Permalänk
Medlem

Köpråd OLED

Står i valet och kvalet att köpa ny tv i helgen, det skall bli en OLED.

Lite okunnig som jag är förutom att läsa produktspecifikationen har jag fastnat för två olika. Båda inom Philips.

Vad är den störta skillnaden mellan de två? Bortsett från inbyggt ljudsystem (kommer ändå kringgå med hemmabio).

1. https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55POS9002/phil...

2. https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips...

Jag ser inga större skillnader när det gäller spec.

Vad har jag missat?

Mvh

Permalänk
Medlem

@to0b

Ganska identiska, dock är modellen från Netonnet 1år äldre modell, dock kommer 2018 modellerna ut snart.

Men hade jag sagt mitt så hade jag inte rekommenderat Philips, visst dom har fin bild, ambalight som bonus. Men mjukvaran är under all kritik. Och har väldigt mkt återköp samt service ärenden (tidigare erfarenhet)

Jag rekommenderar starkt LG Oled,
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55B7V/lg-5...

Jag sitter själv med denna fast modellen innan (B6)
LG i mitt tycke mer ett komplett köp, grym bild och mjukvara, bästa fjärrkontrollen (magic remote)!

Permalänk
Medlem

Skulle undvika Philips, tveksamt att du kommer få Dolby Vision på den medan LG har det sedan länge och Sony precis fick det. LG är helt klart i framkant på att tillhanda hålla uppdateringar på sin Oled medan Philips inte är direkt kända för snabba uppdateringar.

Kan tillägga att alla 2017 LG oled ger samma bild då dom använder samma oled panel och elektronik. Det är bara utseende och ljud som skiljer dem åt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

@to0b

Ganska identiska, dock är modellen från Netonnet 1år äldre modell, dock kommer 2018 modellerna ut snart.

Men hade jag sagt mitt så hade jag inte rekommenderat Philips, visst dom har fin bild, ambalight som bonus. Men mjukvaran är under all kritik. Och har väldigt mkt återköp samt service ärenden (tidigare erfarenhet)

Jag rekommenderar starkt LG Oled,
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55B7V/lg-5...

Jag sitter själv med denna fast modellen innan (B6)
LG i mitt tycke mer ett komplett köp, grym bild och mjukvara, bästa fjärrkontrollen (magic remote)!

Tack för svaret. Anledningen till att det skall vara just Philips är för att det är just Philips som föredragits i familjen. Jag känner dock kanske att man skall avstå med tanke på den nya 2018 modellen som jag nyss läste skall släppas i månadsskiftet.

Permalänk
Medlem

Gå förbi butikerna och känn och kläm.

Philips fjärrkontroll är väldigt rörig, menyerna likaså.

Pratar du med en säljare i butik som du ej känner, lyssna då inte på allt hen säger.... de kommer rekka den tvn de tjänar mest på, enkelt.

Permalänk
Medlem

@to0b: Finns väl ingen anledning att hålla fast vid Philips bara för att ni har haft det innan?

Ska du köpa OLED så är det riktigt bra att köpa t.ex. 55B7V för tillfället. Lyftet till 2018 års modeller lär inte vara gigantiskt (samma panel som används) och priserna lär vara det dubbla fram tills november ungefär.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

@to0b

Ganska identiska, dock är modellen från Netonnet 1år äldre modell, dock kommer 2018 modellerna ut snart.

Men hade jag sagt mitt så hade jag inte rekommenderat Philips, visst dom har fin bild, ambalight som bonus. Men mjukvaran är under all kritik. Och har väldigt mkt återköp samt service ärenden (tidigare erfarenhet)

Jag rekommenderar starkt LG Oled,
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55B7V/lg-5...

Jag sitter själv med denna fast modellen innan (B6)
LG i mitt tycke mer ett komplett köp, grym bild och mjukvara, bästa fjärrkontrollen (magic remote)!

Har läst att det ska vara en del problem med inbränningar på LG:s oled skärmar. Har du haft några problem med inbränningar på din LG B6?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nios91:

Har läst att det ska vara en del problem med inbränningar på LG:s oled skärmar. Har du haft några problem med inbränningar på din LG B6?

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft min i 1½ år och inte haft problem med något eller inbränningar (peppar peppar peppar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@to0b: Finns väl ingen anledning att hålla fast vid Philips bara för att ni har haft det innan?

