Permalänk
Medlem

Starta dator utan power switch

Hej,

Är ganska kass på datorer men har efter 2 års tid gett mig fan på att laga min dator som en dag gav upp. Har för mig att power switchen glappade det sista men bytte nätaggregat och grejer utan framgång. Har städat ur och kopplat ihop hela datorn igen och den är stendöd. Måste verkligen kolla om det är power switchen. Hur startar jag datorn utan den? Läst om att det bara är att hålla en mejsel mellan pinsen. Fungerar det? Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Kortslut pinnarna på moderkortet som strömknappen är kopplad till en kort stund bara, t.ex. med en skruvmejsel elller något annat ledande. Det är allt som händer när man trycker på knappen, d.v.s. pinnarna kortsluts medan knappen hålls ner.

Permalänk
Hedersmedlem

Följ sladden från strömknappen till moderkortet, memorera vilka två pinnar det är, och kortslut de pinnarna (men gärna inga andra! ) med t ex en strömledande skruvmejsel (lika länge som man trycker in knappen, så en halv sekund räcker bra).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hände inte ett jota. Plockade loss strömmen från nätaggregatet till moderkortet och upptäckte i honan att det saknas en ingång för en pin på moderkortet som förkortas ”res” efter att ha kollat manualen. Har dock för mig att jag provade byta nätaggregat och då borde det ju fungerat? Vad står res för i detta faller? Kan det vara det som spökar för den är helt jävla stendöd...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Copiaden: Jag antar att du menar 24-pin kontakten. Pin 20 i den användes förr i tiden till -5V, men nu för tiden används inte den pinnen och saknas därför på moderna nätagg. Den heter därför Reserved, så att den saknas är förväntat och inget fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Copiaden: Jag antar att du menar 24-pin kontakten. Pin 20 i den användes förr i tiden till -5V, men nu för tiden används inte den pinnen och saknas därför på moderna nätagg. Den heter därför Reserved, så att den saknas är förväntat och inget fel.

Ok, förstår. Det var ju jävligt synd. Hade hopp on att det var något som trillat loss. Vad tror ni då? Har ju som nämt tidigare byt nätaggregat utan framgång och har nu provat power switchen. Kan väl endast vara moderkortet kvar? Om något annat hade varit vajsing hade det väl funnits någon form av livstecken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Copiaden: Ja, om inget alls händer så är det med största sannolikhet antingen moderkortet eller nätagget som är trasigt. Du kan testa nätagget genom att "tjuvkoppla" det, se dessa instruktioner.

Permalänk
Medlem

@Copiaden:
Så länge datorn är död (fläktar inte snurrar normalt) behöver du bara 4 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel

Allt som ska bort som grafikkort, alla kablar som går från chassit till moderkortet, mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, DVD, diskar, kablar till DVD/Diskar, chassifläktar mm är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild mm.

Vissa behövde ta bort det som orsakade felet (tex trasig mus) och nollställa bios (CMOS) efteråt innan datorn startade normalt. Göra antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen.

Hela namnet och ca ålder (ny, jättegammal) på båda nätagget och vilket grafikkort som användes med dom skulle vara bra att veta. Vissa är kända för att vara bra/dåliga mm.

Minnen och platsen de satt på kan gå sönder. Därför testar man 1 minne i taget i alla platser. Sen tar man nästa minne och upprepar testet tills man gått igenom alla innan man testar olika kombinationer av flera minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copiaden:

Hände inte ett jota. Plockade loss strömmen från nätaggregatet till moderkortet och upptäckte i honan att det saknas en ingång för en pin på moderkortet som förkortas ”res” efter att ha kollat manualen. Har dock för mig att jag provade byta nätaggregat och då borde det ju fungerat? Vad står res för i detta faller? Kan det vara det som spökar för den är helt jävla stendöd...

Skickades från m.sweclockers.com

Står det res vid de tunna smala kontakterna se bilden nedan, eller vid den tjocka 24pin från nätagget?

Om det är de tunna så är nog powerknappen kopplad till reset på moderkortet.
Borde heta pwr eller något liknande.

I vissa chassin är den tunna powerknappen känslig för +/- poler, då tar man ut kontakten i moderkortet och snurrar den 180 grader och trycker i den igen. Detta är dock ovanligt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Har nu felsökt datorn och allt tyder på att det är moderkortet som havererat. Får hoppas att det inte dragit med sig processor eller grafikkort i fallet. Behöver således införskaffa ett nytt och har lite frågor.

Tidigare moderkort var ett z77a-s03
Processor Intel core i5 3570k 3,4 GHz
RAM Corsair xms3 2x4 GB DDR3
GPU Gigabyte gv-n570oc-13i

Förstår att det börjar bli antika grejer och att det mesta lär behöva bytas ut snart. Har dock inte haft igång datorn på över 2 år så det kanske är inte är så slitet ändå. Lär väl dock köpa allt nytt vid nästa tillfälle men just nu är jag bara intresserad av att lira csgo och typ dota 2 och det lär den väl klara hyfsat. Söker därför det billigaste moderkortet som klarar av mina komponenter. Alltså inget som man kan bygga vidare på något nämnvärt.

Någon som har förslag?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du kan hitta en beggad z77-bräda kan du ju alltid få igång maskinen.
Som du säger är den ju inte av senaste snitt men den duger ju fortfarande fint att surfa på och utföra kontorssysslor eller ha som filserver och Plex/Emby-server.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS