IKEA! en liten varning
Beställer en vara och avbeställer den efter en timme då jag upptäcker att det inte kommer funka som jag tänkt.
Det handlar om trådfri fjärkontroll som jag hade tänkt använda till en lampa ihop med rörelsesensor MEN utan deras "gateway" så kan en lampa enbart fungera med en enhet, dvs antingen fjärren (och då enbart en fjärr åt gången) heller sensorn men inte samtidigt.
IKEA säger att man har 24timmar på sig att avbeställa i sin egen FAQ och mail/ringa är enda sättet att avboka på och då jag vill ha skriftligt blev det mail.
Best lades 02/02/18 och en timme och 12 minuter senare avbeställer jag.
Får ett autosvar där dom säger svar inom 1-3dagar direkt.
4 dagar senare 02/06 kommer ett mail att dom skickat min order (suck) det positiva är att dom för första gången lyckades att skicka ut nåt så snabbt som 4 dagar har 25-30 tidigare ordrar (dom flesta små) där INGEN har gått iväg från IKEA förrens efter minst 7 dagar.
Jag är rätt säker på att dom såg min avbeställning men skickade ut skiten fort som fan istället under förhoppningen att jag skulle behålla skiten som tex CDON är välkända att göra.
02/09 dvs 7 dagar efter min avbest och 3 dagar efter dom så snabbt skickat min order får jag ett Autosvar igen med exakt samma meddelande dvs svar inom 1-3dagar (har ej mailat/ringt/kontakta IKEA sedan 02/02).
02/12 kommer detta mail.
""Tyvärr har vi lite längre kötider på våra maillådor just nu, vi kan se att paketet kommit fram hos ditt ombud. Om du fortfarande inte vill ha varan så kan du antingen lämna den på närmsta varuhus eller så kan du ringa oss på 0775-700 500 så kan vi skicka en postreturlapp och göra ett återköp! ""
LITE längre kötider??? undrar vad dom räknar som betydligt längre? År?
Svarar direkt att jag vill ha en returlapp den har fortfarande inte kommit.
Så efter 2 veckor hos posten åkte paketet tillbaks 02/23 IKEA tar imot paketet 02/26
Under tiden 02/13,02/18,02/28,03/01,03/01 JA två samma dag inom 3tim så får jag 5 mer autosvar med exakt samma 1-3 dagars svarstid meddelande (och har enbart mailat ikea två gånger).
Utöver detta så skickade jag ett mail 03/04 har fortfarande inte fått autosvar/vanligt svar på det inga pengar tillbaks på konto/kort heller.
Sen är jag väldigt säker på att dom kommer att kräva mig på frakt/adminkostnader som dom har rätt till enligt 14dagars ångerrätten (återigen nåt som tex CDON är välkända att kräva när dom gjort samma sak dvs skickat ut långt efter avbest).
MEN detta handlar INTE om den utan det är en avbokning väl inom deras egna utsatta 24timmar och den var dom tillhanda dagar innan dom skickade ut varan.
Så jag ska alltså ha tillbaks hela beloppet utan några som helst avdrag.
Jag fick tillbaks pengarna 03/10 dvs 12 dagar efter att IKEA fick tillbaks sitt paket.
Idag 2018/05/01 fick jag ett brev från IKEA med en retursedel så jag kan skicka tillbaks skiten jag aldrig hämtade ut från posten och som därmed skickades tillbaks till IKEA och enligt posten dom tog imot 02/26.
Va i helvete håller dom på med?
Tog det 3 månader för dom att skicka ut retursedeln, heller har dom tappat bort paketet igen efter att dom hittat det på sitt eget lager?
Har dom "tappat bort" det igen så kan jag mycket väl förstå det då dom troligen har packat upp det lagt den helt oöppnade/oanvända/inte ens tittat på varan på lager/butikshyllan för försäljning igen samt kastat kartongen/bubbelplastkuvert/eller vad dom nu skickade varan i för månader sedan.
Jag var rätt irriterad på IKEA att det skulle ta sån tid för IKEA att förstå att dom faktiskt hade mottagit varan och att jag ej utan att besöka IKEA´s samtliga kontor/varuhus/lager i västerås (en nätt 25mils trip utan att ha bil/mc) och själv leta reda på just mitt paket som mycket troligen var upppackat nån dag efter att dom tog imot skiten.
Men efter att jag påpekade detta för tredje gången så kom mina pengar tillslut tillbaks.
Så efter detta så var det slut med att handla på ikea över webben men om jag åker förbi så kanska jag kunde ta en titt.
Men nu efter detta brev så kommer jag ALDRIG i livet sätta min fot i en IKEA butik igen och ej heller webb handla.
Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!
Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!