Jag har haft berg med problem med allt från routrar med delade mappar till spel i nätverk som inte fungerat korrekt med hemnätverk aktiverat. Tänker inte dra ut allt här, då det blir rätt off-topic.
Ang användare och lösenord så strular detta bara om just kontohanteringen är kaputt, eller instabil. Gör man detta rätt så är nätverksmappar inget mer än en "lokal access" på datorn som ska användas som råkar gå via nätverket.
Då jag aldrig ansett det smidigt, med dens problem, vågar jag inte svara på detta.
Jag kan dock säga att smidighet ofta är i motsats till stabilitet och möjlighet att ställa in det som man vill ha. Win 10 är utmärkt ex på mycket där man prioriterar "smidighet".
Det kan jag hålla med. Och detta skrev jag flera inlägg redan 2015 om, att jag ser detta bli ett växande problem. Allt från när uppdatering kommer och hårdvara plötsligt sluta fungera när man inte längre har drivare, till att funktioner i Windows kommer att ändras precis som MS vill, utan att vi kan välja något.
För mig är det enda positiva att man stängt av hemgrupp som standard. Sen har jag inget emot att för de som vill ha det, kan starta det... vilket de dock lyckats bugga ur... *ironiskt*.
Detta är ju varför en stabil Win 10 version är enda lösningen för mig framöver. Jag orkar inte 25 år till med att lösa problem som andra skapat bara för de ska göra "något".
Skulle säga det finns två sätt och typer.
1. Folk som har 2-3 datorer och bara vill dela med varandra, och saknar all form av datorkompetens. Här fungerar homegroup relativt okej. Du har lite svårare att styra access dock, och du kan hacka dig in i dessa delade mappar (finns tom guider på nätet för det).
2. Folk har en server/NAS/Router med USB HDD osv... och vill göra en nätverksdisk mot denna. Detta är grunden som används mer eller mindre i alla företag och i grunden är 25 år gammal teknik, men självklart med högre kryptering och säkerhet idag än förr. Du kan också köra väldigt strikt hantering på filer, mappar och hantering på helt annan nivå.
Alt 2 har jag kört sedan... hmm.. 1995 tror jag?
Och alt 2 går att konfigurera mellan 2-3 maskiner också, om man vill.