Permalänk
Proffsmoddare

Spegel av Forsberg Customs

Hej allihopa!

Nu är det dags för nästa projekt att starta och förhoppningsvis ge er lite kvällsnöje i detta kalla vinterväder. Mitt nya projekt kommer till stor del involvera speglar och därav det enkla namnet Spegel. Denna gång är det dock inte ett scratchbygge utan bygget kommer att göras i ett Phanteks Enthoo Evolv. Bygget denna gång är stolt sponsrat av Asus, Inet, Phanteks, Seasonic och Team Group.

Mer bilder kommer komma inom kort så håll ögonen öppna!

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

En del av alla delar till bygget har nu kommit så här kommer listan med specs samt lite bilder på dessa. Resten av delarna kommer läggas upp så fort dom anländer.

CPU: Intel i7 8700k sponsrad av Asus ROG
Moderkort: Asus Maximus X Formula sponsrad av Asus ROG
Minne: Team Group Delta RGB 4x4gb 3000mhz sponsrad av Team Group
GPU: Asus GTX 1080 strix
PSU: Seasonic Prime Titanium 750w sponsrad av Seasonic
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv sponsrad av Phanteks
SSD: TBA

Vattenkylning
CPU-block: Phanteks C350i Chrome sponsrad av Phanteks
GPU-block: Phanteks G1080 Chrome sponsrad av Phanteks
Fittings: Phanteks harline fittings Chrome sponsrad av Phanteks
Radiatorer: Alphacool NexXxos ST30 360mm + 240mm sponsrad av Inet
Reservoar: Phanteks R220 sponsrad av Phanteks
Pump: Laing DDC-1T sponsrad av Inet
Rör: EK 12/10 PETG sponsrad av Inet

Åter igen ett stort tack till mina sponsorer och nu kör vi igång!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Följs såklart!

Permalänk
Proffsmoddare

@Zpnk: Mången tack Roger, kommer lite mer bilder i veckan 😊

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Dela gärna med dig av vad du tycker om Phanteks vattenkylnings-prylar!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske men, hur funkar sponsring när du och andra på forumet bygger burkar? Antar att ni får delarna, men i utbyte mot vad?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Lite OT kanske men, hur funkar sponsring när du och andra på forumet bygger burkar? Antar att ni får delarna, men i utbyte mot vad?

Byggloggen är ju bra reklam om det är ett fint bygge... billig reklam som når ut till massa folk

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg Customs:

@Zpnk: Mången tack Roger, kommer lite mer bilder i veckan 😊

Skrivet av timpelay:

Dela gärna med dig av vad du tycker om Phanteks vattenkylnings-prylar!

Också intresserad då jag kör deras CPU kylare och är störtnöjd.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av timpelay:

Dela gärna med dig av vad du tycker om Phanteks vattenkylnings-prylar!

Första intrycket är kvalitet. Allt känns väldigt gediget och stabilt. Passformen är också väldigt bra och har inte stött på något problem än 😊.

Skrivet av frong:

Lite OT kanske men, hur funkar sponsring när du och andra på forumet bygger burkar? Antar att ni får delarna, men i utbyte mot vad?

Man kan se det som reklam precis som Pelle beskriver. Sen beror det helt på vad man kommit överens med tillverkaren/återförsäljaren.

Skrivet av Pelle:

Byggloggen är ju bra reklam om det är ett fint bygge... billig reklam som når ut till massa folk

Precis.

Skrivet av Niivpzi:

Också intresserad då jag kör deras CPU kylare och är störtnöjd.

Håller er uppdaterade på hur pass bra allt fungerar men so far är jag helnöjd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg Customs:

Man kan se det som reklam precis som Pelle beskriver. Sen beror det helt på vad man kommit överens med tillverkaren/återförsäljaren.

Jo, det är jag med på! Tänkte lite mer i banorna om ni ställer ut datorerna eller dyl. Förstår att det är olika men, något exempel på vad du gjort? Kanske är konfi.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hoppas du planerar att moda chassit då det har hemskt luftflöde. Jag fräste upp mina paneler och lackerade om dom i mitt bygge, resulterade i en 5 grader svalare vattentemp.

Permalänk
Medlem

Det ska bli kul och få se lite bilder sen när du har börjat med byggandet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av frong:

Jo, det är jag med på! Tänkte lite mer i banorna om ni ställer ut datorerna eller dyl. Förstår att det är olika men, något exempel på vad du gjort? Kanske är konfi.

I vissa fall ställs det ut och tävlar på t.ex. Dreamhack eller Birdie , i vissa fall skickas den till någon mässa utomlands men i vissa fall är det bara loggar som krävs, lite olika som sagt. I mitt fall var jag med och tävlade i Dreamhacks Case Mod Championship i vintras med mitt förra bygge Spectrum

Skrivet av Jompa79:

Hoppas du planerar att moda chassit då det har hemskt luftflöde. Jag fräste upp mina paneler och lackerade om dom i mitt bygge, resulterade i en 5 grader svalare vattentemp.

Lite mods är planerat absolut, får se vilka yttre mods till panelerna det blir bara

Skrivet av Elektron:

Det ska bli kul och få se lite bilder sen när du har börjat med byggandet

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra att du är taggad. Bilder kommer komma successivt ca 1 gång i veckan

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Dags att montera blocket på grafikkortet då :)! Grafikkortet jag valt till detta projekt är ett Asus GTX 1080 Strix som ackompanjeras av Phanteks block till samma kort i kromat utförande och det jag kan säga om blocket hittills är att det osar kvalitet och längtar tills jag får se hur det presterar. Jag valde även att fixa till backplaten till kortet och klädde det i en spegelfilm (envägs spegel) så att det får en blank och fin yta. Nästa steg i bygget blir att ta tag i moderkortets shroud och backplate och fixa till dessa så att det passar temat.

