Permalänk
Medlem

IKEA! en liten varning

Beställer en vara och avbeställer den efter en timme då jag upptäcker att det inte kommer funka som jag tänkt.
Det handlar om trådfri fjärkontroll som jag hade tänkt använda till en lampa ihop med rörelsesensor MEN utan deras "gateway" så kan en lampa enbart fungera med en enhet, dvs antingen fjärren (och då enbart en fjärr åt gången) heller sensorn men inte samtidigt.
IKEA säger att man har 24timmar på sig att avbeställa i sin egen FAQ och mail/ringa är enda sättet att avboka på och då jag vill ha skriftligt blev det mail.

Best lades 02/02/18 och en timme och 12 minuter senare avbeställer jag.
Får ett autosvar där dom säger svar inom 1-3dagar direkt.
4 dagar senare 02/06 kommer ett mail att dom skickat min order (suck) det positiva är att dom för första gången lyckades att skicka ut nåt så snabbt som 4 dagar har 25-30 tidigare ordrar (dom flesta små) där INGEN har gått iväg från IKEA förrens efter minst 7 dagar.
Jag är rätt säker på att dom såg min avbeställning men skickade ut skiten fort som fan istället under förhoppningen att jag skulle behålla skiten som tex CDON är välkända att göra.

02/09 dvs 7 dagar efter min avbest och 3 dagar efter dom så snabbt skickat min order får jag ett Autosvar igen med exakt samma meddelande dvs svar inom 1-3dagar (har ej mailat/ringt/kontakta IKEA sedan 02/02).
02/12 kommer detta mail.
""Tyvärr har vi lite längre kötider på våra maillådor just nu, vi kan se att paketet kommit fram hos ditt ombud. Om du fortfarande inte vill ha varan så kan du antingen lämna den på närmsta varuhus eller så kan du ringa oss på 0775-700 500 så kan vi skicka en postreturlapp och göra ett återköp! ""
LITE längre kötider??? undrar vad dom räknar som betydligt längre? År?

Svarar direkt att jag vill ha en returlapp den har fortfarande inte kommit.
Så efter 2 veckor hos posten åkte paketet tillbaks 02/23 IKEA tar imot paketet 02/26

Under tiden 02/13,02/18,02/28,03/01,03/01 JA två samma dag inom 3tim så får jag 5 mer autosvar med exakt samma 1-3 dagars svarstid meddelande (och har enbart mailat ikea två gånger).

Utöver detta så skickade jag ett mail 03/04 har fortfarande inte fått autosvar/vanligt svar på det inga pengar tillbaks på konto/kort heller.
Sen är jag väldigt säker på att dom kommer att kräva mig på frakt/adminkostnader som dom har rätt till enligt 14dagars ångerrätten (återigen nåt som tex CDON är välkända att kräva när dom gjort samma sak dvs skickat ut långt efter avbest).
MEN detta handlar INTE om den utan det är en avbokning väl inom deras egna utsatta 24timmar och den var dom tillhanda dagar innan dom skickade ut varan.
Så jag ska alltså ha tillbaks hela beloppet utan några som helst avdrag.

Jag fick tillbaks pengarna 03/10 dvs 12 dagar efter att IKEA fick tillbaks sitt paket.

Idag 2018/05/01 fick jag ett brev från IKEA med en retursedel så jag kan skicka tillbaks skiten jag aldrig hämtade ut från posten och som därmed skickades tillbaks till IKEA och enligt posten dom tog imot 02/26.
Va i helvete håller dom på med?
Tog det 3 månader för dom att skicka ut retursedeln, heller har dom tappat bort paketet igen efter att dom hittat det på sitt eget lager?

Har dom "tappat bort" det igen så kan jag mycket väl förstå det då dom troligen har packat upp det lagt den helt oöppnade/oanvända/inte ens tittat på varan på lager/butikshyllan för försäljning igen samt kastat kartongen/bubbelplastkuvert/eller vad dom nu skickade varan i för månader sedan.

