Var Hur lagras Arduinos .ino filer.

Permalänk

Var Hur lagras Arduinos .ino filer.

Det var några år sedan jag höll på mer arduinosystemet och har glömt det mesta men nu fick jag lust att börja med ett nytt projekt.
En DDS signalgenerator AD9850som kontrolleras av Arduinon.
Färdig kod finns att hämta på nätet och även kopplingsbeskrivning. Det visade sig dock vara en del problem.
När jag fösöker kompilera filen kommer felmeddelandet. The file "Arduin AD9850 30MHZ Signal Generator.ino" needs to be in a sketch folder named "Arduin AD9850 30MHZ Signal Generator.ino".
Crate this folder ,move the file and continue.
Faktum är att .ino filen redan ligger i en sådan folder med det namnet. Men det verkar som om varje gång jag försöker compilera skapas en ny folder med samma namn så att .inofile hamnar allt djupare i hierarkin.
Det går inte heller att radera foldrarna. No such file. Jag är verkligen förbryllad.
I en annan dator startade verkligen kompileringen men då dök ett nytt fel upp.
Rotary.h lib i missing. Jag har försökt hitta detta lib untan framgång men det är ju ett annat problem

Visa signatur

Bjornj

Permalänk

jag tror jag hittade felet. Ett mellanslag i sluter på foldernamnet som inte fanns i filnamnet före .ino alltså.
Nu försöker den kompilera men klagar på att lib rotary.h saknas. Jag har lagt till en zipfil rotary.main och en annan lib Rotary by kathir. som inte verka funka.
Någon som vet hur man gör?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk

Ett fel verkar vara att rotary.h skrivs med litet r enligt nedan.

// Include the library code
#include <LiquidCrystal.h>
#include <rotary.h>
#include <EEPROM.h>

Med stort Rotary.h uppstår i stället följande felkod.

Compilation error: 'class Rotary' has no member named 'process'
Vad gör man?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Hedersmedlem

Gissningsvis så har du fel "rotary" då det finns flera bibliotek med det namnet.
Denna har t ex medlemsfunktionen "process", fungerar denna?
https://github.com/brianlow/Rotary

Hittade även det här paketet som verkar vara till detta projekt, som innehåller rotary.cpp och rotary.h, snarlika men enklare varianter av det ovan:
https://www.mediafire.com/?vn3xfn956k12g

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS