Ny TV skall inhandlas! B7 vs Q7F För- och Nackdelar

Permalänk
Medlem

Ny TV skall inhandlas! B7 vs Q7F För- och Nackdelar

Tjena SweC!

Jag behöver köpa ny TV då jag snart ska flytta. Så jag vill gärna höra vad folk tycker och tänker!

Jag har kollat på 2st modeller som jag tycker verkar bra, det är följande:

Samsung QE65Q7F https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4175072
&
LG OLED65B7V https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095123

Har läst runt en del på forumet innan jag gjort denna tråd och förstått att väldigt många är för LGn, men jag tycker båda verkar ha för- och nackdelar.

Jag var tidigare idag iväg till Mediamarkt bara för att kolla på dessa apparater IRL och jag tyckte mig faktiskt
inte se så stor skillnad på bild kvalitén som jag trott att det skall vara efter alla rekommendationer om LGns fantastiska
bild.

Det egenskaper jag gillar med Samsungen är väl att den har en "Connect Box" i.om att jag kommer hänga upp tvn på vägg,
Så det blir mindre sladdar neråt men också att TVn är mycket mer slimmad än LGn och kommer sitta tightare mot vägg.

LGn kommer därimot inte bli lika tight mot väggen, samt så har den ingen "Connect Box". Men det som fortfarande får mig
att fundera är just detta med hur folk verkligen anammar och rekommenderar denna TV just pågrund av Bild Kvalitén och OLED.
Men jag kunde faktiskt inte se någon vidare stor skillnad.

Sen är det ju också en viss prisskillnad på Apparaterna ungefär 7000~kr skiljer det sinsemellan, det väger ju också in i jämförelsen.

Angående LGn så undrar jag även hur OLED panelen är i Ljusa rum? kommer att ha mycket ljusinsläpp i lägenheten då det är golv till tak fönster, läste lite att om solen ligger på panelen så kan det brännas in även då TVn är av? det låter ju inge vidare.

Tack för att ni tagit er tid och läst igenom, nu hoppas jag också på en kommentar från er med era tips, tankar och synpunkter!

Permalänk
Medlem

Har du ljust i rummet så skulle jag kört på QLEDen alla dagar i veckan. Mycket ljusstarkare skärm så du ser bilden bättre. OLED kommer nog bli alldeles för mörkt!
Så OLED = Mörkt i rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Har du ljust i rummet så skulle jag kört på QLEDen alla dagar i veckan. Mycket ljusstarkare skärm så du ser bilden bättre. OLED kommer nog bli alldeles för mörkt!
Så OLED = Mörkt i rummet

Jag har en 65B7 och upplever den inte alls mörk i ett ljust vardagsrum. Men såklart upplevs bilden bäst på kvällen i fördraget rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Så OLED = Mörkt i rummet

Okej, vet du även hur det är med inbränningar pågrund av solljus? Just nu lutar det mesta åt Samsungen men endå intressant att veta.

Skrivet av Ugga:

Jag har en 65B7 och upplever den inte alls mörk i ett ljust vardagsrum. Men såklart upplevs bilden bäst på kvällen i fördraget rum.

Men du har inga problem med att bilden blir svag eller liknande pågrund av att solen ligger på? Samt inga inbränningar pågrund av solljus?

Permalänk

Om jag inte hade sett någon skillnad på bildkvalitén hade jag köpt Samsung Q7F

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt att se skillnad i butik... Hade personligen köpt oled idag och inte samsungs hittipå oled
Ser ni på tv när solen lyser rakt på den? Flummigt argument att köpa en tv för att titta på samtidigt solen lyser på den

Permalänk
Medlem

Ingen TV blir bra i mer direkt solsken, Vi har LG 65" OLED och en nyare 55" LG vanlig LCD, När man tex kollar på filmer i hög kvalitet märker man att den vanliga TV inte är i samma liga som OLED.

I butik vissas det ofta ganska ljusstarka saker så man ser inte så mycket skillnad, det är när man har dämpad belysning och ser tex film med lite mörkare scener man verkligen ser fördelen med OLED jämfört med annan teknik.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med en Samsung UE55KS8005, QLED.

Jag är så nöjd pga följande:
Färgdjup som heter duga.
Ljusstyrka som är riktigt bra även i dagsljus, jag drar inte ens för gardinerna längre utan har sparat vissa inställningar, skiftar snabbt från kallt,varmt, brightness etc.

Min TV har varit mer eller mindre igång sedan 2016 och inte det minsta tillstymmelse med problem.

Nu är inte jag rätt person att ge en recension då min recension är ej bildad på kunskap utan personligt tycke. Har en bekant som är en sådan person som alltid skriver "KÖP OLED" på Facebook när Inet eller Komplett har kampanj på 4K TV's eller liknande, utan att komma med belägg för det.

Så åkte hem till honom en dag och blev mäkta besviken på hans TV som motsvarade samma teknik från 2016 fast från LG.

Inte alls samma färgdjup eller svärta, men det är ju en smaksak.

Jag är helt såld på Samsungs QLED, smaksak absolut, men jag är helt såld.