Lenovo 720S + docka via USB-C klarar INTE WQHD + FULL-HD

Permalänk
Medlem

Lenovo 720S + docka via USB-C klarar INTE WQHD + FULL-HD

Tjena,

Jag köpte en docka på Dustin men får problem när jag vill köra följande setup med skärmar:
Inbyggda + FullHD (via HDMI) + WQHD (via mini-DP)

I ovan scenario så får jag bara ut 1080p på samtliga skärmar, och WQHD-skärmen förblir 1080p också.
När jag endast kör mini-DP (och skippar HDMI-skärmen) får jag ut WQHD.

Ligger det någon begränsning för detta i USB 3.0? Har försökt läsa lite men hajjar inte till 100%.
Länk till datorn jag kör.

Tack på förhand,
Didde

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte exakt hur detta funkar, men känns som att det har något med pixelklocka att göra.

Jag ser att vissa dockor lovar flera 4k skärmar samtidigt, tex denna som vi använder på jobbet.
https://www.dustinhome.se/product/5011034541/universal-dock-d...
Din docka lovar inte flera 4k skärmar samtidigt, den kanske helt enkelt inte fixar det.

Edit: Prokord är Dustins eget märke, vilket i detta fallet gör det helt omöjligt att hitta mer info än den som finns på deras sida. Riktigt tråkigt och bådar förmodligen inte gott. Jag gillar inte alls dessa egna märken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vet inte exakt hur detta funkar, men känns som att det har något med pixelklocka att göra.

Jag ser att vissa dockor lovar flera 4k skärmar samtidigt, tex denna som vi använder på jobbet.
https://www.dustinhome.se/product/5011034541/universal-dock-d...
Din docka lovar inte flera 4k skärmar samtidigt, den kanske helt enkelt inte fixar det.

Ja, det verkar ju vara någon begränsning. Samtidigt blir jag lite fundersam då det är WQHD och inte 4K, men de kanske hamnar ovanför "strecket" (mer än 1080p).

Det jag blir lite fundersam på dock är varför interna grafikkortet används

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att veta vad man har att göra med!

Många dockor (usb3 och usb-c, som bara är usb 3 med annan port dvs ej pcie eller thunderbolt) kör med displaylink och där är du begränsad i mängden output. USB skickar bara en komprimerad dataström, då bandbredden ej räcker till för 1080p60 okomprimerat. Detta gör att man får begränsningar i konfigurationen av skärmar.

2 HD skärmar klarar en displaylink enhet lätt av, dock inte mer än det.

Om datorn har stöd för thunderbolt så köp en sådan docka, den har mycket mer bandbredd än usb 3. Men ja vet inte om den har det, och dom dockorna är dyra.