Ska du köpa OLED så är det riktigt bra att köpa t.ex. 55B7V för tillfället. Lyftet till 2018 års modeller lär inte vara gigantiskt (samma panel som används) och priserna lär vara det dubbla fram tills november ungefär.

Det handlar om att vi varit nöjda med Philips produkter sedan tidigare och där av blivit en lojal kund. Lutar dock åt att vänta på 2018 års modeller eller gå över till LG B7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nios91:

Har läst att det ska vara en del problem med inbränningar på LG:s oled skärmar. Har du haft några problem med inbränningar på din LG B6?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det finns inbrännings problem så har alla Oled oavsett tillverkare det problemet eftersom alla använder samma panel från LG.
Det finns rapporter om inbränning men hur dom personerna har använt sina oled är frågan, inte normalt TV tittande i alla fall.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Om det finns inbrännings problem så har alla Oled oavsett tillverkare det problemet eftersom alla använder samma panel från LG.
Det finns rapporter om inbränning men hur dom personerna har använt sina oled är frågan, inte normalt TV tittande i alla fall.

Vi har använt våran LG B6 55" OLED vid helt normalt tv-tittande, och fick ändå permanent inbränning.

Nu bytte LG ut den på garantin, men det är faktiskt inte en omöjlighet att få även vid vanlig användning.

Permalänk

@to0b: Jag precis som många andra är galet nöjd med min LG 55B7. Så jag tycker att du borde försöka sälja in den i familjen igen
För övrigt så tycker jag inte att det är någon idé att vänta på 2018 modellerna i syfte att köpa en sådan. Går man in på prisjakt och kollar prishistoriken så ser man att lanseringspriset för nya modeller är ungefär dubbelt vad samma modeller går för nu. Detta gäller samtliga modeller och märken. Syftet med att vänta skulle i så fall vara priset på 2017 kanske sjunker ytterligare någon tusenlapp men jag tror det är osannolikt.

Permalänk
Medlem

Sony alla dagar. Överlägset bäst bildprocessor/mjukvara och ger därmed skarpare och bättre bild, även om dom delar panel med LG. Gå och kolla på typ MediaMarkt där dom ofta har produkterna uppställda bredvid varandra så kan du se en skillnad. Kör du dessutom inte nativ 4K ökar skillnaden markant.

https://www.youtube.com/watch?v=Pa08j30Cbww

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Jämför aldrig apparater i vanliga el-lador som media markt. Fel inställda allihopa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Vi har använt våran LG B6 55" OLED vid helt normalt tv-tittande, och fick ändå permanent inbränning.

Nu bytte LG ut den på garantin, men det är faktiskt inte en omöjlighet att få även vid vanlig användning.

Hur fick ni ut det på garantin då det inte verkar som inbränningar täcks av LG:s garanti?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Gå förbi butikerna och känn och kläm.

Philips fjärrkontroll är väldigt rörig, menyerna likaså.

Pratar du med en säljare i butik som du ej känner, lyssna då inte på allt hen säger.... de kommer rekka den tvn de tjänar mest på, enkelt.

Dessa apparaterna borde köra Android TV. Så förstår inte din input.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Tack för svaret. Anledningen till att det skall vara just Philips är för att det är just Philips som föredragits i familjen. Jag känner dock kanske att man skall avstå med tanke på den nya 2018 modellen som jag nyss läste skall släppas i månadsskiftet.

Min erfarenhet av Philips är att de är rätt slöa i menyerna (och starta upp) samt att kontrollerna ofta är ganska stora och röriga. Det verkar inte ha förändrats hos de senare modellerna, inkl. OLED-varianterna.

Jag köpte en LG B7, och är jättenöjd. Men spelade inte pengarna så stor roll så hade jag helt klart gått på en Sony A1:a, då dessa ska vara det bästa som går att köpa. Gillar också starkt dess minimalistiska design, och det faktum att stativet inte syns. Ska vara rätt schysst ljud i den också, om man nu inte har andra högtalare.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Har en LG B6 och tycker den är grym.

Såg Avatar nyss på den och fy fan, dreglar över bilden...

Startar extremt snabbt och att switcha mellan appar är lika snabbt som att göra på datorn typ

Permalänk
Medlem

Använder min 9002 till allt utom tv. Fungerar fint för smarttv (efter vad man kan begära), bluray, dator, konsol ser ingen direkt varningsflagg för mjukvaran? Har ju dessutom stöd för chromecast utan att behöva köpa till.