Jag var rätt irriterad på IKEA att det skulle ta sån tid för IKEA att förstå att dom faktiskt hade mottagit varan och att jag ej utan att besöka IKEA´s samtliga kontor/varuhus/lager i västerås (en nätt 25mils trip utan att ha bil/mc) och själv leta reda på just mitt paket som mycket troligen var upppackat nån dag efter att dom tog imot skiten.
Men efter att jag påpekade detta för tredje gången så kom mina pengar tillslut tillbaks.
Så efter detta så var det slut med att handla på ikea över webben men om jag åker förbi så kanska jag kunde ta en titt.

Men nu efter detta brev så kommer jag ALDRIG i livet sätta min fot i en IKEA butik igen och ej heller webb handla.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Jag har slut på näsdukar, tårarna rinner och jag lider med dig

Permalänk
Medlem

Läste inte allt i ärlighetens namn, men kan generellt tycka att det är nog många inklusive mig själv som behöver bli bättre på att kolla upp saker innan vi klickar på att beställa. Låt detta bli en lärdom för det.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Att aldrig sätta en fot i en IKEA butik igen kan väl vara lite överdrivet. Men fick du retursedeln via post eller mail?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hej! Vi på IKEA skulle vilja kontakta dig angående detta och beklagar vad som har hänt!

OR NOT! LOLZ!

OnT: Ikea ska man ju besöka! Inte köpa online... Det är ju så mysigt att se alla grälande par xD

Permalänk
Medlem

Alltid kul att läsa hur folk knappt verkar kolla att varan de köper är rätt för ändamålet innan plånboken dras fram. Men men, alla tabbar vi oss emellanåt.

I övrigt var det dåligt gjort av ikea men jag känner inte alls igen det som du säger. Då jag flyttat kanske tio gånger de senaste tio åren har det blivit en del besök på ikea och eftersom jag inte haft körkort har det blivit en del hemkörningar.
Mindre varor har alltid skickats inom en dag eller två, större varor går ut med "deras" bil som kör 2-3 gånger i veckan.
När jag fått fel/defekt vara ringer jag till dom och får höra att jag antingen kan behålla varan (om den är billig) eller att de kommer och hämtar den med budbilen nästa gång den kör förbi.

Permalänk
Medlem

HAHA! Kamprad wont turn in his grave , may him RIP

Permalänk
Medlem

Det framstår alltså som att du gjort fel på två punkter men att IKEA ändå gett dig pengarna tillbaka.

1) Står uttryckligen att du måste ringa för att avboka. Mail fungerar inte av naturliga skäl.

2) I princip inget företag accepterar att du låter bli att hämta ut paketet. Enligt lag så börjar din ångerrätt inte gälla förrän du mottagit paketet och dessutom så tillkommer en saftig avgift från Postnord om man inte hämtar ut det. Du måste alltså hämta ut det och klistra på en returlapp.

Citat:

Avboka en beställning inom 24 timmar
Inom 24 timmar på telefon efter beställningstillfället kan du kostnadsfritt och mot full återbetalning avboka din order.

Ångerrätt i 14 dagar vid Distansköp
Tiden räknas från den dag då du tog emot varan.

Ej uthämtad leverans
Beställning med leveranssätt postpaket som inte hämtas inom 14 dagar returneras till IKEA. Vid ej uthämtad försändelse står du som kund för returfraktskostnaden om 49 kr.

Permalänk
Inaktiv

Lol, för att slippa sådant här så kolla att varan är rätt/fungerar ihop innan beställning.

Och vill du ha svar fort så maila inte utan ring när supporten är öppen.

Kul när folk gör gnäll trådar när de själva gör fel först.

