Bahnhof och Framtidens bredband i Göteborg (iTUX) - låg prestanda på kvällen

Permalänk
Medlem

jättestora störningar Bahnhof + iTux Göteborg

Hej

Jag har sedan igår haft väldigt mycket störningar i min uppkoppling. Internetleverantören är Bahnhof med fibernät från iTux Göteborg. Jag märkte problemen igår när jag plötsligt började få enorma lagspikes, där sidor kunde ta uppemot 20-30 sekunder att ladda (eller laddade inte alls). Det blev värre så småningom och det gjorde att jag inte kunde logga in på t.ex. mitt arbetes VPN eller WoW.
Jag kollade först på iTux driftinformationssida, där det stod att de hade uppgraderat sin utrustning tidigare samma dag och att det kunde leda till störningar, men att det i nuläget inte fanns några. På Bahnhofs sida fanns det inga störningar registrerade.
Problemen fortsatte och i morse publicerade Bahnhof en störning gällande iTux Göteborg. De var medvetna om felet och försökte åtgärda det. Notisen publicerades 8:24 på morgonen. Jag försökte kontakta kundservice, blev skickad till en sida där jag skrev mitt kundnummer och fick därefter ett sms om att felet hade registrerats och höll på att åtgärdas, och att jag inte behövde göra något mer. Därför bestämde jag att inte ringa kundsupporten, tänkte att jag ändå hade fått samma besked.
Nu är det 12 timmar senare och problemen står kvar precis som innan. Och ingen uppdatering från Bahnhof om hur det går. Jag tycker att det har gått alltför långt, jag arbetar hemifrån och har därmed missat 1½ dags arbete...

Är det några andra som upplever samma problem?

Visa signatur

idk tbh

Permalänk
Vila i frid

Om vi säger så här - idag låg mitt Bahnhof (via stadsnätet/zitius) helt nere mellan 09:55 och 19:42. Samtidigt fungerade farsans Bredband2 via samma stadsnät. Likaså syrrans comhem funkade. Det finns bara en fiber mellan Gävle-Hedesunda så det var definitivt Bahnhof som låtit praktikant mecka efter eget huvud. Fiberknaset gjorde att även Tele2/Comviq mobil slutade fungera efter lunch men kom iaf igång 19:42 i kväll. Jag själv konsultar åt Atlas (via Syntronic) och kunde varken interwebba eller våjsa idag (jobba@home).

Man (som tjänsteleverantör) meckar ALDRIG efter 12:00 en torsdag och definitivt aldrig på en fredag! Argh!!!

Permalänk
Medlem

Samma problem här ifrån (Borås) Bahnhof med fibernät från iTux precis som du säger det började redan igår och inget är återgäldat eller någon ny information hur det går. Sitter och funderar om man ska typ välja Bredband2 eller någon annan leverantör....

Permalänk
Medlem

Ja, verkligen... Har haft Bahnhof i flera år, men har börjat tröttna på sånt. Vet inte, man får kanske byta till Bredband2... Är de stabilare?

Visa signatur

idk tbh

Permalänk
Medlem

Samma här har egentligen aldrig haft problem med Bahnhof när det gick igenom SplitVision Borås Stadsnät, sen blev min gata uppköpta av Victoria Park(Var AB Bostäder innan) och dom bytte till ITUX och självklart höjde priserna där med och mer strul efter det.

Om man läser på nätet så är inte många nöjda med varken Bredbandsbolaget eller Bredband2.. Så ja...svårt att avgöra faktiskt.

Min kusin som bor 1km ifrån mig har Bahnhof ifrån SplitVision Borås Stadsnät och det funkar utan problem.. så irriterande bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Hur ser det ut om du kör en traceroute till 192.36.133.235 (BBKs GBG-server)?

