Flytta Windows till SSD

Permalänk
Medlem

Flytta Windows till SSD

Hej,

Jag tänkte köpa en SSD då jag endast har en SSHD och undrar om man endast kan flytta över windows till den SSDn. Jag har dock läst överallt att man måste kopiera över allt från hårddisken till den nya. Jag undrar då om jag kan partiera min nuvarande SSHD till 2 delar och flytta över allt förutom windows till ena halvan. Kvar är då en disk med windows, en disk med allt annat. Kan jag då på det sättet kopiera endast windows till SSDn?

Tack!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Vad jag vet brukar det sällan bli särskilt lyckat att flytta Windows från en disk till en annan. Det absolut enklaste vore väl att installera Windows på den nya hårddisken och sedan formatera den gamla efter att du gjort backup på det du vill spara.

Så skulle åtminstone jag ha gjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

du kan dela upp hårddisken så windows partionen blir mindre än din ssd, sen är det bara att clona över den.. jag gjorde det på min msi laptop, funkade utan proble, blev förvånad att den ens startade men är det en exak spegling av windowsddisken så ska det fungera..
en liten guide: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.684113/uppgradera-dator/sid...

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det med att clone:a och ha sig?
Det är ju super simpelt idag att installera w10.

Förstår det inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Varför krångla till det med att clone:a och ha sig?
Det är ju super simpelt idag att installera w10.

Förstår det inte...

Därför att man slipper göra om allt från scratch, dvs. alla inställningar, installerade program etc. inte behöver göras om/installeras på nytt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nikwad:

Varför krångla till det med att clone:a och ha sig?
Det är ju super simpelt idag att installera w10.

Förstår det inte...

Det är alltså allt runtomkring som tar tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är alltså allt runtomkring som tar tid

Men, det är ju bara roligt o för det mesta nyttigt i sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av skog1s:

Men, det är ju bara roligt o för det mesta nyttigt i sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite kul ä det faktiskt. Själv PXE-bootar jag en uppdaterad installation (Byggd i MDT) Tyvär vill jag också få med övriga ändringar som jag gör direkt efter, inte lyckats dock. Måste plugga mer MDT och regedits

Permalänk
Medlem
Skrivet av sim0nL:

Hej,

Jag tänkte köpa en SSD då jag endast har en SSHD och undrar om man endast kan flytta över windows till den SSDn. Jag har dock läst överallt att man måste kopiera över allt från hårddisken till den nya. Jag undrar då om jag kan partiera min nuvarande SSHD till 2 delar och flytta över allt förutom windows till ena halvan. Kvar är då en disk med windows, en disk med allt annat. Kan jag då på det sättet kopiera endast windows till SSDn?

Tack!

Hmm. Det du föreslår kan i teorin gå att göra, men du bör veta att det troligen kan ta lika lång tid att göra detta, som att bara dra ut din befintliga disk, sätta in bara nya SSDn, installera nytt Windows och sedan ställa in allt igen om du ska separera allt från Windows ändå. Och riskerna för att något går fel med din data är större.

Problemet är nämligen att allt du har redan installerat på C: dvs den partition som jag antar Windows är på, måste också flyttas över till SSDn med kloningen. Du kan spendera tid med att förminska nuvarande partition, skapa en ny, kopiera dit saker och organisera bilder/osv, och sedan klona bara den partition du vill ha (med rätt mjukvara som måste ställas in manuellt så den bara tar system + Windows partitioner). Sen får du ta bort den ursprungliga från SSHDn och flytta/förstora upp den "nya" partitionen igen. Men detta är både riskabelt, tids krävande (kan ta timmar att flytta saker bara på SSHDn), och ger typ samma slut resultat när allt är klart ändå. Dvs en massa skit att städa, och programmen du kanske inte ville ha på SSDn.

Som du troligen inser, tar det typ lika lång tid att separera detta, som att bara installera om. Alla program måste du ändå installeras om, om du vill ha dem på SSHDn, då dessa inte bara flyttas från en partition till en annan. Och alla filer/bilder och sånt, ligger ju kvar på SSHDn även om du installerar om på SSDn, och de ligger på på en separat partition redan då. Enda du behöver göra är ta bort sånt du inte vill ha kvar inkl lite systempartitioner på SSHDn, vilket du hade behövt göra ändå även när du klonat (då du inte vill ha 2 ex av systemet oavsett).

Så, ja det går, men är inte värt bråket och risken att något går fel. Backup bör du ju ha oavsett val.
Se bara till att inte ha SSHDn inkopplad när du installerar om, annars kan du få udda problem.

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata... och klonade en 256gb SSD till en 512gb SSD.
Då nya 512gb SSD var en Samsung så använde jag samsungs kloningsmjukvara med corsair adaptern. Fungerade klockrent. Osäker hur det går till om man går från större till mindre hårddisk.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.