Spring Creators Update 2018 (Windows 10 April 2018 Update)

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Jo SMB v1 bör vara aktiverad hoppas jag om jag gjort rätt innan.

Det som stör mig är som sagt var att när jag klickar "Automatiskt" i tjänster(Function Discovery Resource Puplication) så startar inte tjänsten vid omstart utan jag får trycka på "Starta" och då fungerar filesharing klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Ja homegroup ska tydligen vara borttagen, men man ska väl för jösse namn kunna ha sina datorer i ett nätverk och föra filer mm till varandra utan att först lagra på "molnet" för att sedan tanka ner skiten först?
Jag är väl inte den med mest kunskaper när det gäller nätverk, men jag läste någonstans att SMB v1 vart boven i det hela, men någon lösning måste det ju finnas, känns ju lite märkligt att det fungerar "random" för vissa.

Ahh, det hade jag faktiskt missat, men jag är väldigt glad att de gjort detta. Homegroup har varit en plåga av inkompatibilitet och problem i åratal. Första man ofta fick göra i många maskiner var ju att döda och stänga av detta för att vanliga nätverk skulle fungera korrekt.

Skrivet av Pincett:

Jo jag har testat med alla möjliga kombinationer för att få igång det med att göra på det sättet, tyvärr fungerar det inte.
Det "roliga" är som sagt var att de maskiner som är uppdaterade där "Homegroup" fanns där fungerar det, men på en ren installerad maskin fungerar det inte på, så halva maskinparken här hemma hittar ingenting och andra halvan hittar bara dem det fungerar på...

Mjo, förstår då ditt dilemma. I ditt fall dock verkar det som de gjort en bugg...

Alt är ju att göra inloggningsskript och där i tvinga start av det (och hoppas det fortsätter fungera i framtida versioner). Oddsen är ju att när MS väljer att överge något, kommer det snabbt få buggar och div andra problem som kanske inte fixas.

Eller att överge homegroup och använda gammalt hederligt resursnätverk. Är mer komplext att sätta upp, men du kan också styra och kontrollera det bättre, och det rasar inte för någon udda anledning.
Börja med att läsa lite guider så du förstår principerna. Det är i grunden teknik som använts och fungerat i 20+ år, och kan göras i varierande skala.

Det finns super enkla, tillåt allt till alla:
https://tunecomp.net/set-up-network-access-on-windows-10-and-...
Eller lite mer alternativ om du bara vill ha för en specifik användare:
https://pureinfotech.com/setup-network-file-sharing-windows-1...

Det går att göra det ännu mer komplext med användare server mm, men jag tror i ditt fall kanske det är lite onödigt.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ahh, det hade jag faktiskt missat, men jag är väldigt glad att de gjort detta. Homegroup har varit en plåga av inkompatibilitet och problem i åratal. Första man ofta fick göra i många maskiner var ju att döda och stänga av detta för att vanliga nätverk skulle fungera korrekt.

Mjo, förstår då ditt dilemma. I ditt fall dock verkar det som de gjort en bugg...

Alt är ju att göra inloggningsskript och där i tvinga start av det (och hoppas det fortsätter fungera i framtida versioner). Oddsen är ju att när MS väljer att överge något, kommer det snabbt få buggar och div andra problem som kanske inte fixas.

Eller att överge homegroup och använda gammalt hederligt resursnätverk. Är mer komplext att sätta upp, men du kan också styra och kontrollera det bättre, och det rasar inte för någon udda anledning.
Börja med att läsa lite guider så du förstår principerna. Det är i grunden teknik som använts och fungerat i 20+ år, och kan göras i varierande skala.

Det finns super enkla, tillåt allt till alla:
https://tunecomp.net/set-up-network-access-on-windows-10-and-...
Eller lite mer alternativ om du bara vill ha för en specifik användare:
https://pureinfotech.com/setup-network-file-sharing-windows-1...

Det går att göra det ännu mer komplext med användare server mm, men jag tror i ditt fall kanske det är lite onödigt.

Jag har aldrig har problem med hemgrup, Men oavsett vill jag inte att win 10 ska bete sig som den gjorde för någon månad sen (sen augusti och fram till för någon månad sen), jag fick varje uppstart starta felsökaren för att komma åt delade mappar.

Skulle skriva in lösenord och användarnamn (vilket användarnamn och lösenord), fungerade i alla fall inte vad jag än fyllde i (bara starta felsökaren hjälpte, så hemnätverket startade om).

I win 7 väljer jag " dela mapp>dela i hemnätverket" sen är mappen tillgänglig för alla i mitt hemnätverk. kommer det finnas lika smidigt alternativ i framtiden? Det är det jag ser felet med win 10, dom ändrar lite hur dom vill, inget är genomtänkt.

