockade samsung b-die som är testade att klara minst CL14 i 3200Mhz, så det borde finnas överklockningsmarginal.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE 16GB || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF1000 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du hittar antagligen "bara" Samsung med cl14 i 3200MHz, det finns cl15 3600MHz-minnen som är b-die......

Visa vika du tittar på så kan vi avgöra vilket det är.

Det var G.Skill Trident Z 3200 MHz CL15 eller G.Skill Ripjaws V 3200 MHz CL15
Men båda verkar slutsålda :/

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snyft:

Det var G.Skill Trident Z 3200 MHz CL15 eller G.Skill Ripjaws V 3200 MHz CL15
Men båda verkar slutsålda :/

Här finns en lista på vilka minnen som är vad:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Zen's DFICLK, dvs frekvensen på infinity fabric som agerar som intern buss ger inte mer prestanda efter 3200MT/s, iaf inte mer än 3333MT/s. Denna går i samma frekvens som du sätter minnet i.

Med andra ord, sikta på låga timings och DDR3200 eller DDR3333. Jag kör själv DDR3333 och CL12 med 1T timings och ganska elaka subtimings på 1.48v. Tänk på att b-die gillar kyla, så aktiv kylning rekommenderar jag om du ska köra minnena hårt. 1.5v är absolut inga problem och innanför spec, men spec betyder inte att den hålls om du sitter i en bastu t.ex. Jag hade ett kit som klarade memtest med fläkt blåsande på minnena, och crashade fatalt ganska snabbt utan fläkt. Bara en fingervisning.

Misstaget som många testsidor har gjort när som skulle "hävda" att frekvens eller timings inte gjorde så stor skillnad är att moderkorten har förprogrammerade kalkylatorer som ställer subtimings för milt när man klev på högre frekvenser. Även om man körde förhållandevis fina timings i dom högre frekvenserna så skalade inte prestandan så väl som den borde vilket var just på grund av förslappade subtimings.

Det är numera enkelt efter alla guider eller färdiga mallar att konfigurera sitt Ryzensystem relativt aggressivt med bibehållen stabilitet så länge du hittar b-die DRAM.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]