Det är ju rätt så markanta skillnader mellan 901f och 9002. Olika OLED paneler, olika bildbehandlingschip. 901f har mer påkostat ljud så inte är de samma tv.

LG B7 är säkert fin och då den är några tusenlappar billigare hade de inte vart för ambilight hade jag troligtvis ägt en sån.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Dessa apparaterna borde köra Android TV. Så förstår inte din input.

Skickades från m.sweclockers.com

Android tv fått mkt kritik. Buggigt system, dock kan det ha blivit stabilare nu.

Sony har den bästa naturliga bilden för ögat, gillar också deras TVn. Dock sämre utbud på smart tv sidan.
Samsung har riktigt fin bild MEN bilden för skarp för ögonen så den måste optimeras.

Mina inputs

Permalänk
Medlem

LG har lägre input lag än Sonys så spelar man så kan det va värt att tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nios91:

Hur fick ni ut det på garantin då det inte verkar som inbränningar täcks av LG:s garanti?

Skickades från m.sweclockers.com

Dem gör en individuell bedömning för varje TV som drabbats av inbränning under garantitiden helt gratis, och sen om de anser att det uppkommit efter vanligt tv-tittande så få får man panelen utbytt, annars får man tillbaka den utan kostnad.

Permalänk
Medlem

Jag har 901F och är väldigt nöjd med den men det finns lite småsaker jag stör mig på.

Bra:
-Riktigt grym bild
-Förvånansvärt bra ljud
-Ambilight
-Android-TV
-Bra anslutningsmöjligheter
-Snygg

Dåligt:
-Smartkontrollen gillar jag inte, den vanliga är OK (901F & 9002 kommer med två fjärrkontroller)
-Android-TV (Det är både bra och dåligt)
-Saknar Dolby Vision - "Bara" HDR10
-Kan vara lite seg i menyerna ibland
-55" - Det blir litet snabbt

Jag valde mellan 901F och 9002 och kunde inte motivera prisskillnaden då den var strax över 3000 kr vid tillfället.
Tror helt enkelt inte att jag skulle märka någon skillnad

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Fun fact: Precis som jag misstänkte så sjönk priset på 9002 modellen med tusen kronor i samband med de nya modellerna till månadsskiftet. Det lutar dock fortfarande åt en LG. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Priserna sjunker naturligtvis eftersom

9002 kommer med en fjärrkontroll enbart.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Har en LG B7, riktigt fantastisk bild med UHD 10 Bit kompatibla filmer.

Ljudet är uselt om du är van att ha någon form av externt ljudsystem, men om du aldrig har haft det så kmr du säker tycka att ljudet duger, fast det sägs ju att ljudet är 50% av upplevelsen så om du fixar en grym TV med grym bild, varför snåla in på ljudet då?

Okej om du bara ska kolla på sport och TV-serier där de bara pratar hela dagarna utan musk, ljudeffekter och annat. Dina ljudintresserade polare kmr dock att dissa din TVs ljud, jag lovar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

blev en lg oled för mig, ville ha philipsen MEN benen sitter så långt ifrån varandra att jag hade behövt en tvbänk som var lika bred som teven.

syftar på den andra du länkade till

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nios91:

Har läst att det ska vara en del problem med inbränningar på LG:s oled skärmar. Har du haft några problem med inbränningar på din LG B6?

Skickades från m.sweclockers.com

RTINGS har börjat köra inbränningstester på OLED TV:ar i olika scenarion, se video:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

blev en lg oled för mig, ville ha philipsen MEN benen sitter så långt ifrån varandra att jag hade behövt en tvbänk som var lika bred som teven.

syftar på den andra du länkade till

9002:an har en bra och kompakt fot. 901f foten undrar jag hur de tänkte...

Apropå högtalare ju sämre de är ju bättre betyg får de i min bok. Då vet jag att pengarna inte gått på att fixa hyfsat ljud kan ju aldrig bli lika bra som fristående golvare så vad är vitsen liksom? Du kan köra hörlurar annars och få bättre ljud. Och i regel kan även nästan gratis stativare erbjuda bättre ljud billigare än påkostade soundbar lösningar.

Samma filosofi gällande smarttv egentligen. Bättre betala någon tusing mindre och skaffa chromecast eller appletv eller bättre lösningar.

Kan inte påstå att philipsen har ändrat på mina fördomar om smarttv. Sista uppdateringen av smarttv där påtvingas jag interpolation med den inbyggda netflix appen annars innan dess så fungera de okay.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x