Jag antar man inte är ensam om dela ut hårddiskar i ett nätverk?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har aldrig har problem med hemgrup, Men oavsett vill jag inte att win 10 ska bete sig som den gjorde för någon månad sen (sen augusti och fram till för någon månad sen), jag fick varje uppstart starta felsökaren för att komma åt delade mappar.

Skulle skriva in lösenord och användarnamn (vilket användarnamn och lösenord), fungerade i alla fall inte vad jag än fyllde i (bara starta felsökaren hjälpte, så hemnätverket startade om).

Jag har haft berg med problem med allt från routrar med delade mappar till spel i nätverk som inte fungerat korrekt med hemnätverk aktiverat. Tänker inte dra ut allt här, då det blir rätt off-topic.

Ang användare och lösenord så strular detta bara om just kontohanteringen är kaputt, eller instabil. Gör man detta rätt så är nätverksmappar inget mer än en "lokal access" på datorn som ska användas som råkar gå via nätverket.

Skrivet av Broken-arrow:

I win 7 väljer jag " dela mapp>dela i hemnätverket" sen är mappen tillgänglig för alla i mitt hemnätverk. kommer det finnas lika smidigt alternativ i framtiden?

Då jag aldrig ansett det smidigt, med dens problem, vågar jag inte svara på detta.
Jag kan dock säga att smidighet ofta är i motsats till stabilitet och möjlighet att ställa in det som man vill ha. Win 10 är utmärkt ex på mycket där man prioriterar "smidighet".

Skrivet av Broken-arrow:

Det är det jag ser felet med win 10, dom ändrar lite hur dom vill, inget är genomtänkt.

Det kan jag hålla med. Och detta skrev jag flera inlägg redan 2015 om, att jag ser detta bli ett växande problem. Allt från när uppdatering kommer och hårdvara plötsligt sluta fungera när man inte längre har drivare, till att funktioner i Windows kommer att ändras precis som MS vill, utan att vi kan välja något.

För mig är det enda positiva att man stängt av hemgrupp som standard. Sen har jag inget emot att för de som vill ha det, kan starta det... vilket de dock lyckats bugga ur... *ironiskt*.

Detta är ju varför en stabil Win 10 version är enda lösningen för mig framöver. Jag orkar inte 25 år till med att lösa problem som andra skapat bara för de ska göra "något".

Skrivet av Broken-arrow:

Jag antar man inte är ensam om dela ut hårddiskar i ett nätverk?

Skulle säga det finns två sätt och typer.
1. Folk som har 2-3 datorer och bara vill dela med varandra, och saknar all form av datorkompetens. Här fungerar homegroup relativt okej. Du har lite svårare att styra access dock, och du kan hacka dig in i dessa delade mappar (finns tom guider på nätet för det).

2. Folk har en server/NAS/Router med USB HDD osv... och vill göra en nätverksdisk mot denna. Detta är grunden som används mer eller mindre i alla företag och i grunden är 25 år gammal teknik, men självklart med högre kryptering och säkerhet idag än förr. Du kan också köra väldigt strikt hantering på filer, mappar och hantering på helt annan nivå.

Alt 2 har jag kört sedan... hmm.. 1995 tror jag?
Och alt 2 går att konfigurera mellan 2-3 maskiner också, om man vill.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag har haft berg med problem med allt från routrar med delade mappar till spel i nätverk som inte fungerat korrekt med hemnätverk aktiverat. Tänker inte dra ut allt här, då det blir rätt off-topic.

Ang användare och lösenord så strular detta bara om just kontohanteringen är kaputt, eller instabil. Gör man detta rätt så är nätverksmappar inget mer än en "lokal access" på datorn som ska användas som råkar gå via nätverket.

Då jag aldrig ansett det smidigt, med dens problem, vågar jag inte svara på detta.
Jag kan dock säga att smidighet ofta är i motsats till stabilitet och möjlighet att ställa in det som man vill ha. Win 10 är utmärkt ex på mycket där man prioriterar "smidighet".

Det kan jag hålla med. Och detta skrev jag flera inlägg redan 2015 om, att jag ser detta bli ett växande problem. Allt från när uppdatering kommer och hårdvara plötsligt sluta fungera när man inte längre har drivare, till att funktioner i Windows kommer att ändras precis som MS vill, utan att vi kan välja något.

För mig är det enda positiva att man stängt av hemgrupp som standard. Sen har jag inget emot att för de som vill ha det, kan starta det... vilket de dock lyckats bugga ur... *ironiskt*.

