Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Man kan ta av pizza delen och bara använda den som en klotgrill. Men pizzadelen ingick.

Verkligen intressant, har redan grill så en här kändes väldigt lockande: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/grill/pizza/austin-an...

Kanske åker iväg och köper imorgon. Hoppas din pizza blir gudomlig!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Verkligen intressant, har redan grill så en här kändes väldigt lockande: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/grill/pizza/austin-an...

Kanske åker iväg och köper imorgon. Hoppas din pizza blir gudomlig!

Ja jag har också en äldre grilltunna, stått ute nu i 2-3 vintrar så börjar bli lite rostig. Ventilationen i den är ganska kass också så har svårt att uppnå temperaturer över 250C. Men den nya grillen ser ju mycket bättre ut i ventilation.
Hittade den på netonnet, ganska säker på att min va Ø62 cm däremot.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/grill/kolgrill/austin...

Vår är köpt på lokala coop butiken. En tidig födelsedagspresent vart de.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har en såndär från öb som funkar bra men även en stor sådan du söker med höj och sänk bart galler, den tar jag fram på fester och dylikt. tror jula sålde den bjässen jag har.
tråkigt att dessa är borta, det höj och sänk bara gallret är rätt bra.
Antar att det är en sådan här(detta är min).
https://i.imgur.com/W22DWBo.jpg

Nämen sedär, precis en sådan jag letade efter! Och japp det är synd att de inte verkar gå att finna längre, men den jag hittade på jem och fix får fungera, har kört den ett par ggr nu, och hittills har den skött sitt jobb!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Nämen sedär, precis en sådan jag letade efter! Och japp det är synd att de inte verkar gå att finna längre, men den jag hittade på jem och fix får fungera, har kört den ett par ggr nu, och hittills har den skött sitt jobb!

Trodde dessa var vanliga, kanske jag ska ha den mer inne på vintern så den rostar saktare

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen Weber Mastertouch. Är överlag nöjd med den förutom benen. De är alldeless för tunna/lätta och sitter bara fast med en liten sprint så hela grillen är ganska ostabil och ragnlig. Ger inget proffsigt intryck direkt. Funderar på om jag skulle svetsa fast benen istället, borde förbättra det något.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag kör med en Landmann Vinson 400, har varit lite allergisk mot Landmann tidigare pga kvalitén men denna är gjord i 4mm gods så den tar man inte sönder i första taget. Tycker de är riktigt trevligt med en röklåda så man kan köra riktigt low and slow. Blir mycket fläskkarré som körs till den bara är dra isär till pulled pork, även mycket ribs.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Riktigt taggad på en Weber Q1400, blir nog bra på balkongen. Tänkte köpa när det är rea, men har inte varit rea nånstans på ett år haha.

Om någon har nåt tips innan man slår till så vore det uppskattat

Permalänk
Medlem

Vi kör pizzastål på en weber gasolgrill. Perfekt för smashed burgare, funkar för både soja och riktigt högrev. Brukar även pensla på sweet baby ray bbq sauce när man grillar halloumi eller kyckling. Riktigt härligt att grillsäsongen är igång även om jag tjuvat och kört några grillar under vintern.

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt Weber kol, gas så kör jag nu Weber elgrill Pulse 2000 och är helt såld. Så smidigt, enkelt och riktigt bra resultat och ni som undrar - Ja det blir grillat inte kokt med fina ränder:). Dock så så tar dom "saftigt" betalt för denna...

Permalänk
Medlem

Kul med en grilltråd också
Ser att ni mest pratat kött så här långt. Men jag undrar lite mer vad ni grillar till köttet? Jag försöker i största mån laga hela måltiden på grillen. Allt från potatis, sparris, lök, kål av olika slag, halloumi, majs, zucchini med mera.
Har ni några roliga och goda tillbehör ni brukar briljera med?

Mina två favoriter.
Grillad svartkål. Strimla svartkålen i dryga centimeterstora bitar, salta, peppra, ringla lite olivolja över, några chili flakes, skivad vitlök och lite pressad citron. Vill man ha det lite mer mättande så kan man smula över fetaost också. Ner med allt i en ugnssäker form. Ställ den indirekt på grillen i ca 20 minuter. Håll koll och rör om med jämna mellanrum, det är lätt att man bränner vitlöken. Det är klart när kålen är frasig.

