Förbättra ljudet från en Intel NUC-dator

Permalänk

Förbättra ljudet från en Intel NUC-dator

Jag har en Intel NUC. Spec:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3130255

Från den har jag en analog sladd till förstärkare. Både förstärkare och högtalare är bra kvalité. Därför vill jag bättre utnyttja resurserna i dem bättre genom att kringgå det billiga interna ljudkortet i datorn.

Jag är inte så insatt i det här området, men jag funderar på antingen externt ljudkort eller extern DAC. Men jag vet inte om datorn har optisk utgång. Vilka möjligheter har jag att förbättra ljudet och vilken lösning är att föredra?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Ett USB-ljudkort skulle förbättra ljudet. Borde finnas någon audiofil-variant som har lite mera anpassade kontakter än vanliga musikerkort.

Permalänk
Medlem

Vad har du för förstärkare då?
Har du e optisk ingång så kan du ju leta upp ett USB-ljudkort som har en optisk utgång, typ:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=869834

Permalänk
Skrivet av evirob:

Ett USB-ljudkort skulle förbättra ljudet. Borde finnas någon audiofil-variant som har lite mera anpassade kontakter än vanliga musikerkort.

Kanske det här skulle funka?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317995

Extern DAC funkar inte?

Permalänk
Medlem

@Tony Clifton: Det är ju en extern DAC du har länkat till...
Den tar en digital signal från datorn via USB och gör den till en analog ljudsignal.
Eller tänker du att du skulle ta en digital ljudutgång från NUCen, i så fall behöver du först en HDMI splitter för den enda digitala ljudutgången på den modellen du har är inbakad i dess HDMI.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Vad har du för förstärkare då?
Har du e optisk ingång så kan du ju leta upp ett USB-ljudkort som har en optisk utgång, typ:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=869834

Förstärkaren är NAD C 320BEE:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3324

Den ser ut att ha optisk ingång.

Men jag förstår inte varför man ska använda optisk utgång ur ett externt ljudkort där ljudet omvandlas från digital till analogt?

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Tony Clifton: Det är ju en extern DAC du har länkat till...
Den tar en digital signal från datorn via USB och gör den till en analog ljudsignal.
Eller tänker du att du skulle ta en digital ljudutgång från NUCen, i så fall behöver du först en HDMI splitter för den enda digitala ljudutgången på den modellen du har är inbakad i dess HDMI.

Ah, ok. Men det skulle väl funka? Alltså låta ljudet gå digitalt genom USB från NUC:en till DAC:en och vidare analogt till förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Förstärkaren är NAD C 320BEE:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3324

Den ser ut att ha optisk ingång.

Men jag förstår inte varför man ska använda optisk utgång ur ett externt ljudkort där ljudet omvandlas från digital till analogt?

Den optiska signalen är fortfarande digital, och har förstärkaren en optisk ingång så har den en egen inbyggd DAC. Fördelen med optiskt är att enheterna är skilda elektriskt och du får inte en lång antenn (kabel) som kan samla på sig brus.
Dock hittar jag ingen specifikations sida för den förstärkaren så man kan kolla om det finns någon optisk ingång, på bilderna ser jag ju bara analoga RCA ingångar dock. Så denna rutten är nog inte möjlig tyvärr.

Skrivet av Tony Clifton:

Ah, ok. Men det skulle väl funka? Alltså låta ljudet gå digitalt genom USB från NUC:en till DAC:en och vidare analogt till förstärkaren?

Kommer att fungera fint med den Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro och koppla den som du säger.

Permalänk
Medlem

Är det nåt specifikt du inte gillar med ljudet från det integrerade ljudkortet?

Det är kul att köpa prylar, men det finns risk att ett externt ljudkort inte lever upp till dina förväntningar. Eller ens gör någon skillnad på kvalitén!

Om du vill färga ljudet är det givetvis en annan femma...

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Skrivet av loefet:

Den optiska signalen är fortfarande digital, och har förstärkaren en optisk ingång så har den en egen inbyggd DAC. Fördelen med optiskt är att enheterna är skilda elektriskt och du får inte en lång antenn (kabel) som kan samla på sig brus.
Dock hittar jag ingen specifikations sida för den förstärkaren så man kan kolla om det finns någon optisk ingång, på bilderna ser jag ju bara analoga RCA ingångar dock. Så denna rutten är nog inte möjlig tyvärr.

Kommer att fungera fint med den Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro och koppla den som du säger.

Jag såg fel ang. optisk ingång på förstärkaren. Det är som du säger, den saknar det. Jag ser nu att det står i röd text att förstärkaren saknar inbyggd D/A omvandlare.