Detta är ju varför en stabil Win 10 version är enda lösningen för mig framöver. Jag orkar inte 25 år till med att lösa problem som andra skapat bara för de ska göra "något".

Skulle säga det finns två sätt och typer.
1. Folk som har 2-3 datorer och bara vill dela med varandra, och saknar all form av datorkompetens. Här fungerar homegroup relativt okej. Du har lite svårare att styra access dock, och du kan hacka dig in i dessa delade mappar (finns tom guider på nätet för det).

2. Folk har en server/NAS/Router med USB HDD osv... och vill göra en nätverksdisk mot denna. Detta är grunden som används mer eller mindre i alla företag och i grunden är 25 år gammal teknik, men självklart med högre kryptering och säkerhet idag än förr. Du kan också köra väldigt strikt hantering på filer, mappar och hantering på helt annan nivå.

Alt 2 har jag kört sedan... hmm.. 1995 tror jag?
Och alt 2 går att konfigurera mellan 2-3 maskiner också, om man vill.

Fungerat perfekt innan en uppdatering någon gång i augusti/september. Fick någon uppdatering för ett tag sen som rätta till det, delar ändå inte ut något privat i hemnätverket så

Vad jag fattar det som är det borttaget i nya versionen, så hemgrup är borta. Får se vad för lösning man blir tvungen att använda i framtiden, kan ju hoppas det finns smidig lösning (jag behöver inte ställa in så mycket i mitt nätverk, bara jag kommer åt mappen).

Enda jag använder är netflix appen i win 10, annars kunde jag kört linux på den datorn (hade troligen varit mer stabilt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

Är det mer än jag som inte får mina headset eller micar att fungera i spel och windows efter uppdateringen?

Här har du lösningen https://www.youtube.com/watch?v=2_2qnwQDpcY

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat uppdateringen och har inte stött på problem hittills. Jag gillar nya utseendet på Edge.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Tog steget och uppdaterade, trodde allt var frid och fröjd. Men idag så slutade ljudet att fungera helt plötsligt och vet inte hur får tillbaks det. Nån som har nån susning om hur få tillbaks ljudet på Soundblaster Z? Har redan senaste drivrutiner och finns inga nya.

edit:
WTF! Testade stänga av och på ljudet med ljud kontrollern till Logitechs Z333 högtalare flera gånger utan nån framgång. Så stängde av den helt en stund, testade igen sätta på högtalarna efter några minuter och så helt plötsligt så fungerar ljudet igen.
Vad fan är detta?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag spelar en del Guild Wars 2 och efter uppdateringen blir spelfönstret tillfälligt "osynligt" under loadingcreens. Jag ser alltså mitt skrivbord eller något annat fönster. Jag tycker även det tar längre tid att ladda. Vad kan detta bero på? Irriterande att kastas ut och in hela tiden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Ny version installerad. Den hade stökat om default ljudenhet in/ut, fick ställa om det en gång.

Sedan dess verkar det rulla på smärtfritt, inte sett några konstigheter nånstans.
I värsta fall får jag återställa en backup om problem uppstår under närmaste dagarna/veckorna, men oddsen är nog små.

PS. Nånting har ändrats vad gäller protokoll/säkerhetsnivå på RDP, så ifall både RDP-servrar och RDP-klienter inte kör samma patch så kan man inte ansluta, men detta är en separat liten patch och påverkar nog både Win10, 7 och 8.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

@Broken-arrow:

Jo SMB v1 bör vara aktiverad hoppas jag om jag gjort rätt innan.
https://i.imgur.com/SOYwr0R.png

Det som stör mig är som sagt var att när jag klickar "Automatiskt" i tjänster(Function Discovery Resource Puplication) så startar inte tjänsten vid omstart utan jag får trycka på "Starta" och då fungerar filesharing klockrent.
https://i.imgur.com/NbhzlYt.png

Varför vill ni aktivera SMB 1?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:

Varför? Ja det är egentligen en bra fråga, men utan det aktiverat så hittar inte jag mina andra datorer i nätverket och jag kan alltså inte föra filer mellan dem.

Jag är urkass på nätverk och kan du/ni något annat trevligt och enkelt sätt att få det att fungera så dela gärna med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

@Mr_Lazy:

Varför? Ja det är egentligen en bra fråga, men utan det aktiverat så hittar inte jag mina andra datorer i nätverket och jag kan alltså inte föra filer mellan dem.

Jag är urkass på nätverk och kan du/ni något annat trevligt och enkelt sätt att få det att fungera så dela gärna med er.

