Huawei MateBook X Pro eller XPS 15

Permalänk

Huawei MateBook X Pro eller XPS 15

Sitter och tittar efter en laptop till mitt (förhoppningsvis) sista år på högskolan.
Har framförallt stirrat ner mig till två olika alternativ:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4700459,4886489

Huawei MateBook X Pro - i5 8250U, 8GB, MX150
Denna skulle kosta mig 14 000:- med studentrabatt

Dell XPS 15 - i5 8300H, 8GB, GTX 1050
Kostar 15 000:- på Dell:s hemsida.

Vad jag värdesätter i en dator är:
- Bra byggkvalité
- En ljusstark skärm
- Batteritid

Jag bryr mig egentligen inte om webbkamerans placering eller om datorn har pekskärm eller ej. Prestandamässigt tror jag båda kommer räcka till. Jag spelar knappt längre men de simuleringsprogram som jag använder i skolan har till viss del GPU accelerering och därför skulle ett dedikerat grafikkort vara fint.

Fördelarna med MateBook är bättre portabilitet, både när det gäller dator och laddare samt en aningen ljusstarkare skärm.
XPSn har bättre anslutningsmöjligheter, går att uppgradera RAM och SSD, bättre prestanda, och på det hela känns som man vet mer vad man får. Jag har inte hängt med så bra när det kommer till värmeproblem mm. men om jag förstått det rätt ska Dells 15 tummare vara aningen bättre än 13, och i5 ha mindre problem än i9? MateBook verkar ju inte vara den bästa i klassen när det kommer till kylningen heller...

Jag har haft svårt att hitta jämförelser mellan dessa, allt är bara baserat på toppspecifikationerna. Är det någon som har erfarenheter från dessa två?

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att tangentbordet på Matebook X har extremt låg travel och dålig respons. Dell:en har antagligen ett betydligt bättre tangentbord. Throttling påverkar mest modellerna som har i9 så en i5 borde inte vara några problem. Dock hade jag rekommenderat en i7 framför i5 på XPS:en iom den går att uppgradera med RAM och lagring.

Permalänk

Hade redan sett den recensionen, men tack ändå!

Skrivet av Baxtex:

Jag misstänker att tangentbordet på Matebook X har extremt låg travel och dålig respons. Dell:en har antagligen ett betydligt bättre tangentbord. Throttling påverkar mest modellerna som har i9 så en i5 borde inte vara några problem. Dock hade jag rekommenderat en i7 framför i5 på XPS:en iom den går att uppgradera med RAM och lagring.

Hmmm, ja du har nog en poäng där. Enligt recensionen ovan ska det inte vara några större problem, men tvivlar på att det är lika bra på XPSn som du säger.
Tyvärr skickar Dell i7an med GTX 1050Ti så då sticker priset iväg lite för mycket tyvärr. Tror 4 kärnor med HT räcker för mina behov ändå.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla batteriet på XPS. Har för mig att Dell lagt in ett mindre batteri i de med i5.
Jag har den med i7 (fick måndagsexemplar först som byttes ut) och är grymt nöjd med den.
Dell har också studentrabatt har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@istream: Får man fråga vad som var problem med den första du fick ifall det är något man ska vara uppmärksam på?
Dell hade tagit bort sin rabatt via de vanliga studentsidorna så jag antog att den inte längre gällde. Hittade nu att man kunde ansöka om rabatt direkt via deras hemsida så tack för tipset!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

@istream: Får man fråga vad som var problem med den första du fick ifall det är något man ska vara uppmärksam på?
Dell hade tagit bort sin rabatt via de vanliga studentsidorna så jag antog att den inte längre gällde. Hittade nu att man kunde ansöka om rabatt direkt via deras hemsida så tack för tipset!

Det var fel på tangentbordet. De skickade en reparatör dagen efter för att fixa det, men det gick inte, så det blev en helt ny.

Felet var att jag behövde pricka exakt mitt på entertangenten för att den skulle reagera. Den blev lite oanvändbar då.

