Guide: Kom igång med vattenkylning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpaceMan:

En viktig sak att påpeka i frågan om kostnad är ju även att en loop är ju inget du bara kan ha till en dator. Jag har fortfarande kvar delar från min första loop, bla en enorm Eheimpump på 230V som gått 24/7 i över 15 år. Klumpig men knäpptyst och ett jäkla tryck. När man uppgraderar byter man bara fästanordningar eller i värsta fall block och kör vidare. Undantaget är väl heltäckande lösningar för GFX.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är en stor fördel.
Jag kör med enbart chipkylare på grafikkorten och lyftkylning till VRM vilket som regel bara innebär en mindre moddning när man byter grafikkort för att man ska kunna använda samma kylblock som tidigare.

Samma sak gäller CPU blocken, jag kyler bla. en AMD-cpu med ett block för Intel vilken bara krävde en enklare moddning av fästet för att det skulle funka i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Jag som alltid har trott att man inte behövde kylpasta till vattenkylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

@Zidious G: Kylpasta finns där bara för att få bästa möjliga kontakt mellan "Kyl"-block och CPU/IHS. När man vattenkyler har man ju CPU-blocket som ska fästas på i princip samma sätt som vilken annan kylare som helst, och för att produktionsprocessen gör att ingen yta kan vara 100% slät behövs kylpasta för att jämna ut "hålrummen" mellan dessa komponenter.

Permalänk
Medlem

I guiden så går vattnet från gpu till CPU direkt eller har jag missuppfattat något? Vet inte mycket om custom loop men är det inte att föredra att vattnet går till en element först innan CPU-n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZupLVL40:

I guiden så går vattnet från gpu till CPU direkt eller har jag missuppfattat något? Vet inte mycket om custom loop men är det inte att föredra att vattnet går till en element först innan CPU-n?

Jo, det är väl bättre egentligen. Rent praktiskt har det dock ingen betydelse då vattnet på sin absoluta höjd har stigit med kanske 0.5-1 grad C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZupLVL40:

I guiden så går vattnet från gpu till CPU direkt eller har jag missuppfattat något? Vet inte mycket om custom loop men är det inte att föredra att vattnet går till en element först innan CPU-n?

Finns massor av diskussioner om detta men finns flera större (och seriösare) YouTubers som har visat att det inte har någon effekt. Detta kan enkelt förklaras med simpel fysik, eftersom vatten har en hög värmekapacitet krävs mycket energi för att höja temperaturen på vätskan. Det är anledningen till att i vissa benchmarks med vattenkylning kör man ett par timmar för det tar tid innan vattnet har stabiliserat sig vid en viss temperatur. (oftast duger ca. 20-30min för att få ett OK värde)

Som nämndes ovan så skiljer det max upp mot 1°C i mer extrema fall. Till exempel hur man placerar radiatorerna har betydlig större påverkan.

Edit: Helt fantastiskt guide! (borde nämnas någonstans att det är en stor kostnad jämfört mot luftkyling men kanske missat det)

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Jo, det är väl bättre egentligen. Rent praktiskt har det dock ingen betydelse då vattnet på sin absoluta höjd har stigit med kanske 0.5-1 grad C.

Tack för snabbt svar!

Köpte nyligen ett aio och börjar ångra mig pga dånet från gpu-när det är lite krävande spel. Varit inne på ek-s a240g som kyler både cpun och gpun. Är det något att anmärka/tänka på sådan aio custom loop system?

Permalänk
Medlem

Köpt en EKWB kit som en bas till min första vattenkylningsprojekt. Sedan dess har jag expanderat, byt om, lära ny saker. Den är dyr men rolig och tidkrävande

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Visst är det kul med vattenkylning men ofta dyrt och smått onödigt med en normal GPU (ej referenskort). Sen skulle det läcka så rycker komponenterna fort tyvärr.

