Permalänk
Medlem

mp3 suger eller vad?

Jag kan inte ljud vill jag påstå till nån större utsträckning... vet bara att jag tycker nåt låter bättre än nåt annat.

Innan hade jag soundblaster 16 tills för 2 år sedan. Köpte soundblaster live 5.1. Har jag än men funderar på nytt igen.

Hade 240W steriohögtalare för 700Kr. Bytte nyss upp till Creative Soundworks 550D THX 5.1 system och fan vad ljudet blev bättre.

Sedan då till mp3. Tycker nu det kan låte rent bedrövlig alltså... 128Bits låter bröl tycker jag rätt offta även 192 i bland. Bara slänga i vilken jävla vanlig audio CD istället så låter det klarare, bättre bas och man hör mer små ljud och kännslan bli bättre och inge störningar vad jag kan höra till skillnad mot mp3. Bara jag som inbillar mig eller är mp3 så kasst? Har hört det innan att det är kasst men är ingen expert på området.

Vad tycker ni och vet om mp3 vs audio CD och även audio DVD mm.

Permalänk
Medlem

Med receiver och HP890 så hör jag stor skillnad på en 128k och en 192k mp3:a. Klarar inte 128k mp3:or. 500kbps Ogg Vorbis är det ända rätta.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

Beror på encodern och typen av musik. Finns riktigt bra kodningar som inte ens jag kan höra någon skillnad på. (Jag är extremt gnällig och jävlig när det gäller kodningskvalitéer... )

Men "standard" 384 kbit 5.1 AC3-kodningar låter typ som sämre MP3-kodningar ibland. AC3 är ett rätt kasst komprimeringsformat om du frågar mig. Det är just därrför de har utvecklat mer advancerade format som t.ex AAC (MP4). Dock är det svårt att höra sådant på hemmabioanläggningar som är utvecklade för att maska bort vissa typer av komprimeringsfel. Det är bra mycket lättare att upptäcka missljuden med ett par hörlurar för 200 kr...

De vanligaste felen hos sämre kodade låtar och sådant är digitalt brus (som låter väldigt mekaniskt - åstakomms vid låg bitrate och mycket högt lowpassfilter) och pre-echo (ljudet surrar till innan t.ex ett instrument hörs)...

Men att höra problem hos 192 kbit MP3 är väldigt ovanligt, om det nu inte är Xing-kodningar eller liknande. Får jag fråga vad du har för MP3-spelare (t.ex Winamp/Foobar2000), ljudkort och equalizer-inställningar...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Med receiver och HP890 så hör jag stor skillnad på en 128k och en 192k mp3:a. Klarar inte 128k mp3:or. 500kbps Ogg Vorbis är det ända rätta.

Vanliga Vorbis är inte ens bra vid 500 kbit. Bara ett jävla slöseri på utrymme. Ska du köra så höga bitrates så kan du lika bra satsa på FLAC, MP4 eller MPC...

Det finns dock en speciell version av Vorbis utvecklad för höga bitrates... http://users.pandora.be/sjeng/vorbisgt3.html

Jag tycker Vorbis gör sig bäst vid låga bitrates. 128 kbit och lägre... Annars finns det format som ger bättre kvalité vid de högre bitratesen...

Permalänk
Medlem

jag kör linux med alsa drivisar till mitt soundblaster live 5.1 som jag hatar för den delen.. ljudet var värdelöst i windows bättre i linux helt klart för creative kan köra upp sina drivisar i r*ven.
Sedan har jag creatives camprige soundworks 550D THX 5.1 system.

192Kbit är det inte offta fel på men missljud å oklarheter förekommer å det beror säkert på han som komprimerat låten för det fins ok 128Kbits med.

Men kännslan jag får av mp3 är inte så bra tycker jag som en CD skiva.

Vissa låter rent bedrövligt och som du sa brus kan förekomma å då menar jag inte bakgrundsbrus som högtalarna avger.

Sedan låter det gärna dåvt å så med och oklart... samma insällningar med CD skiva upplerver jag det mycket klarar och får mer bestämd bas eller vad man ska säga.

kör också Xmms för det mästa eller alsa player. Xmms är en winamp 2 clon för linux.

Permalänk

Jag föreslår att du testar och köra MP3Gain på alla MP3or och ser om det låter lika jävligt efteråt. Många låtar är mastrade till sådan extremt volym att de lätt klipper när de komprimeras med lossiga format, och när de väl klipper så kan det uppfattas som att det låter rätt jävligt.