Grillad spetskål. Ta spetskålen som den är. Lägg den hel mellan kolkorgarna under gallret. Låt den ligga i ca 30 minuter. Ja, den blir svart, men det är bara yttersta lagret som man river bort innan servering. Söt och god som den är.
Man kan också ta bort den lite tidigare dela den på mitten. Grilla snittytorna så dom får fin färg sen brer man på ett gott kryddsmör som smälter in emellan alla lager. Supergott.

Permalänk
Hjälpsam

Ang gas vs kol. Jag föredrar briketter i min Weber.
Kan ärligt inte uttala om ev smakskillnader, men gillar ritualerna och ta sig tid att göra något ordentligt.

Senaste tidens favoritrecept är burkkyckling.
Har börjat experimenter med annat än öl i burken. Det senaste, en buljongtärning och några pressade vitlökar. En härlig sörja som sedan hälls över kycklingen efter grillningen när den ska ligga och vila lite.
I övrigt, torrubbning med salt, peppar, cayenne, paprikapulver, dragon och oregano på in och utsida.
Penslar med en vitlöksgrillolja 2-3 ggr under grillningen.
Indirekt värme med locket på ca 200grader 1h.
Slänger gärna på lite blöt körsbärsflis på kolen i början för att ge en fin rökighet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Letar gasolgrill att integrera i uteköket, blir nog sommarens projekt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Porkbelly burnt ends är smarrigt men tar lite lång tid. Gör det ett par ggr/år.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kallrökat lax ett par ggr (rekommenderas starkt) så har jag börjat att kallröka köttbitarna 1h före grillning.
Ger en annan smak är offset rök och kan med fördel kombineras med kol/gasol eller offsetrök.

Ska ni ge er på att kallröka lax grava den i minst 12h och man får testa hur mycket salt/socker man ska ha.
Hellre för mycket socker för sälta kan döda fisken helt.
Och när ni röker så får röken inte överstiga 28 grader.
Låt fisken gärna ligga kvar efter rökning i 5-6h för en rundare och mjukare smak.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte nyligen Weber Mastertouch. Är överlag nöjd med den förutom benen. De är alldeless för tunna/lätta och sitter bara fast med en liten sprint så hela grillen är ganska ostabil och ragnlig. Ger inget proffsigt intryck direkt. Funderar på om jag skulle svetsa fast benen istället, borde förbättra det något.

Där kan jag inte annat än att hålla med. Benen känns rangliga och hela grillen står å kränger när man skrubbar av gallret. I övrigt riktigt nöjd. Saknade borden som satt på min förra grill, så jag slängde ihop ett litet grillbord.

Kan även tipsa samtliga om att varmröka lax på grillen. Förbannat gott, kul att bjuda på, och allt som blir över blir till smarrigt smörgåspålägg. Ungarna älskar't.
Jag kör sånadär mindre bitar man hittar i frysdisken, så drar röken in fint från alla håll. Har kört en del laxsidor med, men tycker inte smaken sätter sig lika bra.
Tina, torka av, salta en stund innan. Dra upp grillen till 100-125 grader, släng på en al-chunk och laxen, kör i ~20-25min till innertempen är runt 52-53 grader.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Köpte en pizzasten och testade på min Weber Traveler gasolgrill, blev hur bra som helst!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Köpte en pizzasten och testade på min Weber Traveler gasolgrill, blev hur bra som helst!

https://i.imgur.com/O0OWrs6.jpg

jag är definitivt inget fan av att grilla, men det du gör här ser helt klart ut som något jag kommer testa.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag är definitivt inget fan av att grilla, men det du gör här ser helt klart ut som något jag kommer testa.

Inget fan av att grilla??????
Är du galen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag är definitivt inget fan av att grilla, men det du gör här ser helt klart ut som något jag kommer testa.

Hur hittade du den här tråden då??🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Hur hittade du den här tråden då??🤔

Första sidan på SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag hittade den för det kom ju t om i veckans nya trådar och bevakningsmail

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Inget fan av att grilla??????
Är du galen?

Det är fullt möjligt, har aldrig förstått hypen, frugan älskar att grilla och vill göra det var/varannan dag, är tydligen mysigt. Är inget fan av öl heller som brukar gå hand i hand med att grilla 😉

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Det är fullt möjligt, har aldrig förstått hypen, frugan älskar att grilla och vill göra det var/varannan dag, är tydligen mysigt. Är inget fan av öl heller som brukar gå hand i hand med att grilla 😉

Hypen? På vilket sett skulle det vara hypat att grilla?
Gillar du inte resultatet?