Inget direkt anmärkningsvärt där:
Tracing route to 192.36.133.235 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms gw7.A336.priv.bahnhof.se [***.10.***.*]
2 * * * Request timed out.
3 <1 ms <1 ms <1 ms ***.**.***.*
4 1 ms 1 ms 2 ms gbg-shg-dr2.gbg-cr3.bahnhof.net [85.24.151.84]
5 5 ms 2 ms 1 ms 100.64.1.71
6 <1 ms <1 ms <1 ms 100.64.1.73
7 1 ms 2 ms 1 ms shg-cgn-ar1.gbg-shg-cgn3.bahnhof.net [213.80.104.116]
8 1 ms 2 ms 1 ms shg-cgn-ar1.gbg-cr3.bahnhof.net [46.59.116.14]
9 1 ms 1 ms 11 ms 10ge-5-4-1500.b-gw.gbg.netnod.se [194.68.130.72]
10 1 ms 1 ms 1 ms 192.36.133.235

Permalänk
Medlem

Ok, sedan i morse har nätet fungerat som vanligt igen, dvs inga störningar eller andra konstiga beteenden
Dock står det fortfarande på Bahnhofs sida att det finns en driftstörning i mitt område, samma notis i 30 timmar nu :/

Visa signatur

idk tbh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jtabox:

Ja, verkligen... Har haft Bahnhof i flera år, men har börjat tröttna på sånt. Vet inte, man får kanske byta till Bredband2... Är de stabilare?

Bredbandsbolaget har funkat utan prob för mig i GBG.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej,

Jag, som många i den här tråden, har upplevt väldigt mycket störningar. Jag kör också med Bahnhof+iTux Göteborg och bor i Nya Gårda. Jag skapade egen tråd om detta (här).
Saker och ting spårade ur i samband med att iTux "uppgraderade" sin utrustning för några dagar sedan. Jag har förstås inga bevis på detta, men jag är övertygad att felet ligger hos iTux då det hänt flera gånger förut att de "uppgraderade" sin utrustning och/eller sitt nätverk, med allvarliga driftstörningar som följd.
Sedan i morse verkar problemet vara löst, efter 2-dagars icke-fungerande/obefintlig anslutning. Som kund tycker jag att det är rätt dåligt att det inte finns någon återkoppling från iTux om vad som händer. Det enda som står i deras driftstörningssida är en notis publicerad 3 dagar sedan om att de skulle uppgradera utrustningen och att det kunde medföra störningar, men ärendet är markerat som löst, och det finns inga "aktuella" störningar. Bahnhof är lite bättre på detta, de publicerade ärendet igår kl.08:24 på deras respektive sida, dock ingen uppdatering sedan dess.
Det som irriterar mig är att jag inte kan byta fibernät, jag vill absolut inte ha något med iTux att göra men det finns inget alternativ...
Jag har redan gjort en felanmälan hos Bahnhof, är det något mer jag kan göra för att hjälpa till med det här, säg gärna till.

Ber om ursäkt för att ni fått stå ut med min gnäll, jag är bara så trött på det :/

Visa signatur

idk tbh

Permalänk
Hedersmedlem

@jtabox *Trådar sammanfogade i enlighet med §2*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

jg har upplevt problem sedan söndagen 04/08 men enligt Bahnhof så uppstod problemet jag har nu den 11. När iTUX uppdaterade sitt nätverk så ska något ha gått fel som påverkar en del utav Bahnhofs kunder och det är tydligen inget som bahnhof kan göra något åt utan det ligger utanför deras kontroll om jag förstått dem rätt. Varje gång jag pratar med dem så säger de att det är någon som jobbat på att hitta problemet men det borde ju vara rätt uppenbart vad som är problemet om iTUX nu gjort ändringar så är det ju en ändring som inte fungerar.

22 dagar utan att kunna använda mitt internet som vanligt. tar en 20-30 sekunder som värst för att en sida ska ladda om den ens laddar det vill säga. Jag kan inte streama något alls för jag tappar helt uppkopplingen mot streamen. Hastighets tester visar att jag går ifrån 0.5mb till 109 för mitt 100/100.

Byter jag DNS till 1.1.1.1/1.0.0.1 så laddar sidor snabbare kanske 10-15 sekunder istället men kan fortfarande inte streama/spela eller göra något mer än att försöka acceptera att jag lever på 80-talet igen.

