Hur mycket hade ni betalat extra för IPS?

Permalänk
Medlem

Hur mycket hade ni betalat extra för IPS?

Hej, jag är ute efter jakt på en ny skärm och funderar mellan
https://www.inet.se/produkt/2212932/acer-27-predator-xf270huc...
https://www.inet.se/produkt/2210917/acer-27-xf270hua-freesync...
som båda har i stort sett identiska specifikationer förutom IPS och en prisskillnad på ~1500kr. Är det värt? Hur mycket hade ni betalat extra för IPS?

Permalänk
Medlem

@Surpuppa: Varför inte en VA panel?

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Högre kontrast och bättre synvinklar är bara några få fördelar med IPS, såklart det är nice att ha. Själv har jag aldrig haft IPS, så därför undrar jag hur mycket folk (som har erfarenhet) tycker att detta är värt

Permalänk
Medlem

Beror inte det lite på vad du tänkt att använda skärmen till? Tex själv så surfar man lite och spelar lite så för min del kvittar det. Låg responstid och hög hz går före allt annat för mig.

Det där med bättre synvinklar eller vad man ska säga har jag aldrig förstått vare sig på monitorer eller telefoner, man sitter ju framför monitorn. Vet ingen som sitter och kollar den på en från sidan eller dylikt.

Permalänk
Medlem

@Surpuppa: Har provat en IPS skärm själv och den lämna jag tillbaka direkt pga all eftersläpning, skulle vilja säga att IPS sämsta sida är just gaming.
VA panelen har bättre bild och contrast och synvinkel än TN och är samtidigt "snabbare" än en IPS.

Men för att svara på din fråga så hade iaf inte jag lagt något extra för en IPS till en speldator, såvida det inte kommit något nytt sen jag testade IPS.

Permalänk
Medlem

nu är det ju rea på den ena och inte den andra, men personligen med tanke på att bägge är 1440p 144hz också skulle jag absolut lägga 1000kr extra för o få IPS på det, jag kan inte använda TN efter jag gick på IPS, färgerna och vinklarna är helt enkelt horribla, gå in i en grotta i skyrim och toppen samt botten av bilden är vita där det skall vara mörkt etc...

för 1500, tveksamt men lutar mot att jag skulle ge det också.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Surpuppa: Har provat en IPS skärm själv och den lämna jag tillbaka direkt pga all eftersläpning, skulle vilja säga att IPS sämsta sida är just gaming.
VA panelen har bättre bild och contrast och synvinkel än TN och är samtidigt "snabbare" än en IPS.

Men för at svarta på din fråga så hade iaf inte jag lagt något extra för en IPS till en speldator, såvida det inte kommit något nytt sen jag testade IPS.

Ok, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Hur använder du din dator?
Vad värderar du själv?
Är du nazist gällande korrekt färgåtergivning?
Är betraktningsvinklar viktigt för dig?
Spelar du mest eller använder du datorn till annat mest?
Är Batman bättre än Stålmannen?
Netflix eller torrentleech?
Hårdrock eller techno?
Vegan eller kött?
Hur långt är ett snöre?

Åk till en butik som har både ips och övriga alternativ. Testa dig fram.
Vad X föredrar är högst sannolikt inte vad Y föredrar.

Permalänk
Medlem

IPS all the way. Vinklarna bara det gör det värt. Jag brukar sitta bakåtlutad i stolen med fötterna på bordet så då hamnar man på sidan och lägre ner än vanligt, inga problem alls. Ligga i sängen/soffan och kika lite film/youtube på datorskärmen? Inga problem. Bra färger är också otroligt skönt att ha, man blir bortskämd efter ett tag, märks när man sitter på jobbdatorn..

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

hur länge hade du tänkt ha skärmen är ju vad jag hade avgjort mitt beslut på. På 5 år om du har den så länge eller längre så skulle jag nog lägga till 1500

Permalänk
Medlem

Sitter och tittar på detta jag med just nu. Tänkte köpa nytt grafikkort och då även slänga med en ny skärm, anledningen till det är just att jag inte klarar av TN panel längre, helt galet hur dåliga färgerna etc är. För min del satt jag och funderade på om det var värt 3-4k extra för just IPS (dålig koll på segmentet) men den nya frågan för mig blir då: IPS eller VA ? samt är g-sync något man behöver ? Jag spelar bara fps spel och kräver 144hz. Men vill då även kunna sitta och läsa/plugga på skärmen utan att få ögonen förstörda.

Permalänk
Medlem

Jag som bara kört IPS senaste åren klarar mig inte utan det längre.

Jag köpte någon 165 hz, 1440p skärm som inte var IPS för några månader sedan, tänkte att den hade fått bra betyg osv, men var tvungen att lämna tillbaka och köra på en IPS-variant med samma spec istället. Blev dyrare men passar mig mycket bättre.