Men då är kanske den bästa lösningen den där Creative Sound Blaster-DAC:en.

Såvida ingen har något bättre förslag?

Permalänk
Medlem

@Tony Clifton: Vad vill du uppnå? Du skriver i TS att du inte "är så insatt" så om du inte har något specifikt problem du vill lösa är risken överhängande att du spenderar pengar utan att få någon förbättring. Inte minst senaste årens hype med DAC's är ett strålande exempel på det fenomenet, alla "vet" att det blir mycket bättre men jag har svårt att tro att det är många som grejar att i ett blindtest plocka när den är inkopplad.

Permalänk
Skrivet av candybag:

Är det nåt specifikt du inte gillar med ljudet från det integrerade ljudkortet?

Det är kul att köpa prylar, men det finns risk att ett externt ljudkort inte lever upp till dina förväntningar. Eller ens gör någon skillnad på kvalitén!

Om du vill färga ljudet är det givetvis en annan femma...

Jag tycker det märks att det är en billig ljud-krets i datorn. Jag har tidigare haft en annan dator med ett dedikerat, bra ljudkort kopplad analogt till förstärkaren. Då lät musik mycket bättre än det gör nu.

Permalänk
Medlem

@Tony Clifton: Vilket externa ljudkort som helst borde fungera, så titta runt bland tester och se vilka som har bäst omdömen.

Permalänk
Skrivet av Krippa75:

@Tony Clifton: Vad vill du uppnå? Du skriver i TS att du inte "är så insatt" så om du inte har något specifikt problem du vill lösa är risken överhängande att du spenderar pengar utan att få någon förbättring. Inte minst senaste årens hype med DAC's är ett strålande exempel på det fenomenet, alla "vet" att det blir mycket bättre men jag har svårt att tro att det är många som grejar att i ett blindtest plocka när den är inkopplad.

Jag är inte alls insatt i alla typer av anslutningar, bit/hertz, etc. Men jag har två öron. Jag lyssnar mycket på musik från datorn.

Sen pratar vi inte om en förmögenhet. Det handlar om några hundralappar. Och är jag missnöjd med en produkt, så returnerar jag den bara.

Jag är som sagt inte så intresserad av det tekniska och har därför inte märkt så mycket av vad som är hett eller hypat inom området. Men det stämmer säkert som du säger.

Tillbaka till topic: Jag mottar gärna fler förslag på hur ljudet kan "förbättras". Är den där Creative:DAC:en det bästa alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Jag tycker det märks att det är en billig ljud-krets i datorn. Jag har tidigare haft en annan dator med ett dedikerat, bra ljudkort kopplad analogt till förstärkaren. Då lät musik mycket bättre än det gör nu.

Ok, upplevelsen av att det lät bättre innan kan jag väl acceptera... med ett varningens finger

Ett annat (och förmodligen bättre) tips kan vara att se över akustiken i rummet. Ekar det mycket när du klappar med händerna? Har du flyttat sen du köpte din NUC? Rummet i sig låter troligtvis mer skit än vad en DAC/AMP kan kompensera för.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Tony Clifton: Vilket externa ljudkort som helst borde fungera, så titta runt bland tester och se vilka som har bäst omdömen.

Jag är inte helt säker på skillnaden mellan externt ljudkort och DAC. Som jag förstår det, förvandlar båda en digital ljudsignal till analog och "förbättrar" ljudet under den processen.

Permalänk
Medlem

https://www.hifiexperience.se/produkter/kablar/ovrigakablar/c...

Jag har en sån där sedan ett par år tillbaka och är mycket nöjd så den kan jag varmt rekommendera. Tror iofs att de flesta liknande lösningar fungerar ungefär lika bra så det är nog bara att läsa runt lite och se vad som används flitigast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Jag är inte helt säker på skillnaden mellan externt ljudkort och DAC. Som jag förstår det, förvandlar båda en digital ljudsignal till analog och "förbättrar" ljudet under den processen.

En DAC är en apparat som omvandlar en digital signal till en analog (Digital to Analog Converter). inget annat.
Men "förbättrar" är väl högst personligt, det mesta hur det låter beror ju på hur den är inställd (filter, EQ, m.m.) och på vilket sätt den är byggd och med vilken typ av komponenter.
Den stora skillnaden är väl mest hur väl den är på att göra en analog signal som är så trogen till den digitala källan som möjligt. Och vissa är väl helt klart sämre på det, vilket gör att det kan låta värre.

Men ljud kvalitet är väldigt luddigt i allmänhet, då det beror mycket på smaken på den som lyssnar.

@badbolll: Då hans förstärkare inte har någon digital ingång så är den produkten inget att rekommendera. Samma anledning som min rekommendation till att använda optisk anslutning till förstärkaren.

