Lägga till en hårddisk med Windows redan installerat

Permalänk

Lägga till en hårddisk med Windows redan installerat

Tjena jag försöker flytta min SSD till en annan dator som redan har en annan hårddisk, jag har kopplat in SSD:n i den andra datorn.

Problemet är att på SSD:n har jag Windows 7 installerat och på den befintliga hårddisken har jag Windows 10. Jag vill helst ha Windows 7 men det som är prio är att datorn bootar från SSD så det går fort. Hoppades på att det skulle lösa sig själv av att bara koppla i den men icke.

Jag gick in i bios och försökte sätta SSD:n som boot prio men det gick inte. Jag är verkligen dålig på det här med datorer... Är det någon som vet hur jag kan få datorn att boota från SSD:n och använda den andra hårddisken för lagring bara?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Koppla ut hårddisken och kolla så att allt funkar att boota med din SSD. Gör det det så koppla in den igen och boota från ett Windows 7/10 installations CD/USB, och sen när man väljer vilken disk du ska installera på så formatera din hårddisk där och sen avbryt windows installationen och starta om datorn och boota på din SSD.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kommer du ihåg att spara instälningarna i BIOS?

Windows 7 tycker inte om att flyttas mellan datorer hur som helst från min erfarenhet och kan resultera i en BSOD när man försöker starta datorn och då är det bara att installera om windows för att kunna komma vidare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att det inte går att sätta SSD:n högst i boot prio? Kan du se den alls i BIOS?
Du kan ju börja med att koppla ur Win 10-disken och se vad som händer. Förutsatt att du kopplat in SSD:n korrekt och att den inte är trasig så borde den då boota till Windows 7. När du har verifierat att det fungerar kan du koppla in den andra hårddisken igen.

Om du bara vill använda den andra till lagring och inte använda Windows 10 kan du ju lika gärna formatera den så att den blir clean. Då kan den heller inte boota till den disken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Koppla ut hårddisken och kolla så att allt funkar att boota med din SSD. Gör det det så koppla in den igen och boota från ett Windows 7/10 installations CD/USB, och sen när man väljer vilken disk du ska installera på så formatera din hårddisk där och sen avbryt windows installationen och starta om datorn och boota på din SSD.

Tack för svar!

Vet inte av mig att jag har kvar Windows skivan, måste leta lite. Är det möjligt att ladda ner en installationsfil från internet?

Hur bootar jag på min SSD? Bios-inställning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Kommer du ihåg att spara instälningarna i BIOS?

Windows 7 tycker inte om att flyttas mellan datorer hur som helst från min erfarenhet och kan resultera i en BSOD när man försöker starta datorn och då är det bara att installera om windows för att kunna komma vidare.

Gjorde inte det innan jag flyttade den, kan ju flytta tillbaka den, eller går det inte / fortfarande?

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Vad menar du med att det inte går att sätta SSD:n högst i boot prio? Kan du se den alls i BIOS?
Du kan ju börja med att koppla ur Win 10-disken och se vad som händer. Förutsatt att du kopplat in SSD:n korrekt och att den inte är trasig så borde den då boota till Windows 7. När du har verifierat att det fungerar kan du koppla in den andra hårddisken igen.

Om du bara vill använda den andra till lagring och inte använda Windows 10 kan du ju lika gärna formatera den så att den blir clean. Då kan den heller inte boota till den disken.

Den finns inte att välja i bootprio men kunde se den på något annat ställe så den vet att den finns om man säger så haha
Okej ska testa boota med bara SSD:n

Permalänk

Har nu testat boota med endast SSD då får jag en svart skärm med meddelandet "Reboot and Select proper Boot device..." Är jag körd nu och måste ominstallera Windows?

Kan tillägga att det går att välja SSD:n i bootprio listan nu. Förut var det något med Windows som var längst upp i listan, nu finns inte den längre.

Permalänk
Medlem

Det fungerar väldigt sällan att flytta en disk med W7 mellan två olika system. W10, å andra sidan, fungerar nästan alltid. Installera om.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Johankish:
Även om man på nått sätt kommer in i Windows och struntar i de andra felen så brukar den vara seg / långsammare än vad den borde vara tills man installerat om Windows. Har bara 1 disk kopplad när du gör det. Annars lägger / använder den något på andra disken som Windows behöver för att starta vilket ställer till med problem senare.

Du måste ofta välja EXAKT vilken disk datorn ska starta från som om datorn hade haft 2st SSD, 2st USB, 2 hårddiskar osv att välja mellan.

I närheten av den vanliga stället bruka det finnas en alternativ med orden harddrive (hårddisk) i meningen. I meny ser man konstiga modellnamn/nr på alla hårddiskar, SSD, USB minnen osv man för tillfället har kopplat. Modellnamn / nr bruka finnas på klisterlappen på disken eller på kvittot när man köpte den från butiken.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7
Det har dock varit problem om man haft serien nr från bla märkesdator mm för att få fram nedladdnings länken.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Vill du ha Win 10 så laddar du ned verktyget. Den laddar ned Win10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som du startar datorn från när du installerar om Windows. Den tar ned uppdateringar också.