Jobbar en del med grafik så det spelar väl in, men klarade knappt av att surfa runt på nätet utan IPS

Så jag röstar för IPS.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Hej, jag är ute efter jakt på en ny skärm och funderar mellan
https://www.inet.se/produkt/2212932/acer-27-predator-xf270huc...
https://www.inet.se/produkt/2210917/acer-27-xf270hua-freesync...
som båda har i stort sett identiska specifikationer förutom IPS och en prisskillnad på ~1500kr. Är det värt? Hur mycket hade ni betalat extra för IPS?

Vad använder du datorn mest till idag?

Spelar du bara FPS-spel så nöj dig med FN-panelen som har låg ms.
Gör du annat än FPS så är IPS med så låg ms du hittar ett bättre köp.

Personligen så kommer jag aldrig gå tillbaka till FN-panel sedan jag bytte till IPS med fantastisk färgåtergivning

Permalänk
Bildexpert 📺

Specifikationen på antal millisekunder har ingenting med nivån av synliga eftersläp att göra. Den säger egentligen ingenting om någonting. Tillverkarna sätter "1 ms" på spelskärmar som ett led i marknadsföringen.

1 ms mot 8 ms mot 1 ms mot 4 ms

Kan bli en stor besvikelse att enbart gå på en siffra i en spec.

https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem

Varför nöja sig med 144 Hz? Priset lite högt, men denna skulle jag satsa på.

https://www.webhallen.com/se/product/228982-ASUS-ROG-Swift-PG...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Specifikationen på antal millisekunder har ingenting med nivån av synliga eftersläp att göra. Den säger egentligen ingenting om någonting. Tillverkarna sätter "1 ms" på spelskärmar som ett led i marknadsföringen.

1 ms mot 8 ms mot 1 ms mot 4 ms
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/50372?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTAzNzIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI4ZTNhYzU0NTNlY2UyZmNkM2FkZDk0YTk2MGI0ZTBiZiJ9

Kan bli en stor besvikelse att enbart gå på en siffra i en spec.

https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Den mest relevanta siffran för en spelskärm anges tyvärr aldrig i specifikationerna, input/display lag, den brukar även vara svår att få fram.
Vet du någon tillförlitlig källa på dessa uppgifterna?

Permalänk
Bildexpert 📺

@MacAllan: Några konkreta siffror som direkt kan jämföras för att dra slutsatser om kvaliteten på produkter lär inte dyka upp i särskilt många specar. Finns många fällor med den typen av uppgifter ur tillverkarnas synvinkel, både tekniskt och marknadsföringsmässigt.

Finns mellanting som ger lite grundläggande info, till exempel VESA Display HDR-certifiering som sätter upp några grundläggande krav, likt ungefär hur ljusstark skärmen är, ungefärligt färgomfång mellan tumme och pekfinger. Då tack vare att en tredjepart lyckas ena branschen runt lite regler.

Sådana här märkning säger heller ingenting om kvaliteten eller något exakt om produkten, bara att några grundläggande egenskaper finns där. Latens är en väldigt exakt och direkt jämförbar siffra och då lär den heller inte dyka upp i någon spec.

Permalänk
Medlem

Några (alla?) IPS-skärmar som är på 144Hz+ har en inställning att reducera eftersläppet om det är ett problem. Jag köpte min första IPS 144Hz före sommaren, och gick från en gammal 120Hz TN-skärm. I snabba spel som t.ex CS:GO så märkte jag att skärmen var seg, men jag var tvungen att ändra en inställning (Overdrive) till "Extreme" för att få samma (eller kanske t.o.m bättre?) eftersläpp som min gamla skärm.

Fast du har kanske redan köpt/beställt något nu? Vi har inte fått veta vad du hade tänkt göra med skärmen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Sötast

Gick över till IPS för typ 12 år sen, har blivit dyrare med _varje_ uppgradering sedan dess (Hela 2 skärmar )

Om man väl använt IPS (kombinerat med en i övrigt bra monitor) så är jag tveksam till att man kan gå tillbaka till TN.

Polaren köpte en TN 144hz och jag en IPS 144Hz och han är på god väg att byta upp sig då hans i jämförelse ser ut som en urtvättad gammal handduk - not even a joke. Även den simplaste bild ser ut som rent skräp i jämförelse. Sen får man dock räkna med att min skärm var 4! gånger dyrare O_o men lätt värt det

PG279Q for the win!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vad säger du om en sidan som denna, kan man lita på uppgifterna?
https://displaylag.com/display-database/

Permalänk
Bildexpert 📺

@MacAllan: Ingen aning - det finns inga hänvisningar till var uppgifterna kommer ifrån. Det verkar i alla fall inte vara helt galna siffror.