Permalänk
Medlem

vad har vi lärt oss av detta? är det viktigt med tidspress, RING ALLTID. jag brukar på jobbet glömma att kolla mailen på flera timmar ibland en hel dag för jag har mkt annat att göra. de som ringer får odelat 100% min uppmärksamhet. uppmanar alla att alltid ringa mig om det är bråskande eller viktigt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv

En TL:DR hade varit nice. Jag har aldrig haft problem med IKEA. Tvärtom

Permalänk
Medlem

Alltså snälla. I sverige skriver vi datum som ÅR-MÅNAD-DAG (2018-05-01) enligt internationell standard eller så använder vi svensk standard vilket är DAG-MÅNAD-ÅR (1a maj 2018, 01/05/18). Inga jänkarfasoner med MÅNAD-DAG-ÅR, det är som mycket annat de gör (temperatur, viktenheter, längdenheter osv.) fel.

Men ja, det var ju tråkigt att du inte kunde läsa. Som många andra har sagt så står det exakt hur man ska gå tillväga vid avbeställning, och det är inte med mail. Annars så kan jag hålla med om att de är otroligt sega med leveranserna, för det är de verkligen.

4. Avbeställning och returnering av varor
Avboka en beställning inom 24 timmar
Inom 24 timmar på telefon efter beställningstillfället kan du kostnadsfritt och mot full återbetalning avboka din order. För måttbeställda bänkskivor gäller särskilda villkor, enligt det avtal du undertecknade vid beställningstillfället.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Beställer en vara och avbeställer den efter en timme då jag upptäcker att det inte kommer funka som jag tänkt.
Det handlar om trådfri fjärkontroll som jag hade tänkt använda till en lampa ihop med rörelsesensor MEN utan deras "gateway" så kan en lampa enbart fungera med en enhet, dvs antingen fjärren (och då enbart en fjärr åt gången) heller sensorn men inte samtidigt.
IKEA säger att man har 24timmar på sig att avbeställa i sin egen FAQ och mail/ringa är enda sättet att avboka på och då jag vill ha skriftligt blev det mail.

Best lades 02/02/18 och en timme och 12 minuter senare avbeställer jag.
Får ett autosvar där dom säger svar inom 1-3dagar direkt.
4 dagar senare 02/06 kommer ett mail att dom skickat min order (suck) det positiva är att dom för första gången lyckades att skicka ut nåt så snabbt som 4 dagar har 25-30 tidigare ordrar (dom flesta små) där INGEN har gått iväg från IKEA förrens efter minst 7 dagar.
Jag är rätt säker på att dom såg min avbeställning men skickade ut skiten fort som fan istället under förhoppningen att jag skulle behålla skiten som tex CDON är välkända att göra.

02/09 dvs 7 dagar efter min avbest och 3 dagar efter dom så snabbt skickat min order får jag ett Autosvar igen med exakt samma meddelande dvs svar inom 1-3dagar (har ej mailat/ringt/kontakta IKEA sedan 02/02).
02/12 kommer detta mail.
""Tyvärr har vi lite längre kötider på våra maillådor just nu, vi kan se att paketet kommit fram hos ditt ombud. Om du fortfarande inte vill ha varan så kan du antingen lämna den på närmsta varuhus eller så kan du ringa oss på 0775-700 500 så kan vi skicka en postreturlapp och göra ett återköp! ""
LITE längre kötider??? undrar vad dom räknar som betydligt längre? År?

Svarar direkt att jag vill ha en returlapp den har fortfarande inte kommit.
Så efter 2 veckor hos posten åkte paketet tillbaks 02/23 IKEA tar imot paketet 02/26

Under tiden 02/13,02/18,02/28,03/01,03/01 JA två samma dag inom 3tim så får jag 5 mer autosvar med exakt samma 1-3 dagars svarstid meddelande (och har enbart mailat ikea två gånger).

Utöver detta så skickade jag ett mail 03/04 har fortfarande inte fått autosvar/vanligt svar på det inga pengar tillbaks på konto/kort heller.
Sen är jag väldigt säker på att dom kommer att kräva mig på frakt/adminkostnader som dom har rätt till enligt 14dagars ångerrätten (återigen nåt som tex CDON är välkända att kräva när dom gjort samma sak dvs skickat ut långt efter avbest).
MEN detta handlar INTE om den utan det är en avbokning väl inom deras egna utsatta 24timmar och den var dom tillhanda dagar innan dom skickade ut varan.
Så jag ska alltså ha tillbaks hela beloppet utan några som helst avdrag.