Been there done that, tillbaka till luft igen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag behöver guiden "När du glömde installera drain port och behöver energi och motivation för att försöka tömma loopen för installation av grafikkort". HALP

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag behöver guiden "När du glömde installera drain port och behöver energi och motivation för att försöka tömma loopen för installation av grafikkort". HALP

Har du slangar eller hardtubing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Har du slangar eller hardtubing?

slangar som tur är

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

slangar som tur är

Ta väck cpublock. lägg utanför chassi över en salladsskål. Skruva lös en av slangarna och lossna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag behöver guiden "När du glömde installera drain port och behöver energi och motivation för att försöka tömma loopen för installation av grafikkort". HALP

Det är inte så struligt ändå.. En näve papper och en behållare så fixar du det ändå. Ge luft till reservoiren först och öppna lägsta fittingen. Men ha papper och behållare redo :). Om du har dåligt med utrymme så kan du vika ett hårt magazinomslag till en ränna som leder ut vätskan till behållaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Detta är en stor fördel.
Jag kör med enbart chipkylare på grafikkorten och lyftkylning till VRM vilket som regel bara innebär en mindre moddning när man byter grafikkort för att man ska kunna använda samma kylblock som tidigare.

Samma sak gäller CPU blocken, jag kyler bla. en AMD-cpu med ett block för Intel vilken bara krävde en enklare moddning av fästet för att det skulle funka i det här fallet.

Så körde jag förut med, men heltäckande är ju helt klart bättre. Dessvärre kan jag ju inte med att byta ut mitt gamla 290 nu då jag betalat så mycket för kylaren...
Moddning eller egen tillverkning av fästen är ju en barnlek och även mycket av nöjet. Nästa grafikkort går jag tillbaka till det och bygger fästen till något av de gamla CPU-block jag har liggandes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Geeks
Grundare

Supertrevlig guide @Flamso! Det var länge sen man pillade med vattenkylning så väldigt träffande. Fortsätt så :-).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Edin:

Supertrevlig guide @Flamso! Det var länge sen man pillade med vattenkylning så väldigt träffande. Fortsätt så :-).

Skickades från m.sweclockers.com

Sist jag försökte mig på vattenkylning blev det.. eh.. dyrt. Och blött. Har visat bilder för @Zoyadog, hon var inte imponerad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kanske kan nämna att det är en fördel att planera loopen så det inte är ivägen om du tex, behöver byta PSU eller nått.

Permalänk
Medlem

De är nipplarna som drar iväg kostnaden. Minns när jag skulle köpa in mitt kylsystem, hoppades på att hålla mig under 5000kr. De gick på 7000-8000kr.
Men mycket trevliga temps blir de ju!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ZupLVL40:

I guiden så går vattnet från gpu till CPU direkt eller har jag missuppfattat något? Vet inte mycket om custom loop men är det inte att föredra att vattnet går till en element först innan CPU-n?

Som nämnts innan gör det ingen märkbar skillnad. Jag har haft tre 290 flashade till 290X och CPU efter varandra och där gjorde det väldigt lite skillnad. Den största skillnaden där var hur olika temperaturvärden grafikkorten gav mig, vilket kan bero på många olika saker.

Vattnet passerar helt enkelt loopen så snabbt att det inte hinner värmas upp märkbart mycket innan det hunnit vidare till radiatorer.

Skrivet av trickeh2k:

Jag behöver guiden "När du glömde installera drain port och behöver energi och motivation för att försöka tömma loopen för installation av grafikkort". HALP

Problemet mer drain port är att det är extremt svårt att planera bra. Jag har fortfarande aldrig lyckats med en som tömmer ens halva systemet. Lite beror såklart på att mitt chassi har horisontellt moderkort men det var svårt även i detta bygge.

För att tömma bygget i guiden vände jag helt enkelt chassit uppochner och kopplade en slangbit till lägsta punkten på tanken. Efter det behövde jag vrida och vända på chassit efter jag vänt tillbaka det för att få ut det mesta. Till slut krävdes att jag demonterade hela loopen, en komponent i taget, för att få ut resterande vätska. Det är det jag alltid har fått göra och det är aningen osmidigt. Med bra planering går det att undvika, mestadels.