När du säger ser menar du att de inte dyker upp som ikoner när du står i nätverksvy i explorer eller att du inte kan skriva in IP/Hostnamn i "Run" (\\minsnyggadator\minmapp) ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installerade båda uppdateringarna samt hotfix och mikrofonen var påslagen från början trots att alla säger att den är avstängd. Måste säga att den första uppdateringen installerades mycket snabbare än andra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

När du säger ser menar du att de inte dyker upp som ikoner när du står i nätverksvy i explorer eller att du inte kan skriva in IP/Hostnamn i "Run" (\\minsnyggadator\minmapp) ?

De dyker inte upp som ikoner i nätverksmeny/explorer och jag får inte heller kontakt med dem via ip/hostname. Så svaret är nej jag får inte kontakt med "minaandrasnyggadatorer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

De dyker inte upp som ikoner i nätverksmeny/explorer och jag får inte heller kontakt med dem via ip/hostname. Så svaret är nej jag får inte kontakt med "minaandrasnyggadatorer".

har alla samma OS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Om det är någon som upplever problem med RDP nyligen så ta en titt på denna.

http://blog.fmsinc.com/remote-desktop-authentication-error-fu...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Varför vill ni aktivera SMB 1?

För XBMC vägrade fungera fullt ut annars (kan bara skriva sökvägen inte se mapparna själv, enklare se det blir rätt och jäkligt jobbigt skriva in en sökväg genom en surfplatta som jag styr datorn med).

Vet inte om själva nätverksbiten fungerar utan SMB 1, MS hade dock stängt av SMB 1 client (inte dom två andra) och kunde se och använda mapparna i explorer men inte i XBMC.

Kör win 7 och win 10.

Så någon, antingen XBMC eller MS ny lösning för nätverksdelning som inte kräver SMB 1.

Sen ska vi inte tala om buggen jag hade från augusti till för någon månad sen, behövde starta om nätverksgrupen (enklast genom starta felsökaren och sen direkt stänga av den utan gör nått), helt enkelt kunde se användaren och gå in och se delade mappar men kunde inte komma in i mappen (behövde användarnamn och lösen stod det som jag inte visste vad och den vägrade när jag skrev in hemgruppens lösen, som sagt omstart av just nätverket var den enda som funkade). Tack vare en på swec så löste jag felet med XBMC också, rätt störande behöva skriva in sökvägen i stället.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pincett:

@Mr_Lazy:

Bara en fyi så finns det svagheter i smbv1 som gör det öppet för attacker. Trode Microsoft skulle ta bort det helt å hållet vid det här laget, de har väl försökt patcha en del men tror det fortfarande är rätt osäkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För XBMC vägrade fungera fullt ut annars (kan bara skriva sökvägen inte se mapparna själv, enklare se det blir rätt och jäkligt jobbigt skriva in en sökväg genom en surfplatta som jag styr datorn med).

Vet inte om själva nätverksbiten fungerar utan SMB 1, MS hade dock stängt av SMB 1 client (inte dom två andra) och kunde se och använda mapparna i explorer men inte i XBMC.

Kör win 7 och win 10.

Menar du Kodi? Eller kör du väääldigt gammal xbmc? Tänker då kanske det är dags att uppgradera.
Sökvägen behöver du bara skriva en gång och spara. Känns betydligt enklare än att hålla på att böka med samba v1.
Om det är så besvärligt via tablet kanske du kan ansluta ett tangentbord när du sätter upp nätverksutdelningarna (ingen aning vad du kör på för enhet dock). Detta gör du bara en gång, så känns inte som någon stor huvudvärk.
Både samba och nfs fungerar ypperligt bra i kodi så här känns det mest som handhavandefel än klagomål på Microsoft. Samba v1 borde ingen använda 2018.

Citat:

Så någon, antingen XBMC eller MS ny lösning för nätverksdelning som inte kräver SMB 1.

Kodi kräver inte SMB1. Verkligen inte.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Menar du Kodi? Eller kör du väääldigt gammal xbmc? Tänker då kanske det är dags att uppgradera.
Sökvägen behöver du bara skriva en gång och spara. Känns betydligt enklare än att hålla på att böka med samba v1.
Om det är så besvärligt via tablet kanske du kan ansluta ett tangentbord när du sätter upp nätverksutdelningarna (ingen aning vad du kör på för enhet dock). Detta gör du bara en gång, så känns inte som någon stor huvudvärk.
Både samba och nfs fungerar ypperligt bra i kodi så här känns det mest som handhavandefel än klagomål på Microsoft. Samba v1 borde ingen använda 2018.

Kodi kräver inte SMB1. Verkligen inte.