Nu vet jag dock inte om det finns MP3Gain till Linux, men jag tycker att det borde finnas någonting liknande i alla fall.

Föresten, vissa 192 kbits MP3or och över är ju bara 128 kbits MP3or som har blivit omkodade. Vissa idioter tror att det blir bättre kvalité om man kodar om låtarna med högre bitrates... *doh*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Jag föreslår att du testar och köra MP3Gain på alla MP3or och ser om det låter lika jävligt efteråt. Många låtar är mastrade till sådan extremt volym att de lätt klipper när de komprimeras med lossiga format, och när de väl klipper så kan det uppfattas som att det låter rätt jävligt.

Nu vet jag dock inte om det finns MP3Gain till Linux, men jag tycker att det borde finnas någonting liknande i alla fall.

Föresten, vissa 192 kbits MP3or och över är ju bara 128 kbits MP3or som har blivit omkodade. Vissa idioter tror att det blir bättre kvalité om man kodar om låtarna med högre bitrates... *doh*

Jo känner till det fenomenet. Är som att lämmna in en uppsats på en sida omskriven med dubbla radavståndet å font 14 för att få ut den på 2. Läraren ser att den suger ändå

Men sitter här å lyssnar på audio skivor nu å jag bara tycker det äger..... kan inget om ljud men brukar säga att jag vet vad jag hör å låter det skit så gör det de.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Men sitter här å lyssnar på audio skivor nu å jag bara tycker det äger..... kan inget om ljud men brukar säga att jag vet vad jag hör å låter det skit så gör det de.

Det enda sättet du kan vara 100% säker är genom att använda ABX. Det är ett program till *nix som är utvecklat speciellt så att folk kan testa om de verkligen hör skillnad på t.ex en komprimerad låt och källmaterialet. (Finns WinABX för Windows också...) Jag rekommenderar dig att testa på det för det kan verkligen ändra på ens uppfattning om att man tror att man kan höra skillnad. Visst, det finns ju de som har mycket bra hörsel och kan höra skillnad mellan källan och kopian, men oftast är det bara att man inbildar sig...

...men jag föredrar faktiskt också originalskivor... Därför fortsätter jag köpa de skivor jag finner bra, medans en massa andra polare bara laddar ner MP3orna och lagrar dem på HD:n, därefter aldrig mer lyssnar på dem...

Föresten, angående ljudet på DVD-skivor. Var det vanliga DVD:er du refererade till eller var det DVD-Audio-skivor...? (Som SACD, typ...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Det enda sättet du kan vara 100% säker är genom att använda ABX. Det är ett program till *nix som är utvecklat speciellt så att folk kan testa om de verkligen hör skillnad på t.ex en komprimerad låt och källmaterialet. (Finns WinABX för Windows också...) Jag rekommenderar dig att testa på det för det kan verkligen ändra på ens uppfattning om att man tror att man kan höra skillnad. Visst, det finns ju de som har mycket bra hörsel och kan höra skillnad mellan källan och kopian, men oftast är det bara att man inbildar sig...

...men jag föredrar faktiskt också originalskivor... Därför fortsätter jag köpa de skivor jag finner bra, medans en massa andra polare bara laddar ner MP3orna och lagrar dem på HD:n, därefter aldrig mer lyssnar på dem...

Föresten, angående ljudet på DVD-skivor. Var det vanliga DVD:er du refererade till eller var det DVD-Audio-skivor... (Som SACD, typ...)

jo gjorde det med innan bara tankade massa mp3. Men alltså i vissa låter hör man brus på vissa ställern å så och det är bara att köra om den så kommer det igen och så vidare... men med vanliga CD skivor har jag inte lyckats med det än. Sedan är det svårt att sätta fingret på vad som skilljer i övrigt förutom olika uppenjbara störningar.

Men tar man en bedrövlig mp3 tex så är det svårt att få bas utan att det bara brölar brum brum ur suben och lika dant att få klart ljud ur satteliterna utan att det låter som man tryckt trible i botten å dom låter som stuckna kaniner. Lyckas inte få sånt med audio skivor. Har klart bra mp3 med men nu fins det såna jag kunde lyssna på för som jag misstänkte var lite usla som jag bara skippar nu för det låter bedrövligt.

har nog ok hörsel fick 9 på mönstigen men om jag har nån feling för ljud inom musik vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Använd: "lame.exe --alt-preset extreme" så får du mp3or som ligger på runt VBR 250kbps. Tror du kan få svårt att höra skilnad på orginal skivan och på mp3orna då. Specielt med den hårdvaran du har...