Skrivet av Edin:

Supertrevlig guide @Flamso! Det var länge sen man pillade med vattenkylning så väldigt träffande. Fortsätt så :-).

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Det uppskattas verkligen. Det är kul att sprida kunskap så fler kan hålla på med intresset jag älskar!

Skrivet av Lordsqueak:

Kanske kan nämna att det är en fördel att planera loopen så det inte är ivägen om du tex, behöver byta PSU eller nått.

Det stämmer bra det! Svårigheten att byta komponenter ökar otroligt mycket med vattenkylning och med lite lätt planering slipper en i alla fall problemet att vattenkylningen är i vägen för komponenter som inte vattenkyls.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ta väck cpublock. lägg utanför chassi över en salladsskål. Skruva lös en av slangarna och lossna.

Va? Haha.

Skrivet av Beatnutz:

Det är inte så struligt ändå.. En näve papper och en behållare så fixar du det ändå. Ge luft till reservoiren först och öppna lägsta fittingen. Men ha papper och behållare redo :). Om du har dåligt med utrymme så kan du vika ett hårt magazinomslag till en ränna som leder ut vätskan till behållaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt problem ligger lite i vilken fitting jag ska lossa och om det finns något bra sätt utan att behöva montera ur halva datorn först. Är ju mest rädd för att spilla och på så sätt förstöra komponenter. Undrar om det kanske inte är enklast att ta fittinginen under grafikkortet?

Skrivet av Flamso:

För att tömma bygget i guiden vände jag helt enkelt chassit uppochner och kopplade en slangbit till lägsta punkten på tanken. Efter det behövde jag vrida och vända på chassit efter jag vänt tillbaka det för att få ut det mesta. Till slut krävdes att jag demonterade hela loopen, en komponent i taget, för att få ut resterande vätska. Det är det jag alltid har fått göra och det är aningen osmidigt. Med bra planering går det att undvika, mestadels.

Om du tar en snabbspan i bilden ovan, vad tror du blir smidigast/enklast? Hur mycket påverkar det om det ligger lite rester kvar av den gamla vätskan i loopen när man sedan fyller på med nytt? Är verkligen inte sugen på att lägga en hel dag på att montera isär hela bygget, försöka bygga ihop det igen och sedan köra 24-testet som förhoppningsvis passerar utan problem...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av trickeh2k:

Va? Haha.

https://i.imgur.com/zLdA2EV.jpg

Mitt problem ligger lite i vilken fitting jag ska lossa och om det finns något bra sätt utan att behöva montera ur halva datorn först. Är ju mest rädd för att spilla och på så sätt förstöra komponenter. Undrar om det kanske inte är enklast att ta fittinginen under grafikkortet?

Om du tar en snabbspan i bilden ovan, vad tror du blir smidigast/enklast? Hur mycket påverkar det om det ligger lite rester kvar av den gamla vätskan i loopen när man sedan fyller på med nytt? Är verkligen inte sugen på att lägga en hel dag på att montera isär hela bygget, försöka bygga ihop det igen och sedan köra 24-testet som förhoppningsvis passerar utan problem...

Hade jag varit du så hade jag lagt en skål under GPU och lossat på ena pluggen! Sedan monterat av slangen mellan GPU och res/pump och blåst i den med munnen tills det mesta runnit ut i skålen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Hade jag varit du så hade jag lagt en skål under GPU och lossat på ena pluggen! Sedan monterat av slangen mellan GPU och res/pump och blåst i den med munnen tills det mesta runnit ut i skålen.

Ja, det är väl lite så jag har funderat på. Är rädd bara att det kommer ur lite mer/snabbare än jag väntat mig och att det spiller över på PSUN som sitter där :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Haha.

https://i.imgur.com/zLdA2EV.jpg

Mitt problem ligger lite i vilken fitting jag ska lossa och om det finns något bra sätt utan att behöva montera ur halva datorn först. Är ju mest rädd för att spilla och på så sätt förstöra komponenter. Undrar om det kanske inte är enklast att ta fittinginen under grafikkortet?