Kommer inte ihåg Kan vara 17 , jo men vill ju inte kludda med detta. Kan ju slå på detta när jag behöver lägga till mappar och sen stänga av det Äger inget trådlöst t-bord och datorn står i annat rum (gammalt härke från före kriget, nä då delar från 2005 och grafikkort som är par år nyare ) Funkar ju bra till kopieringsskyddet för 1080P

Utan SMB 1 aktiverat så fungerar inte funktionen med nätverksdelning korrekt eller är det fixat i nya versioner?

Tänkt uppgradera den till ryzen när HDCP 2.2 är klart (kanske blir till hösten/vintern)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Bara en fyi så finns det svagheter i smbv1 som gör det öppet för attacker. Trode Microsoft skulle ta bort det helt å hållet vid det här laget, de har väl försökt patcha en del men tror det fortfarande är rätt osäkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag är fullt medveten om det, men vad ska man göra när man provat "allting" annat och det inte fungerat?

Kommer installera om på de burkar jag gjort nyinstallation på för att jag gissar att jag ändrat så mycket fram och tillbaka så jag glömt att ändra tillbaka hälften av sakerna.

Permalänk
Medlem

Någon som har en lösning på hängningar med chrome & cortana, outlook 2016 etc? Har provat en gpu drivar rensning med DDU & nyaste nVidia drivarn utan resultat. Trodde dessa hängningar skulle vart fixade med kumulativa uppdateringen i maj men uppenbarligen finns de kvar...

Edit: Verkar som att chrome kan temp fixas med att slå av hårdvaruacceleration, win+shift+ctrl+b skulle funka enligt utsago men det hårdlåser burken helt istället för omstart av drivarn...

Edit 2: Nähäpp, chrome vrålhänger sig fortfarande men nu går det att tvångsstänga det & då startar gpu drivarn om utan att hellåsa burken... Det sjuka är att MS har vetat om denna bugg sen före april.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Min Mullvad-VPN gick inte igång efter denna uppgradering, men jag ominstallerade programmet och startade om datorn - efter det funkade det. *puh*

För man muspekaren över kalender-dagarna så ser det ganska coolt ut...

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering av de nätverksproblem jag haft.

Nu har jag nyinstallerat alla maskiner hemma, sex stycken och även ominstallerat de tre maskiner jag nyinstallerade med Windows 10 Spring Creator 2018 och hade problem med, men nu "stampar i brunt och tar i blått" så ser det ut som att jag har nätverkskontakt med alla enheter och kan köra fjärranslutning utan problem.

Permalänk
Medlem

Efter senaste uppdateringen började win10 cykla wallpapers på startup/logon screen, samt visa reklamlänkar på samma skärm (och ge en fråga om jag gillar/ogillar de wallpapers som cyklas). Nån som känner igen det här och vet hur man dödar det?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Efter senaste uppdateringen började win10 cykla wallpapers på startup/logon screen, samt visa reklamlänkar på samma skärm (och ge en fråga om jag gillar/ogillar de wallpapers som cyklas). Nån som känner igen det här och vet hur man dödar det?

Stäng av "Slideshow" i lock screen settings.

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Tack.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

För den som får frysningar med HWiNFO64 igång med 1803 så kan det hjälpa att stänga av "periodic polling", tydligen är det en koll av buss klockan som kan orsaka en låsning av diverse systemtjänster. Detta kan även ske med Aida64 och där finns ingen lösning ännu, det som händer med Aida är att det orsakar en låsning av grafikdrivarn (nvidia, amd och intel) och det löses endast genom att inte ha någon övervakning igång alls i Aida eller att helt enkelt stänga ner Aida.
Även andra HW övervaknings program kan orsaka liknande fel, detta verkar bero på förändringar gjorda i win10 1803 och vi lär inte se någon förbättring på ett tag

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Gjorde uppdateringen igår och datorn började omedelbart bli obrukbar. Det kändes som jag var tillbaka med en 5200 rpm HD - sirap. 10 min att starta upp från det att jag loggar på tills allt är laddat i desktopen. Stora nätverksproblem mm.

Ominstallerade Windows, mindre problem men fortfarande segt som fan. Slängde ut Windows 10 idag och är nu tillbaka på 8.1. Flyter på bra!

Måste dock erkänna att jag börjar bli trött på Windows nu och all dess opålitlighet. Överväger att bara gå över till Mac för jag kan inte jobba med en produkt som jag inte kan lita på. *suck*

Visa signatur

MPG X870E CARBON WIFI | 9950X3D | 3080 Ti TUF OC | 48GB DDR5 8000MHz | 2x 990 Pro 2TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014