Nu när jag ändå skriver kan jag nämna,
Positiv överraskning: vid avstängd dator kan den laddas från vilken laddare/powerbank som helst 👍
T.ex fungerar Nintendo Switch laddaren.

Mindre positivt: powerknappen fungerar, men den känns inte 100%. Inte samma kvalitetskänsla som allt annat i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har tidigare letat efter studentrabatt på Huawein men inte hittat någon, och beställde därför på Inet för 15995 kr. Hittade nu, tack vare dig, att Elgiganten hade fått in studentrabatt på den. Tog bort min beställning på Inet (de väntade fortfarande på leverans) och beställde för 2000kr billigare på Elgiganten. Ett STORT tack för den upplysningen!

Permalänk

@Cenzori: Haha, det var så lite!
Har haft väldig ångest över detta val nu.... Haha snacka om västvärldsproblem när man inte vet vilken dator för 14k man ska köpa!

Beställde iaf en MateBook jag också nu när jag såg att den kommit in i lager hos ElGiganten. De har ju i alla fall 30 dagars prova på garanti, så får se hur den funkar. Kanske blir det en XPS ändå som jag vet att jag gillar. Är lite bitter på att Huawei lött fast internminnet och att SSDn är svåråtkomlig, men att få samma skärmhöjd som i en XPS 15 till 66% av vikten tilltalar mig verkligen! Hoppas vi båda blir nöjda i slutändan!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

@Cenzori: Haha, det var så lite!
Har haft väldig ångest över detta val nu.... Haha snacka om västvärldsproblem när man inte vet vilken dator för 14k man ska köpa!

Beställde iaf en MateBook jag också nu när jag såg att den kommit in i lager hos ElGiganten. De har ju i alla fall 30 dagars prova på garanti, så får se hur den funkar. Kanske blir det en XPS ändå som jag vet att jag gillar. Är lite bitter på att Huawei lött fast internminnet och att SSDn är svåråtkomlig, men att få samma skärmhöjd som i en XPS 15 till 66% av vikten tilltalar mig verkligen! Hoppas vi båda blir nöjda i slutändan!

Haha jag känner igen din sits mycket väl. Det är ett beslut som helt enkelt har fått mogna fram de senaste veckorna. Nu är mitt största huvudbry oron jag har över att få ett måndagsex som är drabbat av trackpad rattle, dåliga fläktar eller temp-problem som jag har sett att vissa på Reddit drabbats av. Just temperaturerna under workload är väl det enda egentliga orosmolnet, men förhoppningsvis är det inget som lite undervolting inte kan lösa. Hoppas du också blir nöjd!

Permalänk
Skrivet av SweLingonBerry:

@Cenzori: Haha, det var så lite!
Har haft väldig ångest över detta val nu.... Haha snacka om västvärldsproblem när man inte vet vilken dator för 14k man ska köpa!

Beställde iaf en MateBook jag också nu när jag såg att den kommit in i lager hos ElGiganten. De har ju i alla fall 30 dagars prova på garanti, så får se hur den funkar. Kanske blir det en XPS ändå som jag vet att jag gillar. Är lite bitter på att Huawei lött fast internminnet och att SSDn är svåråtkomlig, men att få samma skärmhöjd som i en XPS 15 till 66% av vikten tilltalar mig verkligen! Hoppas vi båda blir nöjda i slutändan!

Skrivet av Cenzori:

Haha jag känner igen din sits mycket väl. Det är ett beslut som helt enkelt har fått mogna fram de senaste veckorna. Nu är mitt största huvudbry oron jag har över att få ett måndagsex som är drabbat av trackpad rattle, dåliga fläktar eller temp-problem som jag har sett att vissa på Reddit drabbats av. Just temperaturerna under workload är väl det enda egentliga orosmolnet, men förhoppningsvis är det inget som lite undervolting inte kan lösa. Hoppas du också blir nöjd!