Permalänk

Kolla att du inte har någon equalizer påslagen i XMMS och det. Det kan också sabba ljudet en del...

Det där digitala bruset jag nämnde uppfattas oftast som något slags surrande i en vattentank. Brukar du höra sådant? Det är ändå det vanligaste felet på "lägre" kodningar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa
Använd: "lame.exe --alt-preset extreme" så får du mp3or som ligger på runt VBR 250kbps. Tror du kan få svårt att höra skilnad på orginal skivan och på mp3orna då. Specielt med den hårdvaran du har...

Tja när det gäller Linux finns det väl inte så mycket att välja på, men i så fall säger jag nog att Ogg Vorbis GT3 är att föredra, även om jag i stället hade rekommenderat MP4 eller MPC om han hade haft Windows (MP4 går bra i MacOS X också)...

Edit: Menade GT3, inte GT2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa

winex fungerar inte för tillfälet så har inte en skans att köra windows executable filer för tillfälet.

Permalänk
Citat:

winex fungerar inte för tillfälet så har inte en skans att köra windows executable filer för tillfälet.

Du kan ju dra ner källkoden och kompilera? Alltså till Lame så klart. Lame är ju inte bara för Windows direkt...

Fast som jag skrev ovan, Vorbis GT3 är att föredra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla att du inte har någon equalizer påslagen i XMMS och det. Det kan också sabba ljudet en del...

Det där digitala bruset jag nämnde uppfattas oftast som något slags surrande i en vattentank. Brukar du höra sådant? Det är ändå det vanligaste felet på "lägre" kodningar...Tja när det gäller Linux finns det väl inte så mycket att välja på, men i så fall säger jag nog att Ogg Vorbis GT2 är att föredra, även om jag i stället hade rekommenderat MP4 eller MPC om han hade haft Windows (MP4 går bra i MacOS X också)...

har en equalizer på lika dan som i winamp 2.
Vet att den gärna sabbar ljudet så har inte pillat mö på den.... slog av den nu utan uppenbar skillnad på audio skivan i alla fall...... med samma inställninga borde dom ju låta lika kast/bra eller?

Har 3D ljud på med som jag tror soundblaster live 5.1 södjer via hårdvara.... ger bättre ljudstyrka å klarhet upplever jag.

Permalänk
Medlem

har nåt som heter Ogg vorbis i xmms... ska kolla vad det fins att emerga till xmms.. fisn massa skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm! Det är väll ingen ide att köra mp3gain på en fil som redan har klippt!?
Även om du drar ner nivån på filen med mp3gain så finns väll ändå klippningen kvar?
Programmet reparerar väll knappast klippningen!

Permalänk

Ogg Vorbis, Atrax 3, AAC och WMA har väl alla bättre ljudkvalitet än MP3?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superstar
Ogg Vorbis, Atrax 3, AAC och WMA har väl alla bättre ljudkvalitet än MP3?

Atrac och WMA skulle jag definitivt inte klassificera som bättre än MP3. WMA låter bättre på 64 kbit och lägre, men definitivt inte över 64 kbit. Atrac är inte heller bättre än MP3. Lame spankar fortfarande alla typer av Atrac-revisioner/versioner.

Vanliga Vorbis är heller inte direkt särskilt mycket bättre än MP3 (Lame). På lägre bitrates är det helt överlägset, men för högre bitrates krävs GT3-builden för att slå Lame --alt-preset extreme / insane ...

AAC är som MP3. Beror helt på encodern. PsyTEL AACEnc 2.15 och den till Nero är helt klart mycket bra medans t.ex FAAC och QuickTime inte riktigt är så värst bra ännu. PsyTEL AACEnc 2.15 är helt klart min favorit i alla fall. Ligger runt 160 kbit för ungefär samma kvalité som --alt-preset standard vilket jag tycker är helt okej...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Har 3D ljud på med som jag tror soundblaster live 5.1 södjer via hårdvara.... ger bättre ljudstyrka å klarhet upplever jag.

Stäng av det. Maken till ljudförstörare har jag aldrig vart med om. Vad menar du med "stöjder via hårdvara"? 3D-ljud är bara massa fancy polaritetsvändning, delay och reverb... Det låter verkligen SKIT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqan
Hmm! Det är väll ingen ide att köra mp3gain på en fil som redan har klippt!?
Även om du drar ner nivån på filen med mp3gain så finns väll ändå klippningen kvar?
Programmet reparerar väll knappast klippningen!