Jag fick tillbaks pengarna 03/10 dvs 12 dagar efter att IKEA fick tillbaks sitt paket.

Idag 2018/05/01 fick jag ett brev från IKEA med en retursedel så jag kan skicka tillbaks skiten jag aldrig hämtade ut från posten och som därmed skickades tillbaks till IKEA och enligt posten dom tog imot 02/26.
Va i helvete håller dom på med?
Tog det 3 månader för dom att skicka ut retursedeln, heller har dom tappat bort paketet igen efter att dom hittat det på sitt eget lager?

Har dom "tappat bort" det igen så kan jag mycket väl förstå det då dom troligen har packat upp det lagt den helt oöppnade/oanvända/inte ens tittat på varan på lager/butikshyllan för försäljning igen samt kastat kartongen/bubbelplastkuvert/eller vad dom nu skickade varan i för månader sedan.

Jag var rätt irriterad på IKEA att det skulle ta sån tid för IKEA att förstå att dom faktiskt hade mottagit varan och att jag ej utan att besöka IKEA´s samtliga kontor/varuhus/lager i västerås (en nätt 25mils trip utan att ha bil/mc) och själv leta reda på just mitt paket som mycket troligen var upppackat nån dag efter att dom tog imot skiten.
Men efter att jag påpekade detta för tredje gången så kom mina pengar tillslut tillbaks.
Så efter detta så var det slut med att handla på ikea över webben men om jag åker förbi så kanska jag kunde ta en titt.

Men nu efter detta brev så kommer jag ALDRIG i livet sätta min fot i en IKEA butik igen och ej heller webb handla.

Jag förstår inte. Enligt vad du skriver så fick du tillbaka dina pengar. Vad är det du vill varna oss för?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag förstår inte. Enligt vad du skriver så fick du tillbaka dina pengar. Vad är det du vill varna oss för?

Jag tror han vill varna oss för att inte läsa villkor och information när vi handlar online...

Permalänk
Medlem

Tack. Då vet man nästa gång man vill ha snabb leverans från IKEA ska man avbeställa varan inom 1h från att den är beställd.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Så du fick tillbaka dina pengar, allting löste sig och du varnar för dom pga att du inte avbeställde på ”rätt” sätt precis som @ducedo påpekat?
Bra då vet vi att IKEA hamnat på din svarta lista.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Även jag har en varning som jag vill framföra på starkaste sätt vad gäller IKEA.

För billigt och gott kaffe vilket kan leda till ett frekvent rännande på bekvämlighetsinrättningen.

Permalänk
Avstängd

Va? Du gör tvärtom mot vad det står att du ska göra och blir sur?

Jag gjorde exakt samma sak men för ett företag i england, när jag insåg att jag ville ändra i min beställning orkade inte hålla på att ringa och mailade istället. De hann skicka iväg mitt paket innan de såg min beställning, jag tackade då för snabb leverans och förstod att det inte gick, men hade gått om jag ringde. Aktivt val.

Och vadå, skulle IKEA behöva skicka iväg beställningar på fjärrkontroller för att slippa avbeställa det? Tror du det är samma människor som packar och sitter på mailsupport?

Du vet hur mycket de omsätter eller? Lite väl mycket pajkastning och negativa konspirationsteorier här.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Helt övertygad om att detta fick många människor att sluta handla på ikea för deras dåliga beteende när man inte kan läsa hur man ska göra...

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Helt övertygad om att detta fick många människor att sluta handla på ikea för deras dåliga beteende när man inte kan läsa hur man ska göra...

Oja, fattas bara att dom hamnar på Råd & Rön's svarta lista här näst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §3.4*

Tråd låst då den saknar diskussionsvärde/en vettig frågeställning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...