Hej!
Jag sitter nu och velar mellan dessa två(med studentrabatt). Är ni nöjda? Hur är batteritiden? Har ni förlorat någon batterikapacitet?

Mitt resonemang nu är antingen X pro:
Lättare + mindre
Bättre skärm

XPS:
Galet batteri

Angående matebook x pro funderar jag på att ta varianten utan grafikkort för 14990. Dels för att spara en tusenlapp men även i hopp om längre batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwillroflmao:

Hej!
Jag sitter nu och velar mellan dessa två(med studentrabatt). Är ni nöjda? Hur är batteritiden? Har ni förlorat någon batterikapacitet?

Mitt resonemang nu är antingen X pro:
Lättare + mindre
Bättre skärm

XPS:
Galet batteri

Angående matebook x pro funderar jag på att ta varianten utan grafikkort för 14990. Dels för att spara en tusenlapp men även i hopp om längre batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Galet batteri?

Inte på 9560 iaf, 4-5h max.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Huawei MateBook X Pro i5 dGPU från inet, men har tyvärr inte fått den än. Kommer antagligen levereras efter den 3e oktober.

Tangentbordet ska vara riktigt bra från vad jag har hört och är dessutom spillsäkert. Mitt mål var att få tag i en laptop som var lätt, men som också ha en bra skärm och batteritid. Jag var lite sugen på Lenovo ThinkPad T480s på de enkelt har marknadens bästa tangentbord, men då förlorar man både "bra" skärm och ingen GPU alls.

Om du orkar eller klarar av att hålla ut så kan jag berätta sen vad jag tycker på MateBooken

Permalänk
Skrivet av Fallzone:

Jag beställde en Huawei MateBook X Pro i5 dGPU från inet, men har tyvärr inte fått den än. Kommer antagligen levereras efter den 3e oktober.

Tangentbordet ska vara riktigt bra från vad jag har hört och är dessutom spillsäkert. Mitt mål var att få tag i en laptop som var lätt, men som också ha en bra skärm och batteritid. Jag var lite sugen på Lenovo ThinkPad T480s på de enkelt har marknadens bästa tangentbord, men då förlorar man både "bra" skärm och ingen GPU alls.

Om du orkar eller klarar av att hålla ut så kan jag berätta sen vad jag tycker på MateBooken

Härligt, hoppas du blir nöjd! Ja precis, bra skärm, batteritid och lätt är verkligen svårt att hitta. Tvivlar på att jag kan hålla mig till oktober hehe. Microsoft caskback försvinner 23 september med. Åker till elgiganten och känner lite på den nu.

Skrivet av Baxtex:

Galet batteri?

Inte på 9560 iaf, 4-5h max.

Menar på modellen som nämns i första inlägget. 9570 med 97Wh batteri och "bara" FHD. Har klarat 15+ timmar enligt notebookcheck:s wifi-test.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur den kändes har nämligen bara kollat recensioner på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på köpa Huawei men behöver hjälp med vilken jag ska välja i7 eller i5?

Jag kommer inte använda datorn till spela spel eller multimedia utan program som kommer främst använda är Visualiserings program som PowerBI eller Microsoft SQL Server, programmerings som Visual Studio, R eller Python. Men också word och dylikt.

Har hört att datorn har problem med att blir ovanligt varmt och så hur mycket stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av damn00:

Jag funderar på köpa Huawei men behöver hjälp med vilken jag ska välja i7 eller i5?

Jag kommer inte använda datorn till spela spel eller multimedia utan program som kommer främst använda är Visualiserings program som PowerBI eller Microsoft SQL Server, programmerings som Visual Studio, R eller Python. Men också word och dylikt.

Har hört att datorn har problem med att blir ovanligt varmt och så hur mycket stämmer detta?

https://www.notebookcheck.net/Huawei-Matebook-X-Pro-i5-8250U-...

Scrolla ner till "Stress Test"

Permalänk
Medlem

Sneglade också på Matebooken, men valet föll på XPS:en (se sign). Har inte haft den i mer än en vecka, men är änsålänge oerhört nöjd. Finns egentligen ingenting att klaga på.