Utan det är ju fortfarande ett USB ljudkort med Analoga utgångar som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

https://www.hifiexperience.se/produkter/kablar/ovrigakablar/c...

Jag har en sån där sedan ett par år tillbaka och är mycket nöjd så den kan jag varmt rekommendera. Tror iofs att de flesta liknande lösningar fungerar ungefär lika bra så det är nog bara att läsa runt lite och se vad som används flitigast

Nu verkar ju inte förstärkaren ha någon digital ingång, och då funkar inte en USB till digital Coax konvertering...

(Den är säkert en bra omvandlare - har fått bra omdömen överlag vill jag minnas - men är rent krasst ganska dyr för att bara konvertera från en digital signal till en annan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av loefet:

En DAC är en apparat som omvandlar en digital signal till en analog (Digital to Analog Converter). inget annat.
Men "förbättrar" är väl högst personligt, det mesta hur det låter beror ju på hur den är inställd (filter, EQ, m.m.) och på vilket sätt den är byggd och med vilken typ av komponenter.
Den stora skillnaden är väl mest hur väl den är på att göra en analog signal som är så trogen till den digitala källan som möjligt. Och vissa är väl helt klart sämre på det, vilket gör att det kan låta värre.

Men ljud kvalitet är väldigt luddigt i allmänhet, då det beror mycket på smaken på den som lyssnar.

@badbolll: Då hans förstärkare inte har någon digital ingång så är den produkten inget att rekommendera. Samma anledning som min rekommendation till att använda optisk anslutning till förstärkaren.

Utan det är ju fortfarande ett USB ljudkort med Analoga utgångar som behövs.

Ok, tack för förklaringen. Jag blev nog lite förvirrad när du sa att jag länkade till en DAC när jag länkade till Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=317995

För det är väl rimligen ett externt ljudkort?

Vad har vi mer för alternativ? Maxprix 1000 kr.

Jag ser att Hifi-klubben har rea på en D/A omvandlare, Argon DAC1, som nu kostar 898 kr. Kan det vara något? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=960189

Tacksam för tips på produkter.

Permalänk
Medlem

@Tony Clifton: Jo en DAC och ett ljudkort (vare sig det är internt eller externt) är mer eller mindre samma sak, i alla fall ett ljudkort som har analoga utgångar.

Kan du få den för det priset så kan det ju vara värt att testa i alla fall.
Annars är jag inte så mycket för ljudprodukter, utan klarar mig gott med mitt interna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av loefet:

@Tony Clifton: Jo en DAC och ett ljudkort (vare sig det är internt eller externt) är mer eller mindre samma sak, i alla fall ett ljudkort som har analoga utgångar.

Kan du få den för det priset så kan det ju vara värt att testa i alla fall.
Annars är jag inte så mycket för ljudprodukter, utan klarar mig gott med mitt interna.

Både dac och ljudkort har analoga utgångar men de är definitivt inte samma sak då en dac aldrig kan ha analoga ingångar.
TS bör skaffa en dac om det bara är för uppspelning av ljud då man inte "betalar för ingången" på en sådan, ett annat alternativ är att helt byta förstärkare till nått med integrerad dac tex så finns det ofta äldre hembioreceivrar som ofta kostar ungefär lika mycket eller mindre än en enkel dac kostar ny.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att den där creative soundblastergrejen gör ett bättre jobb än den integrerade i NUCen. Kolla först om det finns uppdateringar till den och att du faktiskt använder rätt drivrutin för att mata ut ljudet.

Permalänk
Skrivet av evirob:

Jag tror absolut att den där creative soundblastergrejen gör ett bättre jobb än den integrerade i NUCen. Kolla först om det finns uppdateringar till den och att du faktiskt använder rätt drivrutin för att mata ut ljudet.

Det var min enda betänklighet med Creative-kortet, att det var ganska gammalt på marknaden. Men förhoppningsvis finns det nya drivrutiner så det inte blir kompabilitetsproblem med Win10. Jag ska titta närmare på produkten och läsa på lite om det.

Ev. ska jag också se om jag kan få låna hem den där DAC:en från Hifi-klubben.

Gärna fler tips på lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag tror absolut att den där creative soundblastergrejen gör ett bättre jobb än den integrerade i NUCen. Kolla först om det finns uppdateringar till den och att du faktiskt använder rätt drivrutin för att mata ut ljudet.

Vad är "ett bättre jobb"? Att det på en oscillator ser aningens bättre ut eller att det faktiskt finns en hörbar skillnad? Ofta betalar folk skitmycket pengar utan att bry sig om det sistnämnda.