Om du tar en snabbspan i bilden ovan, vad tror du blir smidigast/enklast? Hur mycket påverkar det om det ligger lite rester kvar av den gamla vätskan i loopen när man sedan fyller på med nytt? Är verkligen inte sugen på att lägga en hel dag på att montera isär hela bygget, försöka bygga ihop det igen och sedan köra 24-testet som förhoppningsvis passerar utan problem...

Du ser ju ut att ha massvis med plats. Det blir inga problem det där. Vad är det för komponenter du är rädd för att det ska droppa på om du öppnar en fitting långt ner? Ser ju bara ut att vara några HDD-vaggor, och dom gör du nog bäst i att ta ut innan du trixar.

Nu vet jag inte hur gammal din vätska är, men om du tänkt hälla tillbaks det du tappar ut så kan du tömma din loop från under GPU'n. Sen pluggar du i det hålet med en plugfitting (såna som satt på vattenblocket när den levererades) och snöra/bind tuben till reservoiaren uppåt så att du inte behöver lossa/tömma den.

24 timmarstestet är enligt mig ganska onödigt så vida man inte är helt grön på det man gör. Gör ett läcktest först utan att ha moderkortet ikopplat. Jag brukar låta den bubbla en timma kanske max. Sen är det bara att köra.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Du ser ju ut att ha massvis med plats. Det blir inga problem det där. Vad är det för komponenter du är rädd för att det ska droppa på om du öppnar en fitting långt ner? Ser ju bara ut att vara några HDD-vaggor, och dom gör du nog bäst i att ta ut innan du trixar.

Nu vet jag inte hur gammal din vätska är, men om du tänkt hälla tillbaks det du tappar ut så kan du tömma din loop från under GPU'n. Sen pluggar du i det hålet med en plugfitting (såna som satt på vattenblocket när den levererades) och snöra/bind tuben till reservoiaren uppåt så att du inte behöver lossa/tömma den.

24 timmarstestet är enligt mig ganska onödigt så vida man inte är helt grön på det man gör. Gör ett läcktest först utan att ha moderkortet ikopplat. Jag brukar låta den bubbla en timma kanske max. Sen är det bara att köra.

Kanske skulle förtydligat det hela, men detta är från när jag byggde systemet. Det ser givetvis inte så tom och fint ut i dagsläget Jag körde 24-test för att jag var helt grön, detta var mitt första bygge helt utan någon form av tidigare erfarenhet och ville verkligen inte ha något läckage.

Vätskan är gammal, så den skulle behövas bytas ut egentligen. Hade inte tänkt hälla tillbaka något har säkert 2,5 flaskor kvar med vätska så det är nog det minsta problemet. Hängde inte riktigt med på hur du menade med tömningen där och snörandet. Tanken är att jag ska byta ut grafikkortet. Eller jag SKA byta ut det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det är väl lite så jag har funderat på. Är rädd bara att det kommer ur lite mer/snabbare än jag väntat mig och att det spiller över på PSUN som sitter där :/

Är det krångligt att montera ur PSUn för tömning? Är det modulärt så kan du ju behålla alla kablar i komponenterna och bara skruva ut agget. Låter som det mest optimala sättet enligt mig i alla fall!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Är det krångligt att montera ur PSUn för tömning? Är det modulärt så kan du ju behålla alla kablar i komponenterna och bara skruva ut agget. Låter som det mest optimala sättet enligt mig i alla fall!

Givetvis är det krångligt när man är lat Men som tur är så är det fullt modulärt åtminstone... Det är generellt sett halvtrångt annars med allt kablage, dragning osv. Mest orolig som sagt att det droppar när man öppnar där man inte märker det. Fyllde på vätska tidigare och då skvimpade det över lite, det var en 2TB HDD som hade mindre än ett år på nacken som sa tack och hej efter det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kanske skulle förtydligat det hela, men detta är från när jag byggde systemet. Det ser givetvis inte så tom och fint ut i dagsläget Jag körde 24-test för att jag var helt grön, detta var mitt första bygge helt utan någon form av tidigare erfarenhet och ville verkligen inte ha något läckage.