Öhh, nej... Du har missförstått hur lossig-komprimering fungerar. Vad man gör under en sådan komprimering är att konvertera PCM-ljudet till en FFT-liknande skala där varje frekvens har en viss styrka. Grejen är den att den FFT-liknande skalan inte har ett max och därför kan topparna på frekvenserna gå praktiskt taget hur högt som helst. Det är inte som 16 bitars PCM som har ett max på 32768 och ett minimum på -32767, utan topparna kan som sagt gå långt över en bitrepresentation på 16 bitar. Därför kan en PCM-fil med en topp på kanske 32500 hamna på ~34000 och över efter komprimering, om det representeras med 16 bitar vid dekodningen. Men vad MP3Gain gör är inte att modifiera styrkan på FFT-topparna utan att ändra på ett par så kallade "gain-bytes" som bestämmer hur många decibel ett block av komprimerat ljud ska ha. Så genom att applicera MP3Gain på en fil som klipper så sänker man bara gain-värdet till t.ex 83 dB så det inte klipper när det dekodas från FFT-skalan. Ljudet i sig är helt orört, men styrkan sänks av dekodern under dekodningens gång...

Observera dock att man inte använder FFT (Fast Fourier transformation) till dagens lossiga format utan använder då DCT eller MDCT... (Discrete cosine transformation och Modified discrete cosine transformation...)

Däremot om PCM-ljudet redan var klippt från början så hjälper inte MP3Gain särskilt mycket. Det enda det gör då är att ta bort den eventuella klippningen kodaren "slängde på", men originalklippningen från PCM-filen finns fortfarande kvar...

Permalänk

Har blivit mycket kräsnare när det gäller komprimeringskvalitet på mp3 låtar sen jag nytt upp mig till ett 550d thx + philips seismic edge, fast det känns som att de inte alltid är bitraten bara utan vissa 128or kan låta bättre än andra 160+, beror nog på komprimeringen, mina lame komprimerade låtar från skiva låtar klart bättre än andra låtar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Öhh, nej... Du har missförstått hur lossig-komprimering fungerar. Vad man gör under en sådan komprimering är att konvertera PCM-ljudet till en FFT-liknande skala där varje frekvens har en viss styrka. Grejen är den att den FFT-liknande skalan inte har ett max och därför kan topparna på frekvenserna gå praktiskt taget hur högt som helst. Det är inte som 16 bitars PCM som har ett max på 32768 och ett minimum på -32767, utan topparna kan som sagt gå långt över en bitrepresentation på 16 bitar. Därför kan en PCM-fil med en topp på kanske 32500 hamna på ~34000 och över efter komprimering, om det representeras med 16 bitar vid dekodningen. Men vad MP3Gain gör är inte att modifiera styrkan på FFT-topparna utan att ändra på ett par så kallade "gain-bytes" som bestämmer hur många decibel ett block av komprimerat ljud ska ha. Så genom att applicera MP3Gain på en fil som klipper så sänker man bara gain-värdet till t.ex 83 dB så det inte klipper när det dekodas från FFT-skalan. Ljudet i sig är helt orört, men styrkan sänks av dekodern under dekodningens gång...

Aha! Tackar för upplysningen ska genast testa detta verkar vara ett bra verktyg i så fall, många låtar är det ju alldeles för hög nivå på!:)

Permalänk

Lame är klart helt bäst.

Permalänk

Jag tycker inte det är så jättestor skillnad på 128kbit och 192... så jag klarar mig rätt bra.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
AAC äger alltihop

http://www.dolby.com/press/aac_pr_0111_AAC_AES.html

Bara om kodaren och dekodern är bra nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara om kodaren och dekodern är bra nog.

Ignorance is bliss osv ;), litar på att apple och dolby vet vad dom håller på med.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Ignorance is bliss osv ;), litar på att apple och dolby vet vad dom håller på med.

ehh.. och enligt microsoft är wma bäst.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem

Sachankara: Du är från och med nu tilllagd på min "folk som vet vad dom snackar om"-lista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Sachankara: Du är från och med nu tilllagd på min "folk som vet vad dom snackar om"-lista

Hade en känsla av att 3D lju var lite kvalitetsförstörande men det tar ju itne bort facktumet att mp3 låter sämmre än CD skivor efftersom jag hade det på hela tiden.

Du har inget tips på bra ljudkort för musik/film?

Permalänk
Medlem

Sitter å lyssnar på 192Bits mp3 nu å på nåt vis knasstrar det bara... svårt att höra på nära håll men hörs tydligt på lite avstånd.... srör mig värkligen.