Skrivet av Tony Clifton:

Det var min enda betänklighet med Creative-kortet, att det var ganska gammalt på marknaden. Men förhoppningsvis finns det nya drivrutiner så det inte blir kompabilitetsproblem med Win10. Jag ska titta närmare på produkten och läsa på lite om det.

Ev. ska jag också se om jag kan få låna hem den där DAC:en från Hifi-klubben.

Gärna fler tips på lösningar.

Just Hifiklubben brukar inte ha några problem att låta dig testa prylar hemma i egna anläggningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Vad är "ett bättre jobb"? Att det på en oscillator ser aningens bättre ut eller att det faktiskt finns en hörbar skillnad? Ofta betalar folk skitmycket pengar utan att bry sig om det sistnämnda.

Eeeh, en renare utsignal helt enkelt?

(en oscillator är en ljudkälla, ett oscilloskåp är nog vad du tänker på?)

När du kör ljud ut från hörlur/line out/yadayada-uttaget i din dator så passerar ju ljudet först genom det program som sköter just ljud ut. Sedan omvandlas det i dac:en till en analog signal som dina lurar, högtalare eller annat analogt kan tyda. Jag skulle tippa på att den största orsaken till missljud i dag ligger på mjukvarusidan. Dagens dac håller alla så hög kvalité att man förmodligen inte hör någon skillnad på dem under samma förutsättningar. Kör du en skitkass ljudfil igenom en lyx-dac och spelar upp den i volvo 240 via en FM-sändare så kommer det fortfarande att låta dåligt. Slutresultatet blir aldrig bättre än ljudfilen man spelar upp. Sämre kan det däremot bli.

t.ex. Så kör jag Linux på min laptop och ljudet under Linux är ganska dåligt. Särskilt när jag ska använda line-in för att prata i Discord eller Skype. Där hör man ganska tydligt skillnad på hur drivrutiner och annan mjukvara beter sig olika. I windows låter det likadant som i min stationära, förmodligen samma mjukvara i båda.

Jag skulle kunna babbla vidare hur länge som helst, men vi saknar lite information från TS för att kunna avgöra om en dac kommer att hjälpa.

Hur lyssnar du på musik? Är det kassa mp3or piratade för 10 år sedan, spotify eller .wav du lyssnar på?

Ovan text skriven innan andra koppen kaffe, cut me some slack?

Permalänk
Medlem

@evirob: Oscilloskop menade jag såklart, ibland går fingrarna snabbare än hjärnan...
Du kan mycket väl har rätt i att största ljudmässiga skillnaderna ligger i drivrutiner. Jag gör antagandet att TS kör Windows och använder moderkortets inbyggda ljudkort, då lär det vara Realteks drivrutiner vilka brukar funka utan att ställa till det.
Min huvudsakliga poäng var iaf att TS inte ska slänga ut en massa pengar i onödan. Finns vansinnigt mycket "snake oil" i ljudbranchen i kombination med att skrämmande många verkar ha uppfattningen att dyrare=bättre. Det är väl nån sorts försvarsmekanism för att kunna motivera för sig själv varför en liten stump koppartråd ska kosta tusentals gånger mer än en annan stump koppartråd.

Hur jag själv lyssnar på musik är egentligen irrelevant för tråden men visst... Är en blandning av Spotify och egenrippade FLAC och MP3. Lyssnar genom Sonos (har 10 zoner med allt utom play:5 och play:base), datorn med ett par Dali-högtalare och några olika sorters lurar.

Permalänk

Jag har titta lite på utbudet av externa ljudkort på Prisjakt. Det är en djungel men jag har valt ut några förslag som jag gärna vill få feedback på.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=759855

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2169222

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=346370

Listan i sin helhet:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s360102970

Vad ska man välja egentligen? Förslag välkomnas.

Maxpris 1000 kr. Ska användas till film o TV, musik via Spotify och Youtube.

Ljudet går: Intel NUC > Externt ljudkort > NAD C320BEE > Dali Evidence 470 (golvhögtalare). Ca. 20 kvm rum.

Permalänk
Medlem

Behringer-kortet verkar ju folk vara nöjda med och det har en trevlig prislapp, dessutom har det inte lika lökig design som creative-korten. Finns heller ingen poäng med att köpa nåt med analoga 5.1-utgångar eller en massa ingångar (är massor med kort i listan som är tänkta att använda för musikproduktion), det kommer bara kosta pengar i onödan.

Permalänk
Medlem

Använder själv en Intel NUC och en Cambridge Audio DacMagic 100 kopplat till en Yamaha R-S300 och är nöjd!

Tyckte stereo-bilden i ljudet vart mycket bättre/klarare än när jag använde det inbyggda ljudkortet.