Permalänk
Skrivet av Iwillroflmao:

Hej!
Jag sitter nu och velar mellan dessa två(med studentrabatt). Är ni nöjda? Hur är batteritiden? Har ni förlorat någon batterikapacitet?

Mitt resonemang nu är antingen X pro:
Lättare + mindre
Bättre skärm

XPS:
Galet batteri

Angående matebook x pro funderar jag på att ta varianten utan grafikkort för 14990. Dels för att spara en tusenlapp men även i hopp om längre batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft min matebook x pro i en månad nu och känner mig nöjd, men skulle inte höja datorn över skyarna.

Om vi börjar med det positiva så är skärmen, byggkvaliten och ljudet det bästa jag provat. Tangentbordet får också ett plus, känns som att jag kom upp i hastighet fort och lite flex med tanke på datorns vikt. 3:2 ration känns också helt rätt för mina användningsområden.

Det som är lite mer mediokert är väl batteritiden som jag trodde skulle vara mer imponerande. Jag klarar mig fortfarande en dag utan att ladda, men trodde den skulle vara ännu bättre. Medieaknapparna skulle jag också vilja göra lite förändringar på.

Det dåliga... Nja typ inget faktiskt...

Några värmeproblem har inte jag haft. Det är klart att datorn blir lite småljummen när man pressar den, men fläktkurvan är bra och även under last är den tyst. (har dock inte kört några syntetiska laster än)

Tror inte du kommer märka stor skillnad i batteritid mellan modellerna då datorn kör på den inbyggda grafiken när den inte är hårt pressad. Har inget för att backa upp detta påstående, men det är min känsla så ta det för vad det är.

Om någon vill ha lite specifika resultat från tester är det bara att hojta till!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

@SweLingonBerry:

Tack för input. Jag sitter själv med en Macbook Pro från late 2013.
Kommer det vara några skillnader när det gäller värme från macbook pro och matebook x pro eller överlag?

Jag behöver ny dator, kommer använda mest till program som (Visual Studio, Python), MS SQL Server, PowerBI etc. Pluggar till Big Data.

Är Matebook X Pro i7 versionen rätt val?

Eller är nån av dessa nedan bättre alternativ?

XPS 13
ASUS ZenBook 13 UX331UAL
Lenovo ThinkPad X1 Carbon (6:e generationen)

Läste på notebookcheck review om ThinkPad X1 Carbon blir överhettad och har problem med fläkten sätts igång för ofta, sen när jag söker mer så står det att Lenovo har återkallat de problemen, vet någon om de har fixat det nu?

Permalänk

@damn00
Nu blev det ju väldigt specifikt
Har inte någon större erfarenhet av macbook pro, men om jag jämför med mina föräldrars mb Pro 2016 skulle jag säga att de är väldigt likvärdiga.

Om man har pengarna skulle jag säga att MBXPRO med i7 är rätt väl. Inte så mycket för processorn men för 16 istället för 8 RAM.

Att tänka på med 13 tummarna som inte är matebook eller MacBook är skärmhöjden som är noterbart lägre. Med Zenbook får du mer prestanda för pengarna men inte riktigt samma kvalité på skärm eller konstruktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Jag har fått hem min Matebook X Pro i5 nu om ni/du har någon fråga. Det mesta känns väldigt bra och tangentbordet känns riktigt trevligt att skriva på jämfört med många andra modeller jag har känt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

Jag har fått hem min Matebook X Pro i5 nu om ni/du har någon fråga. Det mesta känns väldigt bra och tangentbordet känns riktigt trevligt att skriva på jämfört med många andra modeller jag har känt på.

Får jag fråga såhär ett par månader senare vad du tycker om datorn? Är du nöjd över valet?
Sitter i liknande sits som trådskaparen, med MBP 13" som ett tredje alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubt1er:

Får jag fråga såhär ett par månader senare vad du tycker om datorn? Är du nöjd över valet?
Sitter i liknande sits som trådskaparen, med MBP 13" som ett tredje alternativ.