Vätskan är gammal, så den skulle behövas bytas ut egentligen. Hade inte tänkt hälla tillbaka något har säkert 2,5 flaskor kvar med vätska så det är nog det minsta problemet. Hängde inte riktigt med på hur du menade med tömningen där och snörandet. Tanken är att jag ska byta ut grafikkortet. Eller jag SKA byta ut det

OK, nä snörningen var enbart om du ville behålla vätska. Då behöver man inte tömma hela systemet utan bara den sektionen där du vill byta ut en komponent.

Om du ska byta vätska helt och hållet så skulle nog iaf jag bita i det sura äpplet och tömma systemet helt och hållet. Häll ut vätskan från där reservoarens utgång är. Sen sätter du in en drain nånstans där i närheten och monterar ihop allt till din nya setup.

Efter du är klar med att bygga ihop allt så behöver du rensa ur ditt system med destilerat vatten ända till vätskan är helt klart och fri från färgämnen. Sen får du tömma det igen och tillsätta din nya vätska.

Inte helt roligt att göra men det här är något man bör göra 1-2 gånger om året ändå. Jag gjorde det senast i fredags. Tog mig kanske 4 timmar totalt.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

... Min enkla åsikt är att vattenkylning är något man ska göra för att man tycker det är snyggt och/eller roligt, inget annat.

Vattenkylning är också bra på datorer vars hårdvara ska köras länge med varierad belastning, eftersom vattnet gör att komponenternas temperatur ändras mycket långsammare än vid vanlig luftkylning.

Skrivet av Flamso:

... Pumpen i det här bygget blev knäpptyst efter luftning och den hördes inte utifrån chassit om jag stängde av fläktarna.

Kul för dig! Beror nog mycket på vilken pump man har och hur den monteras.

Skrivet av Zidious G:

Jag som alltid har trott att man inte behövde kylpasta till vattenkylning?

Det är fullt möjligt att låta bli kylpastan om man gör en de-lid och kyler via en kupa fastlimmad direkt över CPU-chippet så att vattnet kommer åt processorn utan mellanliggande material.
En effektivare, men mer extrem, lösning än att använda kylblock.

Skrivet av ZupLVL40:

I guiden så går vattnet från gpu till CPU direkt eller har jag missuppfattat något? Vet inte mycket om custom loop men är det inte att föredra att vattnet går till en element först innan CPU-n?

Skrivet av Babianen:

... Rent praktiskt har det dock ingen betydelse då vattnet på sin absoluta höjd har stigit med kanske 0.5-1 grad C.

Som ingenjör har jag förstås räknat på det där...
Det som spelar roll i sammanhanget är vilket vattenflöde man har:
* Om vattenflödet givet i liter per timme överstiger kretsens totala värmeupptagning i watt så stämmer Babianens påstående.
* Vid lägre vattenflöde, alltså vekare/tystare pump, så stiger temperaturen mer.
Har man till exempel ett flöde på 20 liter per timme så stiger vattentemperaturen med åtta grader då vattnet passerar ett 200W grafikkort.

Övriga kommentarer:
1. För effektivast kylning kan radiatorn med fördel placeras utanför datorlådan. Då kan man välja den hur stor som helst!

2. Risken för galvanisk korrosion är kraftigt överdriven.
Det enda exempel jag lyckats hitta är den idiotiskt designade CPU-kylaren som Zalmann skickade med sin Reserator 1, en kombination av guldpläterad bas och aluminiumhuv.
Mitt eget långtidstest (flera månader) med aluminium och mässing i mineralvatten har bara resulterat i att mässingen ärgat där den utsatts för mer luft än vatten. I övrigt har det blivit mycket kalkutfällningar från vattnet, men ingen som helst galvanisk korrosion på aluminiumbiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är fullt möjligt att låta bli kylpastan om man gör en de-lid och kyler via en kupa fastlimmad direkt över CPU-chippet så att vattnet kommer åt processorn utan mellanliggande material.
En effektivare, men mer extrem, lösning än att använda kylblock.

Jeeebus. Jag hade bara hört att vattenkylare kom med förapplicerad kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4