Galaxy S8 - Skärmen "vaknar" automatiskt utan att man gör något (tid, datum lyses upp automatiskt)

Permalänk
Medlem

Galaxy S8 - Skärmen "vaknar" automatiskt utan att man gör något (tid, datum lyses upp automatiskt)

Topic.

Har haft detta problem så länge sen jag fick den tror jag... När man låser telefonen så blir det mörkt men sen automatiskt lyser den upp sig själv och visar tiden med datum o batteri sedan slocknar belysningen som den ska men sen när den bara ligger ner så kan den börja lysa upp automatiskt igen utan att man gjort något.

Man börjar ju fundera om det är något som triggar igång det, börjar bli lite orolig.

Någon som vet vad detta beror på?

* Har inte "Hej google" på.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

@Benna: Låter som du har någon synk eller push på telefonen som ligger och kör.

Permalänk
Medlem

Det har inte något med always on att göra då?
Eller kanske bixby retas med dig?

Permalänk
Medlem

Jag tänker också lite som föregående kommentar att det kanske har något med Always On Display?

För den är ju på standard att alltid visa Tid, Datum osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Benna: Låter som du har någon synk eller push på telefonen som ligger och kör.

Det kan stämma, jag har automatisk synk på! Men frågan är då varför skulle den göra så att screenen vaknar upp med lite belysning? Den ska ju köra i bakgrunden och inte så att den ger någon notis om det..

Skrivet av backlulund:

Det har inte något med always on att göra då?
Eller kanske bixby retas med dig?

Har testat inaktivera always on osv men fungerar icke.
Att man har Bixby som forced app och knapp på telefon är ju störande i övrigt men inte relevant till det (Google on och voice)
Har inte ens suttit upp inställningarna för bixby då jag inte vill använda den.

Som jag någon påpeka så kan det ha med min synk att göra, men frågan är då varför den ska aktivera belysningen när man inte ens för någon notis om synken...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk

Min samsung j5 gör precis likadant. Inte ägnat det några långa stunder, men synken låter rimlig.
Att den lyser till när den lyckats uppdatera tid och datum mot någon server t.ex. Jag har mig veterligen ingen always-on funktionalitet

Permalänk
Medlem

är det så den ser ut?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic:
Yep.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

@Benna: Det är always-on displayen. Den ska lysa när telefonen inte används.
går att stänga av under "låsskärm och säkerhet"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Finns även en knapp för att stänga av den bland snabbinställningarna ovanför notifikationerna om du skrollar åt höger.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Har testat inaktivera always on osv men fungerar icke.

...och ändå säger du att den ser ut som bilden som länkats? Det får jag inte riktigt ihop.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

@Benna: Det är always-on displayen. Den ska lysa när telefonen inte används.
går att stänga av under "låsskärm och säkerhet"

Nej, alltså den "lyser" inte... men det syns. Skärmen är släckt men den lyser upp slumpmässigt.

Skrivet av lossah:

...och ändå säger du att den ser ut som bilden som länkats? Det får jag inte riktigt ihop.

Ja, telefonen, skärmen, klockan, datumet är detsamma. Att den lyser konstant nej

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Nej, alltså den "lyser" inte... men det syns. Skärmen är släckt men den lyser upp slumpmässigt.

Ja, telefonen, skärmen, klockan, datumet är detsamma. Att den lyser konstant nej

om den inte lyser skulle den vara helt svart. hur kan du se något som inte syns?

klockan döljs om telefonen ligger neråt, upp och ner, eller om något täcker avståndssensorn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

om den inte lyser skulle den vara helt svart. hur kan du se något som inte syns?

klockan döljs om telefonen ligger neråt, upp och ner, eller om något täcker avståndssensorn.

Nej, ljusstyrkan är ju väldigt låg (ca10%) när det bara är klockan och datum framme... men ljusstyrkan ökar upp automatiskt när man knäpper upp den/låser upp den till kanske 100% och det är så den belysningen blir när detta slumpmässiga händer.

(är inte pga ljusstyrkan i rummet då jag testat båda de inställningarna)

Det är som sagt som att någon gör något med den då den lyser upp helt random tillfällen.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Nej, ljusstyrkan är ju väldigt låg (ca10%) när det bara är klockan och datum framme... men ljusstyrkan ökar upp automatiskt när man knäpper upp den/låser upp den till kanske 100% och det är så den belysningen blir när detta slumpmässiga händer.

(är inte pga ljusstyrkan i rummet då jag testat båda de inställningarna)

Det är som sagt som att någon gör något med den då den lyser upp helt random tillfällen.

Jag förstår precis vad du menar för min S7:a gör nämligen likadant. Det går snabbt, men på min hinner jag ana en notifikationsruta som poppar upp supersnabbt och sen försvinner igen. Hinner inte se om det står nåt eller vilken applikation den kommer ifrån för det handlar om hundradelar. Dock väldigt irriterande när man ska sova och rummet lyses upp under 1 sekund eller så innan skärmen släcks och hamnar på Always On Display-skärmen igen.

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing

Permalänk

Väderappen var skurken i mitt fall.

Permalänk
Medlem

Tror funktionen kallas Ambient Display och det gör så att skärmen drar igång så fort du får en notifikation eller liknande för att visa dig vad du fick.

Sjukt stressande och jag stänger av det direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenix:

Tror funktionen kallas Ambient Display och det gör så att skärmen drar igång så fort du får en notifikation eller liknande för att visa dig vad du fick.

Sjukt stressande och jag stänger av det direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittar ingen inställning som heter något liknande. Berätta gärna var du stänger av det för det är sjukt störande när den beter sig såhär!

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing

Permalänk
Medlem

@Benna: Always on Display har två ljuslägen (tre om vi räknar helt av). När det är ljust i omgivningen lyser den med hög ljusstyrka. Är det mörkt i omgivningen så lyser den automatiskt med en svagare ljusstyrka. Och täcker man för sensorn ovanför skärmen helt så slocknar AOD (för att den inte ska vara på när telefonen är i fickan tex).

Om jag t ex lägger telefonen på soffbordet när jag kollar på TV ändrar den då och då ljusstyrka på AOD eftersom ljuset från TV:n varierar. Ljusstyrkan ändras dock med en fördröjning. Är den på den högre ljusstyrkan kan jag skugga sensorn lite med handen så växlar den till den svagare ljusstyrkan inom typ 15-30 sekunder.

Vet inte om det är detta fenomen du beskriver riktigt dock...

En annan sak som händer ibland när någon pratar eller om TV:n står på är att skärmen tänds och det poppar upp ett meddelande med att den inte hörde vad jag sa, har inte kollat mer noga än så, är väl Bixby eller Google som tyckt sig höra ett kommando...

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Hade tidigare en S7:a och den gjorde exakt samma som du beskriver.. Min sambo hade också S7 och hade samma problem. Sjukt störande, för man ser i ögonvrån att den jäveln tänds bara så där.
Nu har jag en Oneplus 6, och vet du va? Den lille rackarn gjorde samma sak här om dagen, och även igår.. Lös problemet. Jag återkommer

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

@Jäger:

Tack för ditt svar! Ska försöka fixa detta nu!

Visa signatur

/Ben~