Uppdatera drivrutiner som Windows Update installerade åt mig

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivrutiner som Windows Update installerade åt mig

Hallå där i stugan!
Jag har precis byggt ny rigg och installerat Windows, och när jag söker efter uppdateringar så ser jag att bland annat Realtek och Nvidia dyker upp i listan, vilket inte är något konstig för mig eftersom jag vet att Windows 10 installerar nödvändiga drivrutiner automatiskt, men dessa brukar oftast vara några versioner efter.
Frågan är då hur jag uppdaterar drivrutiner som laddades ner från Windows Update i Windows 10? Är det bara att installera drivrutinerna som vanligt eller måste jag avinstallera de äldre först? Jag har normalt inga problem med drivrutiner i t.ex. Windows 7, men just drivrutiner i Windows 10 är jag osäker på.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Främst för chipset och grafikkort bör du uppdatera manuellt, som du själv sagt så brukar dessa Windows Update drivrutiner bara finnas där för att få hårdvaran fungera i sig. Så för prestanda, hämta för chipset och grafikkort.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Windows Update ska inte installera äldre drivrutiner än vad som redan är installerad, ja WHQL drivrutiner är oftast eftersläpande då de måste först uppdateras till Microsoft Katalogtjänst och godkännas. Geforce Expereince bör hålla din dator uppdaterad hela tiden.

Sedan finns de som typ MSI Live Update om du kör MSI som håller resten av drivrutinerna automatiskt uppdaterad till de senaste, annars kan du ladda ner dem hos respektive tillverkare hemsidor.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Främst för chipset och grafikkort bör du uppdatera manuellt, som du själv sagt så brukar dessa Windows Update drivrutiner bara finnas där för att få hårdvaran fungera i sig. Så för prestanda, hämta för chipset och grafikkort.

Och det är inget problem med att bara köra installationsprogrammet och strunta i att avinstallera äldre? Vill ogärna få dubbla uppsättningar drivrutiner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll: Det ska inte vara några problem, om dem drivrutinerna du hämtar är nyare så kommer installationen gå fint.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

@sparkar_boll: Det ska inte vara några problem, om dem drivrutinerna du hämtar är nyare så kommer installationen gå fint.

Ok! Gäller detta även med äldre versioner av Windows t.ex. Windows XP eller 7?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll: 10an är modernare än XP och Vista, så det är resonligt att anta 10an har fler drivrutiner att hämta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows 10 kör på samma kodbas som Windows 8.1 så de innebär att Windows 10 även accepterar Windows 8.1 drivrutiner vilket var en jävla tur då min HP LaserJet Color 1600 hade bara 8.1 drivrutiner och får inga Windows 10 drivrutiner så kör på dessa från 8.1

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Och det är inget problem med att bara köra installationsprogrammet och strunta i att avinstallera äldre? Vill ogärna få dubbla uppsättningar drivrutiner

Det är om man fått problem som man misstänker beror på tex grafikdrivrutiner som man kan behöva ta bort de gamla först. Det är för att något annars kan bli kvar som fortsätter orsaka felet om man bara uppdaterar / installerar ovanpå den gamla.

Programmet DDU har rekommenderats för att få bort allt grafik relaterat vid felsökning.
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Permalänk
Medlem

Ok! Tack för all hjälp!

Visa signatur