Och sedan tar jag hellre en god rom eller en GT medans jag grillar

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är svårt att få till riktigt bra yta på min Weber kolgrill, brukar marinera köttbitarna i caj p som jag sedan skakar av lite men inte torkar av helt med hushållspapper, provat lite olika från briketter och vanlig kol men får inte riktigt till det.

Misstänker att marinaden ger lite sämre yta om den inte är borttorkad sen kanske jag använder för lite kol/briketter så får dem inte tillräckligt nära gallret.

Hur gör ni där hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsaaKeN:

Jag tycker det är svårt att få till riktigt bra yta på min Weber kolgrill, brukar marinera köttbitarna i caj p som jag sedan skakar av lite men inte torkar av helt med hushållspapper, provat lite olika från briketter och vanlig kol men får inte riktigt till det.

Misstänker att marinaden ger lite sämre yta om den inte är borttorkad sen kanske jag använder för lite kol/briketter så får dem inte tillräckligt nära gallret.

Hur gör ni där hemma?

Kör du direkt eller indirekt, alltså mat över kol eller bredvid.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsaaKeN:

Jag tycker det är svårt att få till riktigt bra yta på min Weber kolgrill, brukar marinera köttbitarna i caj p som jag sedan skakar av lite men inte torkar av helt med hushållspapper, provat lite olika från briketter och vanlig kol men får inte riktigt till det.

Misstänker att marinaden ger lite sämre yta om den inte är borttorkad sen kanske jag använder för lite kol/briketter så får dem inte tillräckligt nära gallret.

Hur gör ni där hemma?

Vad för yta vill du ha och hur blir den?
Marinad kan ju brännas långt före köttet beroende på vad som är i.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernaw1:

Vi kör pizzastål på en weber gasolgrill. Perfekt för smashed burgare, funkar för både soja och riktigt högrev. Brukar även pensla på sweet baby ray bbq sauce när man grillar halloumi eller kyckling. Riktigt härligt att grillsäsongen är igång även om jag tjuvat och kört några grillar under vintern.

Vilken modell på pizzastål är det ni har? Storlek, tjocklek och inköpsställe hade varit intressant. Jag har kikat lite på Gourmetstål, men eftersom de är lite pricey tvekar jag. Pizzasten har jag inte själv testat, men blivit avrådd av kompis som hade dåliga erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Kör du direkt eller indirekt, alltså mat över kol eller bredvid.

Direkt! Men tror problemet egentligen är att jag använder för lite kol/briketter, men känns ju onödigt att fylla upp hela grillen bara för att få kolen närmare gallret, skulle haft nå höj och sänkbart

Skrivet av Json_81:

Vad för yta vill du ha och hur blir den?
Marinad kan ju brännas långt före köttet beroende på vad som är i.

Vill ju ha rejäl yta, tror inte det är så mycket socker i den marinaden så kanske därför det inte blir så mycket yta.

Men tror problemet egentligen är att jag använder för lite kol/briketter, men känns ju onödigt att fylla upp hela grillen bara för att få kolen närmare gallret, skulle haft nå höj och sänkbart

Permalänk
Skrivet av mblaff:

Vilken modell på pizzastål är det ni har? Storlek, tjocklek och inköpsställe hade varit intressant. Jag har kikat lite på Gourmetstål, men eftersom de är lite pricey tvekar jag. Pizzasten har jag inte själv testat, men blivit avrådd av kompis som hade dåliga erfarenheter.

På vilket sätt hade din kompis dåliga erfarenheter av pizzasten?

Blötlägger man den ordentligt så bör det ju inte vara några problem alls (utgår ifrån att din kompis pizzasten sprack).

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsaaKeN:

Direkt! Men tror problemet egentligen är att jag använder för lite kol/briketter, men känns ju onödigt att fylla upp hela grillen bara för att få kolen närmare gallret, skulle haft nå höj och sänkbart

Vill ju ha rejäl yta, tror inte det är så mycket socker i den marinaden så kanske därför det inte blir så mycket yta.

Men tror problemet egentligen är att jag använder för lite kol/briketter, men känns ju onödigt att fylla upp hela grillen bara för att få kolen närmare gallret, skulle haft nå höj och sänkbart

Du måste inte fylla hela grillen för att få dem närmare gallret. Har du inte brikettkorgar kan ändå göra en högre hög i bara en del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."