Jag är 99% nöjd, grym skärm, grymt tangentbord, grym konstruktion, bra track-pad and so on.

Jag har faktiskt inte hittat något negativt än, förutom att jag hade velat ha ett extra USB uttag.

Skriver, surfar och programmerar endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

Jag är 99% nöjd, grym skärm, grymt tangentbord, grym konstruktion, bra track-pad and so on.

Jag har faktiskt inte hittat något negativt än, förutom att jag hade velat ha ett extra USB uttag.

Skriver, surfar och programmerar endast.

Trevligt, jag var in och klämde lite på en idag på Elgiganten och den var riktigt läcker får jag säga, skärmen var ju brutal när man körde 100% skalning.

Vilken modell har du? Är det med 8GB RAM? I så fall tycker du RAM-minnet räcker till? Mina användningsområden är nog snarlika + lite bildbehandling i Adobe Lightroom som hobbyfotograf, så inga tunga grejer där. Jag tycker 20k blir lite i svettigaste laget för att få 16GB.

Hur är batteritiden vid ditt användande? Håller den en dag (+8 timmar)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubt1er:

Trevligt, jag var in och klämde lite på en idag på Elgiganten och den var riktigt läcker får jag säga, skärmen var ju brutal när man körde 100% skalning.

Vilken modell har du? Är det med 8GB RAM? I så fall tycker du RAM-minnet räcker till? Mina användningsområden är nog snarlika + lite bildbehandling i Adobe Lightroom som hobbyfotograf, så inga tunga grejer där. Jag tycker 20k blir lite i svettigaste laget för att få 16GB.

Hur är batteritiden vid ditt användande? Håller den en dag (+8 timmar)?

Ja skärmen och tangentbordet är något av det bästa jag har provat.

Jag valde själv 8 gigs och i5a på grund av priset. Tyckte själv 20k var för dyrt för något som endast skulle användas till enklare saker.

Jag har inte provat något bildredigeringsprogram, så kan inte uttrycka mig där. Men ser inte att det skulle vara något problem.

Batteritiden ligger nog någonstans där vid 8 timmar med bra ljusstyrka. Kör du max ljusstyrka så blir batteritiden sämre. Men enligt NoteBookCheck så har laptopen en bra batteritid jämfört med andra märken.

https://www.notebookcheck.net/Huawei-Matebook-X-Pro-i5-8250U-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

Ja skärmen och tangentbordet är något av det bästa jag har provat.

Jag valde själv 8 gigs och i5a på grund av priset. Tyckte själv 20k var för dyrt för något som endast skulle användas till enklare saker.

Jag har inte provat något bildredigeringsprogram, så kan inte uttrycka mig där. Men ser inte att det skulle vara något problem.

Batteritiden ligger nog någonstans där vid 8 timmar med bra ljusstyrka. Kör du max ljusstyrka så blir batteritiden sämre. Men enligt NoteBookCheck så har laptopen en bra batteritid jämfört med andra märken.

https://www.notebookcheck.net/Huawei-Matebook-X-Pro-i5-8250U-...

Ok det är givet, då blir det en sån. Tack för att du svarade!

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Matebook x pro i5 model och är super nöjd. Kan tipsa om att installera throttlestop för att sänka tempsen något. Efter ha lekt runt med det programmet går aldrig fläktarna igång när jag surfar eller kollar på film vilket är riktigt skönt!

Permalänk
Medlem

Trådstarten är visserligen ganska gammal, men passar ändå på att tipsa om att det bör dyka upp en uppdaterad Dell XPS 15 nu under mars 2019. OLED istället för LCD-skärm är bekräftat, utöver det så finns det inte mycket rykten, men antagligen flyttas webbkameran upp till ovansidan av skärmen istället för att fortsätta vara en näs-kamera