Som i tidigare loggar så är det bara att fråga om ni funderar på något.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Då var det dags att fästa pumpen på reservoaren och även bestämma vart den ska vara i chassit.
Bestämde mig för att fästa den i botten av chassit där hårddiskplatserna normalt sett är för att få lite mer "action" på den sidan. Vände sen på chassit och märkte ut och borrade hålen för reservoarens infästning. Infästningen av pumpen i reservoaren var busenkelt och kvaliteten lyser även igenom här. Innan jag fäste fast pumpen dock så kände jag att vita kontakter och kablar i olika färger inte riktigt passade så bytte dom mot svarta och kastade på lite sleeve på kablarna. Såg sen att jag vänt led-stripen upp och ned i bilden men detta ändrades innan jag monterade den ( kollade inte alls det igen nu när jag lade upp bilderna.. ).

Som vanligt så är det bara att fråga om ni undrar över något så ska jag svara på era frågor till min bästa förmåga.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

@Forsberg Customs: Riktigt snyggt. Gillar att det är modding på riktigt också...

Visa signatur

Älskar modding, PC gaming och det händer ibland att jag skär mig i fingrarna.
Webbplats: https://zeuligan.com
----------------------------------------------------
https://youtube.com/zeuligan | https://twitter.com/zeuligan | https://facebook.com/zeuligan | https://twitch.tv/zeuligan | https://instagram.com/zeuligan

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zeuligan:

@Forsberg Customs: Riktigt snyggt. Gillar att det är modding på riktigt också...

Tackar! Alltid kul med feta maskiner men det är något speciellt med att skapa något "förhand"

Skrivet av MetallicAcid:

Interesting placement of the pump res combo

Yea i thought so aswell. Lots of space wasted down there otherwise

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Dags att bygga lite av panelerna till chassit!

Jag började med att göra panelen till toppen av kammaren till nätagget med hjälp av den gamla kartongmetoden. Kan verkligen tipsa om den metoden då det ibland kan vara väldigt svårt att komma åt att mäta med en linjal. Dessa paneler kommer i slutändan vara klädda med spegelfilm dessutom ;).

Efter det fortsatte jag med att göra panelen för moderkortsplåten. I denna var jag också tvungen att göra utskärningar för radiatorfästet i toppen då den glider in hela vägen till plåten där den fästs fast och akrylen sticker ut lite från plåten.

Till slut började jag göra panelen/lådan till frontfläktarna som kommer bestå av ett par olika bitar som limmas ihop med akrylsvets ( hade en hel panel till dom klar men kom på efter jag limmat dom att jag var tvungen att göra hål för radiatorns fittings och det visade sig vara svårt att göra då allt var limmat så den vart det bara skrot av och jag fick börja om från början ).

Det här är allt jag hade för tillfället men fler paneler skall göras så framtida updates får visa upp dom.

Om ni har några frågor så är det som vanligt bara att ställa dom :).

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Följer med spänning! Ditt arbete är riktigt inspirerande!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Joco:

Följer med spänning! Ditt arbete är riktigt inspirerande!

Kul att höra! Har du något eget projekt på g eller ? 🙂

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Forsberg Customs: Hehe, jo då, ett på gång och ett i planeringsstadiet, kan nog dyka upp något inom ett par veckor eller så.

Ser fram emot nästa update!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Joco:

@Forsberg Customs: Hehe, jo då, ett på gång och ett i planeringsstadiet, kan nog dyka upp något inom ett par veckor eller så.

Ser fram emot nästa update!

Spännande, ska bli kul att se vad du kommer koka ihop

Blir lite byggande på lördag så möjligt att det dyker upp någon update på söndag

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Så i helgen fick jag lite mer gjort med panelerna i chassit och kapade färdigt och limmade ihop delarna till fläktkåpan i fronten samt även den nedre delen av nätaggskammaren och även panelen som kommer sitta för den bakre delen av chassit.

Då jag gjorde panelen för baksidan av chassit så var jag tvungen att kapa ur lite småbitar här och var pga nitar och infästningar i chassit som var i vägen märkte jag att även fast det var en jobbig process så var det ändå väldigt kul att göra detta med verktyget jag använde vilket är en Dremel Moto Saw (sjukt smidig såg som jag verkligen kan rekommendera om man letar efter ett verktyg där man lätt kan skära ut små detaljer ut akryl, aluminium, trä etc).

Väntar fortfarande på den förhoppningsvis sista leveransen med prylar till bygge men enligt leverantören borde den landa denna vecka.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Å, det är så snyggt med fint kapad plexi! Älskar att du har plexi från biltema Samma här

Vad är det för en trevlig liten mini-bandsåg du har?

Permalänk
Medlem

Följde Spectrum med nöje, det här ser ju inte direkt ut att bli sämre! Sjukt intressant!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Joco:

Å, det är så snyggt med fint kapad plexi! Älskar att du har plexi från biltema Samma här

Vad är det för en trevlig liten mini-bandsåg du har?

Mången tack, biltema woop woop!🤘!

Det är en sån här https://m.clasohlson.com/se/Figursåg-Dremel-Moto-Saw/40-8928?... 😊

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lunkan90:

Följde Spectrum med nöje, det här ser ju inte direkt ut att bli sämre! Sjukt intressant!

Kul att höra dude!😊🤘

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av CooingPendulum:

Tackar

Visa signatur