Känns rent sagt för jävligt att jag måste betala fullt pris för den här skiten, hade jag bytit operatör så hade jag inte längre upplevt problemet då som Bahnhof säger det är enbart deras maskin i iTUX nätverk som har problem men det kan jag ju inte göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloch:

jg har upplevt problem sedan söndagen 04/08 men enligt Bahnhof så uppstod problemet jag har nu den 11. När iTUX uppdaterade sitt nätverk så ska något ha gått fel som påverkar en del utav Bahnhofs kunder och det är tydligen inget som bahnhof kan göra något åt utan det ligger utanför deras kontroll om jag förstått dem rätt. Varje gång jag pratar med dem så säger de att det är någon som jobbat på att hitta problemet men det borde ju vara rätt uppenbart vad som är problemet om iTUX nu gjort ändringar så är det ju en ändring som inte fungerar.

22 dagar utan att kunna använda mitt internet som vanligt. tar en 20-30 sekunder som värst för att en sida ska ladda om den ens laddar det vill säga. Jag kan inte streama något alls för jag tappar helt uppkopplingen mot streamen. Hastighets tester visar att jag går ifrån 0.5mb till 109 för mitt 100/100.

Byter jag DNS till 1.1.1.1/1.0.0.1 så laddar sidor snabbare kanske 10-15 sekunder istället men kan fortfarande inte streama/spela eller göra något mer än att försöka acceptera att jag lever på 80-talet igen.

Känns rent sagt för jävligt att jag måste betala fullt pris för den här skiten, hade jag bytit operatör så hade jag inte längre upplevt problemet då som Bahnhof säger det är enbart deras maskin i iTUX nätverk som har problem men det kan jag ju inte göra...

Kan bara hålla med om att det är irriterande att drabbas av sådana störningar som du beskriver och att man får en ljummen respons från sin tjänsteleverantör att bli av med problemen. Även om det inte är tjänsteleverantörens utrustning som är orsaken till problemen är denne dock ansvarig gentemot användaren (kunden), alltså för att kompensera för utebliven nytta av tjänsten. Utöver det du skriver tycker jag att jag många gånger haft anledning att fundera över om det finns någon kompetent, och värd beteckningen, teknisk nätövervakning hos iTUX (nätägaren). De problem som uppdagas och beskrivs här i forumen borde rimligen kunna ha upptäckts tidigt av en sådan funktion och att jobbet med åtgärder därmed skulle kunna ha påbörjats snabbare och få en kortare åtgärdstid. Det klassiska scenariot som många beskriver, när det är allmänna störningar, är att det tar dagar och ibland veckor innan störningarna har analyserats och åtgärdats. Man ges intrycket att serviceteknikerna måste resa till Göteborg och iTUX med kollektivtrafik från Europas sydligare länder med tanke på den tid som åtgår innan någon konkret åtgärd görs

Förhoppningsvis finns det ett service- och supportavtal med SLA-nivåer upphandlat av Framtidskoncernen och som reglerar bland annat tidsaspekter gentemot leverantören. Det vore i så fall intressant att avtalets innehåll publiceras på bostadsföretagens webbsidor så att vi vet vad vi har att förvänta oss när det är nätägaren som har störningar.

Permalänk
Medlem

För mig har jag haft hyfsat bra hastigheter på 100/10 med publikt ip, visst det dippar ner till 50mbit, vid extremfall 25Mbit, under någon timme per dag, men alltid bra uppladdning som ligger på 11-12Mbit, med en ping på runt 10-15ms under dipparna.
Värt att nämna är att jag har ITUX Göteborg och inte Framtidens bredband.

Idag bestämde sig nätet för att ge upp helt och hållet och ge mig detta, har varit såhär i runt ca 4timmar nu

Edit: uppe i 6timmar nu, men löstes samtidigt som jag skrev detta.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem av och till på stadsnätet i göteborg med Bahnhof. jag har jobbat hela dagen idag och fram emot kvällen började prestandaproblemen. Det blev så illa att anslutningar tappades och jag förlorade en del arbete.

Jag skickade in felanmälan nu ikväll men förväntar mig väl inte direkt att dom ska fixa det inom någon rimlig tid tyvärr.